Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Övergripande lagstiftning vid en svensk anslutning till
EG/EU
, Dir. 1993:83
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1993-06-10
Dir. 1993:83
Beslut vid regeringssammanträde 1993-06-10
Statsrådet Dinkelspiel anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna
förslag till den övergripande lagstiftning som krävs vid en svensk anslutning
till EG/EU.
Bakgrund
Sverige inledde sina förhandlingar om medlemskap i EG/EU den 1 februari detta
år. Avsikten är att Sverige - under förutsättning att det svenska folket i
den kommande folkomröstningen bejakar ett svenskt medlemskap - skall kunna
inträda som medlem år 1995.
Ett medlemskap i EG/EU förutsätter vissa förändringar av konstitutionell
natur men också övergripande lagstiftning av annat slag.
I april 1991 tillkallades en kommitté för att utreda behovet av
grundlagsändringar inför ett svenskt medlemskap i EG. Kommittén, som antog
namnet Grundlagsutredningen inför EG, överlämnade i mars 1993 sitt
betänkande (SOU 1993:14) EG och våra grundlagar. Betänkandet, som
kompletterats med departementspromemorian (Ds 1993:36) Våra grundlagar och
EG, remissbehandlas för närvarande tillsammans med promemorian.
Genom grundlagsändringar åstadkoms de konstitutionella förutsättningarna för
ett medlemskap i den utsträckning som följer av en anslutning till EG/EU.
Härigenom blir det möjligt att överlämna beslutanderätt till gemenskapens
institutioner. Därefter måste beslutanderätt också faktiskt överlämnas till
gemenskapen. Detta kan regleras genom en särskild lagbestämmelse.
Ett svenskt anslutningsfördrag med EG/EU kan föranleda lagstiftning också i
andra hänseenden. En fråga är hur den svenska anslutningen till de
grundläggande fördragen skall regleras och en annan hur de rättsregler som EG
redan beslutat med stöd av dessa fördrag skall göras tillämpliga här i
landet. En fråga som också kan komma att aktualiseras är huruvida priciperna
om gemenskapsrättens företräde och - i vissa fall - direkta effekt bör framgå
av den svenska lagstiftningen eller om förhållandet mellan EG-rätten och
intern svensk rätt bör lösas på något annat sätt. Dessa frågor bör ses i
ljuset av den fortsatta beredningen av Grundlagsutredningens betänkande och
den nyssnämnda departementspromemorian.
Grundlagsutredningen har i enlighet med sina direktiv övervägt på vilket sätt
riksdagen kan spela en aktiv roll i EG-samarbetet. I detta avseende har det
föreslagits att en EG-nämnd skall inrättas för samråd mellan riksdag och
regering inför behandlingen av viktigare förslag i framför allt
ministerrådet. Det är dock riksdagen själv som beslutar om hur arbetet i
riksdagen skall organiseras.
En fråga av betydelse som behöver övervägas i detta sammanhang är
omfattningen av samrådet mellan regering och riksdag och i vad mån detta
samråd kan behöva författningsregleras.
I samband med nu nämnda frågor bör övervägas även hur de författningar som
beslutats till uppfyllande av Sveriges förpliktelser enligt avtalet om ett
europeiskt ekonomiskt samarbetsområde (EES) påverkas genom ett svenskt
medlemskap i EG/EU.
Uppdraget
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att i de avseenden som
nyss nämnts överväga och lämna förslag till den övergipande lagstiftning som
kan krävas för en svensk anslutning till EG/EU. Utredaren bör dock få föreslå
även andra lagstiftningsåtgärder som kan aktualiseras under utredningens
arbete.
I de frågor som rör samråd mellan regering och riksdag bör utredaren ha
kontakt med de politiska partier som är företrädda i riksdagen samt samråda
med Riksdagsutredningen.
Utredaren bör hålla sig underrättad om hur motsvarande förberedelser bedrivs
i Finland och Norge.
Utredaren bör redovisa sitt förslag senast vid utgången av år 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
europeiska integrationsfrågor
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - för att lämna förslag till den lagstiftning som föranleds av en
svensk anslutning till EG/EU, samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att kostnaderna skall belasta tredje huvudtitelns
anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans
hemställan.
(Utrikesdepartementet)