Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kvinnliga chefer i näringslivet, Dir. 1993:42
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1993-04-07
Dir. 1993:42
Beslut vid regeringssammanträde 1993-04-07
Chefen för Socialdepartementet, statsrådet Bengt Westerberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
möjligheter till en jämnare könsfördelning på chefsnivå i näringslivet.
Kvinnliga chefer är underrepresenterade
Kvinnor förvärvsarbetar nu i nästan lika hög grad som män, men det är
långt kvar till jämställdhet när det gäller bl.a. könsfördelningen inom
yrken, sektorer och beslutsnivåer.
Inom den privata sektorn arbetar 40 procent av alla kvinnor och 75
procent av alla män. Två femtedelar av kvinnorna och hälften av männen
finns inom tillverkningsindustrin. Det näst största verksamhetsområdet
för kvinnorna är detaljhandeln, för männen byggnadsverksamhet.
Partihandel och fastighetsförvaltning kommer näst i tur för både kvinnor
och män.
Det är lätt att se att antalet kvinnor på ledningsnivå inom det svenska
näringslivet är lågt, men det har tidigare varit svårt att få
situationen belyst i siffror då statistiken på detta område varit
bristfällig. År 1992 lade emellertid Statistiska Centralbyrån på
regeringens uppdrag fram en studie som visade att knappt 10 procent av
cheferna inom den privata sektorn år 1990 var kvinnor. Motsvarande
siffra för den offentliga sektorn var 30 procent.
Studien visade att könsfördelningen bland cheferna inom olika näringsgrenar
var betydligt mera sned än könsfördelningen bland alla anställda.
Huvudtendensen var att en hög andel kvinnor bland de anställda gav en
något högre andel kvinnor i chefsgruppen jämfört med områden med färre
anställda kvinnor. Detaljhandeln med 64 procent kvinnor bland de
anställda hade 16 procent kvinnor bland cheferna. Byggnadsindustrin med
9 procent kvinnor bland de anställda hade 3 procent kvinnor bland
cheferna. Bankerna utgjorde undantag från huvudtendensen med 61 procent
kvinnor bland de anställda men endast 8 procent bland cheferna.
I genomsnitt hade knappt hälften av såväl kvinnliga som manliga chefer
utbildning på eftergymnasial nivå. Kvinnorna hade i stor utsträckning en
ekonomisk utbildning medan männen hade en teknisk. Vidare framgick att
andelen kvinnor var högre bland yngre chefer än bland äldre.
Studien visade också att det finns ett rekryteringsunderlag för fler
kvinnor i ledande ställning (grupp 1). I den grupp som hade
självständigt kvalificerat arbete (grupp 2) var drygt 20 procent
kvinnor, medan könsfördelningen vid kvalificerat arbete (grupp 3) var
jämn.
SCB-studien genomfördes som ett led i den femåriga handlingsplanen för
jämställdhet (prop. 1987/88:105) och syftade till att bygga upp en
kunskap om situationen för kvinnliga chefer och att skapa en grund för
ökad opinionsbildning.
Som en uppföljning fick SCB därefter uppdraget att studera löner och
eventuella löneskillnader mellan kvinnor och män i ledande ställning år
1990. Detta uppdrag kommer att redovisas till regeringen före den 1 juni
1993.
Andelen kvinnliga chefer behöver öka
En jämn könsfördelning på olika nivåer i arbetslivet är en viktig
demokrati- och maktfråga. För att få en balanserad samhällsutveckling som
tar hänsyn till både kvinnors och mäns värderingar är det viktigt att
båda könen finns representerade inom alla samhällsområden och på alla
beslutsnivåer. En jämn könsfördelning på chefsnivå är dessutom en
resurs- och kvalitetsfråga. De företag som tar till vara och utvecklar
även kvinnors kompetens har större möjligheter att öka sin effektivitet
och därmed förbättra sin produktivitet.
Dessa aspekter på kvinnors integrering i arbetslivet har alltmer fått
gehör i debatten och den låga andelen kvinnor bland cheferna inom
näringslivet - inte minst hos de största företagen - har uppmärksammats
på olika vis under senare år. Insatser för att öka kunskapen och påverka
utvecklingen har också initierats inom såväl näringslivet som
forskningen. Värdefulla bidrag har dessutom lämnats av kvinnliga chefer
som bl.a. i bokform delat med sig av sina erfarenheter.
Exempel på företagsinsatser är chefsutvecklingsprogram som särskilt
riktar sig till kvinnor, där mentorskap, utbildning och nätverksträffar
är vanliga inslag. En del av dessa verksamheter vänder sig till kvinnor
som redan har viss erfarenhet av ledarskap. Andra program och projekt
riktar sig till kvinnor på väg in i en karriär. Det finns också
chefsrekryterare som medvetet satsar på att leta upp och föra fram
kvalificerade kvinnliga chefskandidater.
Från senare tids forskning finns exempel som belyser arbetsorganisation,
relationer i arbetslivet och karriärmönster ur ett köns- och
maktperspektiv. Detta har givit viktiga bidrag till kunskap om och
förståelse av de processer - ofta osynliga - som leder till en
arbetsdelning mellan könen, inte bara när det gäller yrken och sektorer
utan också när det gäller nivåer i hierarkierna. Gamla föreställningar
om att kvinnor i allmänhet inte vill eller kan satsa på
kompetensutveckling och ett ökat ansvar i arbetet har visats bygga på
myter och bortförklaringar, medan reella hinder kan påvisas i
arbetsorganisation och företagskultur som utgår från ett manligt
mönster. Forskningen visar även hur kvinnor bemött dessa villkor i
arbetslivet med olika typer av strategier för att ändå kunna satsa på en
karriärutveckling.
Ett antal betydelsefulla insatser med fokus på kvinnor som chefer har
således genomförts på senare tid av olika aktörer. Erfarenheterna från
dessa bör nu samlas och ligga till grund för en bedömning av fortsatta
insatser.
För att ge perspektiv på situationen i Sverige finns dessutom anledning
att jämföra med situationen för kvinnliga chefer i övriga nordiska och
andra länder.
Uppdraget
Utredaren bör samla in och sammanställa uppgifter om utvecklingen mot en
jämn könsfördelning bland chefer i olika företag, branscher och regioner.
Vidare bör utredaren belysa den allmänna situationen och arbetsförhållandena
för kvinnliga chefer. Det kan gälla såväl attityder och
formella hinder som problem att förena en chefsbefattning med
föräldraskap. Utifrån en sådan inventering bör utredaren identifiera
behov av insatser. Erfarenheter från utvecklingsprogram och andra
projekt liksom från forskning och olika studier bör sammanställas och
analyseras. Även internationella erfarenheter bör studeras.
Arbetet skall utmynna i ett kunskapsunderlag som kan användas både för
opinionsbildning och praktiskt förändringsarbete.
Arbetets bedrivande
Utredaren bör bedriva arbetet i samråd med såväl företagsledare,
chefsrekryterare, utbildare och projektledare, som med forskare, myndigheter
och andra organ som är relevanta i sammanhanget. Utredaren bör ha
möjlighet att anordna konferenser, offentliga utfrågningar m.m.
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning
(dir. 1984:5) och EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43) samt om regionalpolitiska effekter (dir. 1992:50).
Utredningsuppdraget bör redovisas senast 31 december 1993.
Hemställan
Med hänsvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Socialdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att utreda möjligheter till en jämnare
könsfördelning på chefsnivå i näringslivet,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta femte huvudtitelns anslag A2. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)