Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppdrag att utreda vissa frågor rörande beskattning
m.m. av avfall
, Dir. 1993:68
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1993-05-27
Dir. 1993:68
Beslut vid regeringssammanträde 1993-05-27
Chefen för Miljö- och naturresursdepartementet, statsrådet Johansson,
anför.
Mitt förslag
En utredare tillkallas för att klarlägga vissa frågor rörande beskattning
m.m. av avfall. Utgångspunkten för uppdraget är att föreslå åtgärder som
påskyndar utvecklingen mot minskade avfallsmängder, minskad användning av
miljöskadliga ämnen i produkter och varor samt ett förbättrat omhänder-
tagande av avfall och restprodukter. Utredaren skall
- analysera möjligheterna till ett ändamålsenligt nyttiggörande av käll-
sorterat avfall t.ex. genom återanvändning, återvinning eller energi-
utvinning,
- utvärdera hur kommunernas tillämpning av differentierade avfallstaxor
påverkar källsorteringen av avfall,
- utreda förutsättningarna för och analysera effekterna av olika sätt att
beskatta avfall, och
- lämna förslag till den lagstiftning som behövs.
Bakgrund
En övergripande målsättning för avfallshanteringen är att avfallets volym
och farlighet skall begränsas och att behandlingen av det avfall som ändå
uppkommer skall förbättras. I princip bör återanvändning prioriteras före
materialåtervinning, energiutvinning och i sista hand deponering. I
materialåtervinning skall även inräknas kompostering och utvinning av
biogas. Skadligt avfall skall undvikas genom att innehållet av
miljöskadliga ämnen i produkter och varor minskas.
I regeringens proposition 1992/93:180 om riktlinjer för en kretslopps-
anpassad samhällsutveckling poängteras att producenterna har en betydelse-
full roll när det gäller att få till stånd en utveckling mot
kretsloppsanpassad produktutveckling och avfallshantering. Tillverkare och
importörer måste i större utsträckning än hittills påverkas att ta större
miljöhänsyn.
Producentansvar kan förekomma i flera former och i flera steg. Enligt
propositionen bör, i den mån de miljöpolitiska målen kan uppnås utan
tvångsåtgärder, frivilliga lösningar eftersträvas. Det första steget kan
innebära att producenterna tar ansvaret genom frivilliga åtgärder för att
bidra till att miljömålen uppnås. När tillräckliga förutsättningar inte
finns för att åstadkomma resultat på frivillig väg är ekonomiska styrmedel
ett sätt att stimulera företagen att uppfylla sitt ansvar. Principen om
förorenarens kostnadsansvar, Polluter Pays Principle (PPP), som samtliga
OECD-länder i princip ansluter sig till genom bl.a. ett flertal
överenskommelser, är ett exempel på ekonomiskt producentansvar.
Källsortering är ett viktigt medel för att åstadkomma ökad återanvändning
och återvinning eller förbättrat omhändertagande av avfallet.
Återanvändning och återvinning av avfall och restprodukter underlättas
genom källsortering, vilket innebär att avfallsmängderna kan reduceras.
Källsortering kan även möjliggöra en mer miljöanpassad behandling av det
avfall som ändå uppkommer, t.ex. genom att sorterat avfall utnyttjas som
biobränsle för energiutvinning.
Riksdagen har i samband med 1990 års budgetproposition (prop. 1989/90:100
bil. 16, bet. 1989/90:JoU16, rskr. 1989/90:241) angett som delmål för
arbetet på avfallsområdet att källsortering bör utvecklas med sikte på att
allt avfall som går till slutbehandling sorteras i kategorier som
möjliggör ett från resurshushållningssynpunkt lämpligt omhändertagande
fr.o.m. år 1994. En ökad satsning på källsortering bör enligt
riksdagsbeslutet leda till att förbränning och deponering av osorterat
hushålls- och industriavfall i allt väsentligt upphör. Trots att osorterat
avfall har visat sig kunna förbrännas på ett acceptabelt sätt i stora
anläggningar med avancerad reningsutrustning, ger källsortering möjlighet
till ökad återanvändning, återvinning samt förbättrade behandlingsmetoder
som både miljömässigt och ekonomiskt bör vara att föredra.
Den rådande situationen inom avfallsområdet står inte i överenstämmelse
med riksdagens övergripande målsättning och ambitionsnivå. Fortfarande
förbränns drygt hälften av hushållsavfallet medan i stort sett resten
deponeras. Av industriavfallet deponeras nästan allt. Såväl hushålls- som
industriavfall förbränns och deponeras i osorterat skick. Någon väsentligt
ökad återanvändning eller återvinning av material kan inte iakttas.
