Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
De allmänna försäkringskassornas medverkan vid fastställande
av underhållsbidrag, m.m.
, Dir. 1993:82
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1993-06-10
Dir 1993:82
Beslut vid regeringssammanträde 1993-06-10
Chefen för Socialdepartementet, statsrådet B. Westerberg, anför efter
samråd med statsrådet Laurén.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att se över reglerna om
fastställande av underhållsbidrag m.m.
Utredarens huvuduppgifter blir att överväga
- om de allmänna försäkringskassorna kan ges en mer framträdande roll
när underhållsbidrag till barn skall fastställas,
- om statens kostnader för bidragsförskott kan minskas,
- om reglerna i 7 kap. föräldrabalken om bestämmande av underhållsbidrag
kan göras enklare,
- om reglerna i lagen (1964:143) om bidragsförskott är ändamålsenligt
utformade,
- hur de negativa verkningarna av samordningen av reglerna för
underhållsbidrag och bidragsförskott kan undanröjas eller minskas
- vem som skall betala kostnader som uppkommer i samband med att ett
barn umgås med en förälder som är bosatt på annan ort än barnet.
Utredaren skall lämna förslag till de lagändringar som han finner lämpliga.
Utredaren skall vidare utförligt belysa förslagens ekono
andra konsekvenser för staten, kommunerna och enskilda.
Bakgrund
Nuvarande regler
Underhållsbidrag
Reglerna i 7 kap. föräldrabalken om underhållsskyldighet bygger på tanken
att föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter
skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska
förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms, sk
sociala förmåner. I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna
sinsemellan ta del, var och en efter sin förmåga.
En förälder som inte bor varaktigt tillsammans med sitt barn skall fullgöra
sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidr
barnet. Detta gäller både om föräldern inte har vårdnaden om barnet och
om föräldern har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern
och barnet varaktigt bor tillsammans endast med den andra föräldern.
När underhållsbidrag skall bestämmas får den bidragsskyldige föräldern
förbehålla sig ett normalbelopp för sina egna levnadskostnader (årligen
120 procent av basbeloppet enligt lagen [1962:381] om allmän försäkring)
och ett skäligt belopp för bostadskostnad. Vidare får den underhållsskyldige
förbehålla sig ett belopp för egna hemmavarande barns f
dock göras för vad som betalas till sådana barn av resp. barns andra
förälder eller för dennes räkning, t.ex. genom bidragsförskott. Om det
finns särskilda skäl, får den underhållsskyldige vidare förbehålla sig
ett belopp för underhåll åt en make som den underhållsskyldige bor
tillsammans med (årligen 60 procent av basbeloppet). Med make jämställs
den som den underhållsskyldige bor tillsammans med, om de har barn
tillsammans.
Om en underhållsskyldig förälder har haft barnet hos sig under en
sammanhängande tid av minst fem hela dygn, får föräldern vid fullg
sin bidragsskyldighet tillgodoräkna sig ett avdrag för varje helt dygn
av barnets vistelse med 1/40 av det underhållsbidrag som räknat för
kalendermånad gäller under tiden för vistelsen. Rätten till avdrag
gäller inte, om underhållsbidraget har fastställts med beaktande av att
den bidragsskyldige föräldern i väsenlig mån fullgör sin
underhållsskyldighet genom att ha barnet hos sig.
Underhållsskyldigheten varar till dess barnet fyller arton år. Går
barnet i skolan vid denna tidpunkt eller återupptas skolgången innan
barnet fyller nitton år, är föräldrarna dock intill dess barnet fyller
tjugoett år underhållsskyldiga så länge skolgången pågår. Till skolgång
räknas studier i grundskolan och gymnasieskolan samt annan jämförlig
grundutbildning. Underhållsbidrag får inte, mot den underhållsskyldiges
bestridande, bestämmas för tid efter det att barnet fyllt arton år,
innan det tillförlitligt kan bedömas om föräldern är underhållsskyldig
därefter.
Underhållsbidrag fastställs genom dom eller avtal. Ett skriftligt avtal
om underhållsbidrag kan enligt 3 kap. 1 och 19 §§ utsökningsbalken
verkställas som en lagakraftägande dom.
Talan om underhållsbidrag väcks av barnet. Sådan talan kan också väckas
i samband med mål om fastställande av faderskapet till barn, i
äktenskapsmål eller i mål om vårdnaden om barn.
I sådana fall där faderskapspresumtion inte gäller enligt 1 kap. 1 §
föräldrabalken skall socialnämnden sörja för att faderskapet fastställs.
