Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen om tekniska förutsättningar
för utökade sändningar av radio och television till allmänheten
, Dir. 1993:99
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1993-08-19
Dir. 1993:99
Beslut vid regeringssammanträde 1993-08-19
Chefen för Kulturdepartementet, statsrådet Friggebo, anför.
Mitt förslag
I den regeringsförklaring som lämnades vid regeringens tillträde angavs
att radio- och TV-monopolet tekniskt sett är avskaffat och att regeringen
avsåg att föreslå sådana lagändringar som ökar friheten på radio- och TV-
området. Detta innebär i princip fri etableringsrätt.
Regeringen har redan vidtagit en rad åtgärder för att uppfylla detta.
Ytterligare ett programföretag har beviljats tillstånd att bedriva
rikstäckande TV-sändningar. Den nya lagstiftningen om kabelsändningar
innebär frihet att anlägga kabelnät och bedriva sändningar i kabel. Inom
ramen för den nya privata lokalradion kommer en fri ljudradio att kunna
utvecklas.
Det är nu tid att ta ytterligare ett steg i utvecklingen mot ett praktiskt
förverkligande av den fria etableringsrätten även inom TV-området. Nya
möjligheter att sända marksänd TV bör öppnas.
Utredningen (U 1991:26) om tekniska förutsättningar för utökade sändningar
av radio och television till allmänheten får i uppdrag att ta fram ett
tekniskt underlag för beslut i denna riktning. Därvid bör belysas hur de
kvarvarande outnyttjade sändningsfrekvenserna för TV kan tas i anspråk för
att så långt det är tekniskt möjligt skapa förutsättningar för fri TV.
Ett sådant underlag bör innehålla en redovisning av det aktuella läget i
fråga om utveckling av tekniska system för överföring av TV. Särskild
uppmärksamhet bör ägnas standardiseringsarbetet och vid vilka tidpunkter
ny teknik kan vara färdig att införas.
Utredningen bör också komplettera uppgifterna i sitt delbetänkande
Tekniskt utrymme för reklamfinansierad radio (SOU 1991:108) med uppgifter
om den senaste utvecklingen inom tekniken för digitalt överförd ljudradio.
Utredningen bör redovisa konsekvenserna av olika förhållningssätt från
statens sida till införande av ny teknik. Redovisningen bör kunna ges
formen av ett antal scenarier. Ett alternativ som bör belysas är hur de
kvarvarande outnyttjade sändningsfrekvenserna för TV kan tas i anspråk för
sändningar med nuvarande teknik, även utöver de frekvenstilldelningar som
nu är koordinerade.
Resultatet bör rapporteras senast den 28 februari 1994.
Den tidigare utredningen
Efter bemyndigande av regeringen den 25 juli 1991 tillkallades en särskild
utredare för att ta fram ett tekniskt underlag i fråga om möjligheterna
för utökade sändningar av ljudradio och television till allmänheten.
Enligt direktiven (dir. 1991:67) skulle utredningsarbetet under en första
etapp behandla ljudradion. Direktiv för den andra etappen av arbetet, som
skulle behandla televisionen, skulle meddelas senare.
Utredningen lade i december 1991 fram betänkandet Tekniskt utrymme för
reklamfinansierad radio (SOU 1991:108). Betänkandet har remissbehandlats
och ingår i underlaget för regeringens proposition 1992/93:70 Privat
lokalradio, vilken har behandlats av riksdagen (bet. 1992/93:KU15, rskr.
1992/93:168).
Jag tar nu upp frågan om direktiv för den andra etappen av
utredningsarbetet.
Bakgrund
Televisionen
Sedan många år är televisionen väl utbyggd i vårt land. Genom ett
omfattande nät av marksändare sänds programmen ut i alla bebodda delar av
landet och så gott som varje svenskt hushåll har tillgång till en eller
flera TV-mottagare. Mer än hälften av hushållen är anslutna till
centralantennanläggningar eller kabelnät. Antalet TV-mottagare kan
uppskattas till ca 4 miljoner, vilket torde representera ett
återanskaffningsvärde av 20 miljarder kronor.
Ett distributionssystem som är så omfattande och som berör snart sagt
varje människa är naturligtvis mycket svårt att ändra när det väl har
upprättats. Om en förändring skulle innebära att de befintliga mottagarna
måste bytas ut, skulle den av ekonomiska, sociala och opinionsmässiga skäl
behöva genomföras med en lång övergångsperiod, under vilken sändningar
behövde bedrivas parallellt i både gammal och ny teknik. En sådan åtgärd
skulle givetvis bli mycket kostsam.
