Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Arbetsgivaravgifter för statliga myndigheter, Dir. 1993:89
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1993-06-17
Dir. 1993:89
Beslut vid regeringssammanträde 1993-06-17
Chefen för Finansdepartementet, statsrådet Wibble, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att studera
förutsättningarna för och lämna förslag till ett system med
arbetsgivaravgifter för statliga myndigheter/statlig verksamhet.
Systemet bör motsvara det som gäller på den privata sektorn.
Utöver lagstadgade socialavgifter och särskild löneskatt bör i systemet
ingå avgifter som följer av kollektivavtal.
Bakgrund
I budgetpropositionen 1992 aviserade regeringen sin avsikt att
tillkalla en särskild utredare som skall studera förutsättningarna för
att införa arbetsgivararavgifter även för statliga myndigheter (prop.
1991/92:100 bil.1 s. 48, bet.1991/92:FiU20, rskr. 1991/92:128). Syftet
är att göra anställningsförhållandena inom staten jämförbara med de som
råder på arbetsmarknaden i övrigt och förstärka ett självständigt
arbetsgivaransvar för de totala personalkostnaderna vid myndigheterna.
I det nuvarande systemet för finansiering av personalomkostnader
redovisas dessa med få undantag som en schablon - lönekostnadspålägg
(LKP). LKP omfattar både lagstadgade socialavgifter och avtalskostnader
utöver lön. Personalomkostnaderna räknas kollektivt av från en inkomsttitel
för samtliga myndigheter (inkomsttiteln 5211 Statliga
pensionsavgifter, netto). Detta system innebär en särlösning för den
statliga arbetsmarknaden i förhållande till den övriga arbetsmarknaden.
Systemet medför att myndigheternas ledning i sin funktion som arbetsgivare
inte ges något incitament att påverka sådana personalkostnader
som inte avser löner.
Den 1 juli 1993 träder systemet med räntekonto i kraft (prop.
1992/93:100 bil. 1 avsnitt 2.3, bet.1992/93:FiU 20, rskr.1992/93:189).
Den bokföringsmässiga omföring av LKP som görs i dag kommer då att
ersättas med verkliga utbetalningar.
Den framtida inriktningen bör vara att personalkostnader utöver lön inte
skall betalas ut som en schablon. Myndigheterna bör istället verkställa
utbetalningar av arbetsgivaravgifter på det sätt och till de ändamål som
följer av lag och avtal. Myndigheten skall således ha en klar bild av
samtliga faktiska kostnader som följer av att ha en arbetstagare
anställd. Till den del arbetsgivaravgifterna skall betalas på grund av
kollektivavtal skapas därmed incitament för myndigheten att såsom
arbetsgivare påverka innehållet i dessa avtal, så att en ur myndighetens
synpunkt god avvägning mellan avtalens förmåner och kostnader uppnås.
Riksrevisionsverket (RRV) fick budgetåret 1981/82 i uppdrag att se över
beräkningsunderlaget för lönekostnadspålägget vilket redovisades den 17
januari 1985 i Rapporten angående RRVs uppdrag att se över
beräkningsunderlaget för lönekostnadspålägg m.m. RRV redovisar där bl.a.
en analys av saldot på inkomsttiteln 5211 Statliga pensionsavgifter,
netto och de olika faktorer som påverkar saldot. RRV har den 1 juli 1993
fått ett förnyat uppdrag att göra en analys av inkomst- och
utgiftsposterna på inkomsttiteln.
Det nuvarande systemet för finansiering av pensioner innebär att
myndigheterna (utom affärsverken med undantag av Statens järnvägar) via
lönekostnadspålägget finansierar de löpande utbetalningarna av statlig
kompletteringspension och den särskilda löneskatt som belöper på dessa
pensioner. Det belopp som härigenom fördelas på myndigheterna beror
därför på statsförvaltningens omfattning och struktur under en tidigare
period.
