Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bidrag till allmänna samlingslokaler m.m., Dir. 1993:65
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1993-05-27
Dir. 1993:00
Beslut vid regeringssammanträde 1993-05-27
Chefen för Civildepartementet, statsrådet Davidson, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att granska
statens stöd till allmänna samlingslokaler och till trossamfundenslokaler för
religiös verksamhet och att föreslå vilka principer för utformningen av
statens stöd som i framtiden bör gälla.
2 Bakgrund
Statligt stöd till allmänna samlingslokaler
Statligt stöd till allmänna samlingslokaler har lämnats sedan år 1942.
Enligt förordningen (1989:288) om stöd till allmänna samlingslokaler
lämnas statligt stöd till sådana allmänna samlingslokaler som behövs för
det offentliga livet och de kulturella strävandena inom orten. Stödet
lämnas i form av bidrag eller som eftergift av äldre statslån. Statligt
lån utgjorde stödformen fram till den 1 juli 1987.
Bidrag kan lämnas till aktiebolag, stiftelser eller föreningar som är
fristående från kommuner och kommunala företag. Bidrag lämnas för ny-
eller ombyggnader av samlingslokaler samt för köp av samlingslokaler.
Vid nybyggnad lämnas bidrag med 50 procent av den godkända kostnaden
för ytor upp till 1 000 m2. För ytor därutöver upp till 2 000 m2 lämnas
bidrag med 30 procent. För att bidrag skall komma ifråga krävs det att
kommunen betalar minst 30 procent av godkänt bidragsunderlag. För köp
samt för ombyggnad och andra standardhöjande reparationer lämnas bidrag
efter samma grund och med samma bidragsandelar som för nybyggnad. För
handikappanpassning som utförs utan samband med andra bidragsberättigade
åtgärder lämnas bidrag till den faktiska kostnaden dock med högst 165
000 kr.
Enligt förordningen (1987:317) om bidrag till handikappanpassning av
folkparksteatrar lämnas bidrag för teatrar som uppförts eller byggts om
med stöd av bygglov som beviljats före den 1 juli 1977. Bidrag lämnas
till skäliga kostnader för åtgärderna, i allmänhet dock med högst 100
000 kr.
För varje budgetår fastställer riksdagen en ram för beslut om bidrag för
ny- och ombyggnad av allmänna samlingslokaler eller för köp av sådana
lokaler samt en ram för beslut om bidrag för handikappanpassning av
folkparksteatrar.
Boverket beslutar i frågor enligt de båda förordningarna efter prövning
av en samlingslokaldelegation. Regeringen utser ledamöterna i
delegationen.
Statligt stöd till trossamfundens lokaler
Lokalbidrag till trossamfund har beviljats sedan år 1974.
Med stöd av förordningen (1989:271) om statsbidrag till andra trossamfund än
Svenska kyrkan får lokalbidrag beviljas församlingar som behöver bidraget för
att kunna hålla lokaler för religiös verksamhet. I förordningen anges vilka
trossamfund som kan få lokalbidrag. Bidrag får beviljas för att skaffa
lokaler
genom nybyggnad eller köp, för att bygga om eller rusta upp församlingens
lokaler, samt för att anpassa församlingens lokaler till handikappade. Bidrag
får också lämnas för köp av inventarier när lokaler anskaffas, byggs om eller
rustas upp. Bidrag lämnas med högst 30 procent av de kostnader som kan anses
skäliga för åtgärderna, dock med högst 700 000 kr. Bidrag för att
handikappanpassa en lokal får beviljas med högst 100 000 kr. Lokalbidrag till
trossamfund ges genom ett reservationsanslag. Detta innebär att lokalbidrag
till trossamfund endast kan beviljas inom ramen för de medel som riksdagen
anvisat för ändamålet.
Frågor om lokalbidrag till trossamfund prövas av Samarbetsnämnden för
statsbidrag till trossamfund, som är en statlig myndighet.
Övriga lokalstöd
I anslaget "Stöd till idrotten" ingår visst bidrag till mindre
föreningsanläggningar för idrott och friluftsliv. För andra typer av
lokaler, t.ex. för ungdomsverksamhet, föreningsstugor m.m. finns i dag
inga statliga bidrag.
Statligt stöd till icke-statliga kulturlokaler har lämnats sedan den 1
juli 1990. Enligt förordningen (1990:573) om stöd till vissa icke-statliga
kulturlokaler lämnas bidrag för ny- eller ombyggnad av musei-,
teater- och konsertlokaler som tillhör någon annan än staten.
I första hand lämnas bidrag till projekt som avser lokaler för länsmuséer.
Boverket beslutar i frågor enligt förordningen efter hörande av Statens
kulturråd och efter prövning av en samlingslokaldelegation. Att stödja
uppbyggnaden av livaktiga kulturinstitutioner på regional nivå har varit
en central del av kulturpolitiken sedan 1970-talet. Kultur och
publikdragande institutioner stärker även en orts attraktionskraft för
andra typer av etableringar. Bra lokaler är en grundförutsättning för
att driva och utveckla kulturverksamhet såsom teater, konserter och
muséer. I den översyn av mål- och strukturfrågor m.m. inom det statliga
och statsunderstödda museiväsendet som f.n. påbörjats kommer även det
statliga stödet till länsmuséerna att granskas.