Socialnämnden skall också se till att barnet tillförsäkras underhåll och
nämnden har rätt att föra talan för barnet i mål om underhåll till
barnet. Socialnämnden bör även i andra fall hjälpa föräldrar att
fastställa underhållsbidrag (jfr prop. 1978/79:12 s. 95).
Dom eller avtal om underhållsbidrag kan jämkas av rätten, om ändring i
förhållandena föranleder det. Avtal om underhåll kan också jämkas av
rätten, om avtalet är oskäligt med hänsyn till omständigheterna vid dess
tillkomst och förhållandena i övrigt. Även om inte någon av dessa
förutsättningar finns kan ett underhållsbidrag som betalas fortlöp
omprövas av rätten, om det inte har ändrats under en tid av sex år på
annat sätt än vad som avses i 1 § lagen (1966:680) om ändring av vissa
underhållsbidrag.
I 7 kap. föräldrabalken regleras även styvförälders underhållsskyldighet
gentemot barn som styvföräldern varaktigt bor tillsammans med. Som
förutsättning för underhållsskyldigheten gäller att styvföräldern även
varaktigt bor tillsammans med förälder som har vårdnaden om barnet och
är gift med föräldern eller har barn tillsammans med föräldern.
Underhållsskyldigheten gäller dock inte till den del barnet kan få
underhåll från den förälder som inte varaktigt bor tillsammans maed
barnet.
Bidragsförskott
Enligt lagen (1964:143) om bidragsförskott betalas bidragsförskott till
barn som inte bor tillsammans med båda sina föräldrar. Bidragsförskottet
består av två delar; ett egentligt förskott, som svarar mot fastställt
underhållsbidrag, och ett utfyllnadsbidrag som utgör skillnaden mellan
det fastställda underhållsbidraget och bidragsförskottets garantinivå.
Bidragsförskott bestäms i förhållande till den förälder som inte har
vårdnaden om barnet. Har föräldrarna gemensam vårdnad om barnet bestäms
bidragsförskottet i förhållande till den förälder som inte varaktigt bor
tillsammans med barnet. I vissa fall kan bidragsförskottet bestämmas
även i förhållande till båda föräldrarna. Om en bidragsskyldig förälder
inte betalar ett fastställt underhållsbidrag, kan barnet få
bidragsförskott, vilket per år uppgår till 40 procent av basbeloppet. Om
det fastställda underhållsbidraget inte uppgår till ett belopp som per
år motsvarar 40 procent av basbeloppet (den s.k. garantinivån), får
barnet mellanskillnaden i form av utfyllnadsbidrag. I den mån
bidragsförskottet motsvarar det fastställda underhållsbidraget inträder
försäkringskassan i barnets rätt till underhållsbidrag gentemot den
underhållsskyldige föräldern.
I 2 § lagen om bidragsförskott föreskrivs undantag från rätten till
bidragsförskott. Bidragsförskott lämnas inte, om vårdnadshavaren
åtgärder för att få underhållsbidrag eller faderskap fastställt, och
inte heller om det finns grundad anledning anta att den
underhållsskyldige i vederbörlig ordning betalar fastställt
underhållsbidrag som inte understiger vad som skall utgå i
bidragsförskott. Vidare undantas också fall där det är uppenbart att den
underhållsskyldige på något annat sätt sörjt eller sörjer för att barnet
får motsvarande underhåll. Enligt 4 § tredje stycket lämnas inte
utfyllnadsbidrag om det fastställda underhållssbidraget uppenbarligen
understiger vad den underhållsskyldige bör erlägga i bidrag.
Mål om bidragsförskott handläggs i allmän förvaltningsdomsstol med
länsrätt som första instans. Enligt 20 kap. 12 § lagen (1962:381) om
allmän försäkring bestämmer Riksförsäkringsverket om verket skall vara
part i målet. Även om verket beslutat att inte vara part i målet, får
domstolen förelägga verket att svara i målet. Genom denna reglering kan
allmän försäkringskassa inte inta ställning som part i mål om
bidragsförskott.
Umgängeskostnader
Föräldrabalken innehåller inte någon bestämmelse som reglerar föräldrarnas
inbördes ansvar för umgängeskostnader. I rättspraxis har
kostnader beaktats i samband med fastställande av underhållsbidrag (se
NJA 1992 s. 93 och Göta hovrätts, avd 1, dom 1992-01-07, DT 1001). I mål
om umgänge har Högsta domstolen uttalat att särskilda villkor för umgänget
kan föreskrivas för var umgänget skall påbörjas respektiv
avslutas eller vem av föräldrarna som skall svara för resekostnader och
andra utgifter i samband med umgänget (se NJA 1990 s. 219).
