Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Beredningen för en ny ordning för sjuk- och arbetsskadeförsäkringarna, Dir. 1993:44
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1993-04-15
Dir. 1993:44
Beslut vid regeringssammanträde 1993-04-15
Statsrådet Könberg anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en beredning tillsätts med uppdrag att lämna förslag
till en ny ordning för lagfästa försäkringsersättningar vid sjukdom och
arbetsskada som innebär att försäkringsutgifterna inte ingår i
statsbudgeten. I denna nya ordning skall underskott inte kunna uppkom
Huvudalternativet skall vara att föra över försäkringarna till
arbetsmarknadens parter och därmed skapa förutsättningar för att
kostnaderna för sjuk- och arbetsskadeförsäkringarna beaktas inom ramen
för lönebildningen. Beredningen skall också överväga dels vilka
alternativ det finns att utveckla de nuvarande försäkringssystemen, dels
ett alternativ där sjuk- och arbetsskadeförsäkringarna tecknas som
obligatoriska försäkringar hos konkurrerande försäkringsgivare.
Försäkringen skall liksom hittills vara generell och de grundläggande
villkoren skall garanteras i lag. De olika alternativen bör analyseras
och värderas med hänsyn till såväl den enskildes behov av en väl
fungerande försäkring som kravet på en samhällsekonomi i balans.
Beredningen skall även överväga om förtidspensioneringen bör ingå i den
nya ordningen eller bibehållas enligt nuvarande regler. Beredningen
skall också överväga om det finns skäl att låta den tillfälliga
föräldrapenningen omfattas av den nya ordningen.
Bakgrund och utgångspunkter
Utvecklingen av socialförsäkringsskyddet
Det obligatoriska skydd som socialförsäkringen ger vid sjukdom, handikapp
och ålderdom har utvecklats successivt under 1900-talet oc
en viktig del av den svenska samhällsmodellen. Uppbyggnaden skedde i
takt med förbättrade samhällsekonomiska förutsättningar samtidigt som
den styrdes av önskemål att höja de socialpolitiska ambitionerna. Krav
på administrativ rationalitet uppfylldes bl.a. genom en sammanhållen
administration och genom att former för dagersättningar och pensioner
med olika ändamål i stora stycken hållits samman.
Utvecklingen av socialförsäkringen har ägt rum inom ramen för ett samspel
mellan statsmakterna och arbetsmarknaden. Flera inslag ino
för att därefter göras obligatoriska genom att inordnas i
socialförsäkringen. Vidare har arbetsgivaravgifter uttagna på den samlade
successivt kommit att dominera finansieringen av
socialförsäkringsförmånerna. Samtidigt har systemen med förmåner baserade på
kollek
utvecklats vidare som komplement till den obligatoriska
socialförsäkringen.
De ökade försäkringsutgifter som blivit resultatet av uppbyggnaden av
förmånssystemet har blivit en faktor av betydelse för lönebildning,
arbetsutbud, produktivitetsutveckling och sparande. Genom att sy
blivit så generösa har emellertid också skapats problem att upprätthålla
arbetslinjen, dvs. att prioritera aktiva åtgärder för att få en person
tillbaka i arbete framför passiva kontantersättningar.
Socialförsäkringen och de avtalsbundna förmånerna utgör i dag ett
mångskiftande och omfattande skyddsnät för de försäkrade. Systemen har
blivit allt svårare att överblicka för den enskilde. Finansieringen med
arbetsgivaravgifter och allmänna skattemedel innebär också att
försäkringarna och deras utgifter blivit alltmer anonyma för de försä
Utgiftsutvecklingen under 1980-talet
Under senare delen av 1980-talet ingav utgiftsutvecklingen inom
sjukförsäkringen, arbetsskadeförsäkringen och förtidspensioneringen
oro. Det s.k. ohälsotalet, som avspeglar frånvaron från arbetslivet till
följd av sjukdom, arbetsskada och förtidspension, steg kraftigt, vilket
i sin tur resulterade i en kraftig ökning av försäkringsutgifterna.
Detta har inneburit en stark påfrestning på samhällsekonomin.
Ohälsotalet nådde sin högsta nivå under år 1989.
