Post 1 av 1 träffar
                
                
                        
                                
                                Föregående
                        
                        
                        ·
                        
                        
                                Nästa
                                
                        
                        
                    
                    Förenkling och rationalisering av fastighetstaxeringen, m.m., Dir. 1993:57
                
                
                
                    Departement: Finansdepartementet
                
                
                
                    Beslut: 1993-05-13
                
                
                  Dir. 1993:57
  Beslut vid regeringssammanträde 1993-05-13
  Statsrådet Lundgren anför.
  Mitt förslag
  Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att se över reglerna
  i fastighetstaxeringslagen angående informationsinhämtningen och uppgifts-
  lämnandet i samband med fastighetstaxeringen. Bl.a. skall möjligheterna
  att övergå till registerbaserad taxering utredas. Utredaren bör också
  kunna ta upp andra frågor som rör fastighetstaxeringen och som kan leda
  till förenkling och rationalisering av taxeringen. Syftet med utrednings-
  uppdraget är att göra fastighetstaxeringen mer kostnadseffektiv samt
  enklare och mer lätthanterlig för såväl de enskilda fastighetsägarna som
  myndigheterna. Utredningsuppdraget i denna del skall redovisas senast den
  1 maj 1994.
  Utredaren skall också göra en författningsteknisk översyn av fastighets-
  taxeringslagen. Uppdraget i denna del bör redovisas under år 1995.
  Bakgrund
  I samband med att reglerna om fastighetstaxeringen år 1979 bröts ut ur
  kommunalskattelagen (1928:370) för att införas i en särskild lag, fastig-
  hetstaxeringslagen (1979:1152), anpassades också dessa regler till det
  normgivningssystem som uppställs i 1974 års regeringsform. Härigenom
  intogs i fastighetstaxeringslagen de ramar och grundläggande principer som
  skall gälla för värderingen samt vissa formella och processuella regler
  medan utfyllande detaljregler om t.ex. värdeserier, värdetabeller och
  klassindelning gavs i förordningsform. Denna författningsstruktur har vad
  avser de formella och processuella reglerna i stort sett tillämpats sedan
  1981 års allmänna fastighetstaxering. De revideringar som därefter
  företagits har till övervägande del gällt materiella bestämmelser som
  avser värderingen.
  På inkomstskattesidan infördes från och med 1991 års taxering ett nytt
  taxeringsförfarande genom taxeringslagen (1990:324). I det sammanhanget
  avskaffades bl.a. taxeringsnämnderna och i stället fattas besluten i
  första instans av skattemyndigheten. Vidare utökades möjligheterna för den
  skattskyldige att få sin taxering omprövad.
  Den nämnda reformeringen av taxeringsförfarandet innefattade inte
  fastighetstaxeringen. Ett steg i riktning mot en liknande reformering även
  beträffande fastighetstaxeringen har dock tagits genom de förslag som
  regeringen denna dag lagt fram i en lagrådsremiss om organisationen vid
  fastighetstaxeringen. Till grund för lagrådsremissen ligger en inom
  Finansdepartementet utarbetad promemoria (Ds 1993:10) Organisationen vid
  fastighetstaxeringen. Förslaget innebär i korthet att förfarandet vid
  fastighetstaxeringen anpassas till den ordning som gäller vid inkomst-
  taxeringen. Bland annat avskaffas fastighetstaxeringsnämnderna och
  ansvaret i första instans för fastighetstaxeringen övertas av skattemyn-
  digheten.
  Om lagrådsremissens förslag genomförs leder det till ett förfarande som
  dels bättre tar till vara redan befintliga resurser och kompetens hos
  skattemyndigheterna, dels ger en utökad möjlighet för den enskilde
  fastighetsägaren att få taxeringen omprövad om han är missnöjd med den.
  Såsom angavs i propositionen om vissa frågor inför 1994 års allmänna
  fastighetstaxering (prop. 1992/93:122 s. 35) finns det behov av att också
  i övriga delar se över förfarandet vid fastighetstaxeringen. Jag syftar
  här främst på register- och deklarationshanteringen och uppgiftslämnandet
  från fastighetsägarna i samband med fastighetstaxeringarna. Till följd av
