Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konsekvenser för kommuner och landsting vid olika former av
deltagande i den västeuropeiska integrationen
, Dir. 1993:49
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1993-04-29
Dir. 1993:49
Beslut vid regeringssammanträde 1993-04-29
Chefen för Civildepartementet, statsrådet Davidson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att
analysera konsekvenserna för kommuner och landsting vid olika former av
medverkan i den västeuropeiska integrationen.
Bakgrund
I februari 1993 inledde Sverige förhandlingar om medlemskap i EG.
Förhandlingarna kommer i möjligaste mån att föras parallellt med Ö
Norge och Finland, som också har ansökt om medlemskap.
Under våren 1993 kommer förhandlingarna att ske utifrån Romtraktaten,
enhetsakten och EG:s sekundärlagstiftning. Enligt nuvarande tidtabell
beräknas förhandlingarna vara avslutade vid årsskiftet 1993/94. Om
Maastrichtfördraget ratificeras av samtliga medlemsländer till sommaren
kommer förhandlingarna därefter att ske utifrån detta avtal. Benämningen
kommer då att vara Europeiska unionen (EU). Fortsättningsvis används
därför EG/EU som beteckning för det framtida samarbetet.
"Grundlagsutredningen inför EG" har nyligen avgett sitt betänkande (SOU
1993:14) EG och våra grundlagar. En fråga för utredningen har varit om
statens åtaganden, inom ramen för ett framtida medlemskap i Europeiska
unionen att genomföra en viss politik eller att vidta en viss åtgärd,
kan komma i konflikt med den grundlagsfästa principen om kommunal
självstyrelse.
Den kommunala självstyrelsen i Sverige anses ha en stark ställning i ett
internationellt perspektiv. Vår höga grad av självstyrelse kan sägas
utgöra ett karakteristiskt drag för vår demokrati. Den framgår redan av
portalparagrafen i regeringsformen (RF). Där sägs att den svenska
folkstyrelsen förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt
statsskick och genom kommunal självstyrelse.
Den bedömning som "Grundlagsutredningen inför EG" gör är att de
förpliktelser som Sverige kan komma att ta på sig inom ramen för
EG-samarbetet knappast kan riskera att inskränka den kommunala
självstyrelsen i sådan utsträckning att den inte längre motsvarar ett
verkligt förhållande. EG-samarbetet gäller enligt utredningen än så
länge avgränsade områden och berör endast i marginell utsträckning
områden som omfattas av den fria kommunala sektorn.
Utredningens slutsats är att det inte föreligger några skäl att föreslå
ändringar i 1 kap. 1 § RF vad gäller den kommunala självstyrelsen.
Utredningens betänkande remissbehandlas för närvarande.
En viktig utgångspunkt för en diskussion om den kommunala självstyrelsen
i ett europeiskt perspektiv är Europarådets konvention om kommunal
självstyrelse. Konventionen, som syftar till att stärka och utveckla den
kommunala självstyrelsen i Europa, bygger i hög grad på
subsidiaritetsprincipen, den s.k. närhetsprincipen. Denna allmänna princip i
besluten inte skall fattas på en högre nivå än vad som är nödvändigt för
att verksamheten skall kunna skötas på ett ändamålsenligt och effektivt
sätt.
I Maastrichtfördraget har subsidiaritetsprincipen givits betydelsen att
vid valet om en åtgärd skall utföras av EG (gemenskapen) eller av
medlemsstaten, skall den utföras av medlemsstaten om den inte bättre kan
utföras av gemenskapen.
Nyligen har inom EG fattats väsentliga beslut om hur
subsidiaritetsprincipen skall tillämpas. Förslag har lagts fram om att
återföra gemenskapsbeslut till medlemsländernas beslutskompetens.
I konventionen om kommunal självstyrelse slås fast vissa grundläggande
principer när det gäller statens förhållande till kommunerna. Vidare
sägs att de principer om kommunal självstyrelse som finns fastlagda i
grundlag eller annan nationell lagstiftning skall respekteras.
Samtliga EG-länder, utom Storbritannien och Irland, har ratificerat
eller undertecknat konventionen. Det innebär att de har förbundit sig
att följa konventionens grundläggande intentioner. Svensk lagstiftning
på området, främst bestämmelserna i 1 kap. 1 och 7 §§ samt 8 kap. 5 § RF
och i 2 kap. 1 § kommunallagen (1991:900), har bedömts uppfylla de krav
som konventionen ställer.
Inom Civildepartementet utarbetades i början av år 1992
departementspromemorian (Ds 1992:10) EG och den kommunala självstyrelsen - e
institutionell analys. Under våren 1992 färdigställde Svenska
kommunförbundet och Landstingsförbundet skrifterna Kommunala konsekven
medlemskap i EG respektive Landstingen och EG.
Lokaldemokratikommittén har i uppdrag att göra en principiell bedömning
av tänkbara konsekvenser för den svenska kommunala självstyrelsen av ett
svenskt närmande till EG/EU (dir. 1992:12). Kommitténs arbete skall vara
avslutat senast den 1 oktober 1993.
Regionberedningen har i uppgift att utforma förslag om den offentliga
verksamhetens uppbyggnad och indelning på regional nivå. I uppdraget
ingår att överväga konsekvenser av de nya samarbetsmönster mellan politiska
och administrativa institutioner i Europa till följd av
europeiska samarbetet (dir. 1992:86).
I 1993 års budgetproposition (prop. 1992/93:100 bil.14) anförs: "De
internationella frågorna har fått en ökad betydelse. Vid EES-avtalets
ikraftträdande kommer långtgående krav att ställas, inte bara på
statliga myndigheter, utan också på kommuner och landsting. Det gäller
tillämpningen av EES-avtalet på en rad områden, t.ex. i fråga om
offentlig upphandling."