3 Behovet av samlingslokaler
En viktig utgångspunkt för förnyelsen av den offentliga sektorn är att
låta andra aktörer i samhället ta ett större ansvar. Det kan gälla bl.a.
folkrörelser, trossamfund och föreningar av olika slag. Samspelet mellan
den offentliga och den ideella sektorn måste förbättras med en tydligare
rollfördelning. Det kan på goda grunder antas att de ideella
föreningarnas verksamhet i framtiden kommer att få en annan roll och
betydelse. Ett samlat utvecklingsarbete kommer att startas som rör
föreningars arbete inom områden som i dag traditionellt sköts av den
offentliga sektorn (prop. 1992/93:100 bil. 14).
En förutsättning för de flesta föreningsaktiviteter är att man har en
lokal att vara i. De allmänna samlingslokalerna spelar en central roll i
detta sammanhang. Det gäller inte minst i fråga om aktiviteter som sker
både i föreningsregi och i offentligt regi, t.ex. äldrevård, bibliotek
och barnomsorg.
Hur mycket lokalerna används och hur stor bredd det är på verksamheterna
är i hög grad beroende av hur väl underhållna de är respektive hur väl
de fungerar. Detta gäller t.ex. om lokalerna är tillgängliga för
personer med funktionshinder och om de tillåter en flexibel användning.
Lokaler för ungdoms- och fritidsverksamhet kan i stor utsträckning
användas gemensamt av såväl trossamfund som övriga folkrörelser. För
trossamfunden är det emellertid viktigt att också ha tillgång till
lokaler där man kan förrätta gudstjänst. Gudstjänstlokalerna har ofta en
så speciell karaktär att det skulle uppfattas som stötande att anordna
annan verksamhet i lokalerna. Gudstjänstlokalerna kan därför inte i
samma utsträckning som allmänna samlingslokaler hållas tillgängliga
också för annan verksamhet. Självfallet kan gudstjänstlokaler, liksom i
dag, användas för konserter, drama och konstutställningar m.m.
4 Boverkets kartläggning
Regeringen uppdrog den 27 februari 1992 åt Boverket att kartlägga
effekterna av det statliga stödet till allmänna samlingslokaler. Med
stöd av kartläggningen avsåg regeringen att pröva om det behövdes en
fördjupad studie om stödets effektivitet och måluppfyllelse. Boverket
redovisade uppdraget i en rapport den 31 augusti 1992.
Av Boverkets rapport framgår att det i dag i landet finns drygt 3 400
föreningsägda allmänna samlingslokaler. Lokalerna har en storlek som i
genomsnitt är mindre än 500 m2. De ca 1 350 lokaler som är belägna i
småorter, tätorter och förorter har en genomsnittlig storlek på drygt
600 m2 och de ca 450 lokaler som är belägna i städer har en genomsnittlig
storlek på drygt 1 100 m2. Av lokalerna behöver 60 procent
göras tillgängliga för personer med funktionshinder. Med få undantag
förekommer inte någon planering av lokalförsörjningen i kommunerna.
Av rapporten framgår vidare att de allmänna samlingslokalerna är
relativt väl fördelade över landet. En tredjedel av lokalbeståndet är i
gott skick och har hög standard, en tredjedel är i acceptabelt skick och
en tredjedel är i mindre gott skick.
I den s.k. samlingslokalkön hos Boverket ligger medelstorleken på mellan
400 och 500 m2 för de lokaler som det begärs bidrag för.
Kartläggningen visar att flertalet lokaler inte hade kommit till stånd
utan statligt stöd. Det finns ett behov av samhällsstöd inte bara för
investeringar, utan även för drift och underhåll av lokalen. Slitaget är
hårt på samlingslokalerna. Föreningarna har oftast inte resurser för mer
än det mest nödvändiga underhållet. Det löpande underhållet är därför
ofta eftersatt.
5 Behovet av en översyn
Några faktorer som påverkar stödet har ändrats. Det gäller bl.a. statens
och kommunernas ekonomi. Det statsfinansiella läget kommer sannolikt att
medföra att stödet kommer att begränsas.
En utredare bör därför tillkallas för att utreda i vilken utsträckning
det hittillsvarande stödet varit kostnadseffektivt liksom att analysera
syftet, behovet och ändamålet med ett sådant stöd.
Bostadsutskottet (1992/93:BoU15) förutsätter att utredningen omfattar
inte bara de handläggningsregler m.m. som rör samlingslokalstödet.
Enligt utskottets mening finns skäl att överväga om uppdraget inte bör
utvidgas så att även motsvarande frågor beträffande stödet till icke-
statliga kulturlokaler kommer att belysas av utredningen. Det finns skäl
som talar för en större enhetlighet mellan de båda stödformerna bl.a.
vad gäller ansökningsförfarandet.
