Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Allmänhetens bankombudsman, Dir. 1994:1
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-01-13
Dir. 1994:1
Beslut vid regeringssammanträde 1994-01-13
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda frågan om en allmänhetens bankombudsman.
Bakgrund
Under 1980-talet skedde en snabb utveckling av de finansiella marknaderna i
Sverige och utomlands. Den svenska kreditmarknaden har genom
olika åtgärder avreglerats och vägen har därmed öppnats för ökad konkurrens
mellan de olika instituten, såväl svenska som utländska, på
marknaden. Detta har i huvudsak inneburit betydanden förbätttringar för
hushållen genom ökad valfrihet och bättre service. I vissa hänseenden
har emellertid utvecklingen medfört svårigheter för enskilda och grupper
av konsumenter att välja rätt produkter, och behovet av ett förstärkt
konsumentskydd har accentuerats när det gäller tjänster som krediter och
betalningsförmedling.
Frågor kring konsumentskyddet på bankområdet, bl.a. den organisatoriska
uppbyggnaden av detta, har diskuterats även innan den nyss nämnda
utvecklingen under 1980-talet (se t.ex. prop. 1981/82:180, bet.
1981/82:NU45, rskr. 1981/82:385).
Under senare år har också ett flertal åtgärder vidtagits i syfte att
skydda konsumenten. Bl.a. inrättade Finansinspektionen år 1991 en
särskild enhet, konsumeträttsenheten, för bevakning av konsumentfrågor.
Enheten har till uppgift att genom förebyggande åtgärder verka för ett
förstärkt konsumentskydd inom inspektionens tillsynsområde. Detta
innebär att enheten förhandlar med såväl branschorganisationer som
enskilda institut i syfte att säkerställa att krav på god information
och skäliga avtalsvillkor upprätthålls. Inspektionen verkar även för att
kundernas rörlighet mellan instituten skall underlättas så långt som
möjligt samt bevakar att god sed inom området följ i övrigt.
Finansinspektionen har även medverkat till att institut under dess
tillsyn har utsett särskilda klagomålsansvariga på central nivå inom
instituten. Dessa tjänstemän bevakar institutens reklamationsrutiner,
ansvarar för avrapporteringen till Finansinspektionen och är
kontaktpersoner för inspektionen i dessa frågor.
Konsumentverket, som ansvarar för konsumentpolitik och marknadsföringsfrågor,
i allmänhet, har genom omfattade utbildningsåtgärder
verkat för ökad kompetens hos konsumentvägledare och socialsekreterare
vad gäller budgetrådgivning. Konsumetverket - KO - övervakar bl.a.
efterlevnanden av marknadsföringslagen (1975:1418) och lagen (1971:112)
om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Verket har även haft ansvar
för en försöksverksamhet med frivillig skuldsanering. För närvarande
pågår inom Justitiedepartementet ett arbete med en proposition om
skuldsanering.
Allmänna reklamationsnämnden har sedan 1990 en bankavdelning vid vilken
prövas tvister mellan konsumenter å ena sidan och banker och andra
finansiella institut å den andra rörande banktjänster och andra
finansiella tjänster. I reklamationsnämnden har även pågått en generell
försöksverksamhet där Konsumentombudsmannen fått möjlighet att föra
kollektiv talan inför nämnden. I väntan på Grupptalansutredningens (Ju
1991:04) arbete skall denna försöksverksamhet återupptas den 15 januari
1994.
Även internationellt, såväl inom EU som inom det nordiska samarbetet,
har beslut nyligen tagits om att prioritera konsumentskyddet på det
finansiella området.
Som framgår har således en rad reformer genomförts för att stärka
konsumenternas ställning på marknaden för finansiella tjänster.
Flertalet åtgärder har emellertid vidtagits relativt nyligen och
effekterna kan därför vara svåra att bedöma nu.
I sin anslagsframställning för 1993/94-95/96 tog Finansinspektionen upp
den kraftiga ökningen av antalet inkomna muntliga och skriftliga
klagomål och förfrågningar till inspektionen. Orsaken till ökningen
förmodades främst vara krisen på den svenska finansmarknaden. Eftersom
klagomålshanteringen antagit sådan omfattning anförde inspektionen i
anslagsframställningen att radikala förändringar måste göras i fråga om
denna hantering. För inspektionens verksamhet i fråga om konsumentskydd
skulle komma ett större antal konsumenter till godo måste, enligt
inspektionen, dess resurser omdisoneras från klagomålshantering till mer
riktade och övergripande insatser på viktiga områden, där enskilda
kunder har svårt att hävda sina instressen gentemot institut, t.ex.
avtalsvillkor för lån, ränteändringar och avtalsvillkor för lån,
ränteändringar och avtalsvillkor för olika försäkringar. Inspektionen
framförde därför bl.a. tanken på att en motsvarighet till Konsumenternas
Försäkringsbyrå, som funnits i många år inom försäkringsområdet, borde
inrättas även inom kredit- och värdepappersområdet.