Något särskilt offentligt stöd för umgängeskostnader finns inte. I viss
utsträckning finns det dock rätt till socialbidrag för sådana kostnader
(se RÅ 84 2:6 och RÅ 1984 ref. 109).
Frågornas tidigare behandling
Riksdagens revisorer granskade under åren 1983-1985 bidragsförskottssystemet
och dess anknytning till reglerna om underhållsbidrag.
Revisorerna kritiserade de gällande reglerna på flera punkter (se
Förslag 1985/86:17).
Ett väsentligt inslag i revisorernas kritik var att reglerna om
bidragsförskott medförde alltför stora kostnader för staten. Revisorerna
pekade på att underhållsbidragen genomsnittligt hade legat på en
oförändrad nivå sedan år 1981 medan bidragsförskottsnivån hade stigit i
takt med ändringarna i basbeloppet. Detta hade medfört att
utfyllnadsbidraget hade kommit att utgöra en större del av
bidragsförskottet. Enligt revisorerna var orsaken till att
underhållsbidragen genomsnittligt hade stannat på en viss nivå reglerna
om underhållsbidrag i kombination med utfärdade tillämpningsföreskrifter.
Orsaken till de ökade kostnaderna för bidragsförskott anga
vara att bidragsförskottsnivån hade höjts. Revisorerna pekade också på
att sambandet mellan reglerna om bidragsförskott och reglerna om
underhållsbidrag i vissa fall leder till oönskade konsekvenser. Enligt
reglerna om bidragsförskott har barnet rätt till bidragsförskott så
snart det inte lever med båda sina föräldrar. Detta gäller även om
barnet inte har behov av underhållsbidrag, t.ex. därför att barnet har
egna inkomster eller därför att den förälder som barnet bor hos ensam
kan försörja barnet. Reglerna medför också att utfyllnadsbidraget höjs,
om vårdnadshavarens ekonomi förbättras och underhållsbidraget därför
sänks.
Revisorerna anförde också att den avtalsfrihet som råder mellan föräldrarna
när underhållsbidrag skall bestämmas medför att försäkri
bidragsförskott kan betalas ut och att denna kontrollverksamhet hade
medfört att statens administrationskostnader hade stigit snabbt.
Mot bakgrund av detta föreslog revisorerna att man i första hand skulle
utreda ett helt nytt system för statens stöd till barn som inte lever
tillsammans med båda sina föräldrar. Revisorerna föreslog också att man
i samband med en sådan översyn skulle se över vissa bestämmelser i
föräldrabalkens regler om underhållsbidrag.
Lagutskottet (yttr. 1985/86:LU2y) tillstyrkte förslaget om att en utredning
skulle tillsättas och att den skulle behandla också fråg
underhållsbidrag. Utskottet erinrade också om att reglerna om underhåll
har betydelse inte endast när bidragsförskott utbetalas och om att en
betydande andel av de barn som bor med endast en av sina föräldrar inte
får bidragsförskott.
Socialutskottet anförde (bet. 1985/86:SoU29) att det var särskilt angeläget
att få till stånd en allsidig belysning och diskussion a
grundläggande frågorna om bidragsförskottets konstruktion och dess
anknytning till föräldrabalkens regler om underhållsbidrag. Utskottet
ansåg att ett mera fullständigt faktaunderlag behövdes i fråga om den
ekonomiska och sociala situationen för såväl de underhållsskyldiga
föräldrarna som de underhållsberättigade barnen och deras
vårdnadshavare.
På begäran av riksdagen (bet. 1985/86:SoU29, rskr. 1985/86:354) tillkallades
våren 1987 en kommitté (S 1986:05) med uppgift att göra
översyn av reglerna för underhållsbidrag och bidragsförskott. Kommittén,
som antog namnet 1987 års Underhållsbidragskommitté, avslutade sitt
arbete våren 1990 med att avge betänkandena Samhällsstöd till
underhållsberättigade barn I-III (SOU 1990:8 och SOU 1990:48). I
betänkandena presenterades tre olika modeller för samhällsstöd till
ensamstående föräldrar med barn. Frågor om underhållsbidrag och de
underhållsskyldigas situation behandlades inte av kommittén utan
överlämnades till Socialdepartementet. Kommitténs förslag
remissbehandlades.
