Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av reglerna om förvärv och förvaltning av hyreshus, Dir. 1993:53
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1993-04-29
Dir. 1993:53
Beslut vid regeringssammanträde 1993-04-29
Statsrådet Laurén anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av reglerna om förvärv och förvaltning av hyreshus. Översynen skall gå ut
på att effektivisera lagstiftningen så att förvärvare och överlåtare av
fastigheter inte i onödan drabbas av besvärliga och tidsödande
förfaranden, samtidigt som möjligheterna att ingripa mot olämpliga
hyresvärdar förbättras.
Bakgrund
Lagen (1975:1132) om förvärv av hyresfastighet m.m.
Lagen (1975:1132) om förvärv av hyresfastighet m.m. (förvärvslagen) har
till syfte att hindra personer som är olämpliga att förvalta
hyresfastigheter från att förvärva dem och att förebygga spekulation i
sådana fastigheter. Lagen trädde i kraft år 1976 och innebär att förvärv
av en hyresfastighet skall anmälas till den kommun där fastigheten är
belägen. Om kommunen begär det skall hyresnämnden pröva om
förvärvstillstånd skall meddelas. Även förvärv av aktier i
fåmansaktiebolag och förvärv av en andel i handelsbolag är
tillståndpliktiga under förutsättning att bolagets huvudsakliga
verksamhet är att förvalta hyresfastigheter. Som tillståndspliktiga
förvärv räknas köp, byte eller gåva samt vissa associationsrättsliga
fång. Om staten är överlåtare eller om staten, en kommun, ett landsting,
ett kommunalförbund, ett aktiebolag, som helt ägs av en kommun eller ett
landsting, ett allmännyttigt bostadsföretag eller en riksorganisation för
bostadsrättsföreningar eller regional sådan organisation förvärvar
fastigheten, krävs emellertid inte något tillstånd. En
bostadsrättsförening som förvärvar en fastighet för ombildning av
hyresrätt till bostadsrätt och som har fattat beslut om förvärvet på
visst sätt behöver inte heller tillstånd. Undantaget från
tillståndsplikten gäller också i fråga om vissa släktförvärv samt vissa
andra förvärv.
Lagen ger dessutom kommunen förköpsrätt vid tillståndspliktiga förvärv av
aktier i bostadsbolag efter mönster av förköpslagen (1967:868).
Ett förvärv skall anmälas till kommunen inom tre månader från förvärvet.
Om kommunen vill att ansökan skall prövas skall det anmälas till
hyresnämnden inom tre månader efter förvärvarens anmälan till kommunen.
Hyresnämnden skall, när kommunen anmält att den vill ha en prövning
enligt lagen, förelägga förvärvaren att inom en månad ansöka om
förvärvstillstånd. I vissa fall får ansökan prövas av hyresnämnden redan
innan förvärvet har skett. Ansökan om förvärvstillstånd får då ges in
direkt till hyresnämnden utan föregående anmälan till kommunen.
Tillstånd skall vägras om förvärvaren inte visar att han kan förvalta
fastigheten eller inte gör sannolikt att syftet med förvärvet är att han
skall förvalta fastigheten och hålla den i ett sådant skick att den
motsvarar de anspråk de boende har rätt att ställa. Tillstånd skall också
vägras om det kan antas att förvärvaren i något annat avseende inte
kommer att iaktta god sed i hyresförhållanden eller om förvärvaren annars
med hänsyn till brottslig gärning eller på annat sätt är från allmän
synpunkt olämplig att inneha fastigheten. Förvärvstillstånd får däremot
inte vägras om förvärvet avser andel av fastigheten och förvärvet
uppenbarligen sker för att bereda förvärvaren och hans familj bostad på
fastigheten samt i vissa andra fall.
Bestämmelser om själva förfarandet vid tillståndsprövningen återfinns i
lagen (1973:188) om arrendenämnder och hyresnämnder. Vid hyresnämndens
prövning skall ansökan översändas till kommunen för yttrande samt, om det
lämpligen kan ske, till organisation av hyresgäster som berörs av
ansökningen. Ett tillståndsärende får inte prövas innan det i
förekommande fall har blivit slutligt avgjort om förköp skall ske.
Föreläggande att ansöka om förvärvstillstånd får inte heller utfärdas
innan det är slutligt avgjort att förköp inte skall ske. En organisation
av hyresgäster som berörs av ansökan är part i ärendet och har rätt att
överklaga hyresnämndens beslut till Bostadsdomstolen, liksom förvärvaren
och kommunen. Sökanden och andra som ärendet angår, dvs. kommunen och
hyresgästorganisationer, skall kallas till sammanträde, om det inte anses
obehövligt.