Fr.o.m. år 1985 reducerades successivt det ackumulerade överskott som
fanns inom sjukförsäkringen vid ingången av decenniet. Den årliga
avräkningen mot allmänna sjukförsäkringsfonden hade upphört efter
Fr.o.m. år 1989 kom statsbudgeten att finansiera ett löpande underskott
i försäkringen utöver de 15 % som enligt lagen (1962:381) om allmän
försäkring skall utgå som statsbidrag.
Arbetsskadeförsäkringens kostnader ökade under perioden 1985 - 1991 från
1 813 miljoner kronor till 11 295 miljoner kronor per år.
Arbetsskadefondens medelsbehållning har stadigt minskat och fonden
sedan år 1987 ett underskott som finansieras löpande från statsbudgetens
inkomsttitel. Vid utgången av år 1990 var fondens ackumulerade skuld
till statsverket närmare 14 000 miljoner kronor och vid utgången av år
1992 var underskottet drygt 26 000 miljoner kronor.
Utgiftsexpansionen för sjuk- och arbetsskadeförsäkringarna under 1980-talet
resulterade i underskottstäckning från statsbudgeten til
försäkringarna som inte varit förutsedd i de lagregler som gäller
finansieringen av försäkringarna.
Vad beträffar förtidspensioneringen har antalet utbetalade pensioner
under de senaste åren ökat med 6 000 - 8 000 per år och uppgick i
december 1992 till 383 200. Satsningen på rehabilitering beräknas ha en
minskande effekt på antalet nybeviljade förtidspensioner på längre sikt,
även om antalet förtidspensionärer beräknas fortsätta att öka under
några år.
Vidtagna åtgärder
Flera åtgärder har vidtagits med inriktning att stärka arbetslinjen inom
sjukförsäkringen och att påverka sjukfrånvaron - sänkta kompensationsnivåer
fr.o.m. den 1 mars 1991 och sjuklönereformen som trädd
den 1 januari 1992 samtidigt med nya regler för arbetslivsinriktad
rehabilitering och ekonomisk ersättning vid sådan rehabilitering. Det
beslut som i enlighet med överenskommelsen mellan företrädare för regeringen
och Socialdemokraterna hösten 1992 tagits om införande
karensdag i sjukersättningssystemen liksom sänkta ersättningsnivåer vid
långa sjukfall förutsätts också inverka på sjukfrånvarons omfattning.
Minskningen av sjukfrånvaron i kombination med besparingsåtgärderna har
inneburit att de löpande underskotten vad gäller sjukförsäkringen vänts
till överskott bl.a. till följd av införandet av en karensdag och förändrade
kompensationsgrader vid längre sjukfall samtidigt som e
sjukförsäkringsavgift införts. Därmed har inslaget av självrisk för den
försäkrade förstärkts samtidigt som den allmänna sjukförsäkringsavgiften
innebär att samtliga försäkrade skall erlägga en egenavgift till
sjukförsäkringen.
Vad beträffar arbetsskadeförsäkringen tillkallades hösten 1991 en kommitté
med uppgift att göra en översyn av vissa frågor inom arbe
1991:109) av en särskild utredare. Enligt tilläggsdirektiven skulle
denne överväga förslag till ändring av grunderna för vad som skall
betraktas som arbetsskada och om försäkringsskyddet för arbetsskadade
kan tillgodoses i annan ordning än den nuvarande. Förutsättningarna för
en obligatorisk arbetsskadeförsäkring som tecknas i privata försäkringsbolag
skulle särskilt prövas. Utredningen antog namnet Arbets
På grundval av utredningens betänkande (SOU 1992:39) Begreppet arbetsskada
har riksdagen beslutat (prop. 1992/93:30, bet. 1992/93:
rskr. 1992/93:142) att 2 kap. 1 § lagen (1976:380) om
arbetsskadeförsäkring ändras så att kravet på skadlighet hos en
arbetsmiljöfaktor höjs från sannolikhet till hög grad av sannolikhet.
Samtidigt skärps kravet i 2 § samma kapitel på orsakssamband mellan
skadlig inverkan i arbetet och den försäkrades skada så att samband
skall anses föreligga om övervägande skäl talar för det. De nya reglerna
har trätt i kraft den 1 januari 1993. Äldre lag skall dock tillämpas
för skador som inträffat före den 1 januari 1993 och som anmäls till
försäkringskassan senast den 30 juni 1993.
Arbetsskadeförsäkringsutredningen har enligt regeringens beslut upphört den
31
december 1992.
