Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Skydd av ytterligare vattenområden och älvsträckor, Dir. 1993:86
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1993-06-24
Dir. 1993:86
Beslut vid regeringssammanträde 1993-06-24
Statsrådet Thurdin anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att lämna förslag om
vilka ytterligare värdefulla vattenområden och älvsträckor som bör skyddas
mot vattenkraftsutbyggnad.
Bakgrund
Bestämmelser om skydd för vattendrag som är värdefulla från
bevarandesynpunkt finns främst i 3 kap. 6 § lagen (1987:12) om hushållning
med naturresurser m.m. (NRL). Enligt NRL får vattenkraftverk samt
vattenreglering eller vattenöverledning för kraftändamål inte utföras i
vissa särskilt angivna vattenområden och älvsträckor. Bestämmelserna
utvidgades senast med ytterligare 13 vattenområden och älvsträckor genom
riksdagens beslut den 24 mars 1993 (prop. 1992/93:80, bet. 1992/93:BoU7,
rskr. 1992/93:214).
I 3 kap. 2-5 §§ NRL finns vidare särskilda hushållningsbestämmelser om
skydd för natur- och kulturvärden. Dessa bestämmelser berör också
värdefulla vattendrag.
Enligt naturvårdslagens (1964:822) bestämmelser kan ett vattendrag skyddas
genom avsättande av område som nationalpark eller förklarande av område
som naturreservat eller naturvårdsområde.
Vattenkraftprojekt som finns upptagna i den av riksdagen år 1984 beslutade
planen för utbyggnad av vattenkraften (prop.1983/84:160, bet.
1983/84:BoU30, rskr. 1983/84:388) liksom projekt som inte finns med- tagna
i planen skall alltid genomgå sedvanlig prövning enligt vattenlagen.
I regeringens proposition 1992/93:80 om utökat älvskydd gjordes den
bedömningen att arbetet att inventera värdefulla vattenområden och
älvsträckor med avseende på bevarandevärden och motstående intressen bör
fortsätta. Även till relativt små vattendrag, korta älvsträckor eller
vattendrag som i det närmaste är helt reglerade kan betydande intressen
vara knutna. Ett exempel är Gullspångsälven med lekområden för naturliga
populationer av lax och öring med synnerligen högt bevarandevärde.
I samband med beslutet att skydda ytterligare 13 vattenområden och
älvsträckor från vattenkraftsutbyggnad lämnade riksdagen regeringens
förslag om fortsatt inventering av värdefulla vattenområden och
älvsträckor utan erinran. Enligt riksdagen borde dock i detta sammanhang
ytterligare överväganden också göras beträffande vissa älvsträckor i
Österdalälven, Gideälven, Gimån och Luleälven.
Uppdraget
En utredare bör nu tillkallas med uppgift att lämna förslag om vilka
ytterligare värdefulla vattenområden och älvsträckor i landet som bör
skyddas mot vattenkraftsutbyggnad.
Utredaren bör utarbeta principer som kan ligga till grund för att bedöma
vilka ytterligare vattenområden och älvsträckor i landet som är särskilt
skyddsvärda och därför bör skyddas mot vattenkraftsutbyggnad. Utredaren
bör, bl.a. med hjälp av tillgängligt material hos myndigheter, kommuner,
kraftföretag, organisationer m.fl., redovisa sådana vattendrag som är
skyddsvärda.
I uppdraget ingår också att ange tekniskt möjlig och ekonomiskt rimlig
kraftutbyggnad i de redovisade vattenområdena och älvsträckorna.
Utredaren skall mot denna bakgrund väga bevarandeintresset mot
energiintresset i de redovisade vattenområdena och älvsträckorna.
En viktig uppgift för utredaren är vidare att analysera på vilket sätt som
värdefulla vattenområden och älvsträckor bäst skyddas.
Utredningen skall innehålla en bedömning av konsekvenserna för miljön och
för landets energiförsörjning av framlagda förslag.
Utredaren skall också redovisa hur föreslaget skydd kommer att påverka
genomförandet av vattenkraftsplanen.
Utredaren skall i sitt arbete låta en utgångspunkt vara remissvaren på
promemorian (Ds 1992:29) Utökat älvskydd. Dessutom skall göras
överväganden beträffande älvsträckorna vid Brunnsberg i Österdalälven,
mellan Stennäs och Björna i Gideälven och vid Jaurekaska m.m. i Stora
Luleälven samt beträffande Ljungån i Gimån.
Tidsplan
Utredaren bör redovisa resultatet av sitt arbete före den 1 februari 1994.
För arbetet skall gälla regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5),
EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43) samt redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
planläggning, markanvändning och bebyggelse
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppgift att lämna förslag om vilka ytterligare
vattenområden och älvsträckor som bör skyddas mot vattenkraftsutbyggnad,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta fjortonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Miljö- och naturresursdepartementet)