Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om socialtjänstens område om författningsreglering
av register samt viss uppgiftsskyldighet för kommunerna
, Dir. 1993:72
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1993-06-10
Dir 1993:72
Beslut vid regeringssammanträde 1993-06-10
Chefen för Socialdepartementet, statsrådet B. Westerberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att Kommittén (S 1991:07) för översyn av socialtjänstlagen
m.m. (Socialtjänstkommittén) får som ytterligare uppdrag att utreda och
lägga fram förslag om författningsreglering av personregister inom
socialtjänstens verksamhetsområde.
Kommittén skall även belysa hur kommunernas, privata vårdutövares och
vissa institutioners ansvar att lämna uppgifter till staten kan
regleras.
Bakgrund
Probleminventering
I ett tidskede som inom socialtjänsten kännetecknas av decentralisering,
generella i stället för riktade statsbidrag och tilltagande
privatisering har myndigheternas tillsyns-och uppföljningsansvar fått
ökad tyngd. Socialtjänstverksamhet skall enligt socialtjänstlagen
bedrivas med respekt för människors självbestämmanderätt och integritet.
Myndigheternas möjlighet att effektivt utöva tillsyn över
socialtjänstområdet har därför stor betydelse. Som ett hjälpmedel för
att utöva sitt tillsyns- och uppföljningsansvar använder myndigheterna
sig bl.a. av ADB-baserade personregister.
Sedan slutet av 1980-talet har allt fler kommuner inrättat egna ADB-baserade
personregister som komplement till, eller ersättning fö
manuellt förda personregister. I detta sammanhang har Datainspektionen
uppmärksammat att kommunernas kunskaper om de regler som enligt
datalagen (1973:289) gäller för förande av personregister på ADB-medium
allmänt sett är otillräckliga. Detsamma gäller kunskapen om förbudet i
59 § socialtjänstlagen (1980:620) mot att i sådana personregister hos
socialnämnden som utgör sammanställning av uppgifter registrera ömtåliga
personliga förhållanden.
Revisorer anlitade av kommunerna (Komrev) har i en skrivelse, som inkom
till Socialdepartementet den 7 december 1992, framfört önskemål om att
Socialtjänstkommittén skall klarlägga hur 59 § socialtjänstlagen skall
tolkas. Orsaken är att de funnit att det råder oklarheter om vilka
register som anses strida mot denna paragraf.
Under det senaste året har olika utredningar berört frågor som har
anknytning till 59 § socialtjänstlagen. Mot bakgrund av vad som f
i bl.a. Datalagsutredningens betänkande (SOU 1993:10) är det emellertid
inte längre möjligt att begränsa frågan om reglering av socialtjänstens
personregister enbart till en översyn av 59 §.
Socialstyrelsen har på regeringens uppdrag företagit en utredning om en
för staten och kommunerna gemensam informationsstruktur för socialtjänsten
m.m. (Ifs). Utredningen, som genomförts i samråd med SCB,
sin slutrapport till regeringen i januari 1993. I rapporten föreslås
bland annat att det i socialtjänstlagen införs en ny bestämmelse som
reglerar kommunernas skyldighet att lämna mängdstatistik till
Socialstyrelsen för dess uppföljning och utvärdering av socialtjänsten.
Bestämmelsen skall komplettera den allmänna bestämmelsen om kommunernas
uppgiftsskyldighet enligt lagen (1992:889) om den officiella
statistiken.
Behov av register
Mål- och resultatstyrning av den kommunala verksamheten ställer krav på
att såväl statens som kommunernas och landstingens uppföljnings- och
utvärderingsinstrument förbättras. Kunskap behövs för att utvärdera
effekter av olika behandlingsmetoder och för att bedöma kvaliteten i det
sociala arbetet. Inom individ- och familjeomsorgen saknas i stor
utsträckning uppgifter om insatser och deras effekter både på det
individuella planet och på en mer övergripande nivå. Dessa
omständigheter försvårar i hög grad uppföljningsarbetet.
Mot denna bakgrund är det angeläget att det i framtiden blir möjligt för
kommunerna att på ADB-medium registrera sådan information som bl.a. ger
underlag för en analys av orsaker till och effekter av sociala insatser.
Med hänsyn till bestämmelserna i 59 § socialtjänstlagen, som förbjuder
registrering av uppgifter om ömtåliga personliga förhållanden i sådana
register, kan detta inte ske idag.
