Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Husläkardelegation, Dir. 1993:76
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1993-06-17
Dir. 1993:76
Beslut vid regeringssammanträde 1993-06-17
Statsrådet Könberg anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en parlamentarisk kommitté - Husläkardelegationen -
tillkallas med uppgift att följa utvecklingen och effekterna av
husläkarreformen.
2 Bakgrund
Trots den i huvudsak positiva utvecklingen av primärvården under 1980-talet
har det varit svårt för den öppna vården att möta de öka
anspråken på den. Det har också varit svårt att rekrytera läkare till
denna verksamhet, framför allt inom de glest bebyggda delarna av landet.
I slutet av 1980-talet var uppemot en tredjedel av de inrättade
läkartjänsterna vakanta eller uppehölls av mer eller mindre tillfälliga
vikarier. Undersökningar har också visat att relativt många avbrutit sin
vidareutbildning i allmänmedicin eller lämnat sin verksamhet som
distriktsläkare jämfört med vad som skett inom andra specialiteter.
Läkarförsörjningen inom primärvården har dock förbättrats under senare
år. Trots det har de flesta landsting ännu inte nått det mål, som de i
regel har vad gäller antalet distriktsläkare i relation till
befolkningen, nämligen en distrikts- eller husläkare per 2 000 invånare.
Husläkarreformen
Riksdagen har den 27 maj 1993 beslutat att en husläkarreform skall
genomföras i Sverige (prop. 1992/93:160, bet. 1992/93:SoU22, rskr.
1992/93:355). Ett husläkarsystem enligt vissa rikstäckande riktlinjer
införs successivt i hela landet från och med den 1 januari 1994 för att
vara fullt utbyggt senast vid utgången av år 1995.
Syfte och mål
Målet för hälso- och sjukvården är enligt hälso- och sjukvårdslagen
(1982:763) en god hälsa och en vård på lika villkor för hela
befolkningen. En god hälso- och sjukvård förutsätter att befolkningen
kan lita på att vården finns tillgänglig när man behöver den och att den
enskilde har tryggheten i en väl fungerande patient - läkarrelation.
Detta är särskilt viktigt för dem som ofta behöver det stöd och den
hjälp som hälso- och sjukvården skall ge.
Det övergripande målet för husläkarreformen är att stimulera och stödja
utvecklingen av den öppna vården och förbättra dess tillgänglighet och
kontinuitet. På sikt bör också reformen leda till lägre kostnader för
hälso- och sjukvården jämfört med om reformen inte genomförs. Den bör
också leda till lägre kostnader för socialförsäkringen till följd av ett
ändrat mönster för sjukskrivning och läkemedelsförskrivning.
Viktiga delmål för husläkarreformen är därför att
- ge befolkningen tillgång till fler läkare i den öppna vården,
- öka kontinuiteten i kontakterna mellan patienter och läkare,
- stimulera till goda relationer mellan patienter och läkare,
- ge den enskilde möjlighet att välja sin egen husläkare,
- bidra till en bättre läkarfördelning över landet,
- skapa sådana förutsättningar för husläkarverksamheten som stimulerar
läkarna till att söka sig till och stanna kvar inom denna verksamhet,
och
- bidra till ett effektivt utnyttjande av de samlade resurserna för
hälso-och sjukvård.
Tillsyn och uppföljning
En av Socialstyrelsens främsta uppgifter är att utöva tillsyn över
hälso- och sjukvården i landet genom att följa upp och utvärdera den
verksamhet som landsting, kommuner och enskilda huvudmän bedriver. Denna
tillsyn skall när det gäller hälso- och sjukvården utövas enligt de
intentioner som finns fastställda i hälso- och sjukvårdslagen. På
individnivå sker tillsyn dessutom utifrån bestämmelserna i lagen
(1980:11) om tillsyn över hälso-och sjukvårdspersonalen m.fl.
Socialstyrelsen kan enligt denna lag bl.a. inspektera personalens
verksamhet vid husläkarmottagningarna.
