Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Statliga myndigheters avtal, Dir. 1993:60
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1993-04-07
Dir. 1993:60
Beslut vid regeringssammanträde 1993-04-07
Chefen för Finansdepartementet, statsrådet Wibble, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att klarlägga och
precisera de befogenheter statliga myndigheter bör ha att på statens
vägnar ta på sig ekonomiska förpliktelser. I uppgiften ingår även att
överväga det stöd som myndigheterna kan behöva i avtalsfrågor.
2 Bakgrund
Statliga myndigheter träffar i stor utsträckning avtal på statens vägnar
i form av köpe- och hyresavtal, anställningsavtal och andra
arbetsrättsliga avtal.
Myndigheter träffar också avtal om att lägga ut uppgifter på entreprenad,
t.ex. genom kontrakt för bygg- och anläggningsarbeten. Det
även avtal där myndigheter samverkar med en annan part. Inom
affärsverkskoncernerna träffas avtal mellan de olika enheterna i koncer
Förutom med privata företag ingår myndigheter avtal med kommuner,
exempelvis på utbildningsområdet. Myndigheter tecknar även samarbetsavtal
med organ i andra länder, t.ex. avtal om bistånd eller
tjänsteexport.
Genom myndigheternas avtal tar staten på sig ekonomiska förpliktelser.
Den övergripande bestämmelsen om formen för sådana förpliktelser finns i
9 kap. 10 § regeringsformen. Enligt denna bestämmelse får regeringen
inte ta upp lån utan riksdagens bemyndigande eller i övrigt på statens
vägnar ta på sig ekonomisk förpliktelse.
I förarbetena till regeringsformen (prop. 1973:90 s. 350) anges att
behövliga bemyndiganden till regeringen att på statens vägnar ta på sig
ekonomiska förpliktelser bör kunna lämnas i enkla former i samband med
budgetregleringen. Vidare anges att förbindelser som är nödvändiga för
en myndighets löpande verksamhet regelmässigt torde kunna anses med-givna
genom riksdagens beslut om anslag till myndigheten. Detta
även förbindelser som omfattar längre tid än närmast följande budgetår.
I förarbetena uttalas även att det i princip bör vara regeringens sak
att göra utfästelser på statens vägnar. Den befogenhet att göra
utfästelser som av praktiska skäl måste tillkomma underordnade
myndigheter bör ha stöd i direktiv från regeringen.
10 kap. regeringsformen reglerar förhållandet till andra stater. Enligt
3 § får regeringen uppdra åt en förvaltningsmyndighet att ingå
internationell överenskommelse under förutsättning att den inte kräve
riksdagens eller utrikesnämndens medverkan.
3 Utredningsuppdraget
3.1 Uppdragets omfattning och allmänna inriktning
Huvuduppgiften för utredaren bör vara att klarlägga och precisera de
befogenheter myndigheterna bör ha att på statens vägnar ta på sig
ekonomiska förpliktelser. Dessutom bör behovet av stöd till myndigheterna i
avtalsfrågor övervägas.
Det bör i princip inte finnas några begränsningar av de typer av avtal
som utredaren skall studera. Utredningen bör därför omfatta formerna
även för överenskommelser mellan statliga myndigheter samt för statliga
garantier och borgensåtaganden.
Uppdraget omfattar inte personalpolitiska frågor. Formerna för de
anställningsavtal och de övriga arbetsrättsliga avtal som myndigheterna
sluter skall därför inte övervägas av utredaren.
En delegering av verksamhetsansvaret och det ekonomiska ansvaret till
myndigheterna har skett de senaste åren. Denna delegering av ansvaret
kräver ett tydligt regelverk som anger myndigheternas handlingsutrymme.
En utgångspunkt för utredarens arbete bör därför vara att befogenheten
att på statens vägnar ta på sig ekonomiska förpliktelser skall anpassas
till dessa nya förutsättningar.
3.2 Problem med nuvarande ordning
Utredaren bör klarlägga och analysera de problem som kan förekomma i
samband med att myndigheterna gör utfästelser på statens vägnar.
I flera av de granskningar som Riksrevisionsverket (RRV) genomfört har
olika problem med ingångna avtal påtalats. Problem kan uppstå t.ex. när
en myndighets uppgifter förändras i väsentlig mån eller när en myndighet
läggs ned. I de fall verksamheten övergår i bolagsform kan problem
uppkomma även vid eventuell överföring av gällande avtal.