RRV och Statens löne- och pensionsverk (SPV) har fått i uppdrag (den 19
november 1992) att bl.a. pröva om de kostnader som myndigheterna skall
bära i stället skall avse kostnaderna för pensioner intjänade under
året, alternativt kostnaderna för pensioner beviljade under året. Härigenom
skulle pensionsförpliktelser belasta verksamhetens resultat under
den period då förpliktelsen uppstår. RRV och SPV har den 25 februari 1993
avlämnat var sin delrapport över uppdraget.
Utgångspunkter
Utgångspunkter för utredningen skall vara:
- Dagens system för finansiering av de statliga tjänstepensionsåtaganden
samt de system som beskrivs av RRV resp. SPV i de ovan nämnda avlämnade
delrapporterna och i kommande slutrapporter.
Utredaren skall samråda med RRV och SPV när det gäller dessa
myndigheters uppdrag att utreda redovisningen av statens samlade
pensionsåtagande.
- Riksdagens beslut angående nytt system för budgetering av myndigheternas
ramanslag m.m. (prop. 1991/92:100, bet. 1991/92: FiU20, rskr. 1991/92:128).
- Riksdagens beslut rörande den framtida utformningen av den statliga
arbetsgivarorganisationen (prop. 1992/93:100 bil. 8 anslaget F1. Statens
arbetsgivarverk, bet. 1992/93:AU10, rskr. 1992/93:205).
- Resultatet av Riksrevisionsverkets utredning av inkomst- och
utgiftsposterna på inkomsttiteln 5211 Statliga pensionsavgifter, netto.
Utredningens inriktningen skall vidare vara:
- Att undvika särlösningar för den statliga arbertsmarknaden i syfte att
göra den jämförbar med arbetsmarknaden i övrigt.
- Att samtliga personalkostnader för statliga myndigheter/statlig
verksamhet skall tydliggöras genom en noggrannare redovisning av
personalkostnader utöver lön som följer av avtal samt genom att dessa
personalkostnader inte schabloniseras utan beräknas utifrån lagar och
slutna avtal.
Syftet är att förstärka ett självständigt arbetsgivaransvar för de
totala kostnaderna vid myndigheterna.
Uppdraget
Utredningens uppgift skall vara:
- Att pröva möjligheterna att införa ett system med arbetsgivaravgifter
för statliga myndigheter/statlig verksamhet och så långt som möjligt
undvika särlösningar för den statliga arbetsmarknaden.
- Att beräkna nivån på avtalskostnader utöver lön samt föreslå hur dessa
personalkostnader skall administreras i ett system där arbetsgivaravgifter
införs. Inriktningen bör vara att avtalskostnader utöver
lön skall belasta resp. myndighet/statlig verksamhet och inte, som i
dagens system, ha en kollektiv finansiering.
- Att behandla de bokföringsmässiga konsekvenser som de förslag som
redovisas kan leda till och i samråd med RRV föreslå lösningar där så
krävs.
- Att belysa vilka administrativa följder utredningens förslag kan få
för myndigheter som Riksförsäkringsverket, Riksrevisionsverket,
Riksskatteverket och Statens löne- och pensionsverk samt för
myndigheter i allmänhet.
- Att klargöra effekterna på statsbudgeten av en övergång till ett
system med arbetsgivaravgifter.
- Att föreslå förändringar i berörda lagar och förordningar.
Utredningen skall även behandla det reducerade lönekostnadspålägget
enligt nämnda riktlinjer.
Uppdragets genomförande
Utredaren skall under arbetet samråda främst med Riksförsäkringsverket,
Riksrevisionsverket, Riksskatteverket, Statens arbetsgivarverk och
Statens löne- och pensionsverk.
Huvudorganisationerna inom det statliga förhandlingsområdet bör under
arbetets gång informeras.
Utredaren skall beakta kommittédirektiven till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:05).
Utredaren skall redovisa sina förslag senast den 1 maj 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att studera förutsättningarna för, och lämna
förslag till, ett system med arbetsgivaravgifter för statliga
myndigheter/statlig verksamhet, motsvarande det som gäller på den
privata sektorn.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde till
den särskilda utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
beslasta sjunde huvudtitlens anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragarens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Finansdepartementet)