Ett förvärv är ogiltigt om förvärvaren inte anmäler förvärvet inom rätt
tid och han inte dessförinnan fått tillstånd eller ett besked från
kommunen att prövning inte begärs. Förvärvet är ogiltigt också om
förvärvaren inte ansöker om tillstånd när kommunen begärt prövning av
förvärvet. Slutligen är förvärvet ogiltigt när ansökan om tillstånd
avslås genom ett beslut som vinner laga kraft. Har lagfart meddelats är
dock förvärvet giltigt även om lagfartsbeslutet är felaktigt.
Bostadsförvaltningslagen
Bostadsförvaltningslagen (1977:792) syftar till att förbättra samhällets
och hyresgästernas möjligheter att ingripa mot fastighetsägare som
missköter sina hyresfastigheter. Lagen trädde i kraft den 1 januari 1978.
Om en fastighetsägare försummar vården av fastigheten eller inte vidtar
angelägna åtgärder för att bevara sundhet, ordning och skick inom
fastigheten eller på annat sätt inte förvaltar fastigheten på ett för de
boende godtagbart sätt kan hyresnämnden besluta om särskild förvaltning
av fastigheten. Det finns två former av ingripanden, en mildare form
kallad förvaltningsåläggande och en strängare form kallad
tvångsförvaltning. Vid förvaltningsåläggande skall fastighetsägaren inom
en viss tid överlämna förvaltningen till en av honom utsedd särskild
förvaltare. Hyresnämnden skall pröva dels om det ingångna
förvaltningsavtalet har sådant innehåll att förvaltningen i
fortsättningen kan fungera tillfredsställande, dels om förvaltaren har
behövliga kvalifikationer för uppdraget. Tvångsförvaltning innebär att
hyresnämnden utser en förvaltare. Fastighetsägaren kopplas därmed så gott
som helt bort från förvaltningen. Medel till förvaltningen skall i första
hand tas från den tvångsförvaltade fastigheten (hyror, lån i
fastigheten). Om dessa medel inte räcker, skall fastighetsägaren vara
skyldig att skjuta till medel ur sina övriga tillgångar. Hyresnämnden kan
ålägga fastighetsägaren att betala ett visst belopp. En tvångsförvaltad
fastighet kan, om det visar sig att en tillfredsställande förvaltning
inte kan uppnås, lösas in av kommunen under expropriationsliknande
former. Särskild förvaltning kan också beslutas om fastighetsägaren inte
hyr ut bostadslägenheter i fastigheten och det med hänsyn till
bostadsförsörjningen är uppenbart oförsvarligt att lägenheterna står
tomma.
Övrig lagstiftning
I lagen (1947:523) om kommunala åtgärder till bostadsförsörjningens
främjande m.m finns en bestämmelse att en kommun får förskottera medel om
en fastighet är ställd under tvångsförvaltning enligt
bostadsförvaltningslagen. I prop. 1992/93:242 om minskad statlig
reglering av kommunernas ansvar för boendefrågor har föreslagits att den
förstnämnda lagen skall upphävas och att bestämmelsen om att en kommun
kan förskottera medel skall överföras till bostadsförvaltningslagen.
Ändringen i bostadsförvaltningslagen skall enligt förslaget träda i kraft
den 1 juli 1993.
Bostadssaneringslagen (1973:531) innehåller regler om att en
fastighetsägare som inte följer ett upprustningsåläggande enligt den
lagen kan få fastigheten satt under tvångsförvaltning. Kommunen kan
enligt bostadssaneringslagen också lösa fastigheten om fastighetsägaren
inte följer ett upprustningsåläggande och åtgärden kan antas inte komma
att bli utförd under tvångsförvaltning. I en departementspromemoria
(Ändringar i hyresförhandlingslagen m.m., Ds Ju 1993:30), som inom kort
kommer att remitteras, föreslås att bostadssaneringslagen skall upphävas.
Enligt 2 kap. 7 § expropriationslagen (1972:719) får expropriation ske
för att försätta eller hålla en fastighet i tillfredsställande skick, när
grov vanvård föreligger eller kan befaras uppkomma.
