Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Begränsning av användningen av personnummer, Dir. 1993:7
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1993-02-04
Dir 1993:7
Beslut vid regeringssammanträde 1993-02-04
Statsrådet Laurén anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda
frågan om en begränsad användning av personnummer.
Folkbokföringsnummer blev personnummer
Redan år 1947 infördes i Sverige ett system med födelsenummer. Syftet
var framför allt att tillgodose behovet av ett mera entydigt,
lättillgängligt och lätthanterligt hjälpmedel för identifiering av
personer än personnamnet. Födelsenumret sammanfördes med uppgift om
födelsetiden till ett niosiffrig t nummer som användes som
identitetsbeteckning. Detta nummer kallades vanligen
folkbokföringsnummer. Folkbokföringsnumret utnyttjades som hjälpmedel
vid identifiering bl.a. i folkbokföringen, befolknings- och
socialstatistiken och vid samsorteringen av deklarationsblanketter och
löneuppgifter.
Till folkbokföringsnumret lades år 1968 en s.k. kontrollsiffra för att
man skulle få möjlighet att kontrollera numrets riktighet med hjälp av
ADB. I samband därmed gavs numret beteckningen personnummer.
Enligt 18 § folkbokföringslagen (1991:481) fastställs ett personnummer
som identitetsbeteckning för varje folkbokförd person. Person nummer
tilldelas av skattemyndigheten. I första hand skall personnummer
fastställas av skattemyndigheten när ett barn vid sin födelse
folkbokförs i länet. Skattemyndigheten skall vidare fastställa
personnummer i andra sammanhang då en person som saknar sådant nummer
folkbokförs av myndigheten. Enligt vissa författningar fastställs också
personnummer för personer som inte är folkbokförda. Detta görs enligt 34
§ tredje stycket folkbokföringslagen av den skattemyndighet som bestäms
av regeringen eller den myndighet som regeringen förordnar.
Personnumret anger en persons födelsetid, födelsenummer och
kontrollsiffra. Födelsetiden anges med sex siffror, två för året, två
för månaden och två för dagen i nu nämnd ordning. Födelsenumret består
av tre siffror och ä r udda för män och jämnt för kvinnor. Personnumret
avslutas med en kontrollsiffra. Mellan födelsetiden och födelsenumret
sätts ett bindestreck som byts ut mot ett plustecken när en person
fyller 100 år.
Användningen av personnummer
Personnumret används framför allt som hjälpmedel vid identifiering av
personer. Det är också vanligt att personnumret används som sö kbegrepp
i ADB-stödda personregister och som koppling när man genom s.k.
samkörning skall sambearbeta flera personregister t.ex. vid framtagning
av statistik.
Förutom att personnumren utnyttjas i folkbokföringen förekommer en
omfattande användning av personnummer också inom hela den övriga
offentliga sektorn, t.ex. inom rättsväsendet, försvaret,
skatteförvaltningen, hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Även inom
de n enskilda sektorn används personnummer i betydande omfattning.
Ett flertal författningar innehåller regler om att personnummer skall
eller bör anges i inlagor till myndigheter. I andra sammanhang inom
såväl den offentliga som den enskilda sektorn kan krav på personnummer
grundas på avtal av olika slag. Det förekommer inte sällan att den som
beställer en vara eller tjänst krävs på uppgift om sitt personnummer.
Den enskildes möjlighet att avstå från att uppge sitt personnummer är i
pra ktiken ofta begränsad, om han vill ha varan eller tjänsten.
Som ett resultat av att personnummer skall lämnas till myndigheter,
företag m.fl. förekommer sådana uppgifter i ett stort antal ADB-register
både inom den offentliga och enskilda sektor n.
Inom den offentliga sektorn förs register med personnummer över t.ex.
elever, anställda, skattskyldiga, fastighetsägare, vissa funkt ionärer i
aktiebolag, bilägare, körkortsinnehavare, dömda till påföljd, patienter,
blodgivare och elabonnenter.
Inom den enskilda sektorn förs register med personnummer över t.ex.
anställda, köpare, prenumeranter, gäldenärer, försäkringstagare,
hyresgäster, leverantörer, kontokortsinnehavare och föreningsmedlemmar.