Frågan om Finansinspektionens hantering av klagomål och förfrågningar
från konsumenter togs även upp i 1993 års budgetproposition (prop.
1992/93:100, bil. 8 s. 68). Regeringen instämde i inspektionens
bedömning att resursinsatsen beträffande klagomålsärenden och telefon-
förfrågningar inte stod i rimlig proportion till effekterna från
tillsynssynpunkt. Verksamheten i detta avseende borde därför
effektiviseras och renodlas gemtemot instituten. Med anledning av detta
borde enligt regeringen huvudinriktningen vara att inspektionens
insatser i förhållande till enskilda konsumenter skulle minska under den
kommande treårsperioden genom dels ökad information till allmänheten,
del överläggningar med branschen i syfte att inrätta en ny instans
utanför inspektionen dit konsumenter kan vända sig för att få
individuell information och reklamationsrådgivning.
En överenskommelse om bildande av en stiftelse motsvarande Konsumenternas
Försäkringsbyrå har därefter träffats mellan Svenska
Bankföreningen och staten genom Finansinspektionen och Konsumentverket.
Stiftelsen benämns Stiftelsen Konsumenternas Bankbyrå. Riksdagen har
beslutat att staten skall bidra till stiftelsekapitalet, Bankbyrån med
10.000 kronor (prop. 1993/94:83, bet. 1993/94:NU7, rskr. 1993/94:79).
I samband med att frågan om bidrag till stiftelsekapitalet i Bankbyrån
behandlades i riksdagen tog näringsutskottet i sitt betänkande upp
frågan om tillsättande av en utredning om en allmänhetens bankombudsman.
Saken hade tidigare behandlats av näringsutskottet i bet. 1992/93:NU16
där utskottet, med anledning av en motion, angav att frågan om en
allmänhetens bankombudsman borde utredas. Detta gav också riksdagen
regeringen till känna.
I betänkandet 1993/94:NU7 anför utskottet bl.a. att den utveckling som
skett på de finansiella marknaderna ställer nya krav på insatser för att
tillvarata konsumenternas intressen på detta område. Det är angeläget
att det vidtas åtgärder för att förstärka konsumenternas position i
förhållande till banker och andra kreditinstitut.
I betänkandet redogörs för vad Bankbyrån i första hand avses ägna sin
verksamhet åt och vad en bankombudsman skulle - enligt de motionärer som
väckt frågan - ha som huvuduppgift. Eftersom dessa organ enligt
redogörelsen skulle få skilda huvuduppgifter och tillgodose olika
konsumentbehov kunde de komplettera varandra och det fanns däför, enligt
utskottets mening, skäl att överväga inrättande av såväl en bankbyrå som
en funktion som bankombudsman. Utskottet utgick från att en utredning om
en allmänhetens bankombudsman - i enlighet med riksdagens tidigare
begäran - skulle tillsättas av regeringen inom kort. Riksdagen anslöt
sig till utskottets synsätt.
Uppdraget
En särskild utredare bör göra en kartläggning av konsumenternas
ställning på de finansiella marknaderna, hur konsumenternas intressen
tillvaratas på detta område och behovet av en allmänhetens bankombudsman.
Om det i utredningsarbetet inte framkommer starka skäl mot att
en bankombudsman inrättas bör utredaren överväga om det är mest
ändamålsenligt med ett självständigt ombudsmannaämbete elller om en
spdan funktion bör knytas till någon av de myndigheter som redan i dag
är verksamma på området.
Om utredaren föreslår att ett självständigt ombudsmannaämbete bör
inrättas skall förslag lämnas till en förordning med instruktion för den
nya myndigheten. Även förslag till de andra författningar som kan
behövas med anledning av utredarens förslag bär redovisas.
Utredaren bör beakta vad Konsumentpolitiska kommittén (C 1992:02)
föreslår i sitt betänkande som kommer att lämnas inom kort.
Utredaren bör även hålla sig underrättad om arbetet i Grupptalanutredningen
(Ju 1991:04) och i den utredning som har till uppgift att se över
lagstiftningen om pantlåneverksamhet (N 1993:06).
Utredaren skall beakta vad som sägs i direktiven till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5) samt regeringens direktiv angående beaktande av
EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 31 maj 1994.