Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1992 års företagsskatteutredning, Dir. 1993:54
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1993-04-29
Dir. 1993:54
Beslut vid regeringssammanträde 1993-04-29
Statsrådet Lundgren anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att 1992 års företagsskatteutredning (Fi 1992:11) genom
tilläggsdirektiv får i uppdrag att göra en översyn av vissa
inkomstskattefrågor i samband med omstruktureringar. Utredningen skall i
första steg lägga fram förslag som innebär en anpassning av svenska
beskattningsregler till det EG-direktiv som behandlar skattemässiga
regler för fusion och vissa andra företagsombildningar samt det EG-direktiv
som behandlar utdelning från dotterbolag till moderbolag
Bakgrund
En av de frågor som regeringen prioriterar är att så långt som möjligt
minska de skadliga effekterna av företagsbeskattningen. Av det skälet
har en strävan varit att få fram ett underlag för att kunna ta ställning
till vissa kvarstående frågor från skattereformen. Den viktigaste frågan
är beskattningen av enskilda näringsidkare och handelsbolag. Ett förslag
till nya beskattningsregler finns i betänkandet Neutral
företagsbeskattning (SOU 1991:100).
I maj 1992 beslutade regeringen att en utredning, 1992 års
företagsskatteutredning, skulle få i uppdrag att dels föreslå förändringa
gällande företagsbeskattning i syfte att skapa bättre förutsättningar
för att kunna genomföra förslagen i SOU 1991:100, dels överväga vissa
andra kvarstående frågor (dir. 1992:61). En ytterligare uppgift var att
lämna förslag till lättnader i den ekonomiska dubbelbeskattningen av
aktie-bolagens inkomster. Vissa kompletteringar av uppdraget i
delen gjordes i tilläggsdirektiv samma höst (dir. 1992:94).
Resultatet av utredningens arbete utom vad avser den sistnämnda frågan
redovisades i betänkandet Fortsatt reformering av företagsbeskattningen,
Del 1 (SOU 1992:67).
Avsikten är att det under hösten skall läggas fram en proposition till
riksdagen om ändringar i företagsbeskattningen på grundval av de nämnda
betänkandena (jfr prop. 1992/93:150, bil. 1 s. 43). Med det syftet
redovisas inom kort en departementspromemoria från Finansdepartementet i
vilken förslagen i betänkandena arbetats samman. I anslutning härtill
kommer 1992 års företagsskatteutredning att redovisa sitt arbete om
lättnader i den ekonomiska dubbelbeskattningen.
När arbetet med frågorna som rör systemets struktur avslutats finns det
anledning att gå vidare med vissa särskilda frågor.
En sådan fråga är vad som sammanfattningsvis kan benämnas omstrukturering av
företag. Det kan vara fråga om en omorganisation inom e
bestående koncern, ett samgående mellan tidigare fristående företag, en
uppdelning av ett företag på mindre enheter eller byte av företagsform.
Ett viktigt led i en omstrukturering är många gånger att något av de
berörda företagen överlåter hela eller del av sin verksamhet.
För många av de olika fallen av omstruktureringar har beskatt-ningsregler
saknats. En mera heltäckande reglering fanns tidigare enda
för vissa former av fusion. I övrigt behandlades omstruktureringar
skattemässigt huvudsakligen enligt regler som utbildats i praxis. Efter
hand har särskilda lagstiftningsingripanden gjorts. De har som regel
haft karaktären av lösningar för begränsade fall och har inte skett mot
bakgrund av några mer övergripande överväganden.
I skattereformen gjordes enstaka ingrepp för att lösa särskilda problem
som uppmärksammades under arbetets gång. Frågan om beskattningen vid
omstruktureringar fick emellertid inte någon allsidig belysning i det
arbetet. En ändring som genomfördes i skattereformen var att en
uttrycklig regel om uttagsbeskattning infördes (punkt 1 fjärde stycket
av anvisningarna till 22 § kommunalskattelagen, 1928:370). En möjlighet
att underlåta uttagsbeskattning öppnades om särskilda skäl talar mot
uttagsbeskattning.