  de relativt omfattande ändringar som redan genomförts i fastighetstaxe-
  ringslagen samt de omfattande ändringar som sker om förslagen i den nämnda
  lagrådsremissen genomförs är det också behövligt att företa en
  författningsteknisk översyn av lagen. En utredning med ett sådant uppdrag
  bör nu komma till stånd.
  Utredningsuppdraget
  Oavsett de beslut som kan komma att fattas om organisatoriska förändringar
  med anledning av lagrådsremissens förslag finns vid sidan härom
  möjligheter att uppnå administrativa förenklingsvinster vid fastighets-
  taxeringen. Detta bör man kunna göra bl.a. genom att i större utsträckning
  än för närvarande utnyttja uppgifter i befintliga register.
  En sådan övergång förutsätter emellertid vissa ändringar av befintliga
  register. Riksskatteverket utreder för närvarande om det är möjligt att
  redan vid 1996 års allmänna fastighetstaxering gå över till s.k. register-
  baserad fastighetstaxering. Med detta avses att taxeringen baseras på den
  information om fastigheterna som finns lagrad och uppdaterad i ett
  register. Flera omständigheter talar för att detta kan komma att bli
  möjligt. Dels väntas fastighetsdatasystemet vara i bruk vid samtliga
  inskrivnings- och fastighetsregistermyndigheter under senare delen av år
  1995. Därigenom erhålls ett rikstäckande system för att registrera
  uppgifter om fastigheter. Dels pågår hos Centralnämnden för fastighets-
  data, Lantmäteriverket och Riksskatteverket en översyn av de tekniska
  möjligheterna att samordna de skilda register som för närvarande upp-
  rätthålls. Vid sidan av detta har Centralnämnden för fastighetsdata inlett
  ett arbete med avsikt att genomföra ett register över byggnader (prop.
  1992/93:100 bil. 15 s. 104, bet. 1992/93:BoU14, rskr. 1992/93:217). De nu
  nämnda projekten kan var för sig eller sammantagna innebära att
  fastighetstaxeringen kan göras mer kostnadseffektiv samt enklare och mer
  lätthanterlig för såväl de enskilda fastighetsägarna som myndigheterna.
  Dessutom torde samtidigt betydande kostnadsbesparingar kunna uppnås.
  Åtgärder av nu nämnt slag torde kräva relativt omfattande författnings-
  ändringar och då inte endast av formell art. Ett nytt registerhållningssy-
  stem kan tänkas fordra ändringar även i vissa materiella regler, exempel-
  vis såvitt avser indelningen i taxeringsenheter. Sådana ändringar behöver
  i så fall göras med god framförhållning. Jag anser att det därför finns
  anledning att låta utredaren se över vad de förväntade ändrade förutsätt-
  ningarna som avser behovet av uppgifter från fastighetsägarna och hante-
  ringen av informationsinhämtningen bör leda till. Utredaren bör därvid
  samråda med Riksskatteverket, Lantmäteriverket och Centralnämnden för
  fastighetsdata. Ledning bör i tillämpliga delar kunna tas från de ytter-
  ligare förenklingar i deklarationsförfarandet som nyligen beslutats såvitt
  avser bl.a. inkomsttaxeringen (prop. 1992/93:86, bet. 1992/93:SkU11, rskr.
  1992/93:146, SFS 1992:1659 m. fl.).
  Utredaren bör också beakta de internationella erfarenheterna på detta
  område.
  De förändringar som kan komma att genomföras till följd av översynen av
  organisationen för lantmäteri-, fastighetsdata- och inskrivnings-
  verksamheten m.m. (dir. 1993:11) skall beaktas av utredaren.
  Vissa fastighetsägare som har ett stort antal fastigheter har uttryckt
  önskemål om att få lämna fastighetsdeklaration på ADB-medium. Utredaren
  bör lämna förslag som möjliggör en sådan ordning för det fall
  deklarationsförfarandet bedöms behövligt.
  Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp även andra frågor som rör
  fastighetstaxeringen och som syftar till att förenkla och effektivisera
  denna.
  Som jag berörde inledningsvis har fastighetstaxeringslagen undergått
  relativt omfattande ändringar sedan den infördes år 1979. I samband med
  att deklarations- och registerfrågorna nu ses över bör även göras en
  allsidig författningsteknisk översyn av regelverket. Denna skall avse den
  övergripande författningsstrukturen och således inte de grundläggande
  värderingsprinciperna. Uppdraget innefattar i denna del även bestämmel-
  sernas språkliga enhetlighet och överskådlighet.
  En sådan författningsteknisk översyn bör dock kombineras med en prövning