I direktiven (dir 1991:50) till Socialtjänstkommittén (1991:07) anförs
att bestämmelserna om vissa personregister i 59 § socialtjänstlagen i
sin nuvarande utformning kan begränsa möjligheterna att rationellt följa
utfallet av olika handlingsplaner. Vidare sägs att kommittén bör
överväga vilken uppföljning och utvärdering som bör ske inom
socialtjänsten och hur detta arbete kan underlättas och stärkas.
Nuvarande bestämmelser
I 1 kap. 2 § tredje stycket regeringsformen (RF) föreskrivs bl.a. att
det allmänna skall värna den enskildes privat- och familjeliv. I RF
anges vidare att varje medborgare i den utsträckning som närmare anges i
lag skall skyddas mot att hans personliga integritet kränks genom att
uppgifter om honom registreras med hjälp av automatisk databehandling (2
kap. 3 § andra stycket). I datalagen (1973:289), omtryckt (1992:446),
finns bestämmelser som syftar till att skydda den enskilde mot sådant
otillbörligt intrång i den personliga integriteten som kan bli följden
av dataregistrering av personuppgifter hos det allmänna eller hos
enskilda.
Datalagen
Datalagen innehåller definitioner av begreppen personuppgift,
personregister, registrerad och registeransvarig (1§).
Med personuppgift avses upplysning som avser enskild person. Med
personregister förstås register, förteckning eller andra anteckning
förs med hjälp av automatisk databehandling (ADB) och som innehåller
personuppgift som kan hänföras till den som avses med uppgiften. Endast
register som förs med hjälp av ADB omfattas således av datalagen.
Register som förs med hjälp av annan teknik än ADB faller i dag utanför
lagens tillämpningsområde.
Datalagens definition av personregister kan synas inbegripa all
ADB-hantering av identifierbara personuppgifter, alltså även datoris
behandling av löpande text som t.ex. innehåller personnamn. För att ett
register skall anses föreligga måste det emellertid enligt lagmotiven
direkt eller indirekt vara fråga om behandling från informationssynpunkt
av faktiska uppgifter. Av förarbeterna till datalagen framgår att syftet
med ADB-hanteringen är av betydelse i detta sammanhang. Den närmare
gränsdragningen när det gällde att bestämma registerbegreppets innebörd
överlämnades åt praxis (prop 1973:33 s. 118).
Med begreppet registrerad avses en enskild person beträffande vilken det
förekommer en personuppgift i ett personregister.
Registeransvarig är den för vars verksamhet personregister förs, om han
förfogar över registret. Såväl fysiska som juridiska personer och
myndigheter kan vara registeransvariga.
Endast den som anmält sig till Datainspektionen och erhållit licens får
inrätta och föra personregister (2 §). En licens berättigar den
registeransvarige att föra ett eller flera personregister.
För vissa typer av register med känsliga uppgifter krävs utöver licens
även ett särskilt tillstånd från Datainspektionen (2 § andra stycket).
Sådant tillstånd behövs i regel för att inrätta och föra register som
innehåller
1) i sig känsliga personuppgifter,
2) omdömen om den registrerade,
3) uppgifter om personer som saknar sådan anknytning till den
registeransvarige som följer av medlemskap, anställning, kundförhållande
eller något därmed jämförligt förhållande eller
4) personuppgidter som inhämtas från något annat personregister (s.k.
samkörning), om inte registreringen av uppgifterna eller utlämnandet av
dessa sker med stöd av författning, Datainspektionens beslut eller
den registrerades medgivande.
Tillstånd erfordras inte för personregister som någon inrättar
uteslutande för personligt bruk (2 § tredje stycket). Tillstånd behövs
inte heller för register vars inrättande beslutats av riksdagen eller
regeringen (s.k. statsmaktsregister) eller för register som har tagits
emot för förvaring av en arkivmyndighet (2 a § första och andra
styckena).
Myndigheter inom hälso- och sjukvården får utan tillstånd för vård-
eller behandlingsändamål inrätta och föra personregister som innehåller
uppgifter om någon sjukdom eller hälsotillstånd i övrigt (2 a § tredje
stycket 2). Likaså får myndigheter inom socialtjänsten utan tillstånd
inrätta och föra personregister som innehåller uppgifter om att någon
fått ekonomisk hjälp eller vård inom socialtjänsten (2 a § tredje
stycket 3).