I prop. 1992/93:178 har regeringen föreslagit att rätten till
arbetsskade-sjukpenning skall slopas för personer som är sjukförsäkrade
enligt lagen om allmän försäkring samt att ersättning inte längre skall
utges från arbetsskadeförsäkringen för andra kostnader än för sjukvård
utom riket, tandvård och särskilda hjälpmedel. För den som inte omfattas
av sjukförsäkringen enligt lagen om allmän försäkring föreslås att
ersättning skall utges från arbetsskadeförsäkringen på samma villkor som
för den som är försäkrad enligt lagen om allmän försäkring. De nya
reglerna föreslå träda i kraft den 1 juli 1993.
Överenskommelsen mellan företrädare för regeringen och
Socialdemokraterna
Den 20 september 1992 träffade företrädare för regeringen och
Socialdemokraterna en överenskommelse som redovisats i prop. 1992/93
åtgärder för att stabilisera den svenska ekonomin. Enligt överenskommelsen
skall en beredning snarast tillsättas i syfte att lämna f
en ny försäkringsmodell som innebär att sjuk- och arbetsskadeförsäkringarna
flyttas ut ur statsbudgeten. Försäkringsvillkor och
avgifter skall utformas så att verksamheten kommer att bedrivas i ett
system där underskott inte är möjliga. Härigenom uppnås att villkoren
automatiskt anpassas till de ekonomiska förändringarna. Enligt propositionen
skall försäkringen vara generell i den meningen att rät
ersättning liksom grundvillkoren skall garanteras i lag och i princip
omfatta alla invånare mellan 16 och 65 år.
Finansieringen av grundvillkoren skall ske med enhetliga avgifter som är
så beräknade att de åstadkommer en solidarisk finansiering av försäkringens
utgifter. Försäkringsvillkor och avgifter skall anpassas
underskott inte kan uppstå. Förebyggande och rehabiliterande insatser
bör bli naturliga incitament till att nedbringa ohälsa och därmed minska
premiernas storlek. Den nya försäkringen skall vidare utformas så att
det inte är möjligt att vältra över kostnadsansvar på andra
samhällssektorer. Enhetliga försäkringsvillkor, rehabiliteringsresurser
bidra till rörligheten på arbetsmarknaden. Arbetsmarknadens parter bör
ges huvudansvaret för försäkringarna. Finansieringen avses från början
ske med statsbidrag men i successivt avtagande grad.
Som ett första steg i denna riktning har i enlighet med riksdagens
godkännande av regeringens förslag (prop. 1992/93:136, bet. 1992/
rskr. 1992/93:140) en allmän sjukförsäkringsavgift införts fr.o.m. den
1 januari 1993. Vidare har riksdagen beslutat att i enlighet med den
träffade överenskommelsen (prop. 1992/93:31, bet. 1992/93:SfU9, rskr.
1992/93:157) fr.o.m. den 1 april 1993 införs en karensdag i
sjukförsäkrings- och sjuklönesystemen samtidigt som kompensationsgrade
längre sjukfall sänks.
Utredningsuppdraget
Allmänt
Med utgångspunkt i den mellan företrädare för regeringen och
Socialdemokraterna träffade överenskommelsen bör beredningen lämna förs
till en ny ordning för lagfästa ersättningar vid sjukdom och
arbetsskada, som innebär att försäkringsutgifterna inte ingår i
statsbudgeten. I den nya ordningen skall underskott inte kunna uppkomma.
Huvudalternativet skall vara att föra över försäkringarna till
arbetsmarknadens parter och därmed skapa förutsättningar för att
kostnaderna för sjuk- och arbetsskadeförsäkringarna beaktas inom ramen
för lönebildningen. Beredningen skall också överväga dels vilka
alternativ det finns att utveckla de nuvarande försäkringssystemen, dels
ett alternativ där sjuk- och arbetsskadeförsäkringarna tecknas som
obligatoriska försäkringar hos konkurrerande försäkringsgivare.
En sådan ny försäkringsordning skall vara generell i den meningen att
rätten till ersättning liksom de grundläggande villkoren skall
garanteras i lag och i princip omfatta alla invånare mellan 16 år och
den allmänna pensionsåldern. Ersättningen skall ligga på en nivå som ger
en rimlig ekonomisk kompensation. Hälsoprövning får inte finnas i
försäkringen.