Utredaren bör också undersöka i vilken utsträckning det förekommit att
staten har blivit tvungen att ta ansvar för en myndighets avtal på ett
inte avsett sätt.
3.3 Riktlinjer och regler för myndigheternas avtal
Statliga myndigheter har genom det nya budget- och styrsystemet fått ett
ökat ansvar för sin ekonomi samt en ökad frihet att göra finansiella
avvägningar. Det är dock regeringen och ytterst riksdagen som har det
övergripande ansvaret för de långsiktiga resursbindningar som görs för
statens räkning.
Det finns vissa restriktioner för de förbindelser som myndigheterna får
ingå, t.ex. vid tecknande av hyresavtal. Därvid gäller som huvudregel
att alla hyresavtal av ekonomisk betydelse och med längre löptid än sex
år skall prövas av regeringen (prop. 1992/93:37, bet. 1992/93:FiU8,
rskr. 1992/93:123).
Det förekommer även värdegränser för vissa av de avtal myndigheterna får
teckna. Exempelvis gäller i princip att fast egendom inte får säljas
utan regeringens medgivande. Vissa myndigheter får dock sälja de
fastigheter de förvaltar om värdet inte överstiger ett visst belopp.
Detta regleras närmare i förordningen (1971:727) om försäljning av
staten tillhörig fast egendom, m.m.
Vidare gäller att vissa avtal om leasing får ingås endast efter särskilt
bemyndigande av regeringen. Bestämmelser om detta finns i
kapitalförsörjningsförordningen (1992:406).
Ytterligare regler om befogenheten att teckna avtal finns bl.a. i
instruktioner och regleringsbrev för vissa myndigheter.
Jag har tidigare framhållit att delegeringen av det ekonomiska ansvaret
till myndigheterna kräver ett tydligt regelverk som anger deras
handlingsutrymme. I frågan om befogenheten att ingå förbindelser bör
vara klarlagt vilka avtal myndigheterna själva får träffa resp. vilka
avtal som kräver regeringens medgivande. I vissa fall kan det vara
motiverat att ha t.ex. tids- eller beloppsmässiga restriktioner för de
avtal myndigheterna får ingå. Även frågan om regler för överenskommelser
mellan myndigheter bör övervägas.
Utredaren bör mot denna bakgrund överväga om några förändringar bör
göras i de regelverk som styr myndigheternas befogenhet att teckna
avtal. Därvid bör bl.a. frågan om särskilda regler för olika slags
myndigheter övervägas. Regelverken bör vara ändamålsenliga och
kostnadseffektiva för staten som helhet.
3.4 Ansvar för ingångna avtal
I avsnitt 2 återgavs den bestämmelse i 9 kap. 10 § regeringsformen som
ligger till grund för den rätt myndigheterna anses ha att ingå
ekonomiska förbindelser. I förarbetena framhölls att bestämmelsen enbart
är en kompetensregel. Den reglerar alltså inte frågan i vad mån en
förbindelse, som en myndighet med överskridande av sin befogenhe
ingått, är bindande för staten. Utredaren bör mot bakgrund av
problem-inventeringen överväga om det övergripande ansvaret för ingång
behöver klargöras i något avseende.
Utredaren bör även överväga om ansvar och befogenheter inom
myndigheterna att ingå avtal av ekonomisk betydelse behöver klarläggas.
Även möjligheten att utkräva personligt ansvar för ingångna avtal bör
klargöras. I detta sammanhang bör erinras om att myndighetsstyrelsernas
ansvar och befogenheter för närvarande ses över av kommittén om
förvaltningsmyndigheternas ledningsformer m.m. (dir.1992:10).
3.5 Redovisning av ingångna avtal
Bestämmelser om statliga myndigheters redovisning finns i
bokföringsförordningen (1979:1212). En utgångspunkt för redovisningen är a
skall ge en fullständig bild av den ekonomiska omfattningen av
myndigheternas verksamhet. För att åstadkomma detta bör krav ställas
myndigheterna skall ange väsentligare ekonomiska förpliktelser i sin
årsredovisning. Enligt RRV:s föreskrifter till bokföringsförordningen
skall statliga garantier för lån och krediter redovisas särskilt.
Utredaren bör överväga i vad mån redovisningen behöver omfatta även
ingångna avtal.
3.6 Avtalstvister
Tvister kan uppstå med anledning av avtal som en myndighet har träffat
med ett privat rättssubjekt. Det anses därvid ligga i sakens natur att
varje myndighet som ingår ett avtal i allmänhet är behörig att träffa
förlikning om statens rättigheter och förpliktelser på grund av avtalet.