I kreditupplysningsverksamhet förs sådana register över större delen av
befolkningen.
Fördelar och nackdelar med personnummer
Användningen av personnummer innebär både fördelar och nackdelar.
Den största fördelen består i att personnumret är ett enhetligt och för
varje person unikt identifikationsbegrepp. Personnumret är alltså ett
hjälpmedel när det gäller att förebygga förväxlingar av uppgifter om
personer, vilket är av betydelse från bl.a. rättssäkerhetssynpunkt. I
den meningen innebär personnumret ett skydd för den personliga
integriteten. En förd el är också att personnumret underlättar för
individen att få rätt bidrag, t.ex. pensioner och bostadsbidrag samt att
rätt skatt debiteras.
I allmänhet torde användningen av personnummer också bidra till att öka
möjligheterna och minska kostnaderna för forskning och framtagning av
statistik och annat underlag inför olika beslut. För s.k. longitudinell
forskning är det ofta en förutsättning att man kan använda personnummer
för att följa personers förhållanden under en längre tid. Dessutom
minskas kostnaderna för administrationen av personregistren, något som i
sin tur är ägnat att medföra lägre kostnader även för den enskilde.
Användningen av personnummer är vidare i praktiken en nödvändig
förutsättning för sådana förenklingar för medborgarna som beslutas t.ex.
be träffande deklarationsförfarandet.
En annan fördel med ett informationsbärande nummer är att det är lätt
att komma ihåg.
Användningen av personnummer innebär emellertid också nackdelar. Den
kanske största nackdelen är att personnumret kan kom ma att användas på
ett sätt som medför otillbörligt intrång i den personliga integriteten,
t.ex. genom att personnumret på ett enkel t sätt kan användas som
kopplingsnyckel för samkörning av flera personregister, vilket skapar
möjligheter till kontroll av den enski lde individen i olika hänseenden.
Redan blotta möjligheterna till detta vållar oro hos många människor.
Den enskilde kan också uppfatta det som en nackdel att personnumret är
informationsbärande, t.ex. att ålder framgår av personnumret.
Vidare kan personnumret inbjuda till övertro på dess tillförlitlighet
som enda identifikationsbegrepp. Man kan felaktigt tro att en kontr oll
av identiteten inte behöver göras också med t.ex. namn, adress och
födelseort. I detta sammanhang bör man hålla i minnet att det trots
kontrollsiffran i personnumret finns mycket begränsade möjligheter att
vid databehandling upptäcka felaktiga, men formellt rimliga
personnummer. Den omfattande användningen av personnummer medför också
betydande risker för integritetsintrång när någon avsiktligt utnyttjar
någon annans personnummer i sina kontakter med myndigheter och företag.
Data- och offentlighetskommitténs förslag år 1987
Mot bakgrund av kritiken mot den utbredda användningen av personnummer
och den oro som många kände inför en onödig användning av per sonnummer
tillsattes år 1984 en kommitté med uppdrag att utreda användningen av
personnummer i samhället.
Kommittén, som tog namnet Data- och offentlighetskommittén (DOK),
lämnade i juli 1987 delbetänkandet (SOU 1987:31) Integritetsskyddet i
informationssamhället 4. Personregistrering och användning av
personnummer.
I betänkandet anförde DOK att personnumret kommit att brukas i vitt
skilda sammanhang vilket skapat en hel del irritation hos allmän heten.
Enligt DOK föreföll det som om personnumret ibland har använts
slentrianmässigt och oöverlagt i sammanhang där det är tvivela ktigt om
det fyller någon som helst funktion. DOK menade emellertid att det inte
finns skäl att betrakta personnumret som sådant som integritets
kränkande. Det kan däremot användas på ett sätt som medför ökad risk för
integritetskränkningar. DOK fann att ett generellt avskaffa nde av
personnumret inte skulle undanröja de integritetsrisker som är
förknippade med personregistreringen i samhället. Det var enli gt DOK
däremot givet att såväl ett avskaffande som en begränsning av
användningen av personnummer, under en övergångsperiod, kan med föra
både betydande kostnader och risker för förväxlingar och rättsförluster.