  av vissa materiella taxeringsregler. Det kan t.ex. visa sig att
  bestämmelserna om indelning i taxeringsenheter bör ses över även av andra
  skäl än de tidigare nämnda eventuella ändringarna i registerhållningen.
  Här kan nämnas kravet i 4 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen om att i
  taxeringsenhet endast får ingå fastigheter eller fastighetsdelar som är
  belägna i samma kommun. Bestämmelsen kommenteras på följande sätt i
  Björnes m.fl. laghandbok Fastighetstaxering:
  "Huruvida denna regel haft ett samband endast med den numera upphävda
  särskilda kommunala beskattningsrätten av fastigheterna --- eller om
  regeln också avsett att ange t.ex. en från värderingssynpunkt lämplig
  avgränsning av en taxeringsenhets omfattning torde ej framgå i de olika
  lagstiftningsärendena."
  Även vissa andra materiella bestämmelser eller avsaknaden av sådana kan
  det finnas skäl för utredaren att beröra. Under den tid som 1979 års
  fastighetstaxeringslag varit i tillämpning har vissa sådana frågor åter-
  kommande uppmärksammats. I 1986 års Småhustaxeringskommittés betänkande
  (Ds Fi 1987:8) Småhustaxering nämndes vissa frågor som var oreglerade i
  lagen, exempelvis gränsdragningen i vissa fall mellan småhus och hyreshus,
  värderingsregler för byggnad under uppförande och att definition saknas om
  vad som utgör byggnad och industriell verksamhet.
  I samband med de under hösten 1992 presenterade författningsförslagen i
  prop. 1992/93:122 om vissa frågor inför 1994 års allmänna fastig-
  hetstaxering, m.m. utelämnades några frågor som jag ansåg inte borde
  föranleda lagstiftning förrän de blivit ytterligare belysta (s. 59). Dessa
  gällde utmönstringen av exploateringsmark som särskilt ägoslag, utmönst-
  ringen av begreppet ofri tomt i stad, tillämpningen av huvudsaklighets-
  principen vid indelningen i byggnadstyper i vissa fall samt beaktande av
  äganderättsövergång i vissa fall vid indelning i taxeringsenheter. Fråge-
  ställningarna är närmare beskrivna i nämnda proposition och de bör tas
  under övervägande av den nu förestående utredningen. En annan fråga som
  med anledning av ett påpekande från Kammarrätten i Sundsvall diskuterades
  i nämnda proposition var behovet av att närmare definiera begreppet lokal.
  Även denna fråga bör övervägas av den särskilde utre-daren.
  Utredaren skall göra en beräkning av och specificera de ekonomiska
  effekter för olika intressenter som följer av utredarens förslag.
  Redovisning av uppdraget m.m.
  Som framgått av vad jag anfört bör förfarandet vid fastighetstaxeringen
  anpassas till den utveckling som sker inom olika register över
  fastigheter. Eftersom vissa sådana förändringar är nära förestående bör de
  författningsfrågor som har samband med detta tas med förtur och redovisas
  senast den 1 maj 1994.
  Även andra ändringar vid fastighetstaxeringen kan komma att fordras under
  de närmaste åren. Så kan t.ex. en ändrad värderingssystematik leda till
  att taxeringsvärdena görs mer aktuella genom en kontinuerlig omräk-ning.
  Detta fordrar omfattande ändringar i såväl materiellt som formellt
  avseende. Såvitt avser den författningstekniska översynen bör uppdraget
  därför tillåtas ta längre tid i anspråk. Utredaren bör redovisa sitt
  arbete i den delen under år 1995.
  Utredaren bör samråda med Fastighetsbeskattningsutredningen (Fi 1993:01).
  Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv (dir. 1984:5,
  1988:43 och 1992:50) till samtliga kommittéer och särskilda utredare
  angående utredningsförslagens inriktning, EG-aspekter i utredningsverk-
  samheten resp. redovisning av regionalpolitiska konsekvenser.
  Hemställan
  Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
  bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
  beskattning
  att tillkalla en utredare - omfattad av kommittéförordningen
  (1976:119) - med uppdrag att föreslå åtgärder som kan leda till förenkling
  och rationalisering vid fastighetstaxeringen, m.m.
  att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
  utredningen.
  Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
  belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
  Beslut
  Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans
  hemställan.
       	    	      	   	     	  (Finansdepartementet)