Mycket tyder på att det finns en relativt stor potential för källsortering
som skulle kunna leda till ökad återanvändning, återvinning och
förbättrade behandlingsmetoder. Avfallsförbränning med energiutvinning
förekommer i flera kommuner. Genom sortering av avfallet kan t.ex.
brännbart material av typ bygg- och rivningsavfall separeras, förbrännas i
lämpliga anläggningar och därmed bidra till en mer miljöanpassad
energiutvinning. Vid en sådan sortering kan en kategori avfall fås fram
med högt energivärde som närmast kan karakteriseras som biobränsle. En
kategori som i huvudsak består av köksavfall kan användas för lokal
kompostering eller central kompostering för utvinning av biogas genom
rötning.
Det finns emellertid omständigheter som motverkar utvecklingen mot ökad
källsortering. En sådan omständighet är att priset för att lämna
obehandlat avfall är lågt. Avfallslämnarens möjligheter till besparingar
genom en mera resurssnål hantering av avfallet blir därmed helt marginella
och ekonomiskt ointressanta för honom. Detta i synnerhet som ett system
för bättre utnyttjande av avfallet ofta medför ett visst besvär och tar
utrymme i anspråk. Ekonomin är alltså för närvarande inget starkt
incitament för sortering av avfall och ökad återvinning av restprodukter
och material. För att leva upp till målsättningarna om en mer
miljöanpassad varuproduktion, effektivare resurshushållning, bl.a. genom
användning av bioråvaror, en ökad återanvändning och återvinning, samt
förbättrat omhändertagande för avfall, kan det behövas ytterligare
styrmedel som ger hushållen och näringslivet incitament till att begränsa
mängden avfall och separera olika avfallsslag.
I regeringens proposition 1992/93:180 om riktlinjer för en kretslopps-
anpassad samhällsutveckling anges att en särskild utredare bör tillkallas
för att analysera effekterna av olika beskattningsalternativ och lämna
förslag till den lagstiftning som behövs. En sådan skatt kan ge incitament
till ökat producentansvar för att driva på det fortsatta utvecklings- och
forskningsarbetet för miljöanpassad produktutveckling som skall främja ny,
avfallssnål och miljöanpassad teknik. Den kan också leda till ökat
intresse för källsortering som kan driva på utvecklingen av nya lösningar
för att återanvända och återvinna material från avfalls- och resursflödet
samt att utveckla resurshushållande behandlingsmetoder.
Uppdraget
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda
förutsättningarna för och analysera effekterna av olika sätt att beskatta
avfall. Utgångspunkten för uppdraget är att föreslå åtgärder som syftar
till att påskynda utvecklingen mot minskade avfallsmängder, minskad
användning av miljöskadliga ämnen i produkter och varor samt ett
förbättrat omhändertagande av avfall och restprodukter.
För att kunna utforma en skatt som leder till ökad källsortering måste
bl.a. styreffekt, kostnadseffektivitet och förutsättningarna för hur man
på ett ändamålsenligt sätt kan nyttiggöra sig det källsorterade avfallet,
t.ex. genom återanvändning, återvinning eller energiutvinning bedömas. En
avfallsbeskattning måste även bedömas i förhållande till andra ekonomiska
styrmedel inom avfallsområdet. Särskilt behöver en utvärdering ske av hur
kommunernas hittillsvarande tillämpning av differentierade avfallstaxor
har påverkat källsorteringen.
Vidare bör utredaren klarlägga myndigheternas möjligheter att i praktiken
tillämpa reglerna samt utöva erforderlig tillsyn och kontroll. I
utredningsarbetet bör även ingå att redovisa vilka konsekvenser, bl.a.
från kostnads- och konkurrenssynpunkt, som förslagen medför för hushåll,
näringsliv, kommuner och berörda myndigheter.
Utredaren bör utarbeta förslag till sådan lagstiftning som krävs.
Utredningsarbetet bör bedrivas med sikte på att vara avslutat senast den
30 juni 1994. I den mån utredaren identifierar problem som kan lösas med
insats av skyndsamma åtgärder bör förslag härom läggas fram utan att
avvakta arbetets slutförande.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning, regeringens direktiv (dir.1992:50) angående regionalpolitiska
konsekvenser samt regeringens direktiv (dir. 1988:43) angående beaktande
av EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Vidare bör för arbetet gälla att förslag bör vara så utformade att de står
i överensstämmelse med Sveriges internationella åtaganden. Förslagen bör
också så långt som möjligt utformas så att samhällsekonomisk effektivitet
uppnås.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Miljö- och naturresursdepartementet
- att tillkalla en särskild utredare, omfattad av kommittéförordningen
(1976:119), med uppdrag att utreda vissa frågor rörande beskattning m.m.
av avfall,
- att besluta om referensgrupp, sakkunniga, experter, sekreterare och
annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta fjortonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans
hemställan.
(Miljö- och naturresursdepartementet)