DOK fann det också sannolikt att den s ervice i form av automatiska
aviseringar till den enskilde i olika sammanhang, t.ex. i samband med
flyttning och för iakttagande av tidsfrister, även på sikt skulle bli
mindre tillförlitlig.
Mot bakgrund av sina överväganden lämnade DOK två alternativa förslag
till åtgärder för att åstadkomma en reglering och begränsning av
användningen av personnummer i personregister.
Det ena förslaget, en ny särskild lag, innebar att personnummer endast
skulle få användas under vissa angivna förutsättningar, nämligen vid
medgivande från den registrerade, stöd i lag eller förordning eller -- i
vissa fall -- vid uppgiftsskyldighet eller tillstånd av
Datainspektionen.
Det andra förslaget, kompletteringsförslaget, var inte utformat som ett
förbud mot att registrera personnummer utan i stället skulle
Datainspektionen övervaka användningen av personnummer i samband med
såväl tillståndsgivning som tillsyn. Även de registeransvariga skulle
bli skyldiga att visa återhållsamhet när det gällde att använda
personnummer.
Kommittén tog inte ställning till vilket av de alternativa förslagen som
borde genomföras. Tre av kommitténs ledamöter angav emellertid i ett
särskilt yttrande att de förordade lösning med en särskild lag framför
kompletteringsförslaget.
Remissbehandlingen av betänkandet visade att en övervägande majoritet av
de remissinstanser som ställde sig bakom något av DOK:s för slag
förordade kompletteringsförslaget. Flera remissinstanser påtalade att
den föreslagna särskilda lagen förutsattes medge undantag i mycket stor
omfattning på en rad olika områden varför man inte kunde tala om något
förbud mot användningen av personnummer. Åtskilliga re missinstanser
anmärkte också särskilt på kravet i den huvudregel som enligt förslaget
skulle gälla, dvs. att användningen av personn ummer skall grunda sig på
samtycke från den registrerade. Detta krav skulle enligt instanserna
inte få så stor betydelse eftersom nå gon valfrihet för den enskilde i
många fall rent faktiskt inte kommer att finnas.
Den dåvarande justitieministern uttalade i prop. 1990/91:60 om
offentlighet, integritet och ADB att hon i likhet med de allra flesta
remissinstanserna förordade en komplettering av datalagen (1973:289).
Departementschefen deklarerade att ett genomförande av
kompletteringsförslaget inte behövde resultera i ett lägre
integritetsskydd än alternativet med en helt ny lag. Hon fann vidare att
kompletteringsförslaget hade de förde larna att det var mindre
resurskrävande och att det i större utsträckning än förslaget om en
särskild lag medgav en successiv anpassning till en begränsad användning
av personnummer.
Vid riksdagsbehandlingen av propositionen lät Konstitutionsutskottet
Lagrådet yttra sig över det förslag till särskild lag som DOK l agt
fram. Utskottet fann i sitt betänkande 1990/91:KU11 att även efter de
ändringar som Lagrådet föreslagit led förslaget till lag om användning
av personnummer i allt väsentligt av allvarliga brister, som påtalats i
remissbehandlingen. Utskottet tillade att utöve r vad som antecknats i
propositionen hade krit iken från några remissinstanser även gått ut på
att effekterna av den föreslagna lagen inte i tillräcklig grad hade
utretts och anal yserats och att förslagets konsekvenser var svåra att
överblicka. Flera instanser, anförde utskottet, befarade att förslaget
skulle medföra betydande kostnader, risk för personförväxlingar och
sämre service till allmänheten. -- I likhet med regeringen förordade ut
skottet en komplettering av datalagen. Utskottet fann emellertid att
regeringens förslag inte helt tillgodosåg de kr av på restriktivitet som
bör ställas på användningen av personnummer i ADB-register och utskottet
förordade därför en annan lydelse än den regeringen föreslagit.
Riksdagen följde utskottets förslag. En minoritet av
konstitutionsutskottet (m, fp och c) avstyrkte i en reservation
regeringens förslag och anförde att det förslag till lag om användning
av personnummer som DOK lagt fram borde antas av riksdagen i den lydelse
som det fått efter Lagrådets granskning.
