Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om fördelningen av ekonomisk makt och ekonomiska resurser mellan
kvinnor och män
, Dir. 1994:102
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1994-09-15
Dir. 1994:102
Beslut vid regeringssammanträde den 15 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas med uppdrag att kartlägga och
analysera fördelningen av ekonomisk makt och ekonomiska resurser mellan
kvinnor och män.
Bakgrund
Det övergripande målet för jämställdhetspolitiken är att kvinnor och män
skall ha lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla
väsentliga områden i livet. Ett delmål är därvid att det skall finnas
samma möjligheter för kvinnor och män till ekonomiskt oberoende. I
propositionen - Delad makt delat ansvar - om jämställdhetspolitiken
(prop. 1993/94:147, 1993/94 AU 17, rskr. 1993/94:290) - behandlar
regeringen frågor om fördelningen av ekonomiska resurser och ekonomisk
makt mellan kvinnor och män. Där konstateras (s. 31) att det inte finns
någon samlad bild av kvinnors respektive mäns tillgång till ekonomiska
resurser och hur detta påverkar kvinnors och mäns makt i familjen och i
samhället. I propositionen anmäler regeringen sin avsikt att tillkalla
en särskild utredare för att få dessa frågor ordentligt belysta.
Makten över de ekonomiska regelsystemen
Enligt Maktutredningen äger mycket av maktutövningen rum inom bestämda
regelsystem. Makten över regelsystemen definieras som "möjligheten att
skapa, upphäva eller ändra regler som styr människors handlande" (SOU
1990:44 s. 20).
I äldre tider fanns legala begränsningar i kvinnors möjligheter att
lönearbeta och utöva ekonomisk makt såväl inom familjen som i samhället
i stort. En första förutsättning för att kvinnor skulle få lika
möjligheter som män till ekonomiska resurser och ekonomisk makt var
därför att den negativa särbehandlingen av kvinnor i lagar och
bestämmelser upphävdes. Numera finns inga rättsliga begränsningar av
kvinnors tillgång till ekonomiska resurser och ekonomisk makt. Av
äktenskapsbalken framgår exempelvis att "varje make råder över sin
egendom och svarar för sina skulder" (1 kap. 3 §) samt att "makar skall
fördela utgifter och sysslor mellan sig" (1 kap. 4 §).
I dag påverkas människors handlande i stället i stor utsträckning av de
ekonomiska regelsystemen bestående av skatter, transfereringar, regler
för lönesättning m.m. Dessa utgör sammantaget den ekonomiska
incitamentsstruktur inom vars ramar enskilda individer fattar sina
beslut och som därmed är av avgörande betydelse för hur kvinnor och män
fördelar sin tid mellan betalt och obetalt arbete och därigenom också
för kvinnors och mäns tillgång till ekonomiska resurser och ekonomisk
makt. Hur de ekonomiska regelsystemen utformas är därför av stor
betydelse för den ekonomiska jämställdheten.
Vilka som har makt att påverka de ekonomiska regelsystemen är ett område
som knappast berörts, varken i den allmänna debatten eller i forskningen.
Närmare analyser av t. ex. kvinnors ekonomiska makt i det
privata näringslivet, i offentlig sektor, i de fackliga
organisationerna, i olika slags fonder m.m. saknas nästan helt.
Följande uppgifter förtjänar dock att nämnas i detta sammanhang. Andelen
kvinnor i riksdagen uppgår till 33 procent och i kommun- och landstings-
fullmäktige till 34 respektive 43 procent. I 20 av 181 börsnoterade
företag (11 procent) fanns det åtminstone en ordinarie kvinnlig
styrelseledamot år 1993, i resterande 161 ingen alls. De 1 419
styrelseplatserna innehades av 1 005 olika individer. Av dessa var 33
kvinnor (3,3 procent). Av Svenska arbetsgivareföreningens (SAF) 35
ordinarie styrelseledamöter är ingen kvinna; däremot finns två kvinnliga
suppleanter. Inom banker och finansinstitut arbetade år 1993 61 procent
kvinnor, på chefsnivå var 8 procent kvinnor och i styrelserna 5 procent.
Kvinnorna utgör ca hälften av arbetskraften, 45 procent av LO:s
medlemmar, 58 procent av TCO:s och 41 procent av SACO:s (1993). Men ju
högre upp i hierarkierna desto färre kvinnor. I
centralorganisationernas styrelser har LO 13 procent, TCO 22 procent och
SACO 33 procent kvinnor. På förbundsnivå har LO två kvinnliga
förbundsordförande av 21 (10 procent), TCO fyra av 19 (21 procent) och
SACO sex av 25 (24 procent).