Därefter har bidragsförskottsreglerna och deras anknytning till reglerna
om underhållsbidrag övervägts i en interdepartemental arbetsgrupp. I
departementspromemorian Ensamförälderstöd (Ds 1992:53) anvisad
ensamföräldrar frikopplas från underhållsbidraget och betalas i form av
ett behovsprövat bidrag, utformat ungefär som bostadsbidraget. Enligt
promemorian innebär förslaget att det statliga stödet i större
utsträckning skulle kunna riktas till dem som bäst behöver det och att
den förälder som barnet bor hos skulle få ett större intresse av att få
ett så högt underhållsbidrag som möjligt fastställt. Promemorian har
remissbehandlats. Många remissinstanser med administrativt ansvar har
tillstyrkt förslaget. Andra har kritiserat det, bl.a. därför att det
skulle leda till att föräldrar med relativt normala inkomster skulle få
lägre bidrag än hittills och att det skulle medföra besvärande
marginaleffekter. Vidare har det påpekats att de föreslagna reglerna
skulle skapa konflikter mellan föräldrar genom att vårdnadshavaren
skulle tvingas att själv kräva underhållsbidrag direkt av den andra
föräldern.
Ett barns umgänge med en förälder som är bosatt på annan ort kan hindras
av att kostnaderna för umgänget, t.ex. resekostnader, är så höga att
föräldrarna inte har råd med dem. Umgänget kan också hindras av att
föräldrarna inte kan komma överens om hur resekostnaderna skall fördelas
mellan dem. Riksdagen har i flera sammanhang understrukit barns behov av
nära och goda relationer till båda sina föräldrar och det angelägna i
att barn, när föräldrarna inte bor tillsammans, får tillfälle till ett
nära och ofta återkommande umgänge med båda föräldrarna. Lagutskottet
har i anledning av motioner vid flera tillfällen (bet. 1987/88:LU33,
1990/91:LU13, 1990/91:LU29, 1991/92:LU30 och 1992/93:LU22) och senast
våren 1993 uttalat att det är mycket angeläget att problemet med
snarast får sin lösning.
Behovet av en utredning
Jag anser att de argument som har framförts mot förslagen i
departementspromemorian är vägande. Starka skäl talar för att det även
framdeles bör finnas en samordning mellan reglerna för underhållsbidrag
och reglerna för bidragsförskott. Det är dock angeläget att de negativa
verkningarna av denna samordning undanröjs eller i vart fall minskas så
långt som möjligt.
Jag vill emellertid framhålla att den delen av bidragsförskottet som
innebär förskott i egentlig mening inte har kritiserats. I den delen
fungerar reglerna i huvudsak tillfredsställande och bör inte nu ändras
mer än vad som blir nödvändigt till följd av andra ändringar. Även
utfyllnadsbidraget bör dock enligt min mening finnas kvar som en
grundläggande inkomstgaranti för ensamföräldrar. I denna del kan det
dock behöva göras vissa regelförändringar.
En av de oftast påtalade bristerna i de nuvarande reglerna är att
försäkringskassorna, som har att besluta om bidragsförskott, endast i
begränsad omfattning kan påverka hur stora underhållsbidrag som skall
betalas, trots att underhållsbidragets storlek i de flesta fall avgör
hur stort bidragsförskottet skall vara. Ett sätt att minska de negativa
verkningarna av bidragsförskottens koppling till underhållsbidragen kan
vara att ge försäkringskassorna ett större ansvar för att avtal eller
yrkande om underhållsbidrag läggs på en riktig nivå. Det bör därför
undersökas om försäkringskassorna kan ges en mer aktiv roll i
förfarandet när underhållsbidrag fastställs eller jämkas. I detta
sammanhang bör göras en bedömning av i vilken mån försäkringskassornas
medverkan kan bidra till en sänkning av statens utgifter för
bidragsförskott.
Det bör övervägas i vilken utsträckning enskilda personer behöver hjälp
från det allmänna när underhållsbidrag skall fastställas. Det bör också
övervägas om socialnämndernas arbete med att se till att barn
tillförsäkras underhåll kan flyttas till någon annan myndighet och hur
långt den myndighetens ansvar i så fall skall sträcka sig.
Enligt min mening finns det inte anledning att ompröva föräldrabalkens
grundläggande principer om föräldrarnas underhållsskyldighet. Även i
fortsättningen bör alltså gälla att ett barns föräldrar skall svara för
barnets underhåll efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov
och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga och vidare att föräldrarna
sinsemellan skall ta del i kostnaderna för barnets underhåll, var och en
efter sin förmåga.