Behovet av en översyn av regelsystemet
Riksdagen har vid flera tillfällen gjort uttalanden med anknytning till
den lagstiftning som syftar till att motverka bristfällig förvaltning av
hyresfastigheter (jfr bet. 1981/82:CU39, rskr. 1981/82:308, bet.
1983/84:BoU29, rskr. 1983/84:378 och bet. 1984/85:BoU12, rskr.
1984/85:194). Med anledning av dessa uttalanden gjordes inom det
dåvarande Bostadsdepartementet en genomgång av olika frågor som
aktualiserats i sammanhanget. Genomgången har lett till vissa
överväganden och förslag som presenterats i ett antal promemorior. I
promemoriorna behandlas frågor om hyresgästinflytande vid ändrings- och
förbättringsåtgärder, åtgärdsföreläggandens giltighet mot ny
fastighetsägare samt regler om inlösen av fastighet enligt
bostadsförvaltningslagen m.m. I direktiven till 1989 års
hyreslagskommitté (dir. 1989:44), vars huvuduppgift var att göra en
översyn av jordabalkens hyresregler, gavs kommittén också i uppdrag att
ytterligare överväga de förslag som lagts fram och att ta ställning till
om de kunde genomföras eller om andra lösningar borde väljas.
Vidare har riksdagen hos regeringen begärt en översyn av förvärvslagen
vad gäller åtgärder för att förmå en köpare av en hyresfastighet eller
den som förvärvat aktier eller andelar i ett fastighetsägande bolag att
anmäla förvärvet till kommunen inom föreskriven tid (se bet.
1986/87:BoU13, rskr. 1986/87:249 och bet. 1987/88:BoU13, rskr.
1987/88:212). Även denna översyn fick 1989 års hyreslagskommitté i
uppdrag att genomföra. Kommittén skulle undersöka om den nuvarande
regleringen är tillräcklig för att tillgodose de syften som ligger bakom
lagstiftningen och föreslå de förändringar som föranleds av
undersökningen.
Sedan kommittén avgett sitt delbetänkande Ny hyreslag (SOU 1991:86) har
den entledigats utan att dessa frågor, förutom frågan om
åtgärdsföreläggandes giltighet mot ny fastighetsägare, utretts. De
kvarvarande frågorna har således alltjämt aktualitet.
På senare tid har det kommit rapporter om s.k. fastighetsplundringar. En
sådan plundring kan gå till så att ett hyreshus, som ofta är överbelånat,
köps av ett bolag för en förhållandevis låg köpeskilling. Ett annat sätt
är att köpa ett bolag som äger en hyresfastighet. Förvärvaren anmäler
sällan förvärvet till kommunen såsom skall ske enligt förvärvslagen.
Förvärvaren inkasserar under en relativt kort tid intäkterna, dvs.
hyrorna, men struntar i att betala räntor och amorteringar på lånen och
andra skulder och att underhålla huset. När fordringsägarna efter en tid
reagerar och kräver betalning ser huvudmännen bakom bolaget till att det
inte finns någon styrelseledamot eller annan behörig ställföreträdare för
bolaget eller gör sig svåranträffbara, t.ex. genom att bosätta sig
utomlands. Vid dessa s.k. fastighetsplundringar förekommer det ekonomisk
brottslighet. Förutom att leverantörer, långivare och andra drabbas blir
hyregästerna lidande av att huset inte förvaltas och underhålls på ett
för dem godtagbart sätt. Antalet ärenden om tvångsförvaltning påstås ha
ökat bl.a. beroende på de ovan beskrivna förfarandena.
Förvärvslagstiftningen har vid flera tillfällen ändrats i syfte att göra
den mera effektiv. Syftet har dock inte uppnåtts. Förvärvare som är klart
olämpliga att förvalta hyreshus har uppenbarligen fått förvärvstillstånd.
Möjligheterna att kontrollera att förvärv av aktier eller andelar i
bostadsbolag anmäls till kommunen är små. Det är inte en tillräcklig
sanktion att följden av att sådan anmälan inte sker är att förvärvet är
ogiltigt.
Lagstiftningen innebär samtidigt att seriösa förvärvare får finna sig i
att beslut om förvärvstillstånd kan ta lång tid, ofta närmare ett år.
Detta beror på att kommunen har tre månader på sig från anmälan för att
besluta om den skall föra ärendet vidare till hyresnämnden och på att
hyresnämnden varken kan avgöra ärendet eller förelägga förvärvaren att
ansöka om tillstånd, innan frågan om förköp slutligt avgjorts. Dessa
förhållanden drabbar naturligtvis även överlåtaren.