Frågor om stöd till icke-statliga kulturlokaler får enligt min mening
anses rymmas inom det utredningsuppdrag som lämnats till den
parlamentariska kommitté som nyligen fått i uppgift att göra en översyn
av kulturpolitikens inriktning (jfr. dir. 1993:24).
6 Utredningsuppdraget
I direktiven till utredningen om bidrag till ideella organisationer
(dir. 1992:81) framhålls att det är ett viktigt mål att åstadkomma en
större grad av självfinansiering av verksamheten och att öka
föreningslivets självständighet. På grund av det statsfinansiella läget
skall utgångspunkten vara att stödet till allmänna samlingslokaler
sannolikt måste bli begränsat även under kommande år. Det är därför
angeläget att stödet får en sådan utformning att effektiviteten och
måluppfyllelsen förbättras. Utredaren skall inom ramen för en fortsatt
stödverksamhet göra en förutsättningslös granskning av principerna och
reglerna för en statlig stödgivning till olika former av samlingslokaler
i framtiden. I sammanhanget bör en jämförelse göras med övriga nordiska
länders erfarenheter.
Utredaren skall redovisa två alternativa förslag.
Det första alternativet skall innebära en förutsättningslös prövning av
konsekvenserna om stöden helt eller till vissa delar avvecklas. Analysen
bör redovisa alla tänkbara konsekvenser av en avveckling eller minskning
av stödet.
Det andra alternativet skall innebära att stödet till samlingslokaler
blir kvar - men reformeras.
Utredaren bör föreslå de ändringar som behövs för att stöden skall få en
sådan utformning att de blir enkla, ändamålsenliga och
kostnadseffektiva. I en framtida regelgivning bör målen vara tydliga och
mätbara. Reglerna för olika lokalstöd bör vara enhetliga. Utredaren bör
därvid väga in behovet av ett enhetligt stöd också när det gäller lokaler
för barn- och ungdomsverksamhet.
Utredaren bör analysera och överväga olika former för finansiering av
byggandet av allmänna samlingslokaler. Utredaren bör t.ex. överväga om
en lånefinansiering på området är lämplig, eller om en sådan stödform i
framtiden bör vara kombinerad med bidrag.
Andra finansieringsvägar som kan vara ett komplement till kommunal
finansiering bör kartläggas. Därvid bör bl.a. användningen av
länsstyrelsernas medel för regionala utvecklingsinsatser till detta ändamål
studeras.
Utredaren skall ange vilka prioriteringar som bör gälla vid fördelningen
av det framtida stödet. Utredaren bör också ta ställning till på vilket
sätt och i vilka former som de statliga stöden skall fördelas. Utredaren
skall beakta att behovet av lokaler på en del orter kan tillgodoses
genom samutnyttjande av lokaler som ägs av kommunen, eller en församling,
t.ex. församlingshus eller nedlagda skolor.
Beträffande allmänna samlingslokaler bör utredaren särskilt överväga
vilka principerna bör vara för det nuvarande kravet på att kommunerna
skall bidra med 30 procent av bidragsunderlaget. För- och nackdelarna
med denna regel bör redovisas. Om denna regel behöver justeras bör
utredaren lägga fram förslag om det.
Det är viktigt att samlingslokalerna verkligen är allmänna och anpassade
så att alla kan nyttja dem. Utredaren bör därför föreslå hur
anpassningen av de allmänna samlingslokalerna kan påskyndas så att de
blir tillgängliga för personer med funktionshinder. Utredaren bör även
kartlägga på vilket sätt ungdomars lokalbehov tillgodosetts.
Det finns en rad detaljregler och administrativa rutiner som behöver
granskas. Utredaren bör föreslå de ändringar som behövs, samt föreslå
hur uppföljning och utvärdering av stödet kan ske.
Beträffande samordningen av stödet till samlingslokaler och stödet till
de icke-statliga kulturlokalerna bör utredaren samråda med den
parlamentariska kommitté (1993:24) som gör en översyn av
kulturpolitikens inriktning (dir. 1993:24).
Det bör i övrigt stå utredaren fritt att även i andra hänseenden än dem
jag nu berört överväga och komma med förslag till förändringar i frågor
som kan vara av betydelse för stödet till de allmänna samlingslokalernas
och trossamfundens lokaler.
7 Arbetets bedrivande
Utredaren bör i sitt arbete samråda med de myndigheter och
organisationer och andra utredningar som berörs.
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5) och EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43) samt om regionalpolitiska effekter (dir. 1992:50).
Utredaren skall även analysera konsekvenserna av sina förslag ur ett
jämställdhetsperspektiv.
Utredarens arbete skall bedrivas skyndsamt. Arbetet bör därför vara
avslutat senast den 1 februari 1994.
8 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Civildepartementet
att tillkalla en särskild utredare med uppgift att granska de nuvarande
principerna för statens stöd till allmänna samlingslokaler och trossamfundens
lokaler för religiös verksamhet, att föreslå vilka principer som
bör gälla i framtiden, och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta trettonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
9 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.