Föräldrabalkens bestämmelser om underhållsbidrag ger ganska detaljerade
regler för hur underhållsbidrag skall bestämmas. Ett skäl till att ha en
detaljerad reglering är rättviseaspekten, dvs. att underhållsbidrag i
varje enskilt fall skall fastställas så att det så långt som möjligt
motsvarar barnets behov och att underhållsskyldigheten fördelas mellan
föräldrarna efter den förmåga som de har med hänsyn till vars och ens
ekonomiska förhållanden. Ett annat skäl för detaljerade och precisa
regler är att föräldrarna själva skall kunna beräkna underhållsbidragets
storlek och träffa avtal om det. Detta syfte motverkas dock om reglerna
är invecklade. Reglerna om beräkning av underhållsbidrag har kritiserats
just för att vara alltför komplicerade. Det bör därför prövas om
reglerna kan förenklas utan att de bakomliggande principerna rubbas.
Som riksdagen har framhållit är det angeläget att komma till rätta med
problemet med umgängeskostnader. Det statsfinansiella läget medger
emellertid inte att staten tar på sig några ökade kostnader. Det kan
göra det svårt att finna en helt tillfredsställande lösning på detta
problem. Det bör dock inte hindra att man undersöker hur de tillgängliga
resurserna inom bidragsförskottssystemet skall användas för att ge
största möjliga utbyte.
Från olika håll har påtalats även andra brister i de nuvarande reglerna.
Några sådana frågor bör också tas upp i förevarande sammanhang.
Arbetet med att utreda de nämnda frågorna bör uppdras åt en särskild
utredare.
Utredningsuppdraget
Bidragsförskott m.m.
Som jag tidigare har slagit fast bör utgångspunkten för utredningen vara
att nuvarande regler för fastställande av underhållsbidrag i princip
skall behållas och att det även i fortsättningen skall finnas ett
utfyllnadsbidrag som i regel garanterar vårdnadshavaren ett visst bidrag
per barn.
Den kritik som Riksdagens revisorer har riktat mot det nuvarande systemet
avser bl.a. de negativa verkningarna av sammankopplingen m
reglerna för bidragsförskott och reglerna om underhållsbidrag. Som jag
tidigare har nämnt innebär de nuvarande reglerna att bidragsförskott i
vissa fall betalas även till barn som inte har behov av det, antingen på
grund av att barnet har egna inkomster eller på grund av att den ena
eller båda föräldrarna har förmåga att svara för barnets behov av
underhåll. Enligt nuvarande regler betalas utfyllnadsbidrag även om
underhållsbidraget har bestämts till ett lågt belopp därför att den
förälder som barnet bor tillsammans med har förmåga att ensam eller till
större delen försörja barnet. Sådana effekter är svåra att undvika när
utfyllnadsbidragets belopp bestäms av underhållsbidragets storlek.
Effekterna är dock otillfredsställande och utredaren bör undersöka om de
kan begränsas. Därvid bör han utreda hur undantagsreglerna i 2 §
bidragsförskottslagen tillämpas. En möjlighet kan vara att dessa regler
görs till ett instrument för försäkringskassorna att vägra
bidragsförskott i sådana fall där barnet inte behöver stöd av det
allmänna trots att underhållsbidraget är lågt. Det innebär att den
villkorliga rätten till utfyllnadsbidrag i sådana situationer kan behöva
modifieras, t ex. med hänsyn till att barnet har större förmögenhet.
Om ett fastställt underhållsbidrag understiger bidragsförskottets nivå,
betalas mellanskillnaden i form av utfyllnadsbidrag. Underhållsbidragets
storlek har alltså en direkt inverkan på statens utgifter för
utfyllnadsbidrag. Enligt de nuvarande reglerna i föräldrabalken kan
föräldrarna avtala om underhållsbidragets storlek. Om frågan om
underhållsbidrag prövas av domstol, är domstolen bunden av parternas
yrkanden. Detta gör det möjligt för föräldrarna att få underhållsbidrag
fastställt till ett lägre belopp än vad som motsvarar föräldrarnas
respektive ekonomiska förmåga. Samtidigt ger reglerna rätt till
bidragsförskott i sådana fall, dock att utfyllnadsbidrag inte lämnas om
underhållsbidraget på grund härav fastställts till ett uppenbart för
lågt belopp.
Detta är uppenbarligen inte någon bra ordning. I stället måste åtgärder
vidtas för att hindra att underhållsbidraget fastställs till ett lägre
belopp än vad som motsvarar föräldrarnas respektive förmåga. En
möjlighet att åstadkomma det kan vara att ge försäkringskassorna en mer
aktiv roll när underhållsbidrag skall fastställas. I första hand bör
utredaren pröva en lösning som innebär att försäkringskassan, när den
betalar bidragsförskott, får en partsställning gentemot den
underhållsskyldige (intill gränsen för vad som utbetalats eller skall
utbetalas som bidragsförskott, dvs. den s.k. garantinivån). Därmed blir
det försäkringskassans sak att föra talan mot den underhållsskyldige om
fastställande av underhållsbidrag och om jämkning av ett redan
fastställt underhållsbidrag. Denna lösning ger upphov till en del frågor
som utredaren bör besvara.
