Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Myndighetsuppgifter för tillsyn av nätverksamhet på elmarknaden , Dir. 1993:94
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1993-07-01
Dir. 1993:94 Beslut vid regeringssammanträde 1993-07-01 Chefen för Näringsdepartementet, statsrådet P. Westerberg, anför Mitt förslag Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda organisation och finansiering av myndighetsuppgifterna för tillsyn av nätverksamheten på elmarknaden. Bakgrund En reformering av den svenska elmarknaden inleddes den 1 januari 1992 genom att huvuddelen av verksamheten i dåvarande Statens vattenfallsverk ombildades till ett aktiebolag, Vattenfall AB. Samtidigt överfördes storkraftnätet och de statligt ägda utlandsförbindelserna till Affärsverket svenska kraftnät (Svenska kraftnät). Riksdagen beslutade i juni 1992 (prop. 1991/92:133, bet. 1991/92:NU30, rskr. 1991/92:322) om mål och strategi samt en handlingsplan för den fortsatta reformeringen av elmarknaden. Den 26 mars 1992 bemyndigades chefen för Näringsdepartementet att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att utarbeta förslag till ny lagstiftning på elområdet (dir. 1992:39). Av direktiven framgår att arbetet med den nya lagstiftningen bör genomföras i etapper. Enligt direktiven skall den andra etappen bl.a. syfta till att få lagen (1902:71 s.1) innefattande vissa bestämmelser om elektriska anläggningar, den s.k. ellagen, i sin helhet ersatt med modern lagstiftning. Inriktningen skall vara att bestämmelserna i den nuvarande lagen delas upp i en eldistributions- och en elsäkerhetslag. Utredaren (N 1992:04), som har antagit namnet Ellagstiftningsutredningen, har i dag till regeringen överlämnat betänkandet Elkonkurrens med nätmonopol (SOU 1993:68). Vidare har Svenska kraftnät överlämnat rapporten Handelsplats för el i vilken förutsättningarna för en svensk elbörs redovisas. I nyssnämnda betänkande från Ellagstifningsutredningen föreslås nya bestämmelser för bl.a. nättjänster på elmarknaden. Enligt utredaren är nätverksamhet att anse som en monopolverksamhet. Som en följd härav bör statsmakterna slå fast vissa normer m.m. för att hindra att den som bedriver nätverksamhet missbrukar sin monopolställning. Vidare framhålls behovet av en myndighetsfunktion som utövar tillsyn av pris och andra villkor för nättjänsterna. Enligt utredaren bör en sådan myndighetsfunktion innefatta i huvudsak följande tillsynsuppgifter: - kontroll, övervakning och uppföljning av nätverksamhet, - rådgivning och information, - ingripande mot innehavare av nätkoncession, - prövning av klagomål. I fråga om vilken myndighet som bör ha hand om dessa tillsynsuppgifter är enligt utredaren flera alternativ möjliga. Bland befintliga myndigheter skulle Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK) eller Elsäkerhetsverket kunna ha hand om uppgifterna. NUTEK har hand om bl.a. koncessioner enligt ellagen. Elsäkerhetsverket har ansvaret för näten från säkerhetssynpunkt. Ett annat alternativ är enligt utredaren att inrätta en ny myndighet för hanteringen av bl.a. tillsynen av nätverksamheten. I betänkandet konstateras vidare att de uppgifter som innefattas i den blivande tillsynsfunktionen har nära beröring med de koncessionsuppgifter som i dag ombesörjs av NUTEK och att dessa båda verksamheter bör handhas av en och samma myndighet. Enligt utredaren kan skäl anföras för att ansvaret för tillsynen över nätverksamheten inledningsvis knyts till NUTEK, bl.a. kan den administrativa förberedelsetiden minimeras. Utredningen betonar emellertid att någon närmare analys av organisationsfrågorna inte har genomförts och förutsätter därför att dessa frågor skyndsamt övervägs i lämplig form. NUTEK är enligt sin instruktion (1991:960) central förvaltningsmyndighet för bl.a. energifrågor. Förutom koncessioner enligt ellagen har NUTEK även hand om bl.a. koncessioner enligt lagen (1978:160) om vissa rörledningar (rörledningslagen). Konkurrensverket är enligt sin instruktion (1992:819) central förvaltningsmyndighet för konkurrensfrågor. Regeringen har tidigare denna dag beslutat om tilläggsdirektiv för Ellagstiftningsutredningen (dir. 1993:93). Uppdraget Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att lämna förslag till organisation och finansiering av myndighetsuppgifter för tillsyn av nätverksamheten på elmarknaden. Utgångspunkter för arbetet skall vara riksdagens beslut om riktlinjer för den fortsatta reformeringen av elmarknaden och Ellagstiftningsutredningens betänkande. Vidare skall Svenska kraftnäts utredning om en elbörs beaktas. En viktig uppgift blir att analysera hur tillsynen bör organiseras. Utredaren bör i detta sammanhang pröva om denna myndighetsfunktion bör knytas till någon av de befintliga myndigheterna eller om en ny myndighet med ansvar för bl.a. dessa uppgifter bör inrättas. Ansvars- och arbetsfördelningen mellan den myndighet som får ansvar för tillsynen och övriga myndigheter inom området skall analyseras och förslagen skall utformas så att behovet av samverkan tillgodoses. I uppdraget ingår att pröva om hanteringen av koncessionssystemet och tillsynen av nätverksamheten skall handhas av en och samma myndighet. Om utredaren finner att verksamheten med elkoncessioner bör läggas på annan myndighet än NUTEK bör konsekvenserna belysas när det gäller NUTEK:s roll som energiansvarig myndighet. Utredaren bör även pröva om det finns skäl att hålla samman ansvaret för el- och rörledningskoncessioner till en myndighet. Vid utformningen av förslagen bör hänsyn tas till behovet av flexibilitet i den nya organisationen så att en snabb anpassning kan ske till ändrade förhållanden på de svenska och nordiska elmarknaderna. Utredaren skall vidare bedöma behovet av kompetens, bl.a. ekonomisk, juridisk och teknisk, inom den blivande myndighetsfunktionen och överväga hur detta behov skall kunna tillgodoses. Utredarens förslag bör innefatta förslag till de författningsändringar som föranleds av utredarens överväganden. Om utredaren finner att en ny myndighet bör inrättas bör ett förslag till instruktion för den nya myndigheten redovisas. Utredaren bör ha frihet att i övrigt analysera frågeställningar och lägga fram förslag som befinns lämpliga. Utredaren bör analysera resursbehovet för de förslag som läggs fram. Utredaren bör vid utformningen av sina förslag pröva om verksamheten helt eller delvis kan finansieras med avgifter. Utredaren bör beakta regeringens direktiv (dir. 1993:93) till Ellag- stiftningsutredningen. Utredaren bör ha löpande kontakter med Ellag- stiftningsutredningen och berörda myndigheter. För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:59), EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43) och regionalpolitiska konsekvenser i utredningsverksamheten (dir. 1992:50). Utredningsarbetet bör bedrivas skyndsamt och med utgångspunkten att den nya myndighetsfunktionen skall kunna börja sin verksamhet den 1 juli 1994. Utredaren bör redovisa sina förslag om myndighetsorganisation, resurser och finansiering senast den 30 november 1993. Hemställan Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag om att regeringen bemyndigar chefen för Näringsdepartementet att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen (1976:119) - med uppdrag att lämna förslag till organisation och finansiering av myndighetsuppgifter för tillsyn av nätverksamhet på elmarknaden. att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren. Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m. Beslut Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans hemställan. (Näringsdepartementet)