Under senare tid har från företagens sida framförts att osäkerheten om
innehållet i gällande rätt ökat till en nivå som inte är acceptabel. Det
hänvisas till att Regeringsrättens praxis i vissa avseenden förändrats i
skärpande riktning och att vissa domar medfört osäkerhet om värdet av
praxis beträffande angränsande frågor. Man pekar på att den förändring i
företagsbeskattningens struktur som skattereformen medfört aktualiserat
nya frågor. I den skatterättsliga debatten förs också fram krav på en
översyn.
En utredning av den skattemässiga behandlingen av omstruktureringar
aktualiseras även av Sveriges ansökan om medlemsskap i EG. På
före-tagsbeskattningens område finns två direktiv med anknytning till
aktuella frågan. Det ena direktivet (fusionsdirektivet) behandlar gemensamma
skatteregler vid gränsöverskridande fusioner och vissa
omstruktureringar (90/434/EEG). Det andra (moder- dotterbolagsdirek-tivet)
behandlar beskattning av moder- och dotterbolag (90/435/E
de stater som nu är medlemmar i EG gäller i princip att direktiven skall
tillämpas fr.o.m. den 1 januari 1992.
Fusionsdirektivet utgår från att vissa företagsombildningar skall kunna
genomföras utan att det uppkommer några omedelbara skattekonsekven-ser.
Det gäller ombildning som sker genom fusion, delning, överföring av
tillgångar eller byte av aktier. Vart och ett av dessa begrepp
definieras i direktivet. Direktivet innehåller också bestämmelser som
innebär att en omstrukturering inte skall medföra någon minskning av
beskattningsunderlaget i det land där det överlåtande bolaget är
beläget.
Moder- dotterbolagsdirektivet syftar till att hindra diskriminering på
skatteområdet av företag (koncerner) som driver verksamhet i flera
länder. Normalt beskattas inte utdelning från ett dotterbolag till ett
moderbolag i samma land. Direktivet föreskriver att motsvarande
skattebefrielse skall föreligga för utdelningar från dotterbolag i ett
EG-land till ett moderbolag i ett annat EG-land.
En anpassning av de svenska beskattningsreglerna till direktiven kräver
relativt omfattande ändringar i gällande lagstiftning.
Utredningsuppdraget
Mot bakgrund av det anförda föreslår jag att 1992 års
företagsskatteutredning får i uppdrag att göra en översyn av beskattningen vi
omstruktureringar.
Översynen bör göras med den principiella utgångspunkten att skatte-reglerna
inte bör motverka önskvärda omstruktureringar av företag
förutsättning är att omstruktureringen inte ger upphov till någon
obehörig skatteförmån. Uppdraget bör omfatta både företagens och
delägarnas beskattning.
Arbetet bör bedrivas med inriktning på att uppdraget skall redovisas
före utgången av år 1995.
Siktet är inställt på att Sverige skall bli fullvärdig medlem av EG från
och med år 1995. Ett förslag till anpassning till EG:s direktiv bör
därför tas fram först. Med hänsyn till tidsaspekten torde detta förslag
få baseras på gällande rätt i grundläggande hänseenden. Reglerna kan
därmed få en provisorisk karaktär och de kan därför behöva revideras i
den avslutande etappen av utredningens arbete.
Utredningen bör beakta den anpassning av aktiebolagslagen till regelverket
inom EG som föreslagits av Aktiebolagskommittén (Ju 1990:
delbetänkandet Aktiebolagslagen och EG (SOU 1992:83). Förslaget -som
omfattar bl.a. EG-anpassade regler för fusion mellan svenska aktiebolag
- har remissbehandlats och bereds nu i Justitiedepartementet.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar det uppdrag som tidigare lämnats
till 1992 års företagsskattekommitté i enlighet med vad jag nu har
anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)