En fråga är vem som skall vara den underhållsskyldiges motpart i ett mål
om underhållsbidrag. Olika situationer kan uppkomma. Det ter sig naturligt
om försäkringskassan är ensam part i det fallet att det
underhållsbidrag som yrkas inte överstiger bidragsförskottets nivå (den
s.k. garantinivån). Däremot kan barnet knappast förvägras att få föra
talan om underhållsbidrag utöver bidragsförskottsnivån. I en omvänd
situation, när en underhållsskyldig förälder vill ha ett fastställt
underhållsbidrag jämkat, uppstår frågan om han skall föra talan mot
barnet, mot försäkringskassan eller mot båda. Andra processuella frågor
kan behöva särskilda lösningar, t.ex. forumfrågor och frågor om
rättegångskostnader. Det bör belysas i vad mån valda lösningar påverkar
förvaltningsprocessen i mål om bidragsförskott. En samordning av de
processuella frågorna i allmän domstol och förvaltningsdomstol bör så
långt möjligt eftersträvas.
Utredaren bör här beakta den belastning som de s.k. skenprocesserna
rörande underhållsbidrag utgör för de allmänna domstolarna och för
rättshjälpsanslaget (jfr prop. 1992/93:109, s. 24). Utredaren bör
att söka andra lösningar på detta problem.
I sammanhanget bör utredaren vidare beakta Sveriges deltagande i
internationellt samarbete för fastställande och indrivning av
underhållsbidrag. Sverige är bundet av 1956 års New York-konvention om
indrivning av underhållsbidrag och 1958 och 1973 års Haagkonventioner om
erkännande och verkställighet av avgöranden angående
underhållsskyldighet. Vid sidan av det samarbete som grundar sig på
konventionerna har det utvecklats en annan form av internationellt
samarbete för indrivning av underhållsbidrag, nämligen s.k.
reciprocitetsförklaringar. Detta innebär att staterna konstaterar att
man har i stort sett överensstämmande lagstiftning och att man därför
kan lämna varandra bistånd för indrivning av underhållsbidrag. Sådana
reciprocitetsöverenskommelser har Sverige träffat med Australien och ett
stort antal amerikanska delstater.
Utredaren bör också undersöka om Sverige har några andra internationella
förpliktelser som kan lägga hinder i vägen för den skisserade lösningen.
En annan organisatorisk fråga som utredaren bör belysa är i vilken
utsträckning offentliga organ bör ge enskilda råd och hjälp med att
räkna ut underhållsbidrag och träffa avtal om det.
Underhållsbidragsfrågan aktualiseras ofta i en situation som är
besvärlig för den enskilde och den har ofta stor ekonomisk betydelse.
Redan av det skälet är det angeläget att det finns möjligheter till
hjälp. Härtill kommer att det kan vara ekonomiskt lönsamt för det
allmänna att medverka till en frivillig uppgörelse, om alternativet är
en domstolsprocess.
De nuvarande reglerna ålägger socialnämnderna en skyldighet att se till
att barn som är födda utom äktenskap tillförsäkras underhåll. Dessa
regler har kritiserats i olika hänseenden, bl.a. för att de gör skillnad
mellan barn födda i äktenskap och barn födda utom äktenskap. Vidare har
det sagts att uppgiften är betungande för kommunerna och saknar
naturligt samband med socialnämndernas övriga uppgifter. Det bör
övervägas om socialnämnden skall ha kvar denna uppgift. Det bör också
övervägas om möjligheten att få hjälp från det allmänna när det gäller
att beräkna underhållsbidraget skall vara begränsad på det sätt som
gäller i dag eller om den bör utvidgas också till föräldrar, vars barn
är födda inom äktenskapet.
Det ligger nära till hands att pröva om uppgiften kan flyttas till de
allmänna försäkringskassorna. En försöksverksamhet har bedrivits i flera
kommuner där försäkringskassorna har tagit över socialnämndens uppgift
att bistå enskilda vid fastställande av underhållsbidrag. Erfarenheterna
av denna försöksverksamhet bör redovisas. Om utredaren föreslår att
uppgiften skall läggas på försäkringskassorna, bör han vara uppm
att reglerna utformas så att de enskilda inte onödigtvis behöver vända
sig till flera olika myndigheter för att få hjälp med alla de frågor som
skall lösas i en skilsmässosituation. Vidare bör utredaren ta ställning
till om en skyldighet för försäkringskassorna att bistå enskilda bör
vara begränsad till de fall där bidragsförskott betalas och till om det
av principiella och praktiska skäl finns hinder mot att förena en
skyldighet för försäkringskassan att ge bistånd till enskilda med en
eventuell partsställning för försäkringskassan.
