Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredningen av ansvaret för förvaltningen av statliga fastigheter inom
universitets- och högskoleområdet m.m.
, Dir. 1994:105
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-09-15
Dir. 1994:105
Beslut vid regeringssammanträde den 15 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utifrån av statsmakterna angivna
riktlinjer lämna förslag som leder till en klar avgränsning och en
effektiv fördelning av förvaltningsansvar mellan de myndigheter som
förvaltar fastigheter inom universitets- och högskoleområdet.
Inledningsvis skall utredaren granska förhållandena för de fastigheter
som enligt redan träffade avtal mellan staten och Statliga Akademiska
Hus AB är avsedda att överlåtas till bolaget eller är föremål för
närmare utredning. Utredaren skall här kartlägga eventuella hinder som
kvarstår för en överlåtelse och i dessa fall, om det är rättsligt
möjligt, föreslå åtgärder som gör en överlåtelse genomförbar. De
fastigheter som därefter bedöms kvarbli i statlig ägo skall ingå i det
fortsatta uppdraget.
Bakgrund
Byggnadsstyrelsen upphörde som myndighet den 1 oktober 1993. Ansvaret
för de av verket förvaltade fastigheterna fördelades i enlighet med
riksdagens beslut till i huvudsak tre organisationer, Vasakronan AB,
Statliga Akademiska Hus AB och Statens fastighetsverk (prop. 1992/93:37,
bet. 1992/93:FiU8, rskr. 1992/93:123). Huvuddelen av fastigheterna med
universitet och högskolor som hyresgäster överläts till Statliga
Akademiska Hus AB med dotterbolag. För ett antal fastigheter som i linje
med riksdagens beslut skulle överlåtas visade det sig att det fanns
sådana oklarheter att överlåtelse inte kunde ske. Oklarheterna avsåg
t.ex. förekomsten av avtal med tredje part och vissa plan- och
fastighetsbildningsfrågor. Dessa fastigheter, som givits beteckningen
"väntelägesfastigheter", är förtecknade i en särskild bilaga till
överlåtelseavtalet mellan staten och bolaget. Enligt avtalet är avsikten
att fastigheterna, när det är möjligt, skall överlåtas till Statliga
Akademiska Hus AB.
Utöver dessa fastigheter finns en grupp av fastigheter för vilka förut-
sättningarna för en överlåtelse skall utredas närmare. De aktuella
fastigheterna, som kallats "utredningsfastigheter", har förtecknats i en
annan bilaga till avtalet. Fastigheterna i denna förteckning har en
skiftande historia och kan t.ex. ha förvärvats med både statsmedel och
donerade medel eller ha donerats till staten och därefter utvidgats
eller bebyggts med statsmedel. Även om åtskilliga klarlägganden kan vara
nödvändiga när det gäller de här fastigheterna är inriktningen att de om
möjligt bör överlåtas till Statliga Akademiska Hus AB. Både "vänteläges-
fastigheter" och "utredningsfastigheter" ägs alltså fortfarande av
staten. De förvaltas av Statens fastighetsverk och redovisas särskilt. I
avvaktan på att en överlåtelse kan ske har Statens fastighetsverk
tecknat avtal med Statliga Akademiska Hus AB om drift och underhåll m.m.
för dessa fastigheter.
I ovan nämnda proposition redovisade regeringen sin uppfattning att
fastigheter som donerats till staten eller huvudsakligen finansierats
med donerade medel skall vara kvar i statlig ägo och förvaltas i
myndighetsform. För universitetskärnorna i Uppsala och i Lund, definierade
som centralt belägna fastigheter vilka kan hänföras till det nationella
kulturarvet, beslutade riksdagen att de skulle förvaltas av Statens
fastighetsverk. Dessa fastigheter har därigenom aldrig varit aktuella
att överlåta till Statliga Akademiska Hus AB. För de fastigheter där
donationsinslaget är av mindre omfattning bedömdes det framtida ägandet
kunna prövas i varje enskilt fall. Det har inte heller varit aktuellt
att i samband med ombildningen av Byggnadsstyrelsen ändra ägandereformen
eller förvaltningen av de fastigheter som lärosätena på grundval av
donationsbestämmelser själva förvaltar.
Utöver "väntelägesfastigheter" och "utredningsfastigheter", som
förtecknats i bilagor till avtalet med Statliga Akademiska Hus AB, finns en
tredje grupp av fastigheter, som kan betecknas som "övriga donations-
fastigheter". För dessa fastigheter råder idag en oklar situation.
Någon samlad förteckning över dessa fastigheter eller hur de förvaltas
och finansieras finns inte. Förteckning saknas även över hur
fastigheterna i alla delar har finansierats, eventuella villkor i
donationsurkunder, hur eventuella överskott från förvaltningen
disponeras, hur investeringar i fastigheten finansieras eller grunderna
för hyressättning m.m. Utred-ningar har dock gjorts för vissa delar av
beståndet, bl.a. i Uppsala. Dessa bör i viss mån kunna utnyttjas inom
ramen för uppdraget.
Även en fjärde grupp av fastigheter är av intresse, här betecknade
"Jordbruksfastigheter m.m.". Det handlar om ett antal jordbruksfastigheter
och andra fastigheter som av olika skäl, främst rättsligt bindande
donationsurkunder, inte har förvaltats av Byggnadsstyrelsen utan av
vissa lärosäten, framför allt universiteten i Uppsala och i Lund. Även
Sveriges lantbruksuniversitet förvaltar för forsknings- och
försöksändamål ett antal rena jord- och skogsbruksfastigheter.