Det är väsentligt att beredningen prövar i vilken mån den nya ordningen
kan utformas så att skillnaden mellan å ena sidan vad arbetsgivaren
utger i form av löneförmåner och socialavgifter och å den andra vad
arbetstagaren erhåller i form av faktiska löneförmåner och
försäkringsförmåner reduceras.
De olika alternativen bör analyseras och värderas med hänsyn till såväl
den enskildes behov av en väl fungerande försäkring som kravet på en
samhällsekonomi i balans.
Beredningen bör fästa särskild vikt vid att utformningen av försäkringen
bidrar till en väl fungerande lönebildning. I sitt arbete bör beredningen
vidare beakta att den nya ordningen bör bidra till rörligh
arbetsmarknaden samt förhindra utestängning av arbetskraft från
arbetsmarknaden eller en minskning av arbetskraftsutbudet.
Förslagen skall utformas så att de ger naturliga incitament för att
upprätthålla arbetslinjen och att betydelsen av aktiva förebygga
rehabiliterande insatser betonas. Därvid bör försäkringens effekter på
arbetsmiljöarbetet och samordningen
Beredningen bör vidare söka finna olika incitament för att begränsa
kostnadsutvecklingen. En viktig utgångspunkt för beredningens arbete bör
vara att förslagen till försäkringslösning skall innehålla ett visst
mått av självrisk.
Beredningen bör beakta att förslagen ligger i linje med Sveriges åtaganden
enligt internationella konventioner och hur närmandet til
vad avser försäkringstjänster kan inverka på utformningen av en ny
försäkringsordning.
Beredningens arbete bör inledas med en bred genomlysning av hittillsvarande
försäkringar för sjukdom och arbetsskada. Denna bör omfa
analys av hur det nuvarande svenska systemet fungerar och vilka problem
som skulle kunna avhjälpas genom en ny ordning. Vidare bör erfarenheter
från andra industriländer beaktas.
Försäkringens omfattning
Beredningens uppdrag skall i första hand avse sjuklön enligt lagen om
sjuklön, sjukpenning och rehabiliteringsersättning enligt lagen om
allmän försäkring och ersättningar från arbetsskadeförsäkringen samt
förtidspensioneringen.
När det gäller ersättning i form av förtidspension bör beredningen
utforma ett förslag med utgångspunkt i att en finansiering baserad på
fördelningsprincipen skall bibehållas vad beträffar förtidspensioneringen.
Om beredningen skulle komma att förorda ett förslag som i
förtidspensioneringen skall ligga kvar på det allmänna, måste reglerna
utformas på ett sådant sätt att det inte finns någon risk för
kostnadsövervältring till den allmänna försäkringen på grund av ökad
förtidspensionering. Förslaget bör oberoende av vem som får ansvaret för
förtidspensioneringen utformas så att det underlättar för arbetskraften
att vara kvar på arbetsmarknaden.
Vidare bör beaktas att det finns vissa principiella skillnader mellan å
ena sidan sjuklön, sjukpenning och förtidspensionering och å den andra
sidan arbetsskadeförsäkring.
Arbetsskadeförsäkringen täcker de risker som är förenade med det arbete
som den försäkrade utför. Ett grundläggande motiv för en särskild
arbetsskadeförsäkring är att den som skadas i arbetet skall ha ekonomisk
ersättning och att den arbetsgivare som tillgodogör sig nyttan av den
förvärvsarbetandes arbetsinsats skall bä
förvärvsarbetande löper att skada sig i arbetet.
Sjukpenningförsäkringen, sjuklönen och förtidspensioneringen täcker alla
sjukdomstillstånd som medför nedsatt arbetsförmåga oavsett orsaken till
insjuknandet. Sjukpenningförsäkringen har hittills finansierats med
socialavgifter och statsbidrag, varigenom alla medborgare i princip
bidrar till finansieringen. Sjuklön bekostas i sin helhet av
arbetsgivaren.
Med beaktande av skillnaden mellan de olika försäkringarna, inte minst
vad avser de skadeståndsrättsliga inslagen i arbetsskadeförsäkringen,
bör beredningen överväga om det är ändamålsenligt med skilda
försäkringar eller om de kan integreras.