Mot denna bakgrund är det inte förvånande att sändningstekniken i
väsentliga delar har varit oförändrad sedan televisionens barndom. De
ursprungliga sändningarna i svartvitt, som i Sverige inleddes år 1956,
ersattes visserligen med färgsändningar redan år 1970. Den teknik som
används för färg-TV-sändningar1 är emellertid uppbyggd så att den även
fungerar tillsammans med TV-mottagare för svartvitt. Därför kunde man byta
från svartvita sändningar till färgsändningar utan några
övergångsarrangemang. Allmänheten kunde ersätta sina svartvita TV-
mottagare med färgmottagare i den takt man önskade.
Inom ramen för de frekvenser för TV-sändningar som är tillgängliga för
användning i Sverige finns koordinerade frekvenstilldelningar för fyra
rikstäckande sändarnät. Tre av sändarnäten utnyttjas för närvarande.
Under de mer än 40 år då TV-sändningar har bedrivits utifrån samma
grundläggande förutsättningar, har tekniken för t.ex. bildkodning och
signalbehandling genomgått en omfattande utveckling. En sändningsstandard
som utformats enligt dagens teknik och utan bindningar bakåt skulle vara
överlägsen de befintliga systemen i alla väsentliga avseenden.
Under 1980-talet lanserades de s.k. MAC-systemen i Europa. Denna
systemfamilj tillämpar analog överföring av bildinformationen medan ljudet
överförs digitalt2. Redan i sin grundversion skall MAC-standarden ge
bättre bild- och ljudkvalitet, säkrare kryptering och möjlighet att
överföra flera ljudkanaler. Systemet skall vidare kunna byggas ut till
högre kvalitetsnivåer. En mottagare för standardkvalitet av MAC skulle
också kunna ta emot sändningar av högupplösningsTV3. i HD-MAC. Däremot kan
en mottagare för vårt vanliga sändningssystem PAL inte ta emot MAC-
sändningar. En MAC-signal kräver större bandbredd än som ryms i
kanalplanen för marksändningar. MAC-systemen kan därför endast användas
för satellitsändningar.
I dag används olika versioner av MAC för vissa satellitsändningar där man
drar nytta av systemets goda krypteringsmöjligheter. TV-tittarna går
emellertid miste om MAC-systemets övriga fördelar eftersom signalerna
genomgående omvandlas till PAL eller motsvarande innan de sänds ut i
kabelnät.
Den snabba utvecklingen inom digitaltekniken synes emellertid ha medfört
att MAC-systemet är föråldrat. Tidigare har man ansett att digital TV-
överföring skulle kunna introduceras först ett stycke in på 2000-talet. Nu
verkar det emellertid som om digitala överföringssystem kan komma att
införas redan om några år.
Digitaltekniken ger stora möjligheter att påverka den utsända och mottagna
informationen. Dessa möjligheter kan utnyttjas på olika sätt.
Komprimering innebär att överflödig information tas bort innan signalen
sänds ut. På så sätt kan den informationsmängd som behöver överföras
reduceras kraftigt utan att publiken märker någon kvalitetsförsämring. Den
digitala tekniken tillåter också att olika program blandas i en och samma
utsändning. Vid mottagningen sorteras sedan signalerna så att de olika
programmen kan återges var för sig. Vissa av de digitala
överföringssystemen kan utformas på ett sådant sätt att störningar från
andra sändare på samma frekvens elimineras. Härigenom blir det möjligt att
låta alla sändare i ett sändarnät använda samma frekvens, s.k.
singelfrekvensnät.
Den digitala tekniken ger möjlighet att kraftigt öka överförings-
kapaciteten för TV-program. Den förbättrade överföringskapaciteten kan
användas för olika ändamål. Högupplösnings-TV kommer att kunna sändas ut i
marksändningar utan att kanalbredden ändras. Som ett alternativ kan flera
TV-program med standardkvalitet sändas ut i samma kanal. Genom
singelfrekvensnät kan frekvensutnyttjandet i marksändningar förbättras
ännu mer. Även telefonnätet kan få nya användningar.
För närvarande satsas stora summor på att utveckla nya system för
överföring av TV-program. De ledande tillverkarna inom elektronik och
datateknik är engagerade i olika internationellt förankrade projekt. Flera
kommersiella företag har redan meddelat att de planerar att påbörja
digitala sändningar från satellit eller i kabelnät.
I USA pågår arbete med att ta fram ett system för marksänd högupplösnings-
TV. Allt talar för att man kommer att välja en digital
överföringsstandard. Inom ramen för det nordiska utvecklingsprojektet HD-
Divine har man visat att det är möjligt att sända digital högupplösnings-
TV i marknätet.
Det pågår också ett intensivt arbete för att få fram tekniska standarder
för grundelementen i de digitala systemen, t.ex. metoderna för
komprimering och kanalblandning. Om en allmänt accepterad standard kan
utformas, förbättras förutsättningarna för att massproducera
mottagarutrustning till låga priser.
Inom EG har man tidigare försökt driva fram en övergång till MAC-standard.
Ett rådsdirektiv4 från år 1986 om användning av enhetlig teknik för TV-
sändningar via satellit har emellertid haft obetydlig inverkan på
utvecklingen. Sedan detta direktiv upphörde att gälla vid utgången av år
1991 har oenigheten varit stor om vad som skall hända.