Förvaltningsmyndigheter och kommuner kan meddela föreskrifter om
integritetsskydd såvitt avser egna personregister och som komplement
till eventuella föreskrifter av Datainspektionen.
Socialtjänstlagen
Med personregister inom socialtjänsten förstås tre olika typer av
register, personakter med därtill hörande sökregister, manuellt förda
register och register förda med hjälp av ADB.
Inom den offentliga sektorn är vissa större personregister med
integritetskänsligt innehåll författningsreglerade i större eller mindre
mån. Enligt 59 § första stycket socialtjänstlagen får uppgifter om
ömtåliga personliga förhållanden inte tas in i sådana personregister hos
socialnämnden som utgör sammanställningar av uppgifter. Ytterligare
föreskrifter om register enligt 59 § meddelas enligt 50 §
socialtjänstförordningen av Socialstyrelsen. Med stöd av sistnämnda
bestämmelse har Socialstyrelsen utfärdat föreskrifter (SOSFS/S/1981:126)
om personregister.
Bestämmelserna i 59 § första stycket socialtjänstlagen innebär att
socialnämnden i olika typer av register, som utgör sammanställningar av
uppgifter, inte får ta in uppgifter om sjukdom, arbetsoförmåga,
missbruk, kriminalitet etc.
Enligt 59 § andra stycket får dock socialnämnden i personregister ta in
uppgifter dels om åtgärder som beslutats inom socialtjänsten och som
innebär myndighetsutövning, dels om den bestämmelse på vilket ett beslut
om en sådan åtgärd grundas. Exempel på detta är beslut i ärenden om
bistånd enligt 6 § socialtjänstlagen.
I 61 § socialtjänstlagen erinras om att i fråga om personregister som
förs med hjälp av automatisk databehandling finns bestämmelser i
datalagen. Med stöd av datalagen kan Datainspektionen meddela föreskrifter
rörande sådana register som förs med hjälp av automatisk
databehandling. Bestämmelserna om register m.m. i socialtjänstlagen
utgör inte hinder för Datainspektionen att utfärda mer restriktiva
föreskrifter.
I och med socialtjänstreformen upphörde 1936 års lag om socialregister
att gälla. Därmed ändrades kommunernas förutsättningar att föra och
framför allt gallra register. I socialtjänstlagen föreskrivs inte någon
skyldighet för kommunerna att föra register över
socialtjänstverksamheten. Socialnämnden beslutar själv vilka register
som skall föras. 1 40 § socialtjänstförordningen (1981:750) finns dock
en bestämmelse om att socialnämnden skall föra en förteckning över de
barn som enligt nämndens beslut vistas i familjehem eller efter nämndens
medgivande i något annat enskilt hem. Vidare finns enligt 14 § samma
förordning skyldighet att föra journaler vid hem för vård eller boende.
I 63 § socialtjänstlagen finns regler om kommunernas skyldighet att
lämna statistik till central nivå. Enligt 63 § socialtjänstlagen skall
socialnämnden, enligt vad regeringen närmare föreskriver, ur
personregister lämna ut uppgifter till Statistiska centralbyrån (SCB)
för angelägna statistiska ändamål. Bestämmelserna gäller endast
individrelaterade uppgifter. Däremot gäller den inte för infordrande av
avidentifierade uppgifter, s.k. mängddata.
Regeringen har i förordningen (1981:1370) om skyldighet för socialnämnderna
att lämna statistiska uppgifter meddelat föreskrifter om
personregister, som innehåller namn eller andra uppgifter om enskilda
personer.