Någon ränta utgår idag inte för skulder för bidragsförskott. Inte heller
räknas skulden upp i förhållande till inflationen. Utredaren bör pröva
om reglerna kan ändras så att det blir mindre förmånligt för den
underhållsskyldige att skuld för bidragsförskott uppstår.
Avgiftsbeläggning av skuldbetalningar eller skulduppräkning efter samma
principer som i studiemedelssystemet kan vara alternativa vägar för att
uppnå en sådan förändring.
Underhållsbidrag
Även om nuvarande regler för beräkning av underhållsbidrag bör behållas
anser jag att det bör prövas om reglerna kan förenklas och beräkningen
göras mer schablonmässig än i dag, utan att man ger avkall på rimliga
rättvise- och rättssäkerhetsaspekter.
Den ekonomiska och sociala situationen för vårdnadshavare har belysts i
tidigare utredningar. Det är angeläget att också belysa de
underhållsskyldigas ekonomiska situation. Det bör vidare kartläggas i
vilken utsträckning och på vilket sätt praxis i underhållsmål varierar.
I de nordiska grannländerna fastställs underhållsbidrag i större
utsträckning av administrativa organ. Reglerna är också mer
schabloniserade. Utredaren bör redovisa erfarenheterna härav samt pröva
vilka fördelar och nackdelar som är förenade med att överföra delar av
de systemen till Sverige.
Mot bakgrund vad som kommer fram vid sådana undersökningar bör utredaren
lämna förslag som innebär att beräkningen av underhållsbidrag förenklas.
Därvid bör dock beaktas vissa omständigheter som begränsar möjligheterna
till en schablonisering. När det gäller reglerna om vårdnad och umgänge
har lagstiftaren på senare år lagt allt större vikt vid att barnet får
umgås med båda sina föräldrar. Vidare har det ansetts angeläget att
uppmuntra samförståndslösningar. En följd av detta torde bli att
vårdnads-och umgängesfrågor framdeles i allt större utsträckning kommer
att få individuella lösningar som är anpassade efter förhållandena i det
enskilda fallet. En sådan utveckling bör inte motverkas genom alltför
schabloniserade regler om underhållsbidrag.
I olika sammanhang har framförts kritik mot att beräkningen av
underhållsbidrag är för generös. Inriktningen på och storleken av de
förbehållsbeloppen har ifrågasatts. Särskilt har därvid nämnts de
förbehåll som kan få göras för bostadskostnader och ny make/sambo.
Utredaren bör bedöma om nuvarande förbehållsbelopp är rimliga eller om
begränsningar kan göras.
I anslutning till översynen av reglerna om beräkning av underhållsbidrag
bör utredaren ta upp några särskilda frågor.
En vanlig situation är att underhållsbidrag till barn fastställs för
tiden fram till dess att barnet fyller arton år. Om barnet går i skolan
vid den tidpunkten eller återupptar skolgången innan det fyller nitton
år, måste underhållsbidrag fastställas på nytt, antingen genom avtal
mellan föräldrarna eller genom dom. Underhållsbidrag kan då bestämmas
för den tid skolgången varar, dock längst till dess barnet fyller
tjugoett år. Reglerna om bidragsförskott är något annorlunda utformade.
Bidragsförskott betalas till och med den månad barnet fyller arton år.
Om barnet går i skolan vid denna tidpunkt eller återupptar skolgången
innan det fyller nitton år, lämnas bidragsförskott så länge skolgången
varar, dock längst till och med juni månad det år barnet fyller tjugo
år. De flesta ungdomar fortsätter sin skolgång i gymnasieskolan, ibland
efter ett studieavbrott. Det finns därför skäl att överväga om
underhållsreglerna kan utformas så att underhållsbidraget från början
fastställs för längre tid än till dess barnet fyller arton år. Det bör
också övervägas om underhållsskyldigheten skall kvarstå mot ungdomar som
går i skolan mellan arton och tjugoett år, oavsett om den
underhållsberättigade har gjort avbrott i sina studier eller inte.