Regeringen redovisade senast i propositionen Kvalitet och konkurrenskraft i
utbildning och forskning (prop. 1993/94:177, bet. 1993/94:UbU12, rskr.
1993/94:399) sin principiella syn på de fastigheter som
till någon del är finansierade med donerade medel. I propositionen
redogjordes också för betydelsen av att donerade medel eller donerade
fastigheter verkligen kommer respektive universitet till godo. Detta för
att säkerställa att donatorernas intentioner tas till vara och att
trovärdighet skapas inför kommande donationer. Den princip som
regeringen redovisade i propositionen och som sammanfattas i
utskottbetänkandet lyder enligt följande. "Har en fastighet donerats så
att donationen varit avsedd att komma ett universitet till godo och
kanske till yttermera visso också stå under universitetets direkta
förvaltning och disposition, kan det sålunda inte från rättslig synpunkt
anses tillåtligt att staten utan vidare disponerar egendomen för
förmögenhetsbildning i ett statligt aktiebolag eller på annat sätt som
inte innefattar fullgoda garantier för att universitetet kommer i
åtnjutande av den förmån av fastigheten som givaren avsett."
Det är med utgångspunkt i riksdagens beslut angeläget att en kartläggning
genomförs som säkerställer att donationsvillkor m.m. uppfylls
inom ramen för den övergripande målsättningen att skapa en effektiv och
samordnad statlig fastighetsförvaltning.
Det är även angeläget att en kartläggning görs utifrån ett
kulturpolitiskt perspektiv. De kulturhistoriska värden som vissa av de
berörda fastigheterna representerar är betydande. Det är därför
angeläget att lämplig ägare och förvaltare kan fastställas.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall utifrån av statsmakterna angivna riktlinjer lämna
förslag till en lämplig ordning för ägande, förvaltning, finansiering
m.m. för de fastigheter inom universitets- och högskoleområdet som i
dessa direktiv betecknats som "väntelägesfastigheter",
"utredningsfastigheter", "övriga donationsfastigheter" samt
"jordbruksfastigheter m.m.".
Utredaren skall i en första etapp utreda de rättsliga och praktiska
förutsättningarna för en överlåtelse till Statliga Akademiska Hus AB av
de fastigheter som betecknats som "väntelägesfastigheter" och
"utredningsfastigheter". Utredaren skall kartlägga de eventuella hinder som
finns för en överlåtelse och i de fall där detta är juridiskt möjligt
föreslå åtgärder som gör en överlåtelse genomförbar. Det kan t.ex. röra
sig om fastighetsbildning eller om permutation av donationsvillkor. Om
det visar sig nödvändigt att i stället upplåta fastigheten med tomträtt,
är utredaren oförhindrad att föreslå en sådan lösning. Utredaren bör
samråda med Statens fastighetsverk, och vid behov med
Riksantikvarieämbetet, när sådana praktiska åtgärder behöver vidtas som
gör en överlåtelse möjlig. I uppdraget ingår även att träffa preliminära
avtal med Statliga Akademiska Hus AB om överlåtelse av de fastigheter
som bedöms möjliga att överlåta. Avtalen skall baseras på de tidigare
avtalen med Statliga Akademiska Hus AB och ingås med förbehåll för
regeringens godkännande.
I en andra etapp skall utredaren kartlägga de fastigheter som betecknats
som "övriga donationsfastigheter" samt "jordbruksfastigheter m.m.". De
fastigheter som efter den första etappen bedöms kvarbli i statlig ägo
bör ingå i denna kartläggning.
Kartläggningen skall omfatta bl.a. villkoren i donationsurkunder etc.
samt hur
- fastigheten i alla delar har finansierats,
- ett eventuellt överskott från förvaltningen disponeras,
- investeringar i fastigheten finansieras,
- grunderna för hyresprissättning m.m. fastställs.
Kartläggningen bör tillsammans med de av riksdagen fastställda
riktlinjerna för den statliga fastighetsförvaltningen tjäna som
utgångspunkt för ett förslag till ägande samt lämpliga framtida
förvaltningsformer för fastigheterna. Redovisningen av förslaget bör
innehålla en analys av vilka förutsättningar som finns för att skapa
tydliga gränser för förvaltningen av dessa fastigheter och därmed
säkerställa att uppställda donationsvillkor m.m. uppfylls samtidigt som
en effektiv organisation för fastighetsförvaltningen eftersträvas. Inom
ramen för målsättningen att uppnå en effektiv fastighetsförvaltning kan
självfallet den vid vissa lärosäten bedrivna fastighetsförvaltningen
bibehållas, i enlighet med statsmakternas uttalanden. Utredaren bör i
detta sammanhang även värdera in behovet av skydd för fastigheter med
stort kulturhistoriskt värde och hur dessa värden bäst tas till vara
inom ramen för en statlig förvaltning.
Utredaren skall även redovisa en analys av förslagets ekonomiska
effekter där utgångspunkten bör vara att uppnå en jämfört med dagens
situation, så långt möjligt, finansiellt neutral lösning för berörda
parter. Om det bedöms lämpligt för att kunna uppnå dessa målsättningar
kan t.ex. mark och byggnad ges olika statliga förvaltare inom ramen för
en registerfastighet.
Utredaren skall iaktta direktiven till samtliga utredare och kommittéer
om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och om redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir 1992:50).
Uppdraget skall i sin första del redovisas senast den 1 juni 1995 och
slutredovisas före utgången av december 1995.