Med stöd av nämnda förordning har SCB meddelat föreskrifter om uppgifter
till statistik om socialtjänsten (SCB-FS 1987:17, ändrad 19
Sekretesslagen
Bestämmelser om sekretess inom socialtjänsten finns i 7 kap. 4 §
sekretesslagen (1980:100). Inom socialtjänsten gäller ett s.k. omvä
skaderekvisit. Det innebär att en uppgift inte får lämnas ut om det inte
står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon som
står honom nära lider men. Utgångspunkten vid bedömningen av om en
uppgift skall lämnas ut är alltså att sekretess skall gälla för
uppgiften. Sekretessen gäller dock inte beslut om omhändertagande eller
beslut om vård utan samtycke. I paragrafen lämnas också en upplysning om
vilka verksamheter som ingår i socialtjänsten. Det är främst de
verksamheter som regleras i socialtjänstlagen och den särskilda
lagstiftningen om tvångsingripanden mot unga eller missbrukare som
avses. Men också verksamhet som enligt annan lag skall ombesörjas av
socialnämnd räknas till socialtjänst, t.ex. vissa uppgifter enligt
föräldrabalken, som gäller fastställande av faderskap, eller frågor
om underhållsbidrag.
Internationell reglering
Europarådets ministerkommitté antog 1980 en konvention till skydd för
enskilda vid automatisk databehandling av personuppgifter, den s.k.
dataskyddskonventionen. Konventionen trädde i kraft 1985 och har
ratificerats av Sverige.
Frågan om avvägningen mellan människans rätt till skydd för sin integritet
och samhällets behov av informationsutbyte har uppmärksam
EG. EG-kommissionen har i oktober 1992 till ministerrådet överlämnat
förslag till direktiv (COM (92) 422 final- SYN 287) angående skydd för
enskilda vid behandling av personuppgifter. Syftet med direktivet är att
bland medlemsländerna skapa en gemensam, hög nivå på integritetsskyddet
och därigenom möjliggöra ett fritt informationsutbyte länderna emellan.
Ministerrådet kommer troligen inte att ta slutlig ställning till
förslaget förrän 1994. En utförlig redogörelse för förslaget och dess
inverkan på en ny svensk datalag finns i Datalagsutredningens
slutbetänkande (SOU 1993:10) En ny datalag.
Tidigare propositioner
I propositionen (1990/91:60) om offentlighet, integritet och ADB uttalades
att på sikt vissa register hos Socialstyrelsen, landsting
kommunerna och Riksförsäkringsverket bör regleras i särskilda
registerlagar. Denna åtgärd bör vidtas som ett led i en allmän strävan
att stärka skyddet för de registrerades identitet i samband med
nödvändig registrering av känsliga personuppgifter i vissa
myndighetsregister.
Konstitutionsutskottet betonade i betänkandet (1990/91:11) vikten av att
en författningsreglering kommer till stånd i syfte att stärka skyddet
för de registrerades integritet i samband med nödvändig registrering av
känsliga uppgifter i myndighetsregister.
I propositionen (1991/92:118) om förenklad statistikreglering, vilken
ledde fram till lag (1992:889) om den officiella statistiken anförde
föredragande statsrådet följande:
"En särskild fråga rörande uppgiftsskyldighet för den officiella statistiken
gäller verksamheter som enligt lag bedrivs av kommuner
landsting. Föreskrifter om uppgiftsskyldighet i sådan verksamhet finns i
dag i den författning som reglerar respektive verksamhet. Enligt min
mening är denna ordning ändamålsenlig och bör behållas även för
framtiden. Även det förhållandet att det här många gånger gäller mycket
integritetskänslig information som kräver särskilda övervägnaden, talar
för att dessa frågor tas om hand inom respektive sakområde och att
uppgifter just för de statistiska ändamålen inte regleras i en annan
lag."
Socialtjänstens skyldighet att lämna uppgifter till den officiella
statistiken bör således enligt föredraganden även i fortsättningen
regleras i socialtjänstlagen.
Utredningar m.m.
För att utreda frågor, som rör integritetsskyddet för uppgifter i den
statliga statistiken, tillkallade regeringen en särskild utredare i
december 1992 (dir 1992:110). Utredaren skall bl.a. utreda behovet att
bevara uppgifter i SCB:s personregister över socialtjänstens
individinriktade insatser. Utredaren har vidare som uppgift att pröva om
det är möjligt att skapa en registerlag för SCB:s statistikregister.
Datalagsutredningen (Ju 1989:02) har haft i uppdrag att göra en översyn
av datalagen från såväl saklig som lagteknisk synpunkt. Enligt
Datalagsutredningens betänkande (SOU 1993:10) bör
personregisterbegreppet slopas. Den nya datalag som utredningen föreslår
omfattar behandling av personuppgifter med hjälp av ADB. Utredningen
föreslår även att systemet med licens och tillstånd vad gäller
personregister avskaffas.