EG:s ministerråd har emellertid den 16 juni 1993 enats om en handlingsplan
som syftar till att införa avancerade televisionstjänster i Europa. Enligt
handlingsplanen skall en övergång till bredbildsformat främjas. Detta
skall ske genom ekonomiskt stöd till programproducenter och TV-företag som
sänder program i bredbildsformat oberoende av om sändningarna har
högupplösningsstandard (1250 linjer) eller normalstandard (625 linjer).
Ett tidigare antaget direktiv5 skall arbetas om för att gälla
bredbildssändningar via satellit, kabel och marksändningar med hjälp av
icke-digital teknik. Enligt ministerrådets beslut skall olika standarder
kunna användas för sådana sändningar, även om antalet bör begränsas. Ett
generellt krypteringssystem bör eftersträvas. Vidare har ministerrådet
uttalat sig för att en enhetlig standard eller familj av standarder för
digital TV och motsvarande krypteringssystem bör eftersträvas i Europa.
Vi i Sverige kan påverka den tekniska utvecklingen främst genom fortsatt
forsknings- och utvecklingsarbete samt genom att medverka i det
internationella standardiseringsarbetet. Vid det framtida valet av
tekniska lösningar kommer vi naturligtvis att i hög grad vara bundna av
vad som händer i vår omvärld.
Ljudradio
I utredningens delbetänkande Tekniskt utrymme för reklamfinansierad radio
(SOU 1991:108) lämnades en ingående redogörelse för tekniken för digitalt
förmedlad ljudradio, sådan den utvecklats inom projektet Eureka 147. Under
senare tid har andra system för digital ljudradio presenterats, främst i
USA. Den viktigaste egenskapen hos de nya systemen uppges vara att de
möjliggör att sändningar med digital och analog teknik sker samtidigt inom
samma frekvensutrymme. Med dessa förutsättningar skulle digital
sändningsteknik kunna införas utan att det krävs extra frekvenser under en
övergångsperiod. Å andra sidan är det oklart om några vinster i fråga om
frekvensutnyttjande skulle uppstå efter övergångsperioden.
Uppdraget
Frågan om vilken överföringsteknik för television som skall tilllämpas
från slutet av 1990-talet kommer att vara viktig för massmediepolitiken.
Utredningen bör ta fram ett tekniskt underlag för kommande politiska
beslut.
Ett sådant underlag bör innehålla en redovisning av det aktuella läget i
fråga om utveckling av tekniska system för överföring av TV. Särskild
uppmärksamhet bör ägnas standardiseringsarbetet och vid vilka tidpunkter
ny teknik kan vara färdig att införas.
Utredningen bör också komplettera uppgifterna i sitt delbetänkande
Tekniskt utrymme för reklamfinansierad radio (SOU 1991:108) med uppgifter
om den senaste utvecklingen inom tekniken för digitalt överförd ljudradio.
Statsmakterna kan förhålla sig på olika sätt till ny teknik på radio- och
TV-området. En möjlighet är att riksdag och regering helt överlämnar
initiativet till enskilda företag eller att statsmakterna nöjer sig med
att ange vilka standarder som skall användas. En annan möjlighet är att
staten aktivt verkar för att ny teknik skall införas, t.ex. genom att den
anlägger sändarnät enligt en ny teknisk standard eller föreskriver att
äldre teknik skall upphöra att användas vid en viss tidpunkt.
Utredningen bör redovisa konsekvenserna av olika förhållningssätt från
statens sida. Redovisningen bör kunna ges formen av ett antal scenarier.
Ett alternativ som bör belysas är hur de kvarvarande outnyttjade
sändningsfrekvenserna för TV kan tas i anspråk för sändningar med
nuvarande teknik, även utöver de frekvenstilldelningar som nu är
koordinerade.
Resultatet bör rapporteras senast den 28 februari 1994.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen ger utredningen tilläggsdirektiv i enlighet
med vad jag anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Kulturdepartementet)
1 Det system som används i Sverige kallas PAL. Två liknande system är det
amerikanska NTSC och det franska Secam.
2 Analog överföring utnyttjar elektriska signaler som varierar
kontinuerligt i förhållande till förändringar i bildinnehållet. Vid
digital överföring återges innehållet i form av siffror i ett talsystem.
3 I högupplösnings-TV (High Definition TeleVision, HDTV) är bilden mera
avlång och bilden skarpare än i standard-TV. Den högre bildskärpan uppnås
genom att antalet horisontella bildlinjer är dubbelt så stort som för
standard-TV.
4 Rådets direktiv (86/529/EEC) "on the adoption of common technical
specifications of the MAC/packet family of standards for direct satellit
television broadcasting".
5 Rådets direktiv (92/38/EEG) om antagande av standarder för
satellitsändning av televisionssignaler.