Ett viktigt mål för jämställdhetspolitiken är en jämnare fördelning av
inflytande mellan kvinnor och män på olika arenor i samhället. Med en
ökad kvinnorepresentation ökar förutsättningarna för ett bättre besluts-
underlag i olika samhällsfrågor. En kvinnorepresentation i beslutande
organ som står i proportion till kvinnors andel av befolkningen är också
en viktig demokratifråga. För att faktisk jämställdhet skall uppnås
måste kvinnor delta på alla samhällsområden på basis av sina egna
kvalifikationer och erfarenheter. Detta gäller även i de fora där de
ekonomiska regelsystemen utformas. En kartläggning av var i samhället
beslut fattas som påverkar den ekonomiska incitamentsstrukturen och i
vilken utsträckning kvinnor deltar i dessa kan utgöra startpunkten för
ett aktivt arbete för att öka kvinnors representation, stärka kvinnors
inflytande i samhället och förskjuta maktbalansen mellan könen till
kvinnors förmån. När kvinnors inflytande stärks bör detta kunna bidra
till att de beslut som fattas får en bredare erfarenhetsgrund och
därigenom gynnar alla grupper i samhället.
En kartläggning och analys behöver göras för att öka kunskapen om i
vilken utsträckning kvinnor har makt att påverka de ekonomiska regel-
systemen. Hittills har representationsstudier varit det vanligaste
sättet att angripa detta område. Detta innebär en förenkling. Det är
dock också angeläget att finna metoder för att göra det möjligt att
kontinuerligt följa och synliggöra utvecklingen av andelen kvinnor bland
ekonomiska makthavare.
De ekonomiska regelsystemens konsekvenser för fördelningen av
ekonomiska resurser mellan kvinnor och män
I ett historiskt perspektiv är kvinnors möjligheter att inneha ett
arbete som ger ekonomiskt oberoende en sentida företeelse. Detta gäller
särskilt gifta kvinnor. Kvinnors möjligheter att arbeta har däremot
aldrig begränsats. De har arbetat i hushållet, i ladugården, på åkrarna
och i arbetsmarknadens utkanter som "självförsörjande" och med osäkra,
lågt betalda arbeten. Det var inte kvinnors möjligheter att arbeta som
begränsades, utan deras möjligheter att bli ekonomiskt oberoende av män
genom att de formellt utestängdes från utbildningar, näringsgrenar,
yrken, tjänster och anställningar och genom att de inte var myndiga.
I dag är kvinnors formella möjligheter till ekonomiskt oberoende lika
stora som mäns och de ekonomiska regelsystemen har under de gångna
decennierna förändrats i en riktning som stimulerat kvinnors
yrkesarbete. I detta sammanhang kan särskilt nämnas
särbeskattningsreformen år 1971, föräldraförsäkringens införande år 1974
och inkomstbortfallsprincipen vad gäller socialförsäkringarna. Stigande
löner och en löneutjämning i förhållande till männen har gjort en
omfördelning av tid från hushållsarbete till yrkesarbete lönsam för
kvinnor. Kortare förvärvsarbetstider för männen innebär att deras
möjlighet att delta i arbetet med hem och familj ökat, utbyggnaden av
offentligt subventionerad barnomsorg har ökat tillgången och minskat
relativpriset på alternativ till barnomsorg i hemmet.
De ekonomiska regelsystemens utformning är av mycket stor betydelse för
ekonomisk jämställdhet. Ett ökat ekonomiskt oberoende för kvinnor och
ett ökat ansvarstagande för vård av barn och hem av männen förutsätter
att de ekonomiska regelsystemen är utformade så att de skapar positiva
incitament för kvinnor och män att fördela sin tid och sina arbetsinsatser
i förvärvsarbete respektive arbete med hem och barn någorlunda
jämnt.
Förändringarna i de ekonomiska regelsystemen har frambringat en ny
ordning med ökat arbetsmarknadsdeltagande för kvinnor och därmed minskat
ekonomiskt beroende av enskilda män. Dock har inte genussystemet, dvs.,
segregeringen och hierarkiseringen mellan könen, eliminerats. Det tar
sig dock nya uttrycksformer. Har detta ett samband med de ekonomiska
regelsystemens utformning? Minskar de kvinnors ekonomiska beroende av
män, samtidigt som de uppmuntrar kvinnor till lönearbete på deltid och
män till lönearbete på heltid? Fördelar de genom sin konstruktion männen
till de inflytelserika, ledande och högt betalda positionerna på
arbetsmarknaden och kvinnorna till de underordnade, okvalificerade och
lågt betalda? Stimulerar de kvinnor att utnyttja föräldraledigheten och
hämmar de mäns utnyttjande osv.?
Medvetenheten om att olika ekonomisk-politiska reformer kan ha olika
effekter för kvinnor och män finns. Regeringen anser att det är
angeläget att reformer övervägs och utvärderas ur ett
jämställdhetsperspektiv, både i det utredningsarbete och annat
beredningsarbete som föregår regeringens förslag och i den uppföljning
och utvärdering av reformer och av användning av offentliga resurser som
kommer att bli ett alltmer väsentligt inslag i statsmakternas uppgift.