För känsliga personuppgifter eller olika slags omdömen föreslås
särskilda regler. Enligt dessa får de känsliga uppgifterna ADB-behandlas
bara om det finns särskilt stöd i författning för behandlingen, när
samtycke inte föreligger. Betänkandet är för närvarande föremål för
remissbehandling.
Regeringen har i februari 1993 även beslutat att tillkalla en särskild
utredare med uppdrag att utreda frågan om begränsning av användningen av
personnummer (dir 1993:7). Inriktningen bör vara att personnummer skall
få användas bara där verkligt starka skäl motiverar det. Utredaren skall
dock göra klart i vilken omfattning en särskild lagstiftning kan medföra
en ökad risk för personförväxlingar samt ta ställning till vad en
särskild lag kan komma att få för konsekvenser för forskningens och
statistikens behov av personregister och andra liknande intressen.
Utredningsuppdraget
Socialtjänstkommittén har i sina direktiv fått i uppgift att överväga
vilken uppföljning och utvärdering som bör ske av verksamheter inom
socialtjänsten och hur detta arbete kan underlättas och stärkas. Bl.a.
skall kommittén utreda hur bestämmelserna om vissa personregister i 59 §
i sin nuvarande utformning begränsar möjligheten till uppföljning och
utvärdering.
Mot bakgrund av vad som framgår av den tidigare redogörelsen anser jag,
till skillnad från vad som angavs i de ursprungliga direktivena, att det
inte är möjligt att begränsa kommitténs utredning enbart till en översyn
av 59 § socialtjänstlagen. Utgångspunkten för kommitténs arbete bör,
utifrån kraven på bättre uppföljning och utvärdering, vara att
identifiera och analysera vilket behov som finns av att registrera
integritetskänsliga uppgifter på individnivå inom socialtjänstens
verksamhetsområde.
Det råder en allmän enighet om behovet av författningsreglering av
personregister med integritetskänsliga uppgifter. Kommittén bör m
regleras på lokal nivå oavsett om verksamheten drivs i statlig, kommunal
eller enskild regi, i bolagsform eller som personalkooperativ.
Utredningen bör närmare analysera vilka frågor som bör regleras i
registerlagar, i registerförordningar och myndighetsföreskrifter.
Kommittén bör främst lämna förslag rörande reglering av frågor som
direkt hänger samman med den personliga integriteten, t.ex. för vilket
eller vilka ändamål ett register får föras, vilka personuppgifter som
får ingå, de bearbetningar av personuppgifter som får ske, utlämnande
eller annan användning av personuppgifter, bevarande och gallring,
kontroll och säkerhet samt krav på krypteringssystem eller andra
skyddsmekanismer.
Kommittén bör även belysa vilken betydelse kommunernas organisation av
socialtjänsten kommer att få för integritetsskyddet enligt datalagen och
sekretesslagen.
Kommittén bör särskilt analysera hur uppgifter bör lämnas och registreras
för verksamhet som bedrivs i enskild regi, i bolagsform el
personalkooperativ.
Vidare bör, mot bakgrund av Socialstyrelsens förslag till ny
informationsstruktur för socialtjänsten, en översyn av 63 § socialtjäns
ingå i uppdraget. Kommittén bör lämna förslag till hur kommunernas och
enskilda vårdgivares skyldighet att lämna mängdstatistik till
Socialstyrelsen för dess uppföljning och utvärdering av socialtjänsten
bör regleras.
Ramar för arbetet
Utredningsarbetet bör bedrivas skyndsamt och i samråd med Datainspektionen,
Riksarkivet, Socialstyrelsen, Statens institutionsstyrel
Statistiska centralbyrån, Svenska kommunförbundet samt pågående
utredningar som har anknytning till register och
integritetsskyddsfrågor. Kommittén bör också samråda med Utredningen (Fi
1992:03) om integritetsskydd för uppgifter i statlig statistik, m.m.
Kommittén bör även beakta det fortlöpande arbetet inom EG avseende
integritetsskyddet för personuppgifter och överhuvudtaget beakta EG-aspekter
i enlighet med de allmänna direktiven för detta (dir. 1
Kommittén bör avsluta sitt arbete senast den 30 juni 1994.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar socialtjänstkommitténs uppdrag i
enlighet med vad jag har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)