Nuvarande begränsningar i användningen av per sonnummer
Det kan sägas att det är lätt att ta reda på någon annans personnummer.
Den som vill kontrollera sitt personnummer eller ta reda på någon annans
personnummer kan som regel få uppgift om numret genom att vända sig till
en myndighet inom folkbokföringen, dvs. skatte myndigheten. Uppgift om
personnummer på hela eller delar av befolkningen kan man i princip också
få från det ADB-baserade statliga p erson- och adressregistret (SPAR).
Sedan den 1 januari 1992 finns alltså en särskild reglering för a
nvändningen av personnummer i 7 § andra stycket datalagen. Enligt
bestämmelsen får personnummer registreras i dataregister endast om det
är klart motiverat med hänsyn till registrets ändamål, vikten av en
säker identifiering eller av annat beaktansvärt skäl. De förteckningar
över personregister som skall finnas enligt 7 a § datalagen skall
innehålla uppgift om huruvida personnummer finns i registren.
Personnummer skall inte utan särskilda skäl få användas på
datautskrifter.
Sedan regleringen trädde i kraft har Datainspektionen som första instans
avgjort ett antal ärenden där frågor om användning av personnummer varit
aktuella. Inspek tionens ställningstaganden kan sammanfattas enligt
följande.
* Personnummer får användas när den registeransvarige enligt författning
eller myndighetsbeslut är skyldig att lämna ut personuppgif ter till en
myndighet.
* Den som planerar att byta ut sitt registersystem kan i vissa fall av
kostnadsskäl tillfälligt få fortsätta att använda personnummer i det
gamla systemet -- även om det inte finns andra skäl för att få använda
personnummer.
* Personnummer får inte användas för att uppdatera register som inte är
så omfattande att kostnader och service vållar stora problem.
* Personnummer får användas där kravet på säker identifiering är
särskilt framträdande på grund av de följder en personförväxling kan få.
* Datainspektionen har i två fall avslagit begäran att få använda
personnummer i s.k. branschregister.
* I direktreklam får enligt Datainspektionen personnummer tills vidare
användas vid s.k. bortmatchning. Däremot tillåts normalt inte
personnummer i datautskrifter för direktreklam.
* Postverket sökte och fick tillstånd för att registrera
adressändringar. Registret skulle användas för att söka fram,
kontrollera och rätta ändrade adresser. Posten fick registrera
personnummer eftersom regeringen kan föreskriva att SPAR-registret får
hämta uppgifter från Posten. Då behövs personnummer som
kopplingsbegrepp.
* Datainspektionens styrelse har beträffande kundnummer i
försäkringsregister uttalat sig för följande huvudinriktning: I
normalfallet bör personnummer endast få användas för att identifie ra en
person. Personnummer bör därför inte användas som kundnummer,
fakturanummer, diarienummer, försäkringsnummer och liknande.
Bestämmelser i övrigt till skydd mot otillbörligt intrång i den
enskildes integritet finns bl.a. i sekretesslagen (1980:100) och
datalagen.
I 7 kap. 15 § sekretesslagen finns visserligen föreskrifter om s.k.
folkbokföringssekretess. Denna torde dock endast i undantagsfall omfatta
uppgifter om personnummer.
Utredningsbehovet och utgångspunkter för utredningsarbetet
Efter samråd med chefen för Finansdepartementet vill jag anföra
följande.
För de enskilda människorna är det av stor betydelse att skyddet för
deras personliga integritet är gott. I vårt land ges ett sådant skydd i
en rad olika lagar, t.ex. i brottsbalkens ansvarsbestämmelser om brott
mot person, rättegångsbalkens regler om processuella tvångsmedel,
skadeståndslagens föres krifter om ersättning för ideell skada och
sekretesslagens bestämmelser till skydd för enskilds personliga
förhållanden. En särskild lag som tar sikte på just integritetsskyddet
är datalagen, som reglerar användningen av personuppgifter med hjälp av
ADB.
