Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Kreditupplysningsutredningen (Ju 1991:06), Dir. 1993:41
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1993-04-15
Dir. 1993:41
Beslut vid regeringssammanträde 1993-04-15
Statsrådet Laurén anför.
Mitt förslag
Utredaren skall överväga om kreditupplysningslagen (1973:1173) bör
ändras så att också näringsidkare m.fl. ges rätt till s.k. beställarupp
gift, dvs. uppgift till den omfrågade om vem som har begärt en kredit
upplysning.
Bakgrund
Kreditupplysningslagen (1973:1173) innehåller bestämmelser som syftar
till skydd mot att kreditupplysningsverksamhet leder till otillbörligt
intrång i den personliga integriteten eller till att oriktiga eller
missvisande uppgifter lagras eller lämnas ut.
Regeringen beslutade den 27 juni 1991 att tillkalla en särskild utredare
för att se över kreditupplysningslagen. Huvuduppgifterna för utredaren
är enligt direktiven (dir. 1991:69) att utreda
- hur intresset av en effektiv kreditupplysning kan främjas utan att
kravet på personlig integritet och sekretess träds för när,
- hur den svenska lagstiftningen skall anpassas till EG:s regler och
därutöver i vilken utsträckning utländska företag bör ges möjlighet att
bedriva kreditupplysningsverksamhet i Sverige, samt
- i vad mån utvecklingen i fråga om data- och informationsteknik
påkallar ändringar i kreditupplysningslagen.
Justitierådet Staffan Magnusson förordnades den 15 oktober 1991 som
särskild utredare. Ett antal sakkunniga och experter har knutits till
utredaren. Utredaren arbetar under namnet Kreditupplysningsutredningen
(Ju 1991:06).
Utredningen avlämnade under våren 1992 ett delbetänkande om EES-
anpassning av kreditupplysningslagen (SOU 1992:22). Detta delbetänkande
har lett till vissa lagändringar, som har trätt i kraft den 1 januari
1993 (prop. 1992/93:12, bet. 1992/93:NU4, rskr. 1992/93:33, SFS
1992:1110). Ändringarna innebär bl.a. att ett tidigare förbud för
utländska företag att bedriva kreditupplysningsverksamhet i Sverige har
upphävts.
Kreditupplysningslagen gäller för yrkesmässigt bedriven kredit
upplysningsverksamhet (1§). Med kreditupplysning avses uppgift, omdöme
eller råd som lämnas till ledning för bedömning av någons
kreditvärdighet eller vederhäftighet i övrigt i ekonomiskt hänseende (2
§). En sådan upplysning kan avse såväl en fysisk som en juridisk person.
Med personupplysning avses kreditupplysning om annan enskild person än
den som är näringsidkare eller näringsanknuten (dvs. annars har så
väsentligt inflytande i en viss näringsverksamhet att uppgifter om hans
egna ekonomiska förhållanden behövs för att belysa verksamhetens
ekonomiska ställning). En kreditupplysning om en näringsidkare eller en
näringsanknuten person brukar kallas företagsupplysning och kan avse
även en juridisk person. Termen förekommer inte i lagen.
Kreditupplysningsverksamhet skall bedrivas så att den inte leder till
otillbörligt intrång i personlig integritet (5 §). Denna allmänna grund
läggande regel kompletteras i olika hänseenden av mera detaljerade
föreskrifter. Dessa innebär bl.a. följande.
Var och en har rätt att mot skälig avgift hos den som bedriver
kreditupplysningsverksamhet få ett skriftligt besked om huruvida det i
verksamheten finns uppgifter lagrade om honom och, om det finns sådana
uppgifter, vad de har för innehåll (10 §). En enskild person som avses
med en kreditupplysning skall av kreditupplysningsföretaget underrättas
om en upplysning som har lämnats om honom (11§). När en person
upplysning lämnas skall den omfrågade samtidigt och kostnadsfritt
tillställas ett skriftligt meddelande om de uppgifter, omdömen och råd
som upplysningen innehåller om honom samt information om vem som har
begärt upplysningen. När en annan kreditupplysning om en enskild person
lämnas - dvs. en företagsupplysning som inte avser en juridisk person -
skall den omfrågade på motsvarande sätt få meddelande om de uppgifter
som upplysningen innehåller om honom; någon skyldighet för
kreditupplysningsföretaget att meddela vem som begärt upplysningen finns
däremot inte i det fallet.
Sistnämnda förhållande har genom åren gett anledning till en rad
riksdagsmotioner med krav på att kreditupplysningslagen skall ändras så
att också näringsidkare m.fl. får rätt till s.k. beställaruppgift.
Motionerna har avslagits med motiveringen att den gällande ordningen
representerar en rimlig avvägning mellan två intressen som står mot
varandra. Det gäller å ena sidan intresset att skydda enskilda personers
integritet mot otillbörligt intrång, å andra sidan intresset att värna
om möjligheterna till en effektiv kreditupplysningsverksamhet som kan
förebygga missriktad kreditgivning och andra icke önskvärda
dispositioner. Integritetsskyddsintresset har då, i enlighet med
grundtankarna bakom kreditupplysningslagen, ansetts gälla de personer
som är föremål för kreditupplysningar. Men det har tillagts att det
också kan betraktas som en form av integritetsskydd att upplysningar om
en näringsidkares vederhäftighet i ekonomiskt hänseende kan inhämtas
utan att beställaren behöver röja sig för den han begär upplysning om
(se t.ex. bet. 1988/89:NU9 s. 16).
Med hänsyn till dessa ställningstaganden av riksdagen har regeringen i
direktiven för översynen av kreditupplysningslagen angett att det saknas
anledning för utredaren att ta upp frågan till prövning.
Under innevarande riksmöte har tre motioner väckts med begäran om att
näringsidkare m.fl. skall ges rätt till beställaruppgift.
Näringsutskottet har vid sin behandling av motionerna erinrat om
nyssnämnda intresseavvägning (bet. 1992/93:NU22 s. 5). Med hänsyn till
att det har gått nära fem år sedan utskottet senast inhämtade yttranden
över motioner i frågan från olika remissinstanser har utskottet ansett
att det kan finnas anledning att på nytt pröva frågan. Utskottet har
tillagt att de ekonomiska problemen inom näringslivet och i banksektorn
dessutom har medfört att näringsidkare nu oftare blir utsatta för
kreditupplysningar. Med hänvisning till det sagda har utskottet ansett
att det bör uppdras åt Kreditupplysningsutredningen att ta upp frågan om
näringsidkares rätt till beställaruppgift till prövning. Enligt
utskottets uppfattning bör regeringen därför komplettera direktiven till
utredningen i enlighet härmed.
Vad näringsutskottet sålunda anfört har riksdagen som sin mening gett
regeringen till känna (rskr. 1992/93:213).
Komplettering av utredarens uppdrag
Kreditupplysningsutredningens direktiv bör ändras i enlighet med vad
näringsutskottet har anfört. Det bör således ingå i utredarens uppdrag
att överväga om kreditupplysningslagen bör ändras så att också närings
idkare m.fl. ges rätt till beställaruppgift.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
kompletterar utredarens uppdrag i enlighet med vad jag har förordat.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)