Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av praxis i asylärenden, Dir. 1993:80
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1993-06-24
Dir. 1993:80
Beslut vid regeringssammanträde 1993-06-24
Chefen för Kulturdepartementet, statsrådet Friggebo, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att två särskilda utredare tillkallas för att i en rapport
redovisa hur praxis i asylärenden utvecklats under senare år.
Bakgrund
Beslut om avvisning och utvisning som meddelats av Statens invandrarverk
kunde till och med år 1991 överklagas till regeringen. Den 1 januari 1992
inrättades en ny fristående myndighet, Utlänningsnämnden, med uppgift att
överpröva vissa ärenden enligt utlänningslagen (1989:529) och
medborgarskapslagen (1950:382). Överklaganden av Invandrarverkets
avvisnings- och utvisningsbeslut prövas således numera av
Utlänningsnämnden.
Att regeringen inte längre är högsta instans när det gäller överprövning
av utlänningsärenden innebär att regeringen inte på samma sätt som
tidigare kan leda och följa utvecklingen av praxis. Vissa möjligheter för
regeringen att styra praxis kvarstår dock. Enligt 7 kap. 11 §
utlänningslagen kan såväl Invandrarverket som Utlänningsnämnden överlämna
ärenden till regeringen för beslut bl.a. om det bedöms vara av särskild
vikt för ledning av tillämpningen av utlänningslagen. Regeringen har då
möjlighet att fatta beslut som vägledning för praxis. Regeringen har
vidare vissa möjligheter att påverka praxis genom generella föreskrifter i
förordningsform. Utredningen (Ku 1992:05) om översyn av vissa delar av
utlänningslagstiftningen m.m. har nyligen i betänkandet Utlänningslagen *
en partiell översyn (SOU 1993:24) föreslagit utvidgade sådana möjligheter.
Regeringen kan även ta initiativ till lagändringar.
Regeringen har sedan den tillträdde hösten 1991 fattat ett antal beslut
och tagit initiativ till åtgärder i syfte att påverka praxis i
utlänningsärenden.
¥ I december 1989 fattade den dåvarande regeringen beslut i några
enskilda ärenden av innebörd att * utöver konventionsflyktingar * endast
de som hade särskilt starka skyddsbehov i fortsättningen kunde påräkna
asyl. Genom beslut den 19 december 1991 konstaterade den nuvarande
regeringen att de förhållanden som föranlett skärpningen av kriterierna
för asyl inte längre förelåg.
¥ Den dåvarande regeringen bedömde i augusti 1991 i beslut i ett par
enskilda ärenden att vistelse i Sverige under viss tid skulle medföra att
en asylsökande kunde beviljas uppehållstillstånd på humanitär grund,
såvida inte särskilda skäl i det enskilda fallet talade emot. Den
nuvarande regeringen uttalade i december 1991 att vistelsetiden ensam i
fortsättningen inte bör tillmätas avgörande betydelse utan beaktas som en
av flera omständigheter som kan * men inte nödvändigtvis måste * leda till
att uppehållstillstånd beviljas (se bl.a. Regeringens förordningsmotiv
1991:8).
¥ I samband med uttalandet om att vistelsetiden inte längre skulle
tillmätas samma betydelse som tidigare beslöt regeringen om särskilda
övergångsvisa bestämmelser för utlänningar som vistats i Sverige lång tid.
Det skedde genom en särskild förordning (1991:1999) som trädde i kraft den
1 januari 1992. Den som vid tiden för förordningens ikraftträdande vistats
i landet mer än 18 månader fick beviljas uppehållstillstånd om inte
särskilda skäl talade emot det. Detsamma gällde medlemmar av en familj med
barn som var sex år eller äldre och som vistats här minst ett år.
¥ Samtidigt som den ovan nämnda särskilda förordningen trädde i kraft
genomfördes också en ändring i utlänningsförordningen avseende familjer
med barn i skola. Enligt 3 kap. 4 a § utlänningsförordningen i dess
lydelse från den 1 januari 1992 skulle uppehållstillstånd, om inte
särskilda skäl talade däremot, få beviljas medlemmarna i en familj i
vilken det vid beslutstillfället fanns barn som fullgjort minst tre
terminer i svensk skola, förskola eller liknande.
¥ I oktober 1992 konstaterade regeringen att en mycket stor andel av dem
som väntade på beslut i asylärenden var medborgare i det förutvarande
Jugoslavien. Många av dem måste räkna med att vänta lång tid på beslut
eftersom Invandrarverket och Utlänningsnämnden för åtskilliga grupper från
det förutvarande Jugoslavien avvaktade med beslut på grund av det oklara
läget i flera delar av det förutvarande Jugoslavien. För andra grupper
asylsökande var väntetiderna generellt sett kortare. Regeringen
konstaterade vidare att den s.k. treterminersregeln var en undantagsregel
som tillkommit som en särlösning i avvaktan på att den stora
ärendebalansen i asylärenden kunde nedbringas. En tillämpning av
treterminersregeln på barnfamiljer från det förutvarande Jugoslavien
skulle oundvikligen få till följd att denna undantagsregel kom till
användning i sådan omfattning att den felaktigt skulle få karaktären av en
huvudregel. Mot denna bakgrund beslöt regeringen att treterminersregeln
skulle upphöra att gälla vid utgången av november 1992. Den skulle dock
fortfarande gälla i fråga om medlemmar i en familj i vilken det vid
ändringens ikraftträdande fanns barn som fullgjort minst tre terminer i
svensk skola, förskola eller liknande (SFS 1992:1005 och Regeringens
förordningsmotiv 1992:6).
Även andra faktorer än de beslut för vilka jag redogjort här kan
emellertid ha haft betydelse för utvecklingen av praxis i
utlänningsärenden.
