Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förenkling och rationalisering av fastighetstaxeringen, m.m., Dir. 1993:57
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1993-05-13
Dir. 1993:57
Beslut vid regeringssammanträde 1993-05-13
Statsrådet Lundgren anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att se över reglerna
i fastighetstaxeringslagen angående informationsinhämtningen och uppgifts-
lämnandet i samband med fastighetstaxeringen. Bl.a. skall möjligheterna
att övergå till registerbaserad taxering utredas. Utredaren bör också
kunna ta upp andra frågor som rör fastighetstaxeringen och som kan leda
till förenkling och rationalisering av taxeringen. Syftet med utrednings-
uppdraget är att göra fastighetstaxeringen mer kostnadseffektiv samt
enklare och mer lätthanterlig för såväl de enskilda fastighetsägarna som
myndigheterna. Utredningsuppdraget i denna del skall redovisas senast den
1 maj 1994.
Utredaren skall också göra en författningsteknisk översyn av fastighets-
taxeringslagen. Uppdraget i denna del bör redovisas under år 1995.
Bakgrund
I samband med att reglerna om fastighetstaxeringen år 1979 bröts ut ur
kommunalskattelagen (1928:370) för att införas i en särskild lag, fastig-
hetstaxeringslagen (1979:1152), anpassades också dessa regler till det
normgivningssystem som uppställs i 1974 års regeringsform. Härigenom
intogs i fastighetstaxeringslagen de ramar och grundläggande principer som
skall gälla för värderingen samt vissa formella och processuella regler
medan utfyllande detaljregler om t.ex. värdeserier, värdetabeller och
klassindelning gavs i förordningsform. Denna författningsstruktur har vad
avser de formella och processuella reglerna i stort sett tillämpats sedan
1981 års allmänna fastighetstaxering. De revideringar som därefter
företagits har till övervägande del gällt materiella bestämmelser som
avser värderingen.
På inkomstskattesidan infördes från och med 1991 års taxering ett nytt
taxeringsförfarande genom taxeringslagen (1990:324). I det sammanhanget
avskaffades bl.a. taxeringsnämnderna och i stället fattas besluten i
första instans av skattemyndigheten. Vidare utökades möjligheterna för den
skattskyldige att få sin taxering omprövad.
Den nämnda reformeringen av taxeringsförfarandet innefattade inte
fastighetstaxeringen. Ett steg i riktning mot en liknande reformering även
beträffande fastighetstaxeringen har dock tagits genom de förslag som
regeringen denna dag lagt fram i en lagrådsremiss om organisationen vid
fastighetstaxeringen. Till grund för lagrådsremissen ligger en inom
Finansdepartementet utarbetad promemoria (Ds 1993:10) Organisationen vid
fastighetstaxeringen. Förslaget innebär i korthet att förfarandet vid
fastighetstaxeringen anpassas till den ordning som gäller vid inkomst-
taxeringen. Bland annat avskaffas fastighetstaxeringsnämnderna och
ansvaret i första instans för fastighetstaxeringen övertas av skattemyn-
digheten.
Om lagrådsremissens förslag genomförs leder det till ett förfarande som
dels bättre tar till vara redan befintliga resurser och kompetens hos
skattemyndigheterna, dels ger en utökad möjlighet för den enskilde
fastighetsägaren att få taxeringen omprövad om han är missnöjd med den.
Såsom angavs i propositionen om vissa frågor inför 1994 års allmänna
fastighetstaxering (prop. 1992/93:122 s. 35) finns det behov av att också
i övriga delar se över förfarandet vid fastighetstaxeringen. Jag syftar
här främst på register- och deklarationshanteringen och uppgiftslämnandet
från fastighetsägarna i samband med fastighetstaxeringarna. Till följd av
de relativt omfattande ändringar som redan genomförts i fastighetstaxe-
ringslagen samt de omfattande ändringar som sker om förslagen i den nämnda
lagrådsremissen genomförs är det också behövligt att företa en
författningsteknisk översyn av lagen. En utredning med ett sådant uppdrag
bör nu komma till stånd.