Inom ramen för de anslag som står till förfogande för myndigheterna får
de också regelmässigt anses behöriga att besluta på statens vägnar i
fråga om skyldighet för staten att betala skadestånd i
avtalsförhållandet. Detta framgår av regeringens förordningsmotiv
(1987:5) till verksförordningen (1987:1100). För att föra statens talan
vid domstol krävs ett bemyndigande antingen i instruktionen för
myndigheten, i annan författning eller genom särskilt beslut. De
myndigheter som inte bemyndigats att företräda staten vid domstol får
vända sig till Justitiekanslern (JK), som enligt 2 § förordningen
(1975:1345) med instruktion för Justitiekanslern dessutom har generell
behörighet att företräda staten. Utredaren bör överväga om reglerna om
myndigheternas processbehörighet kan göras mer enhetliga och om de
behöver förtydligas i något avseende. I detta sammanhang bör utredaren
beakta resultatet av 1991 års JK-utredning (dir. 1991:110) som inom kort
kommer att avsluta sitt arbete.
Tvister kan uppkomma även om innebörden av överenskommelser som träffas
mellan olika myndigheter. Den avgiftsfinansierade verksamheten hos
myndigheterna har ökat under de senaste åren. Detta har också med
ökning av antalet överenskommelser mellan myndigheter om tjänster.
Därmed har risken för tvister om överenskommelsernas innebörd ökat.
Utredaren bör mot denna bakgrund överväga under vilka former sådana
tvister skall lösas.
3.7 Stöd till myndigheterna
Om inventeringen av aktuella problem med den nuvarande ordningen visar
att myndigheterna behöver ökat stöd i avtalsfrågor bör utredaren
överväga den närmare inriktningen av detta stöd. Jag vill i detta
sammanhang hänvisa till min anmälan till budgetpropositionen 1993 (prop.
1992/93:100 bil. 8, s. 10 f). Jag föreslår där bl.a. att Kammarkollegiet
bör ges möjlighet att utveckla juridiskt stöd till små och medelstora
myndigheter.
Utformningen av de avtal som myndigheterna ingår varierar beroende på de
olika situationer i vilka de används. Avtalsutformningen kan ha
betydelse för kontrollen av utvecklingen av statens kostnader. Vissa
grundläggande krav bör därför kunna ställas på avtalens utformning. Om
utredaren i samband med probleminventeringen finner att dessa krav
behöver tydliggöras bör förslag därom lämnas. Det stöd myndigheterna kan
behöva för att tillgodose dessa krav bör preciseras av utredaren.
Merparten av de avtal som myndigheterna träffar torde gälla upphandling
av varor och tjänster. Riksdagen har nyligen beslutat om en ny lag om
offentlig upphandling (1992:1528). De nya bestämmelserna som motsvarar
EG:s regler på upphandlingsområdet ställer ökade krav på myndigheternas
upphandlingskompetens. Myndigheter som inte har följt bestämmelserna i
den nya lagen kan bli skadeståndsskyldiga i förhållande till
leverantörerna. Mot denna bakgrund bör utredaren överväga om
myndigheterna behöver särskilt stöd i avtalsfrågor som har anknytning
till de nya upphandlingsreglerna.
Vissa av myndigheternas upphandlingar görs inom ramen för den statliga
inköpssamordningen, bl.a. genom s.k. avropsavtal. Vid upphandlingen
tillämpas dessutom i stor utsträckning standardavtal (allmänna
leveransbestämmelser) som har upprättats gemensamt med representanter
för leverantörerna. Om utredaren finner att det stöd myndigheterna får
genom dessa avtal behöver förändras i något avseende bör även dessa
överväganden redovisas.
4 Utredningsarbetet
Utredaren skall under arbetet samråda med RRV, Statskontoret,
Kammarkollegiet, JK samt Nämnden för offentlig upphandling.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5), om
redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om
beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Utredaren skall redovisa vilka konsekvenser förslagen får för gällande
författningar.
Det bör stå utredaren fritt att överväga även andra frågor som har nära
samband med utredningsuppdraget.
Utredarens uppdrag bör i sin helhet vara slutfört senast den 1 juni
1994. Om det visar sig ändamålsenligt, kan delar av uppdraget redovisas
tidigare.
5 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att klarlägga och precisera de befogenheter
myndigheterna skall ha att på statens vägnar ta på sig ekonomiska
förpliktelser,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde till
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
6 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Finansdepartementet)