Dessutom bör utredaren föreslå en samordning av de olika åldersgränser
som gäller dels enligt reglerna om underhållsbidrag och bidragsförskott,
dels enligt reglerna om flerbarnstillägg och reglerna inom
studiehjälpssystemet.
Utredaren bör pröva om preskriptionstiden för underhållsbidrag bör
förlängas.
Frågor om underhållsbidrag handläggs ofta i mål om äktenskapsskillnad.
En vanlig situation är att makarna är överens i samtliga frågor utom
underhållsbidraget. Rätten kan då med stöd av 14 kap. 12 § äktenskapsbalken
meddela deldom utan huvudförhandling i frågor som makarn
överens om. Däremot kan dom inte samtidigt meddelas på handlingarna i
frågan om underhållsbidrag, inte ens om alla uppgifter finns och
parternas inställning framgår av handlingarna. Rätten kan istället, när
de indispositiva delarna av målet är avgjorda, ta upp frågan
underhållsbidrag för sig och avgöra den på handlingarna enligt
rättegångsbalkens regler för dispositiva tvistemål. Utredaren bör
överväga om reglerna i äktenskapsbalken och rättegångsbalken kan
samordnas så att frågorna kan avgöras på handlingarna i ett sammanhang.
Utredaren bör även i övrigt vara fri att lämna de förslag som behövs för
att anpassa underhållsbidragen till vad som är avsett inom ramen för
gällande lagstiftning och till vad som är rimligt när det gäller att
fördela kostnaderna för barnen mellan särlevande föräldrar.
I uppdraget ligger också att pröva om en ökad användning av schabloner
vid prövning av underhållsbidrag kan leda till att underhållsbidragen
bättre svarar mot lagstiftningens intentioner.
Umgängeskostnader
Om ett barn skall umgås med en förälder som är bosatt på en annan ort än
barnet, kan särskilda kostnader uppkomma. Det kan vara frågan om
resekostnader för barnet eller någon av föräldrarna. Är barnet litet,
kan det vara nödvändigt att någon av föräldrarna eller någon annan vuxen
följer med barnet under resan. Om den förälder som barnet skall umgås
med reser till den ort där barnet bor, kan det bli fråga om kostnader
för både resa och hotellrum.
Föräldrabalken innehåller inte någon bestämmelse som reglerar föräldrarnas
ansvar för umgängeskostnader som uppkommer när barnet umg
med den förälder som är bosatt på annan ort. Om föräldrarna har
gemensam vårdnad förutsätts de komma överens om kostnaderna. I de fall
då föräldrarna saknar en överenskommelse eller de inte har ekonomiska
resurser kan barnets möjligheter att umgås med den förälder som inte bor
tillsammans med barnet minska eller helt upphöra. Det rådande rättsläget
har länge ansetts otillfredsställande och lagstiftning har övervägts i
flera sammanhang (jfr bet. 1992/93:LU22 s. 33 f.).
En lösning som innebär att barn kan umgås med en förälder som är bosatt
på annan ort än barnet oavsett föräldrarnas ekonomiska förhållanden,
förutsätter att ett samhällsstöd införs. Ett samhällsstöd skulle
emellertid, oavsett hur det utformas, medföra stora kostnader för
staten. Tillgängliga resurser medger inte det. För de föräldrar som inte
har någon som helst möjlighet att bekosta resor i samband med umgänge
återstår dock möjligheten till bidrag till resor enligt
socialtjänstlagen. Allmänt sett torde dock förbättringar komma till
stånd, om föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga kunde utnyttjas mer
systematiskt än de nuvarande reglerna medger. Klargörande regler kan
också undanröja anledningar till konflikter mellan föräldrarna och
därmed främja umgänget.
Utredaren bör undersöka om reglerna om underhåll kan utformas så att
ansvaret för umgängeskostnader fördelas mellan föräldrarna. Därvid bör
dock beaktas att utformningen inte får bli sådan att det uppstår nya
kostnader för bidragsförskott som inte finansieras genom andra ändringar
i regelsystemet.
Andra frågor
Det bör stå utredaren fritt att inom ramen för befintliga resurser
föreslå andra tekniska ändringar i de regelsystem som skall ses över.
Övrigt
Utredaren bör ha avslutat sitt arbete senast den 30 september 1994.
Utredaren bör under arbetets gång informera berörda huvudorganisationer
och bereda dem tillfälle att framföra synpunkter.
Utredaren bör belysa förslagens verkningar för jämställdheten mellan
kvinnor och män.
För utredaren gäller direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5), om
beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43) och om
redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Socialdepartementet,
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - att utreda de frågor jag har nämnt och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
den särskilda utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta femte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)