Utredningsuppdraget
Oavsett de beslut som kan komma att fattas om organisatoriska förändringar
med anledning av lagrådsremissens förslag finns vid sidan härom
möjligheter att uppnå administrativa förenklingsvinster vid fastighets-
taxeringen. Detta bör man kunna göra bl.a. genom att i större utsträckning
än för närvarande utnyttja uppgifter i befintliga register.
En sådan övergång förutsätter emellertid vissa ändringar av befintliga
register. Riksskatteverket utreder för närvarande om det är möjligt att
redan vid 1996 års allmänna fastighetstaxering gå över till s.k. register-
baserad fastighetstaxering. Med detta avses att taxeringen baseras på den
information om fastigheterna som finns lagrad och uppdaterad i ett
register. Flera omständigheter talar för att detta kan komma att bli
möjligt. Dels väntas fastighetsdatasystemet vara i bruk vid samtliga
inskrivnings- och fastighetsregistermyndigheter under senare delen av år
1995. Därigenom erhålls ett rikstäckande system för att registrera
uppgifter om fastigheter. Dels pågår hos Centralnämnden för fastighets-
data, Lantmäteriverket och Riksskatteverket en översyn av de tekniska
möjligheterna att samordna de skilda register som för närvarande upp-
rätthålls. Vid sidan av detta har Centralnämnden för fastighetsdata inlett
ett arbete med avsikt att genomföra ett register över byggnader (prop.
1992/93:100 bil. 15 s. 104, bet. 1992/93:BoU14, rskr. 1992/93:217). De nu
nämnda projekten kan var för sig eller sammantagna innebära att
fastighetstaxeringen kan göras mer kostnadseffektiv samt enklare och mer
lätthanterlig för såväl de enskilda fastighetsägarna som myndigheterna.
Dessutom torde samtidigt betydande kostnadsbesparingar kunna uppnås.
Åtgärder av nu nämnt slag torde kräva relativt omfattande författnings-
ändringar och då inte endast av formell art. Ett nytt registerhållningssy-
stem kan tänkas fordra ändringar även i vissa materiella regler, exempel-
vis såvitt avser indelningen i taxeringsenheter. Sådana ändringar behöver
i så fall göras med god framförhållning. Jag anser att det därför finns
anledning att låta utredaren se över vad de förväntade ändrade förutsätt-
ningarna som avser behovet av uppgifter från fastighetsägarna och hante-
ringen av informationsinhämtningen bör leda till. Utredaren bör därvid
samråda med Riksskatteverket, Lantmäteriverket och Centralnämnden för
fastighetsdata. Ledning bör i tillämpliga delar kunna tas från de ytter-
ligare förenklingar i deklarationsförfarandet som nyligen beslutats såvitt
avser bl.a. inkomsttaxeringen (prop. 1992/93:86, bet. 1992/93:SkU11, rskr.
1992/93:146, SFS 1992:1659 m. fl.).
Utredaren bör också beakta de internationella erfarenheterna på detta
område.
De förändringar som kan komma att genomföras till följd av översynen av
organisationen för lantmäteri-, fastighetsdata- och inskrivnings-
verksamheten m.m. (dir. 1993:11) skall beaktas av utredaren.
Vissa fastighetsägare som har ett stort antal fastigheter har uttryckt
önskemål om att få lämna fastighetsdeklaration på ADB-medium. Utredaren
bör lämna förslag som möjliggör en sådan ordning för det fall
deklarationsförfarandet bedöms behövligt.
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp även andra frågor som rör
fastighetstaxeringen och som syftar till att förenkla och effektivisera
denna.
Som jag berörde inledningsvis har fastighetstaxeringslagen undergått
relativt omfattande ändringar sedan den infördes år 1979. I samband med
att deklarations- och registerfrågorna nu ses över bör även göras en
allsidig författningsteknisk översyn av regelverket. Denna skall avse den
övergripande författningsstrukturen och således inte de grundläggande
värderingsprinciperna. Uppdraget innefattar i denna del även bestämmel-
sernas språkliga enhetlighet och överskådlighet.
