Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av stöd för att främja innovationsverksamhet, Dir. 1993:71
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1993-06-10
Dir. 1993:71
Beslut vid regeringssammanträde 1993-06-10
Statsrådet och chefen för Näringsdepartementet P. Westerberg anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att se över
innovatörers situation och vad som bör göras för att underlätta
innovationsprocessen. I utredarens uppdrag ingår bl.a. att
- studera de behov som finns för att stödja och effektivisera innovations-
processen,
- sätta dessa behov i relation till gällande regelverk och befintliga
bidragssystem,
- lägga fram förslag om hur statens insatser för att främja innovationer
bör utformas och därvid studera möjligheterna till eventuella
omprioriteringar samt pröva behovet av en särskild innvationsstödjande
fond,
- föreslå åtgärder på skatteområdet för att främja innovationer om så
behövs,
- jämföra innovationsprocessen i Sverige med andra länder samt även i öv-
rigt beakta de internationella aspekterna.
Bakgrund
Att underlätta för innovatörer att föra idéer vidare till
kommersialisering är en viktig näringspolitisk uppgift. Av särskild
betydelse för industriell tillväxt är de innovationer som blir
startpunkten för nya produkter och processer i befintliga företag eller
grunden till nya företag. Innovationer är en viktig drivkraft bakom
tillväxt och förnyelse av svenskt näringsliv. Riksdagen har hemställt
(bet. 1992/93:NU25, rskr. 1992/93:284) att rege-ringen omgående utreder
och lägger fram förslag till åtgärder för att stödja innovatörer.
Sedan hösten 1991 har statsmakterna fattat många beslut för att främja nä-
ringslivet. Ett stort antal skatter och avgifter som missgynnat
företagande har sänkts eller avskaffats. Sammantaget har skatten för
företag sänkts med ca 38 miljarder kronor. Resurserna för
riskkapitalförsörjning för småföretag har tredubblats.
På andra områden, t.ex. arbetsrätten har ett omfattande utredningsarbete
genomförts som bl.a. skall leda till en ökad effektivitet.
Regeringen har vidare i den forskningspolitiska propositionen (prop.
1992/93:170) redovisat förslag om en ny samverkansform mellan högskolor
och näringsliv. En sådan samverkansform bör bl.a. innehålla en
kontaktfunktion mellan företagen och högskolan, en god utvecklingsmiljö
för s.k. avknoppningsföretag, licensförmedling samt lokal
riskfinansiering.
Till detta skall läggas statsmakternas åtgärder avseende bankväsendet,
vilka syftar till att skapa förutsättningar för en normal
kreditgivningsverksamhet. Bankerna är småföretagens naturliga
kreditgivare. Sammantaget har bankerna över 200 miljarder kronor i
utestående krediter i små företag.
Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK) och de regionala utvecklings-
fonderna samverkar för att främja uppkomsten av nya produkter och för att
underlätta innovatörers situation. I varje län skall finnas ett s.k. pro-
duktråd som har speciella projektstödmedel till sitt förfogande.
Syftet med produktråden är att i hela landet skapa lokala möjligheter och
resurser för:
- bedömning av tekniska idéer och innovationer
- rådgivning till såväl enskilda innovatörer som företag
- ekonomiskt stöd i tidiga faser i innovationsprocessen, exempelvis
nyhetsgranskningar, enklare prototyper, begränsade
marknadsundersökningar etc.
Utvecklingsfonderna utreds för närvarande. I utredningsarbetet behandlas
även produktrådens verksamhet.
Statliga bidrag har under de senaste åren lämnats till Svenska Uppfinnare-
föreningens (SUF) verksamhet. För budgetåret 1992/93 lämnas stödet i form
av ett basstöd på 2 miljoner kronor och ett stöd till lokala rådgivare med
3 miljoner kronor.
SUF har drygt 20 rådgivare i landet. Rådgivarnas uppgift är att medverka i
den tidiga idéprövningen. Innovatörer bedöms ha ett behov av att samtala
med erfarna personer som helst själva har gått igenom "processen" från idé
till en kommersiell produkt. Denna funktion avses SUF:s rådgivare fylla.
Det statliga stödet till SUF:s verksamhet har under 1992 utvärderats för
Näringsdepartementets räkning. Utredaren kom fram till att bidraget för
att stödja SUF-rådgivarnas verksamhet bör lämnas även i fortsättningen.