Kommittéer m.m. som tillsätts för att belysa frågor av betydelse för
samhällets jämställdhetsmål har till uppgift att analysera berörda
frågor ur ett jämställdhetsperspektiv.
Förbättrade kunskaper behövs också i fråga om hur de fördelningssystem
som finns eller som är under övervägande återverkar på kvinnor respektive
på män.
Kvinnors och mäns tillgång till ekonomiska resurser
Trots att kvinnor och män arbetar lika mycket om hänsyn tas till såväl
betalt som obetalt arbete, är det stora skillnader i kvinnors och mäns
tillgång till ekonomiska resurser. År 1991 hade närmare hälften av
kvinnorna en årsinkomst på mindre än 100 000 kronor, medan detta endast
gällde en dryg fjärdedel av männen. Å andra sidan hade 7,4 procent av de
manliga inkomsttagarna en årsinkomst på 300 000 kronor eller mer, i
jämförelse med 1,5 procent av de kvinnliga. Medelinkomsten för kvinnor
uppgick till 108 700 kronor och för män till 162 600 kronor.
Den viktigaste inkomstkällan för såväl kvinnor som män är inkomst av
förvärvsarbete. Andelen sysselsatta kvinnor är i dag nästan lika hög som
andelen män, men kvinnor förvärvsarbetar i stor utsträckning deltid.
Detta är en av förklaringarna till kvinnors lägre inkomster. En annan
förklaring är att kvinnor har lägre lön än män även om de
förvärvsarbetar lika lång tid. Skillnaderna mellan kvinnors och mäns
löner är större bland tjänstemän och akademiker än bland arbetare.
TCO-kvinnorna har lägre löner än LO-männen och SACO-kvinnorna har lägre
löner än TCO-männen. En förklaring till att kvinnor har lägre löner än
män är att kvinnor och män återfinns inom olika yrken. Det finns ett
starkt samband mellan genomsnittslönen i ett yrke och andelen män i
yrket. Ju större andel män, desto högre är medellönen.
En annan förklaring är att kvinnor och män finns på skilda hierarkiska
nivåer. Knappt 10 procent av cheferna är kvinnor inom privat sektor och
30 procent inom offentlig sektor. Ju högre upp i hierarkin desto färre
är kvinnorna.
År 1991 var löneskillnaden per timme mellan kvinnor och män 21 procent.
Tar man hänsyn till utbildningens längd, arbetslivserfarenhet,
yrkesposition och sektorstillhörighet minskar löneskillnaderna, men
uppgår ändå till 13 procent, vilket är en marginell ökning jämfört med
år 1981. Beräkningar tyder på att kvinnor under det senaste decenniet
fått lägre avkastning på sitt humankapital än män, vilket inte var
fallet tidigare.
Kvinnors och mäns inkomster består emellertid inte enbart av förvärvs-
inkomster, därtill kommer inkomster från kapital och transfereringar.
Statistiska uppgifter uppdelade på kvinnor och män finns i begränsad
utsträckning publicerade. En systematisk analys av kapitalinkomster och
transfereringar ur ett könsperspektiv saknas.
Fördelningen av ekonomiska resurser mellan kvinnor och män visas också i
det sparande som finns i olika former. Sparandet eller nettoförmögenheten
har betydelse såväl för tryggheten som för möjligheten att kunna
välja mellan olika handlingsalternativ. Kvinnors innehav av bankmedel
uppgick år 1991 genomsnittligt till 58 600 kronor medan männens låg på
65 400 kronor. En större andel män än kvinnor innehade värdepapper och
aktier och värdet på innehaven var högre för männen. För de ensamstående
kvinnorna respektive männen var andelen med eget hem inte speciellt
särskiljande; mellan 10 och 11 procent av både kvinnor och män ägde eget
hem och 6-7 procent av båda könen ägde fritidshus. För samboende var
gemensamt ägande av det egna hemmet det vanligaste (56,5 procent). I
övriga fall var det ungefär tre gånger så vanligt att endast mannen stod
som ägare jämfört med fall där endast kvinnan stod som ägare. Av de
privata personbilarna var 70 procent registrerade på män.
Ökad kunskap behövs om kvinnors och mäns tillgång till ekonomiska
resurser, hur stora dessa är, från vilka källor de kommer (lön,
kapitalinkomster, socialförsäkringar, andra transfereringar), huruvida detta
förändras över livscykeln, skiljer sig åt mellan olika kohorter, mellan
utlandsfödda och svensfödda personer, mellan olika regioner och om
inkomstkällorna skiljer sig åt för kvinnor respektive män med lika stora
inkomster.
