Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om att begränsa utsläppen av koldioxid m.m. från trafiken, Dir. 1993:40
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1993-04-22
Dir. 1993:40
Beslut vid regeringssammanträde 1993-04-22
Tf. chefen för Kommunikationsdepartementet, statsrådet Davidson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas med uppgift att utreda
möjligheterna att begränsa utsläppen av koldioxid m.m. från trafiken.
Kommittén skall lämna ett samlat förslag till åtgärder som kan reducera
utsläppen av koldioxid och andra klimatpåverkande gaser från alla
trafikslag. Förutsättningarna för att införa miljözoner i vissa
tätorter skall utredas.
Bakgrund
Trafikens utsläpp av koldioxid är betydande i förhållande till de totala
utsläppen av växthusgaser och väl dokumenterade såväl i svenska som
internationella studier.
En omfattande rapportering finns om såväl behovet av, som förslag till
åtgärder som kommer att krävas för att minska miljöproblemen.
Utvecklingen av transportsystemet har genom hela historien gått hand i
hand med samhällsutvecklingen i övrigt. De tekniska och ekonomiska
förutsättningarna som i olika utvecklingsskeden begränsat
transportmöjligheterna har samtidigt satt bestämda gränser för vad som
kunnat åstadkommas på andra samhällsområden och starkt påverkat
möjligheterna att tillgodose olika materiella, sociala och kulturella
behov.
Nationella miljömål och internationella åtaganden ställer krav på att
omfattande åtgärder vidtas som skall avvägas mot andra trafikpolitiska
delmål och mot trafikpolitikens roll för att förverkliga andra
samhällsmål.
De nyligen inledda förhandlingarna till följd av den svenska ansökan om
medlemskap i EG kräver särskilda hänsynstaganden.
Behov av åtgärder
Sverige är liksom flertalet andra industriländer mycket starktberoende
av bilen. Mer än 80 % av alla persontransporter sker med bil. Sverige
har genom sin storlek och genom den förhållandevis ringa befolkningen
ett särskilt beroende av bilen som transportmedel. Bilen är i dag en
starkt integrerad del i livsföringen.
Detta har dock inneburit ett mycket starkt oljeberoende inom
transportsektorn och successivt ökande utsläpp av miljöfarliga ämnen.
Allt sedan 1988 års trafikpolitiska beslut, då riksdagen för första
gången lade fast miljömål för transportsektorn, har ett omfattande
utredningsarbete bedrivits. Ett flertal åtgärder har också vidtagits,
vilka bidrar till att begränsa miljöeffekterna från trafiken, bl.a. har
en särskild koldioxidskatt införts på drivmedel m.m. Koldioxidskatten
har höjts den 1 januari i år. Några mer omfattande åtgärder utanför
skatteområdet har inte vidtagits för att begränsa utsläppen av
koldioxid.
Samtidigt kännetecknas miljöarbetet på transportområdet av
förhållandevis starka målkonflikter.
Vi står enligt min mening inför frågan hur det är möjligt att förena
grundläggande resebehov i vårt dagliga liv och andra fundamentala
transportbehov med ett transportsystem som inte ger långsiktiga och
bestående skador på människor, natur och klimat. Vad vi måste åstadkomma
är ett transportsystem som är varaktigt hållbart och inte lämnar en
miljöskuld till kommande generationer. För att åstadkomma ett sådant
miljöanpassat transportsystem är det, utöver åtgärder som avser fordon
och bränslen, nödvändigt att lägga fast en strategi för utvecklingen av
investeringar i bebyggelse och transportinfrastruktur samt åtgärder för
att främja övergång till miljövänliga transportsätt.
Som framförts i 1992 års budgetproposition (prop. 1991/92:100 bil. 7
s. 22) anser regeringen att det är en fördel om miljöarbetet på
transportområdet kan baseras på en bred politisk enighet i Sverige.
Regeringen har i sin proposition om åtgärder mot klimatpåverkan m.m.
(prop. 1992/93:179 bil. 2) redovisat sin syn på de svårigheter vi står
inför när det gäller att minska koldioxidutsläppen från trafiken.
Behoven av åtgärder är enligt min mening omfattande och de kommer att
beröra de flesta medborgare. Jag förutser även att avvägningar kommer
att behöva göras mellan olika samhällsmål. Dessa avvägningar måste
enligt min uppfattning göras på bredast möjliga sätt.
Sverige befinner sig i dag också i en ny situation genom sin ansökan om
medlemskap i EG. De kommande svenska åtgärderna måste vid ett eventuellt
medlemskap inordnas i ett samlat EG-arbete.
Jag har därför kommit till slutsatsen att en kommitté bör få ansvar för
att bereda dessa frågor.
Uppdraget
Kommittén bör lämna ett samlat förslag till åtgärder för att reducera
utsläppen av koldioxid och andra klimatpåverkande gaser från alla
trafikslag. Hänsyn skall därvid tas till gällande miljömål och til
Sveriges eventuella medlemskap i EG.
Kommittén bör analysera redan lämnade förslag till åtgärder inom
vägtrafiken, sjöfarten, luftfarten, järnvägstrafiken och den lokala och
regionala kollektivtrafiken samt överväga huruvida och i så fall på
vilket sätt dessa skulle kunna förverkligas. Då så är påkallat, bör
kommittén ta initiativ till ytterligare studier och utredningar.
I uppdraget ingår också att utreda förutsättningarna för att införa
miljözoner i vissa tätorter för fordon med nollutsläpp.
I regeringens proposition (prop. 1992/93:179) om åtgärder mot klimatpåverkan
m.m. redovisar regeringen en långsiktig strategi för hu
koldioxidutsläppen från trafiken skall reduceras. Denna strategi bör
utgöra en utgångspunkt för uppdraget.
Kommittén bör lämna sitt förslag senast den 1 juni 1994.
Kommittén skall samråda med andra pågående, för dessa frågor relevanta
statliga utredningar samt övriga berörda.
För arbetet gäller regeringens kommittédirektiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5),
regeringens direktiv till kommittéer och särskilda utredare angående
beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:4
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Kommunikationsdepartementet
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att ta fram ett samlat förslag till åtgärder
som kan reducera trafikens utsläpp av koldioxid m.m.,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjätte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)