Att följa upp och bedöma effekterna av en husläkarreform kommer att vara
centrala inslag i styrelsens framtida arbete med tillsyn och
kvalitetssäkring. Detta gäller såväl reformens inverkan på primärvårde
hälso- och sjukvården i stort, inklusive dess ekonomiska konsekvenser,
liksom effekterna för den enskilde.
I förarbetena till riksdagens beslut om husläkarreformen har frågor om
producent- och konkurrensneutralitet ägnats stor uppmärksamhet (prop.
1992/93:160, s. 61 - 65). Konkurrensverket skall enligt sin instruktion
(SFS 1992:820) bl.a. främja en effektiv konkurrens inom såväl privat som
offentlig verksamhet samt analysera effekter på konkurrensen av nya och
befintliga offentliga regleringar och vid behov föreslå förändringar.
Detta innebär att Konkurrensverket också har till uppgift att lämna
förslag till ändringar om producent- och konkurrensneutralitet inte
skulle iakttas för skilda driftformer för husläkarverksamheten.
Omfattningen av den förestående husläkarreformen och de nya inslag som
den rymmer medför att det, under dess uppbyggnadsskede, finns anledning
att särskilt uppmärksamma och fortlöpande följa utvecklingen av reformens
syften och mål. En parlamentariskt sammansatt kommitté -
Husläkardelegationen - bör därför inrättas på riksnivå. Även företrädare
för berörda intressenter bör vara representerade i kommittén.
Husläkardelegationen kommer inte att ha några myndighetsuppgifter och
därmed inte t.ex. Socialstyrelsens och Konkurrensverkets uppgifter inom
deras respektive ansvarsområden. Husläkardelegationen kan dock, under
den tid den är verksam, fungera som en informations- och kunskapskälla
och därmed vara ett stöd när dessa myndigheter och andra intressenter
följer utvecklingen av husläkarreformen.
3 Uppdraget
Husläkardelegationen skall under perioden den 1 juli 1993 - 30 juni 1996
ha till uppgift att följa utvecklingen och bedöma effekterna av
husläkarreformen. Delegationen skall därvid uppmärksamma regering oc
riksdag på behov av eventuella förändringar.
Husläkardelegationen skall särskilt följa och bedöma
- reformens effekter på fördelningen av husläkare och andra läkare över
landet, och
- frågor som rör producent- och konkurrensneutralitet och, i ett
övergripande perspektiv, bedöma om en sådan neutralitet mellan olik
Husläkardelegationen bör lämna förslag till åtgärder, om husläkarreformen
inte leder till att nuvarande obalanser i läkartillgången
landet minskar. En dryg tredjedel av de yrkesverksamma specialisterna i
allmänmedicin är kvinnor. Delegationen bör följa om - och i så fall hur
- husläkarreformen särskilt påverkar de kvinnliga allmänläkarnas
arbetsförhållanden och möjligheter att verka som husläkare. Delegationen
bör också - i ett planerings- och uppbyggnadsskede av husläkarsystemet -
på begäran av berörda parter yttra sig i frågor som rör producent- och
konkurrensneutralitet. Delegationen skall dock inte vara någon
prövningsinstans i sådana frågor.
Husläkardelegationen skall vidare fortlöpande följa
- hur sjukvårdshuvudmännen utformar husläkaråtagandena,
- hur medborgarna informeras om husläkarreformen,
- hur den enskildes rätt att fritt välja husläkare tillgodoses,
- hur kvalitetssäkringsarbetet i husläkarverksamheten utvecklas, och
- hur det nya ersättningssystem, som är förknippat med husläkarreformen
tillämpas i praktiken,
- Socialstyrelsens uppföljning och utvärdering av husläkarreformen. Särskild
vikt bör läggas vid att följa reformens ekonomiska kons
Delegationen bör i övrigt kunna ta upp andra frågor som kan
aktualiseras till följd av husläkarreformen.
4 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden
hälso- och sjukvård
att tillkalla en parlamentarisk kommitté - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med högst 9 ledamöter, Husläkardelegationen
uppgift att följa utvecklingen och effekterna av husläkarreformen,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande, och
att besluta om sakkunniga, experter och annat biträde åt kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaden skall
belasta femte huvudtitelns anslag D 7. Bidrag till husläkarsystem m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)