I propositionen anförs vidare: "Sveriges närmande till EG innebär att
analyser behöver göras av EG-lagstiftningens effekter för den kommunala
sektorn. I samband med utarbetandet av kommunallagen (1991:900) gjordes
den allmänna bedömningen att en EG-integration inte påverkar de inre
arbetsformerna i kommunerna och landstingen. EG:s betydelse för den
kommunala självstyrelsen och demokratin kommer dock att behöva belysas
ytterligare."
En principiell diskussion kring den kommunala självstyrelsen och dess
förhållande till Sveriges åtaganden enligt bestämmelserna om offentliga
stödåtgärder i EES-avtalet förekommer i förarbetena till lagen
(1992:1317) om ett europeiskt ekonomiskt samarbetsområde (EES-lagen). I
8 § EES-lagen finns nämligen en bestämmelse som i vissa speciella fall
ger regeringen möjlighet att upphäva kommunala beslut om stödåtgärder.
Regeringens slutsats, vilken godtogs av Lagrådet och riksdagen, var att
bestämmelsen inte kunde anses utgöra en oacceptabel inskränkning i den
kommunala självstyrelsen, (prop. 1991/92:170, bil. 1, s. 162, bet.
1992/93:EU1, rskr. 1992/93:18).
Svenska kommunförbundet har i en skrivelse till regeringen den 29
januari 1993 tagit upp en rad frågor som berör kommunerna vid ett eventuellt
medlemskap i EG/EU.
Avsikten är att medborgarna skall beredas tillfälle att ta ställning
till medlemskapsförhandlingarnas resultat i en folkomröstning under år
1994. Det är av stor betydelse att innebörden av ett medlemskap i EG/EU
belyses så allsidigt och grundligt som möjligt före folkomröstningen.
Regeringen har därför tillsatt flera utredningar med uppgift att belysa
konsekvenserna av olika former för deltagande i den västeuropeiska
integrationen - således även konsekvenserna av att stå utanför. D
bl.a. frågan om överlåtelse av beslutsbefogenheter och tillämpningen av
den s.k. närhetsprincipen, konsekvenser för samhällsekonomin, utrikes-
och säkerhetspolitiken, miljön, välfärden och jämställdheten.
Också på det kommunala området behövs en samlad bild av vad ett svenskt
medlemskap i EG/EU kan komma att föra med sig. En särskild utredare bör
därför tillkallas med uppgift att göra en sådan samlad analys.
Jag har i detta ärende samrått med statsrådet Dinkelspiel.
Uppdraget
Genom Maastrichtfördraget förstärks och utvidgas gemenskapens
samarbetsområden. Gemenskapssamarbetet kommer därmed att beröra betydl
fler samhällsområden än hittills. Det säger sig självt att åtskilliga
beslut som fattas på gemenskapsnivå kan komma att på ett eller annat
sätt påverka kommuner och landsting vid ett svenskt medlemskap. Men
fortfarande kommer mycket att ligga utanför, t.ex. familje- och
fastighetsrätt och stora delar av den sociala och kulturella sektorn.
Utredarens huvuduppgift bör därför vara att analysera och beskriva inom
vilka områden och i vilken utsträckning kommunernas och landstingens
verksamhet kan komma att påverkas av ett svenskt medlemskap i EG/EU.
Utredaren skall vidare kartlägga och beskriva hur EU:s regler om sekretess
påverkar möjligheterna till insyn i kommunal verksamhet.
Utredaren skall också analysera vilka ekonomiska återverkningar i form
av t.ex. översättningsarbete och administrativa kostnader som ett
medlemskap i EG/EU kan få för kommunerna och landstingen samt hur de i
så fall skall finansieras.
Vid Europeiska rådets möte i Maastricht i december 1991 fattades beslut
om att regioner och kommuner skall ha ett eget avsnitt i fördraget. Det
har lagts in under artiklarna 198 a-c. Där sägs att en kommitté -
Regionala kommittén - med rådgivande status skall inrättas bestående av
189 representanter för regionala och lokala myndigheter i
medlemsländerna. Den skall konsulteras i alla frågor som berör
regionerna och deras ställning i gemenskapen.
Utredaren bör lämna förslag om hur det kommunala och regionala inflytandet
skall kanaliseras och institutionaliseras i Sverige vid e
eventuellt framtida medlemskap i EG/EU.
Arbetets bedrivande
Utredaren bör samråda med de utredare och kommittéer och andra som
arbetar med angränsande frågor. Det gäller de konsekvensanalyser som
görs av den s.k. närhetsprincipens tillämpning, samhällsekonomin,
utrikes- och säkerhetspolitiken, miljön, välfärden och jämställdheten
liksom de ytterligare utredningar som kan bli aktuella. Det gäller också
Lokaldemokratikommittén och Regionberedningen.
Företrädare för kommuner och landsting skall medverka i utredningsarbetet.
Regeringen beslutade den 4 februari 1993 att till det samlade
utredningsarbetet med konsekvensanalyser knyta en parlamentariskt
sammansatt referensgrupp med företrädare för politiska partier med
uppgift att följa utredningsarbetet. Utredaren bör lämna referensgruppen
fortlöpande information om sitt arbete samt inhämta gruppens synpunkter
på vilka problem som särskilt bör analyseras.
Utredaren skall beakta vad som sägs i regeringens direktiv angående
utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5).
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 31
december 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Civildepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - för att analysera konsekvenserna för kommuner och landsting
av olika former av medverkan i den västeuropeiska integrationen,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta trettonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Civildepartementet)