I fråga om ersättning vid arbetslivsinriktad rehabilitering bör särskilt
belysas hur det ansvar som sedan den 1 januari 1992 åvilar dels
arbetsgivarna, dels försäkringskassorna skulle kunna utformas. Om
bedöms föreligga mot att inordna förmånen i den nya försäkringen bör
beredningen lämna förslag till en sådan lösning.
Tillfällig föräldrapenning, som utges bl.a. vid vård av sjukt barn, har
sådana likheter med ersättning som utgår vid egen sjukdom att det finns
skäl för beredningen att överväga om denna förmån bör omfattas av den
nya ordningen.
I uppdraget bör även ingå att studera de avtalsbundna försäkringarna
och deras relation till den nya försäkringsordningen.
Övriga förmåner som enligt nuvarande regler finansieras med bl.a.
sjukförsäkringsavgifter (hälso- och sjukvård inklusive tandvård oc
kvarstå inom ramen för den allmänna försäkringen.
Vad gäller arbetslöshetsförsäkringen utreds frågan om en obligatorisk
arbetslöshetsförsäkring av en särskild utredare (dir. 1992:24). I sin
analys av olika alternativ och i utformningen av förslagen skall beredningen
beakta samverkan med andra samhällssektorer såsom hälso
sjukvården och socialtjänsten och så långt möjligt eftersträva
konsistens med andra förmånssystem såsom ersättning vid arbetslöshet,
föräldraledighet och utbildning.
Finansiering
Utgångspunkten för beredningens förslag skall vara att finansieringen
skall ske med enhetliga avgifter. Beredningen bör dock överväga om och i
så fall i vilken utsträckning arbetsgivaravgifterna bör differentieras
utifrån företagens kostnader för arbetsskador och sjukfrånvaro bl.a. för
att stimulera till arbetsmiljöförbättringar.
Egenföretagare, uppdragstagare, oorganiserade arbetsgivare och övriga
icke anställda som omfattas av försäkringen skall åläggas att erlägga
premier till försäkringen motsvarande vad som skall gälla för anställda.
Beredningen bör samtidigt överväga möjligheterna att lösa de problem som
gränsdragningen mellan arbetstagar- och uppdragstagarbegreppen kan ge
upphov till och som påpekades av riksdagen i samband med behandlingen av
regeringens proposition om sjuklön, m.m. (prop. 1990/91:181, bet.
1990/91:SfU18, rskr. 1990/91:372). Beredningen bör i dessa frågor även
samråda med 1992 års arbetsrättskommitté (A 1991:05). Beredningen bör
samtidigt uppmärksamma en ny försäkrings ställning gentemot andra
försäkringar, bl.a. möjligheterna att rikta ersättningskrav gentem
försäkringar som kan vara inblandade i olika försäkringsfall.
Alternativ för en ny försäkringsordning
Beredningens ställningstaganden bör utgå från en analys och värdering av
dels huvudalternativet att föra över försäkringarna till arbetsmarknadens
parter, dels alternativen att utveckla nuvarande
försäkringssystem respek-tive att övergå till obligatoriska sjuk- och
arbetsskadeförsäkringar som tecknas hos konkurrerande försäkringsgivare.
- Huvudansvar för arbetsmarknadens parter
Enligt huvudalternativet skall förslag lämnas som innebär att
arbetsmarknadens parter ges huvudansvaret för en ny försäkringsordning
med skyldighet att utveckla och finansiera försäkringarna. Beredningen
skall därvid överväga till vilken del generella principer för
försäkringarna skall regleras i lag respektive vad som bör stå parterna
fritt att bestämma i avtal.
Utgångspunkt skall vara att arbetsgivare i lag åläggs skyldighet att
teckna försäkring till förmån för sina anställda och att de anställda
skall bära en del av försäkringskostnaden genom en egenavgift.
Beredningen bör överväga om ansvaret för förtidspensioneringen skall
läggas över på arbetsmarknadens parter, antingen inom ramen för en ny
ordning för sjuk- och arbetsskadeförsäkring eller på annat sätt, eller
bibehållas inom den allmänna pensionsförsäkringen enligt nuvarande regler.
Eftersom arbetsgivare har ansvaret i fråga om ersättning
arbetsskada bör utgångspunkten vara att arbetsskadeförsäkringen i sin
helhet bekostas av arbetsgivaren.