En sådan författningsteknisk översyn bör dock kombineras med en prövning
av vissa materiella taxeringsregler. Det kan t.ex. visa sig att
bestämmelserna om indelning i taxeringsenheter bör ses över även av andra
skäl än de tidigare nämnda eventuella ändringarna i registerhållningen.
Här kan nämnas kravet i 4 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen om att i
taxeringsenhet endast får ingå fastigheter eller fastighetsdelar som är
belägna i samma kommun. Bestämmelsen kommenteras på följande sätt i
Björnes m.fl. laghandbok Fastighetstaxering:
"Huruvida denna regel haft ett samband endast med den numera upphävda
särskilda kommunala beskattningsrätten av fastigheterna --- eller om
regeln också avsett att ange t.ex. en från värderingssynpunkt lämplig
avgränsning av en taxeringsenhets omfattning torde ej framgå i de olika
lagstiftningsärendena."
Även vissa andra materiella bestämmelser eller avsaknaden av sådana kan
det finnas skäl för utredaren att beröra. Under den tid som 1979 års
fastighetstaxeringslag varit i tillämpning har vissa sådana frågor åter-
kommande uppmärksammats. I 1986 års Småhustaxeringskommittés betänkande
(Ds Fi 1987:8) Småhustaxering nämndes vissa frågor som var oreglerade i
lagen, exempelvis gränsdragningen i vissa fall mellan småhus och hyreshus,
värderingsregler för byggnad under uppförande och att definition saknas om
vad som utgör byggnad och industriell verksamhet.
I samband med de under hösten 1992 presenterade författningsförslagen i
prop. 1992/93:122 om vissa frågor inför 1994 års allmänna fastig-
hetstaxering, m.m. utelämnades några frågor som jag ansåg inte borde
föranleda lagstiftning förrän de blivit ytterligare belysta (s. 59). Dessa
gällde utmönstringen av exploateringsmark som särskilt ägoslag, utmönst-
ringen av begreppet ofri tomt i stad, tillämpningen av huvudsaklighets-
principen vid indelningen i byggnadstyper i vissa fall samt beaktande av
äganderättsövergång i vissa fall vid indelning i taxeringsenheter. Fråge-
ställningarna är närmare beskrivna i nämnda proposition och de bör tas
under övervägande av den nu förestående utredningen. En annan fråga som
med anledning av ett påpekande från Kammarrätten i Sundsvall diskuterades
i nämnda proposition var behovet av att närmare definiera begreppet lokal.
Även denna fråga bör övervägas av den särskilde utre-daren.
Utredaren skall göra en beräkning av och specificera de ekonomiska
effekter för olika intressenter som följer av utredarens förslag.
Redovisning av uppdraget m.m.
Som framgått av vad jag anfört bör förfarandet vid fastighetstaxeringen
anpassas till den utveckling som sker inom olika register över
fastigheter. Eftersom vissa sådana förändringar är nära förestående bör de
författningsfrågor som har samband med detta tas med förtur och redovisas
senast den 1 maj 1994.
Även andra ändringar vid fastighetstaxeringen kan komma att fordras under
de närmaste åren. Så kan t.ex. en ändrad värderingssystematik leda till
att taxeringsvärdena görs mer aktuella genom en kontinuerlig omräk-ning.
Detta fordrar omfattande ändringar i såväl materiellt som formellt
avseende. Såvitt avser den författningstekniska översynen bör uppdraget
därför tillåtas ta längre tid i anspråk. Utredaren bör redovisa sitt
arbete i den delen under år 1995.
Utredaren bör samråda med Fastighetsbeskattningsutredningen (Fi 1993:01).
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv (dir. 1984:5,
1988:43 och 1992:50) till samtliga kommittéer och särskilda utredare
angående utredningsförslagens inriktning, EG-aspekter i utredningsverk-
samheten resp. redovisning av regionalpolitiska konsekvenser.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
beskattning
att tillkalla en utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att föreslå åtgärder som kan leda till förenkling
och rationalisering vid fastighetstaxeringen, m.m.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredningen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans
hemställan.
(Finansdepartementet)