Verksamheten inom produktråden och SUF:s rådgivningsverksamhet kan sägas
komplettera varandra. SUF-rådgivarna svarar ofta för den första prövningen
av olika projekt. De intressantaste idéerna slussas sedan vidare till
produktråden för en mer noggrann genomlysning och eventuell finansiering.
Därigenom ger rådgivarna produktråden bättre möjligheter att aktivt
bearbeta de bärkraftiga idéerna.
Utredningsuppdraget
Det finns ett behov av att studera olika faser av utvecklingskedjan, från
idé till företagsstart, för att utröna vilka åtgärder som bör vidtas för
att underlätta processen. En viktig länk i denna kedja är hanteringen av
innovationer. En utredare bör därför se över de behov som finns av att
underlätta för innovationer och uppfinningar att gå från idé till
kommersialisering, mot bakgrund av de åtgärder som redan genomförts på
småföretagsområdet. Utredaren bör även belysa de senare faserna i
innovationsprocessen.
Det är angeläget att utvärdera om statens nuvarande insatser för att
främja innovationer har rimlig omfattning och om verksamheten är
organiserad på ett tillfredsställande sätt. Det innebär bl.a. att
utvärdera de insatser som görs av olika statliga aktörer och aktörer vilka
finansieras med statliga medel, helt eller delvis. Utredaren bör
inledningsvis belysa vad som behövs för att underlätta kommersialisering
av innovationer i Sverige, inte minst för den enskilde innovatören eller
småföretagaren.
Utredaren bör studera de generella åtgärder som vidtagits för att
förbättra näringslivets situation i Sverige, för att se hur dessa åtgärder
har påverkat innovationsklimatet. Särskilt kan nämnas åtgärder på
skatteområdet. Frågan om det för närvarande finns skatter som hämmar
kommersialiseringen av innovationer bör närmare belysas.
Utredaren bör också studera vilka behov som finns av selektiva åtgärder
för att främja innovationsverksamheten. Möjligheter att omprioritera bland
sådana åtgärder bör prövas. Utredaren bör exempelvis belysa om det finns
behov av särskilda bidrag eller lån för att finansiera patentering av
innovationer. Utredaren bör även undersöka om det finns behov av en
särskild innovationsstödjande fond för att främja uppfinningar etc.
Utredaren bör redovisa hur eventuella förslag till ökade fondmedel skall
finansieras.
Vidare bör studeras på vilket sätt SUF-rådgivarna och produktråden kan
samverka. Här bör utredaren samråda med Utvecklingsfondsutredningen (N
1993:1), eftersom denna utrednings arbete kan föranleda förändringar i
produktrådens organisation.
Utredaren bör också belysa samspelet mellan innovatörer och näringsliv.
Det bör analyseras om näringslivets intresse för innovatörer som kreativa
krafter vid bl.a. produktutveckling kan ökas. Utredaren bör lägga förslag
om hur kontakter mellan innovatörer och entreprenörer kan stärkas.
Lämpliga samarbetsformer mellan innovatörer och entreprenörer i syfte att
skapa nya företag bör belysas.
Utredaren bör även inom ramen för uppdraget jämföra innovationsklimatet i
Sverige med andra länder samt i övrigt belysa olika internationella
aspekter med anknytning till innovationsprocessen. Regionala skillnader i
innovationsklimatet inom Sverige bör även belysas.
Utredaren bör i sitt arbete samråda med NUTEK, Ingenjörsvetenskapsakademi-
en (IVA), SUF, företrädare för industrin, utvecklingsfonderna, Utveck-
lingsfondsutredningen och andra berörda organ.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5), beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43) samt beaktande av
politis-ka konsekvenser (dir. 1992:50). Utredaren bör också beakta de
miljöpolitiska respektive de jämställdhetspolitiska konsekvenserna av sina
förslag.
Utredaren bör redovisa sitt arbete senast den 15 september 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Näringsdepartementet
att tillkalla en utredare - omfattad av kommittéförordningen (1976:119) -
med uppdrag att se över stödet för att främja innovationer och
uppfinningar,
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag A 3. Utredningar, m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans
hemställan.
(Näringsdepartementet)