Integritetsskyddet är inte statiskt utan måste påverkas av ändrade
samhällsförhållanden. Det är då angeläget att se till att den skyddsnivå
som finns i dag inte sänks utan tvärtom höjs i den utsträckning som är
möjlig. Det är mot denna bakgrund man skall se att frågor som rör
enskildas integritetsskydd redan behandlas i flera utredningar, såsom
Datalagsutredningen (Ju 1989:02), Avise ringsutredningen (Fi 1992:12)
samt Rättssäkerhetskommittén. Vidare kan nämnas att Utredningen om
översyn av kreditupplysningslagen ( Ju 1991:06) har till uppgift att
bl.a. utreda hur intresset av en effektiv kreditupplysningslag kan
främjas utan att kravet på perso nlig integritet och sekretess träds för
när. Kommittén om ideell skada (Ju 1989:01) har i ett delbetänkande (SOU
199 2:84) behandlat frågor om ersättning vid vissa integritetskränkande
brott. Datastraffrättsutredningen (Ju 1989:04) har nyligen överl ämnat
sitt betänkande (SOU 1992:10) Information och den nya
informationsteknologin där en rad förändringar föreslås i brottsbalken
och i rättegångsbalken, många av dem med sikte på ett förstärkt
integritetsskydd.
Samtidigt går det inte att se bort från att integritetsskyddsintresset
kan stå i viss motsättning till andra viktiga värden i vårt
samhällsskick. Jag tänker då bl.a . på tryckfriheten och
offentlighetsprincipen, som båda är långtgående hos oss och bidrar till
att det svenska integritetsskyddet vi d en internationell jämförelse kan
te sig begränsat. Särskild försiktighet brukar i vårt land iakttas när
det gäller att utöka integ ritetsskyddet genom begränsningar av
yttrandefriheten och sekretessbestämmelser. Det är desto mera angeläget
att ta till vara möjlig heter att öka skyddet för den enskildes
personliga integritet vilka inte påverkar grundläggande principer av det
slag som jag nyss nämnde.
En sådan fråga som rör enskildas integritetsskydd är den om användningen
av personnummer. Ett steg i riktning mot ökad restriktivite t har tagits
genom den nya regleringen av personnummeranvändningen som införts i
datalagen. Min uppfattning är emellertid att denna inte går tillräckligt
långt utan att man bör söka begränsa användningen på ett mera kraftfullt
sätt än så. En möjlighet som därvid ä r näraliggande är att gå vidare
med den lösning som DOK presenterade och som bestod i en särskild lag.
En sådan lösning har stora fördelar jämfört med nuvarande ordning genom
att den på ett mera uttryckligt sätt inskränker
personnummeranvändningen. Jag är dock medveten om att även den lösningen
kritiserats som alltför litet långtgående. Det kan därför finnas skäl
att se om man kan gå längre och verkligen få till stånd en mera radikal
förändring. Lagstiftning är säkert en ofrånkomlig åtgärd om man skall
åstadkomma förändringar, men också andra medel kan vara verksamma för
syftet. Jag tänker då bl .a. på möjligheten att genom s.k. kryptering
ersätta personnumret med ett tal vars närmare innebörd endast kan
klargöras av en annan sifferkombination, en s.k. krypteringsnyckel. Det
finns också mycket som talar för att dagens omfattande användning av
personnummer i ADB-systemen till stor del har sin grund enbart i
systemtekniska överväganden utan tanke på integritetsaspekterna.
Möjligheterna att använda andra systemtekniska lösningar måste prövas.
Begränsningar av personnummeranvändningen bör ske inom både den
offentliga och den privata sektorn. Hotet mot den enskildes personliga
integritet i ADB-sammanhang torde vara särskilt beaktans värt när det
gäller olika organ inom det allmänna, samtidigt som det för
statsmakterna bör vara speciellt näraliggande att inskränka
personnummeranvändningen där. Å andra sidan kan användningen av
personnummer vara särskilt motiverad bl.a. av rättssäkerhetsskäl in om
delar av den offentliga verksamheten, t.ex. beskattningen och viktiga
delar av rättsvården.