Tillgång till ekonomiska resurser som förutsättningar för makt i
familjen
Ett par vanliga utgångspunkter i maktforskningen är att betrakta
tillgången till resurser som en förutsättning för makt samt att makt är en
relation mellan två eller flera aktörer. Detta synsätt kan också
anläggas på familjen. Familjen kan betraktas som en arena för
förhandlingar. Familjen uppfattas då inte som en enhet med gemensamma
intressen utan som bestående av ett antal individer som kan ha olika mål
och förväntningar och som konkurrerar om resurser. Förhandlingarna i
familjen kan gälla fördelningen av såväl pengar och tid som av betalt
och obetalt arbete, t.ex. vem som skall stanna hemma för att vårda sjukt
barn.
En vanlig definition av begreppet makt är att "A kan förmå B att göra
något som B inte vill". Makt studeras då i öppna konfliktsituationer.
Vid öppna konflikter kan man avgöra vad A:s och B:s intressen är och vem
som har makten. Inom familjen tar sig emellertid inte alltid maktutövningen
uttryck i öppna konflikter utan också i tystnad. Kvinnoforskare
föredrar ofta en definition av makt som betonar självbestämmande, autonomi
och självförverkligande framför en definition baserad på tvång.
I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet hade män som individer
och grupp formell makt att begränsa kvinnors tillgång till ekonomiska
resurser. Även om en kvinna hade tillgång till ekonomiska resurser var
det mannen som hade rätt att fatta beslut om hur de skulle användas.
Särskilt gifta kvinnor hade få rättigheter. Även om en gift kvinna var
missnöjd kunde hon ofta inte göra sin röst hörd, protestera och söka få
till stånd en förändring. Att utmana mannen kunde vara kostsamt.
Hustruns möjligheter att finna ett arbete för att kunna försörja sig och
eventuella barn var mycket begränsade. Vetskapen om att hon inte heller
kunde förvänta sig mycket stöd från de ekonomiska regelsystemen gjorde
att hon fick lov att finna sig.
I dag är kvinnors möjligheter att försörja sig själva och eventuella
barn mycket större. Drygt en tredjedel av de ensamstående kvinnorna med
barn mottar emellertid socialbidrag. Detta tyder på att kvinnors
ekonomiska standard sjunker vid en skilsmässa, men det pekar också på de
ekonomiska regelsystemens betydelse för kvinnors möjligheter att göra
sin röst hörd, att protestera, och om detta inte leder till en
förändring, att ha möjlighet att lämna ett förhållande.
Vad innebär tillgång till ekonomiska resurser för maktfördelningen i
familjen? Påverkar skillnader i inkomst mellan kvinna och man arbets-
fördelningen i familjen? Påverkas fördelningen av vård av barn och olika
hushållsarbetsuppgifter inklusive vem som sköter ekonomin? Tar fäder i
familjer där föräldrarna har lika höga inkomster i större utsträckning
ut föräldrapenningdagar? Vem betalar vad i familjen? Vem konsumerar vad?
För att få bättre underlag för fortsatta jämställdhetsåtgärder behöver
vi få ökade kunskaper om dessa frågor.
Uppdraget
Utredarens uppgift är att kartlägga och analysera fördelningen av
ekonomisk makt och ekonomiska resurser mellan kvinnor och män.
Utredaren skall
- kartlägga och analysera i vilken utsträckning kvinnor och män har makt
att skapa, upphäva och ändra de ekonomiska regelsystemen samt finna
metoder för att synliggöra och följa utvecklingen av andelen kvinnor
bland ekonomiska makthavare,
- kartlägga och analysera i vilken utsträckning de ekonomiska regelsystemen
stimulerar respektive motverkar ekonomisk jämställdhet samt
undersöka i vilken utsträckning ekonomisk-politiska åtgärder granskas ur
jämställdhetsperspektiv,
- belysa och analysera kvinnors och mäns tillgång till ekonomiska resurser,
hur stora dessa är, från vilka källor de kommer (förvärvsinkomster,
kapitalinkomster, socialförsäkringar, andra transfereringar), och om
detta förändras i ett livscykelperspektiv, om det skiljer sig åt mellan
olika kohorter, mellan utlandsfödda och svenskfödda personer, mellan
olika regioner och om inkomstkällorna skiljer sig åt för kvinnor
respektive män med lika stora inkomster,
- beskriva och analysera vad tillgången till ekonomiska resurser innebär
för maktfördelningen i familjen.
Utredaren är oförhindrad att belysa även andra aspekter av betydelse för
uppdraget samt föreslå de åtgärder som kan föranledas av utredningen.
För utredarens arbete gäller kommittédirektiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
beakta EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43) samt redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Uppdraget skall redovisas dels genom löpande delrapporter, dels genom
en slutrapport i juni 1996.