Även beslut om tvångsförvaltning enligt bostadsförvaltningslagen kan ta
lång tid och synes i praktiken förutsätta att fastigheten befinner sig i
gravt förfall. Detsamma tycks vara fallet när det gäller tvångsinlösen.
I förvärvslagstiftningen har de allmännyttiga bostadsföretagen givits en
särställning genom att de inte behöver förvärvstillstånd. Det pågår för
närvarande en avreglering av bostadsmarknaden (se bet. Avreglerad
bostadsmarknad, del II, SOU 1992:47, prop. 1992/92:241 och prop.
1992/93:242) som innebär att de allmännyttiga bostadsföretagen beskattas
och får bidrag för byggandet på samma ekonomiska och andra villkor som
andra fastighetsägare. Förvärvslagen bör därför ses över i syfte att ta
bort de allmännyttiga bostadsföretagens särställning i lagstiftningen.
Det kan vidare finnas anledning att se över lagstiftningen med anledning
av förslagen i den tidigare nämnda departementspromemorian (Ds Ju
1993:30) om ändringar i hyresförhandlingslagen, som inom kort kommer att
remissbehandlas. Förslaget går ut på att enskilda hyresgäster skall kunna
ställa sig utanför det kollektiva hyresförhandlingssystemet och att fler
än en hyresgästorganisation kan få förhandla beträffande samma hus. Om
förslaget genomförs bör det få konsekvenser i förvärvslagen och
bostadsförvaltningslagen när det gäller hyresgästorganisationernas
ställning som part i ärenden enligt dessa lagar. I ärenden enligt
förvärvslagen skall den hyresgästorganisation som är berörd av
ansökningen få tillfälle att yttra sig. Den organisationen är också part
i ärendet. Enligt förarbetena till lagstiftningen är det den organisation
som har förhandlingsordning för det aktuella huset som är berörd av
ansökningen. Också en hyresgästförening som är ansluten till
Hyresgästernas Riksorganisation och inom vars verksamhet fastigheten är
belägen skall anses berörd, även om den organisationen inte har
förhandlingsordning för huset (prop. 1978/79:164 s. 24 f). I
bostadsförvaltningslagen ställs däremot inget krav i lagen på att den
organisation som är part skall ha förhandlingsordning eller tillhöra
Hyresgästernas Riksorganisation.
Mot bakgrund av vad jag nu anfört anser jag att lagstiftningen om förvärv
och förvaltning av hyresfastigheter bör ses över.
Närmare om utredningsuppdraget
Utredaren bör till en början kartlägga dels tillämpningen av den
lagstiftning som i dag gäller på området, dels de missförhållanden som
förekommer på vissa håll och som innebär att vissa aktörer på marknaden
missköter sina åligganden som fastighetsägare till skada för såväl
hyresgäster som andra intressenter, t.ex. långivare. Utredaren bör därvid
bilda sig en uppfattning om problemens natur och utbredning.
Huvuduppgiften för utredaren bör vara att lägga fram förslag till
lagändringar som innebär att man ökar möjligheterna att ingripa mot det
fåtal fastighetsägare som agerar oseriöst, samtidigt som man underlättar
för andra att förvärva fastigheter.
Utredningsarbetet bör bedrivas förutsättningslöst. Ett alternativ som bör
undersökas skall dock anges i det följande.
Som har konstaterats i det föregående har det visat sig svårt att utforma
förvärvslagstiftningen på ett sådant sätt att man helt förhindrar
oseriösa aktörer från att komma in på marknaden. Mot den bakgrunden bör
det undersökas om det inte är en mera framkomlig väg att skärpa reglerna
i bostadsförvaltningslagen så att man betydligt snabbare och lättare än i
dag kan få till stånd någon form av tvångsförvaltning av en fastighet.
Med en sådan lösning är det möjligt att man kan minimera eller rentav
helt avskaffa förvärvslagen så att de seriösa fastighetsförvärvarna
slipper den nuvarande omständliga och tidskrävande förvärvsprövningen.
Övrigt
Utredningsuppdraget bör vara slutfört före den 1 februari 1994.
För utredningsuppdraget gäller direktiven till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5), om beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43) och om redovisning
av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
förvärv och förvaltning av hyresfastigheter
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att göra en översyn av lagstiftningen om förvärv
och förvaltning av hyresfastigheter, samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)