Jag anser därför a tt en översyn av personnummeranvändningen bör
genomföras och att den bör göras förutsättningslöst utifrån syftet att
påtagligt begrä nsa användningen av personnummer i olika sammanhang i
samhället. Inriktningen bör vara att personnummer skall få användas bara
där t illräckligt starka skäl motiverar det. Uppdraget bör ges till en
särskild utredare.
Data- och offentlighetskommittén gjorde en grundlig kartläggning av
användningen av personnummer i sitt betänkande från år 1987. Någ on
ytterligare analys i detta avseende torde därför i vart fall inte i
någon större utsträckning behöva göras av den utredare som nu bör
tillsättas. Mycket av de t arbete som DOK lagt ned lär i stället kunna
användas som utgångsmaterial för utredaren i arbetet med en ny
lagstiftning. Det lagfö rslag som DOK lade fram och som senare i
lagstiftningsarbetet förkastades, kan tänkas ligga till grund för ny
lagstiftning. Som fram gått bör dock utredaren vara fri att lägga fram
förslag som inte närmare knyter an till DOK:s förslag. En begränsning är
dock att rättsskyddet inte sänks, att samhället inte orsakas stora
kostnader, samt att förutsättningarna för statistiskt och ekonomiskt
utredningsunderlag och forskning inte försämras. En första utvärdering
av den ändring i 7 § datalagen som trädde i kraft den 1 januari 1992 bör
också göras.
Utredaren bör även ta ställning till om en särskild lagstiftning skall
omfatta användningen av personnummer generellt eller om lagst iftningen
bör vara begränsad till att gälla ADB-behandlingen av personuppgifter .
Utredaren bör också ta del av det reviderade förslag till direktiv
angående skydd för enskilda vid behandling av personuppgifter som
EG-kommissionen lämnat till EG:s ministerråd i oktober 1992. I
förslagets artikel 8 som i princip förbjuder behandling av känsliga
uppgifter, dvs. uppgifter om ras, religiös eller politisk uppfattning,
hälsa m.m., finns en bestämmelse om att medlemsstaterna ska ll bestämma
under vilka förhållanden nationella identifikationsnummer får användas.
Något krav på att användningen a v identifikationsnummer skall
lagregleras finns dock inte i direktivförslaget. I detta sammanhang är
det naturligt att utredaren föl jer EG:s fortsatta behandling av
förslaget.
Konsekvenserna av en särskild lag om begränsad användning av
personnummer måste noga övervägas. Det är i detta sammanhang av vikt at
t utredaren i sina överväganden såvitt möjligt gör klart i vilken
omfattning en särskild lagstiftning kan medföra en ökad risk för
personförväxlingar och sämre service till allmänheten. Utredaren bör o
ckså ta ställning till vad en särskild lag kan komma att få för
konsekvenser för forskningens och statistikens behov av personregister
och andra liknande intressen, t.ex. för att bevaka jämställdhetsfrågor.
Även de ekonomiska konsekvenserna för omstrukturering och nyutveckling
av ADB-systemen bör utredas. Vidare bör beaktas risken för ökat krångel
för enskilda och för myndigheter.
Som nämnts bör utredaren också se om det finns alternativ eller
komplement till lagstiftning för att minska användningen av
personnummer.
Ramarna för utredningsarbetet
För utredningen gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (1984:05)
och angående EG-aspekter i utredningsverksamheten (1988:43). Utredarens
betänkande bör innehålla en redogörelse för kostnadskonsekvenserna av
framlagda förslag samt hur dessa skall finansieras. Redogörelsen bör
omfatta kostnadskonsekvenserna både för den allmänna och den enskilda
sektorn.
Utredaren bör samråda med A viseringsutredningen (Fi 1992:12) och vid
behov med andra pågående utredningar som har anknytning till
integritetsskyddsfrågor. Data lagsutredningens slutbetänkande som
förväntas komma i februari 1993 bör naturligtvis studeras av utredaren.
Som ett led i arbetet bör utredaren studera de utvecklingstendenser på
området för nationella identifikationsnummer som kan finnas i med
Sverige jämförbara länder.
Utredningen bör vara avslutad före utgången av år 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
statsrätt och förvaltningsrätt
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda frågan om begränsning av
användningen av personnummer,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)