Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Effektiviteten i biståndsadministrationen, Dir. 1993:87
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1993-06-24
Dir. 1993:87
Beslut vid regeringssammanträde 1993-06-24.
Statsrådet Svensson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att utarbeta
förslag om hur den statliga administrationen av det internationella
utvecklingssamarbetet kan rationaliseras och effektiviseras.
Bakgrund
Handläggningen av ärenden om Sveriges internationella utvecklingssamarbete
bedrivs dels inom Utrikesdepartementet (UD) och utrikesförvaltningen, dels
inom fyra myndigheter; Styrelsen för internationell utveckling (SIDA),
Styrelsen för u-landsforskning (SAREK), Beredningen för internationellt
näringslivsbistånd (SWEDECORP). Dessa myndigheter, i dagligt tal de s.k.
biståndsmyndigheterna, handlägger huvudsakligen frågor inom ramen för
Sveriges bilaterala utvecklingssamarbete. Inom UD handläggs såväl frågor om
den övergripande inriktningen av biståndet som frågor om det multilaterala
utvecklingssamarbetet.
Medel från den statliga biståndsramen finansierar även bl.a. verksamheterna
vid Styrelsen för u-landsutbildning i Sandö (Sandö U-centrum) och Nordiska
afrikainstitutet.
De sammanlagda kostnaderna för administrationen av det internationella
utvecklingssamarbetet vid alla dessa organ uppgår f.n. till ca 500 miljoner
kronor eller ca 3,5 % av den statliga s.k. biståndsramen. Antalet statligt
anställda med uppgifter inom biståndsområdet är ca 800 personer. Vid en
internationell jämförelse är dessa siffror låga.
Av anslagstekniska skäl finansieras UD:s och utrikesförvaltningens samtliga
administrativa kostnader över ett gemensamt anslag. Kostnaderna för
handläggning av ärenden om internationellt utvecklingssamarbete finansieras
genom en s.k. avräkning från biståndsramen. Den princip som sedan åtskilliga
år tillämpas för denna avräkning är att utvecklingssamarbetet skall bära
samtliga sina egna kostnader.
Biståndsområdets nuvarande myndighetsstruktur och fördelning av
arbetsuppgifter mellan departement och myndigheter har sin grund i den
expansion av biståndets volym och den framväxt av nya biståndsformer som
huvudsakligen skedde under 1970-talets andra del och 1980-talets första år.
Regeringens uppdrag till den utredning som senast arbetade med dessa frågor,
Biståndsorganisationsutredningen, avsåg framför allt biståndet utanför de
s.k. programländerna. I sitt betänkande Organisation och arbetsformer inom
bilateralt utvecklingsbistånd (SOU 1990:17), föreslog utredningen bl.a. att
ett nytt organ för näringslivsbistånd skulle bildas. Den 1 juli 1991 övertog
den nybildade myndigheten Styrelsen för internationellt näringslivsbistånd
(SWEDECORP) de uppgifter som tidigare åvilat Importkontoret för
u-landsprodukter (IMPOD), Fonden för industriellt samarbete med u-länderna
(Swedfund) och huvuddelen av SIDA:s industribyrå.
Inom UD handläggs biståndsfrågorna vid avdelningen för internationellt
utvecklingssamarbete (den s.k. u-avdelningen). I viss utsträckning berörs
även övriga UD-avdelningar.
UD:s handläggning innefattar framför allt frågor om utvecklingssamarbetets
inriktning och den övergripande styrningen av biståndsmyndigheternas
verksamhet. När det gäller Sveriges förhållanden till internationella
organisationer på utvecklingsområdet (FN-organen, Världsbanken och de
regionala utvecklingsbankerna) svarar UD för såväl departementala uppgifter
som myndighetsliknande handläggning. Denna del av verksamheten har relativt
nyligen behandlats av kommittén för översyn av svenskt multilateralt
utvecklingssamarbete vilken redovisade sina överväganden i betänkandet
Bistånd genom internationella organisationer (SOU 1991:48). Regeringens
ställningstaganden med anledning av utredningens förslag redovisades i 1992
års budgetproposition (prop. 1991/92:100 bil. 4).
Frågor om regeringskansliets och UD:s roller och uppgifter förhållande till
biståndsmyndigheterna har endast relativt översiktligt berörts i de båda
utredningarna (SOU 1990:17 och SOU 1991:48). Samma sak gäller den i januari
1993 avslutade utredningen om styrnings- och samarbetsformer inom biståndet
(SOU 1993:1). Utredningen lämnade inga förslag om förändrad organisation
etc. vilket inte heller ingick i dess uppdrag.
I min anmälan till årets budgetproposition (prop. 1992/93:100 bil. 4, s. 176)
aviserade jag att en särskild utredare borde tillsättas med uppdrag att lämna
förslag till besparingar inom biståndsadministrationen. Min utgångspunkt var
att, med bl.a. den nyss nämnda utredningens analys som grund, på ett
systematiskt sätt se över möjligheterna att med givna mål och ramar
rationalisera förvaltningen och göra ekonomiska besparingar. Denna översyn
bör enligt min mening nu inledas.
Uppdraget
I ljuset av riksdagens nyligen beslutade besparingsåtgärder har jag sett det
som nödvändigt att undersöka vilka rationaliseringar och besparingar som är
möjliga att göra vad gäller regeringskansliets handläggning av
biståndsärenden samt inom biståndsmyndigheternas förvaltningar.
Det är därför önskvärt att den i vintras avslutade utredninngen om styrnings-
och samarbetsformer inom biståndet kompletteras. Det bör utredas hur man med
givna mål och ramar för biståndspolitiken kan rationalisera förvaltningen och
göra ekonomiska besparingar.