Det skall ingå i beredningens uppdrag att precisera vad som avses med
arbetsmarknadens parter. Vidare skall statens finansiella och
organisatoriska ansvar preciseras. Dessutom bör prövas i vad mån och p
sätt resultaten av träffade avtal såsom förändrade avgifter kan behöva
bekräftas genom statsmaktsbeslut och i vilken mån staten skall stå som
yttersta garant för försäkringsåtagandena.
Förutom huvudalternativet bör som tidigare nämnts ytterligare två
alternativa försäkringslösningar övervägas.
- Utveckling av de nuvarande försäkringssystemen
Utgångspunkten bör i detta fall vara en utveckling av den nuvarande allmänna
försäkringen så att försäkringarna vad gäller finansier
en helt fristående ställning i förhållande till statsbudgeten och med
inriktning på att förstärka försäkringsmässigheten i systemet.
Kortsiktiga variationer mellan å ena sidan försäkringsutgifter och å
andra sidan avgiftsintäkter skall regleras över den allmänna
sjukförsäkringsfonden respektive arbetsskadefonden.
Som ett led i detta arbete bör beredningen överväga olika alternativ för
att tydliggöra avgifternas karaktär av försäkringspremier, såsom att öka
den andel som egenavgifterna svarar för och att arbetsgivaravgifter inte
skall tas ut för lönedelar ovanför det tak som gäller för utgivna
sjukersättningar.
Vidare bör en tydlig åtskillnad göras mellan å ena sidan de
arbetsgivaravgifter som är knutna till en försäkringsförmån och å andra
delar av nuvarande arbetsgivaravgifter som snarare är att betrakta som
löneberoende indirekta skatter.
Eftersom arbetsgivare har ansvaret i fråga om ersättning för arbetsskada
bör utgångspunkten vara att arbetsskadeförsäkringen i sin helhet
bekostas av arbetsgivaren.
- En obligatorisk försäkring som tecknas hos konkurrerande
försäkringsgivare
Utgångspunkten för beredningens arbete i denna del skall vara att belysa
ett alternativ i form av en obligatorisk försäkring som kan tecknas
under konkurrens mellan olika - offentliga och privata -
försäkringsgivare. Alla skall vara garanterade en försäkringsanslutning
och ingen försäkringsgivare skall kunna neka någon att försäkra sig.
Utgångspunkten bör vidare vara att finansieringen av det skydd som de
lagfästa grundvillkoren ger skall ske med enhetliga premier men att
möjlighet för den enskilde att teckna tilläggsförsäkringar skall
Försäkringen bör kunna tecknas hos försäkringsgivare av den enskilde
eller dennes arbetsgivare.
Eftersom arbetsgivare har ansvaret i fråga om ersättning för arbetsskada
bör arbetsskadeförsäkringen i sin helhet bekostas av arbetsgivaren.
Administration m.m.
Vad avser administrationen skall beredningens förslag ges en sådan
utformning att förutsättningar skapas för en handläggning som kar
samtidigt som administrationskostnaderna hålls låga. I sin analys av de
olika alternativen bör beredningen bl.a. uppmärksamma behovet av att de
sammantagna systemen skall vara överblickbara för den enskilde.
Medborgarnas krav på tillgänglighet måste säkerställas i den nya
försäkringsordningen, bl.a. genom att den enskilde försäkrade skall
ekonomisk ersättning och rehabilitering med en hög grad av service och
geografisk närhet. Vidare måste den försäkrade kunna ställa höga krav på
likabehandling och rättssäkerhet i prövningen av enskilda fall och ha
rätt att få besluten överprövade. Praxisutformning bör vara enhetlig
över hela landet och för alla grupper av försäkrade.
De hittillsvarande sjuk- och arbetsskadeförsäkringarna ingår i ett
offentligrättsligt system. Försäkringarna handhas av de allmänna
försäkringskassorna, vars verksamhet till största delen har decentr
till lokalkontoren. Reglerna i förvalt
om t.ex. sjukersättning kan omprövas av socialförsäkringsnämnd och därefter
överklagas till länsrätt, kammarrätt och slutligen till
Försäkringsöverdomstolen. Regeringen har nyligen i prop. 1992/93:215
föreslagit att Försäkringsöverdomstolen läggs ner. Avsikten är att
socialförsäkringsmålen i framtiden skall handläggas av Regeringsrätten
som sista instans.
Beredningen bör överväga vilka former som skall gälla för beslut om
ersättning och överprövning av ersättningsbeslut och därvid särskilt
beakta behovet av offentlighet och av sekretessregler som skall skydda
den enskildes integritet i de olika alternativen.