Den 1 juli 1992 övertog Statens invandrarverk utredningsansvaret i
asylärenden från polisen. Invandrarverket har samtidigt övergått till att
regelmässigt låta en skriftlig berättelse av sökanden själv ligga till
grund för utredningen. Den ändrade ordningen för utredningar kan ha haft
betydelse för beslutsunderlaget i asylärenden.
Under de två senaste åren har inte bara antalet asylsökande ökat
dramatiskt. Det har också skett en förändring i sammansättningen av
gruppen asylsökande genom att en så stor andel numera kommer från det
förutvarande Jugoslavien. Budgetåret 1990/91 uppgick antalet asylsökande
till knappt 21 000. Budgetåret 1991/92 ökade det till ca 55 000 och
budgetåret 1992/93 beräknas antalet asylsökande bli ca 80Ê000. Budgetåret
1990/91 kom ca 14 % av de asylsökande från det förutvarande Jugoslavien.
Under senare tid har ca 80 % av de asylsökande kommit därifrån. Ändringar
när det gäller de asylsökandes ursprungsländer och bakgrund kan givetvis
också medföra ändringar när det gäller andelen avslagsbeslut och grunderna
för de uppehållstillstånd som beviljas.
Det har i den allmänna debatten gjorts gällande att en skärpning av praxis
skett sedan Utlänningsnämnden inrättades. Om praxis ändrats * och i så
fall i vilken riktning * är inte möjligt att avgöra med tillräcklig
säkerhet utan en särskild undersökning.
Utlänningsnämnden påbörjade i slutet av år 1992 utgivningen av en
praxissamling. Statens invandrarverk påbörjade visserligen under år 1991
en praxisredovisning men utgivningen har inte fortsatt efter det att
Utlänningsnämnden inrättades. Utlänningsnämndens praxissamling innebär att
utvecklingen av praxis i utlänningsärenden i framtiden kommer att bli
lättare att följa.
Uppdraget
Utlänningsnämnden har nu fungerat under cirka ett och ett halvt år. Flera
regeringsbeslut har sedan hösten 1991 fattats i syfte att i viss
utsträckning skapa ny praxis. Under de senaste åren har vidare antalet
asylsökande ökat mycket kraftigt och sammansättningen av och bakgrunden
hos de asylsökande har ändrats. I den allmänna debatten har framförts att
praxis i asylärenden skärpts under senare tid.
Det är mot ovanstående bakgrund angeläget att få en klar bild av hur
praxis har utvecklats sedan Utlänningsnämnden övertog ansvaret för
överprövningen i utlänningsärenden. Det gäller särskilt de ärenden där
politiska eller humanitära skäl åberopas. Av den dokumentation av praxis
som finns i dag går det inte att dra några säkra slutsatser om
utvecklingen.
Som framgått ovan har antalet asylsökande ökat mycket kraftigt under
senare år och sammansättningen av gruppen asylsökande har ändrats. Detta,
liksom ändringar i politiskt och ekonomiskt hänseende på skilda håll i
världen, försvårar självfallet en bedömning av hur praxis utvecklats. Det
är inte helt lätt att jämföra praxis vid bedömningen av de åberopade
skälen i fråga om asylsökande med helt olika bakgrund och som kommer från
vitt skilda länder.
En mycket stor andel av de asylsökande som beviljas tillstånd i Sverige
får emellertid tillstånd inte med hänsyn främst till de politiska skäl de
åberopat utan av humanitära skäl. De humanitära skälen kan ibland vara vad
som kan kallas renodlat humanitära, som t.ex. att sökanden är svårt sjuk.
Oftare hänför sig emellertid de humanitära skälen till att sökanden fått
vänta lång tid på ett slutligt beslut i ärendet eller till förhållanden
som krig eller inbördeskrig i sökandens hemland. Av de asylsökande som
fått stanna i Sverige under senare år har under vissa perioder två
tredjedelar beviljats uppehållstillstånd av humanitära skäl. Under den
senaste tiden har närmare hälften fått tillstånd på denna grund.
Om praxisutvecklingen när det gäller asylsökande med renodlat politiska
skäl kan vara svår att följa bör den däremot vara något lättare när det
gäller bedömningen av de humanitära skälen.
Hur praxis utvecklats i asylärenden sedan Utlänningsnämnden inrättades bör
således undersökas. Därvid skall de faktorer för vilka jag ovan redogjort
och som kan ha haft betydelse för praxisutvecklingen beaktas. Jag föreslår
därför att en sådan undersökning kommer till stånd. Av särskilt intresse
är utvecklingen när det gäller bedömningen av humanitära skäl.
Undersökningen bör dock innefatta asylärenden i allmänhet. En sådan
undersökning torde kräva genomgång av ett antal ärenden som avgjorts av
regeringen och ett antal som avgjorts av Utlänningsnämnden. Det bör
emellertid ankomma på dem som genomför undersökningen att närmare bedöma
hur den bör läggas upp.
Arbetets bedrivande
Utredningsarbetet bör genomföras av juridisk expertis. Lämpligen bör
uppdraget genomföras av två särskilda utredare, den ena med vetenskaplig
bakgrund och den andra med domarerfarenhet, som gemensamt beslutar om
arbetsuppgifternas fördelning dem emellan. Utredarna bör arbeta skyndsamt.
Uppdraget bör vara slutfört före utgången av år 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Kulturdepartementet
att tillkalla två särskilda utredare * omfattade av kommittéförordningen
(1976:119) * med uppdrag att efter samråd i en rapport redovisa
praxisutvecklingen i asylärenden, samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredarna.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta elfte huvudtitelns anslag, Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Kulturdepartementet)