Det kräver en genomgång av hur UD:s och myndigheternas verksamheter kan
rationaliseras och effektiviseras så att kvaliteten i den operativa
verksamheten höjs. Det kan innebära mer systematisk kompetensuppbyggnad,
utkontraktering, omprövning av funktioner, förändrade organisationsformer
etc.
Utredaren bör redovisa en bedömning av effekterna av sina förslag på
verksamheten i mottagarländerna.
Riksdagen har nyligen behandlat propositionen (prop. 1992/93:244) om
styrnings- och samarbetsformer i biståndet (bet. 1992/93:UU26,
rskr.1992/93:342). Propositionen, som huvudsakligen bygger på överväganden
och förslag från kommittén rörande styrnings- och arbetsformer i biståndet
(SOU 1993:1), föreslår bl.a. att formerna för regeringens mål- och
resultatorienterade styrning inom biståndet och av biståndsmyndigheterna
utvecklas. Utgångspunkterna i regeringens proposition och det av riksdagen
godkända utskottsbetänkandet (bet. 1992/93:UU26) skall enligt min mening vara
vägledande även för den nu aktuella översynen.
Regeringens och UD:s roll i förhållande till biståndsmyndigheterna bör
enligt propositionen präglas av en mål- och resultatorienterad styrning.
Samarbetet med enskilda mottagarländer bör i ökad utsträckning präglas av
helhetssyn på det svenska engagemanget i det enskilda landet.
Bland annat mot denna bakgrund föreslås i propositionen även att den i dag
tudelade fältrepresentationen (beskickningar och SIDA:s biståndskontor) i
mottagarländerna integreras. En sådan förändring skall även möjliggöra
administrativa besparingar.
Handläggningen i regeringskansliet av ärenden om internationellt
utvecklingssamarbete med u-länder i Afrika, Asien och Latinamerika bedrivs i
det närmaste helt åtskilt från samarbetet med de nya demokratierna i Öst- och
Centraleuropa. Formerna för Öst- och Centraleuropasamarbetets organisation i
regeringskansliet och på myndighetsplanet behandlas av en särskild
utredning.
Några aspekter bör beaktas särskilt av utredaren.
Biståndsmyndigheternas ledningsformer är en viktig komponent i frågan om
styrningen av biståndet. Till grund för nuvarande ledningsformer ligger dels
de generella ledningsprinciper som finns inom statsförvaltningen, dels de
behov av kunskap, deltagande etc. som specifikt finns inom biståndet.
Nuvarande generella priciper för ledning av de statliga myndigheterna bygger
på riksdagens s.k. verksledningsbeslut från år 1987. I den nu pågående
utredningen om förvaltningsmyndigheternas ledningsformer m.m. (dir. 1992:10)
prövas dessa principer. Detta sker bl.a. mot bakgrund av att såväl styrelse
som verkschef utses av regeringen samt att möjligheterna för regeringen att
utkräva ansvar bör klargöras. Utredningens principiella förslag bör beaktas
av utredaren i dennas överväganden och förslag om biståndsmyndigheternas
styrelsers uppgifter, sammansättning etc.
Utbildning och kompetensutveckling är av stor betydelse för en fortsatt hög
kvalitet i biståndet. För UD:s del är detta särskilt accentuerat mot bakgrund
av departementets ansvar för den mål- och resultatorienterade styrningen i
förhållande till berörda myndigheter. För att klara dessa uppgifter är det
viktigt att UD besitter kvalificerad kompetens och att en ändamålsenlig
intern struktur byggs upp och upprätthålls.
Vissa aspekter på utbildning och kompetensutveckling vid myndigheterna på
biståndsområdet belystes för några år sedan på ett mycket intressant sätt av
Riksrevisionsverket i revisionsrapporten Lär sig SIDA? (1988).
UD och biståndsmyndigheterna har ett ansvar för att såväl den egna personalen
som den s.k. resursbasen (institutioner, konsulter m.fl. som medverkar i
svenskfinansierade insatser) kontinuerligt utvecklar sin kompetens och sina
kvalifikationer. Utredaren bör mot denna bakgrund analysera behoven av
långsiktig kompetensförsörjning och kompetensutveckling inom
biståndsadministrationen och föreslå lämpliga former för finansiering av
denna.
Jag har i det föregående angett att en uppgift för utredaren bör vara att
analysera och föreslå förändringar av ansvars- och uppgiftsfördelningen
mellan å ena sidan regeringskansliet och å andra sidan biståndsmyndigheterna.
En särskild fråga i detta sammanhang gäller Sveriges förhållande till
internationella organisationer, inte minst inom FN-systemet, Världsbanken
och de regionala utvecklingsbankerna. Utredaren bör i denna fråga lämna
förslag om formerna för det samlade svenska engagemanget i och stödet till de
internationella organisationerna i syfte att åstadkomma större samordning och
enhetlighet.
Arbetets bedrivande
Utredningen arbete bör bedrivas skyndsamt och dess överväganden och förslag
bör redovisas senast i december 1993. Det är min avsikt att förslagen skall
kunna genomföras fr.o.m. budgetåret 1994/95.
Utredaren skall i sitt arbete i tillämpliga delar följa regeringens direktiv
(dir. 1988:43) till kommittéer och särskilda utredare angående beaktande av
EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Utredaren bör analysera konsekvenserna av sina förslag ur ett
jämställdhetsperspektiv.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
internationellt utvecklingssamarbete och mänskliga rättigheter
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att utarbeta förslag om hur den statliga
administrationen av de internationella utvecklingssamarbete kan
rationaliseras
och effektiviseras,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tredje huvudtitelns reservationsanslag C 3.
Andra biståndsprogram, anslagsposten 8. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans
hemställan.
(Utrikesdepartementet)