Beredningen skall vidare lämna förslag på en tillsynsorganisation för de
olika alternativen och överväga om och i vilken utsträckning det nya
systemet ställer krav på domstolsprövning inom ramen för de allmänna
domstolarna eller de allmänna förvaltningsdomstolarna. Beredningen bör
därvid uppmärksamma de administrativa ko
Olika alternativ för att tillvarata de allmänna försäkringskassornas
kompetens och erfarenhet av försäkringshandläggning inom en ny
försäkringsordning bör belysas. Beredningen skall vidare redovisa kon
av sina förslag med utgångspunkt i regeringens strategi för styrning av
de verksamheter som skall fortsätta att bedrivas under ett statligt
huvudmannaskap. Denna strategi och arbetet för att ändra styrningen inom
statsförvaltningen och att renodla de verksamhetsformer som tillämpas
inom denna redovisas bl.a. i 1993 års budgetproposition. Ett ytterligare
led i förändringsarbetet är den översyn av förvaltningsmyndigheternas
ledningsformer som för närvarande genomförs av en särskild utredare
(dir. 1992:10).
En annan fråga som måste få en lösning i samband med införandet av en ny
försäkringsordning är hur samhällets behov av information om ohälsa,
sjukskrivningsmönster, arbetsskador m.m. skall tillgodoses. Dessa uppgifter
är viktiga inte minst för att åstadkomma nödvändiga förb
i arbetsmiljön. De ger också nödvändigt underlag för det förebyggande
och rehabiliterande arbetet. Beredningen bör lämna förslag som
tillgodoser dessa behov.
Beredningen skall studera och belysa de olika förslagens
fördelningspolitiska effekter.
Övergång till en ny ordning
Försäkringsfall som uppstått före övergången till en ny försäkringsordning
skall handläggas enligt de försäkringsregler som gällde d
inträffade. Beredningen bör lämna förslag om hur administration och
finansiering av sådana fall skall kunna ske. Vidare bör förändri
beräknas.
Beträffande finansieringen har riksdagen nyligen som ett första steg i
riktning mot att lägga sjukförsäkringen utanför statsbudgeten beslutat
att fr.o.m. den 1 januari 1993 införa en allmän sjukförsäkringsavgift
på 0,95 % (prop. 1992/93:136, bet. 1992/93:SfU5, rskr. 1992/93:140). I
prop. 1992/93:50 anges att finansieringen av den nya försäkringen
inledningsvis skall ske med statsbidrag men i successivt avtagande
om detta bör vara utgångspunkten för beredningens förslag i
finansieringsfrågan står det beredningen fritt att, om så bedöms vara lä
statsbudgeten i ett sammanhang.
I övrigt bör beredningen överväga förslag till övergångsregler såväl
från administrativ synpunkt som vad gäller finansiering, liksom behov av
anpassning av anknytande lagstiftning, t.ex. lagen (1977:265) om
statligt personskadeskydd.
Vidare bör det ingå i beredningens uppgift att utreda vilka åtgärder som
kan vidtas rörande yrkesskadeförsäkringen och motsvarande äldre lagstiftning
i syfte att nedbringa administrationskostnaderna för de
försäkring.
Ramar för arbetet
Beredningen skall bestå av 16 ledamöter, varav 10 representerande de i
riksdagen företrädda partierna och de övriga representerande
arbetsmarknadens parter.
Vidare bör beredningen till sig knyta en särskild expertgrupp med uppgift
att som utgångspunkt för beredningens arbete analysera såv
nuvarande svenska systemet som erfarenheter från motsvarande system i
andra länder. Expertgruppens rapport bör presenteras för beredningen
senast den 1 november 1993.
För beredningen skall gälla kommittédirektiv till samtliga kommittér och
särskilda utredare om utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5), om
redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om
beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Beredningens arbete bör bedrivas skyndsamt och bör ha avslutats senast
den 31 december 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden
och arbetsskadeförsäkringarna
att tillkalla en beredning - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med högst 16 ledamöter med uppdrag att lämna förslag till
utformning av sjuk- och arbetsskadeförsäkringarna i enlighet med vad som
ovan anförts,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat bi-
träde åt beredningen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna för
beredningen skall belasta femte huvudtitelns anslag Utredningar m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)