Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om förlängd skolgång och sänkt skolpliktsålder, Dir. 1993:39
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1993-03-25
Dir. 1993:39
Beslut vid regeringssammanträde 1993-03-25
Statsrådet Ask anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att analysera
konsekvenserna av en förlängd grundskola med sänkt skolstartsålder.
Analysen skall också granska och värdera olika alternativa lösningar
till en sådan reform.
Bakgrund
Flera utredningar har påtalat behovet av att höja den allmänna
utbildningsnivån i Sverige. Produktivitetsdelegationen konstaterade i
betänkandet Drivkrafter för produktivitet och välstånd (SOU 1991:82)
bl.a. att industrianställda i Sverige jämfört med några viktiga
konkurrentländer har lägre utbildning samt att antalet utexaminerade
från högskolan behöver ökas väsentligt.
En liknande bild har också givits i rapporten Hur bra är vi (Ds
1992:83). Internationella jämförelser (bl.a. Education at a Glance, OECD
1990) visar att andelen som går vidare till gymnasiestudier är lägre i
Sverige än i många andra utvecklade länder. Det finns också
internationella erfarenheter, t.ex. från vissa delstater i USA, som
pekar på att lång allmän skolgång kan leda till hög avbrottsfrekvens.
Frågan om förlängning av den obligatoriska skolan har aktualiserats
bl.a. genom den flexibla skolstarten och genom läroplanskommitténs
förslag som bl.a. innebär ökad valfrihet och därmed olika
kunskapsprofiler hos eleverna.
Läroplanskommittén framhåller också i sitt betänkande vikten av
samverkan mellan skola, barnomsorg och förskola. Kommittén konstaterar
vidare att: " Ovanstående resonemang aktualiserar frågan om tiden för
skolstart och hur grundskolan och gymnasieskolan kommer att påverkas om
ett stort antal eller alla barn börjar skolan vid sex års ålder. Det är
kommitténs uppfattning att frågan kring skolpliktens inträdande,
skolstarten och skoltidens längd och de kostnadsaspekter som kan läggas
på detta, kräver en särskild översyn."
Riksdagsbeslutet om flexibel skolstart innebär att skolhuvudmännen
fr.o.m. läsåret 1997/98 har skyldighet att ta emot alla sexåringar som
önskar börja i skolan (prop. 1990/91:115, bet. 1990/91:UbU17, rskr.
1990/91:357). Skolhuvudmännen får under en sexårsperiod dessförinnan
bestämma hur många sexåringar som tas in. Hittills har relativt få
sexåringar börjat skolan. Vanligast verkar skolstart vid sex års ålder
vara i storstäderna. Nästan hälften av kommunerna har dock startat
särskild sexårsverksamhet. Andra kommuner förbereder verksamhet genom
inventering av samordningsmöjligheter både av personal och lokaler,
genom att genomföra gemensam fortbildning för personal inom skola och
förskola/barnomsorg och genom intresseförfrågningar hos föräldrar.
Regeringens strävan är dessutom att åstadkomma en individanpassad
undervisning utan dagens skarpa års-?kurs- och stadiegränser.
Uppdraget
Utredaren har att granska och värdera en förlängd grundskola med sänkt
skolpliktsålder samt alternativa modeller för en sådan. I anslutning
härtill bör utredaren också värdera nuvarande ordning, nioårig
grundskola med flexibel skolstart samt alternativ för denna. Det är
också viktigt att utredaren ser ungdomsutbildningen som ett
sammanhängande system, där den obligatoriska grundskolan i de allra
flesta fall följs av en 3-årig gymnasieskola. Utredaren bör därvid söka
värdera konsekvenser och krav till följd av alternativen på skolformer
efter grundskolan. Även en alternativ lösning, som innebär förlängning
av gymnasieskolan bör värderas. Inom ramen för dessa alternativ ryms
olika kombinationer. Det är viktigt att utredaren så noggrant som
möjligt beskriver dessa.
En utgångspunkt är att rätten till skolgång för elever vid särskola och
specialskola skall utformas i konsekvens med utredarens förslag.
Konsekvenserna för elever vid dessa skolformer behöver därför inte
särskilt analyseras i detta sammanhang.
tioårig grundskola med skolstart vid sex års ålder
Det tionde året kan betraktas antingen som en första eller som en tionde
årskurs i grundskolan.
Om ett extra år anknyts till den första årskursen bör det ges en
skolförberedande prägel och anknytningen till förskolans verksamhet
behöver således belysas. I det fall förlängningen ses som den tionde
årskursen i grundskolan blir kopplingen till gymnasieskolan starkare.
Varianter av obligatorium och frivillighet bör också granskas.
I Danmark är det frivilligt att gå ett tionde år i grundskolan.
Utredaren bör presentera en uttömmande redovisning av erfarenheterna av
denna ordning. Av särskilt intresse är vilken betydelse systemet har
haft när det gäller ansökningsfrekvensen till eller antalet avbrott i
gymnasiet.
särskilda aspekter
Ytterligare ett år i ungdomsskolan får ekonomiska konsekvenser för flera
samhällssektorer.
Mest uppenbart och näraliggande är givetvis den kostnadsökning som
gäller själva skolverksamheten. En förlängning av skoltiden påverkar
behovet av lärare, utrustning, lokaler m.m. Hur stora de ekonomiska
konsekvenserna blir är beroende av ett flertal faktorer. Bl.a. är det av
betydelse på vilken nivå det extra året läggs. Generellt ökar
kostnaderna per elev med stigande årskurs. Om det extra året läggs till
gymnasieskolan kan det också innebära att kommunernas utgifter för
elevernas inackorde-?ring och dagliga resor ökar i motsvarande grad.
Det är inte lika uppenbart vilka konsekvenser som de olika alternativen
kan förväntas få när det gäller t.ex. tillströmning och genomströmning
på olika nivåer i utbildningssystemet. I princip kan en höjning av den
allmänna utbildningsnivån antas medföra en minskad framtida efterfrågan
på vuxenutbildning. Den reella effekten är emellertid osäker och beror
av en rad olika faktorer bl.a. vilka effekter en förlängning av
skolgången kan förväntas få på avbrottsfrekvensen. De olika alternativen
kan bedömas ge olika effekter i detta hänseende.
I bedömningen bör också vägas in de produktivitetsvinster som kommuner
och landsting kan göra t.ex. när det gäller samutnyttjande av lokaler
för skola och barnomsorg. Även när det gäller kombinationstjänster har
positiva erfarenheter gjorts när det gäller kostnadsminskningar och ökad
arbetstillfredsställelse.
Enligt nuvarande regler betalas barnbidrag till dess eleven har uppnått
sexton års ålder. Därefter får den som fortsätter gymnasiestudier
studiebidrag med samma belopp per månad. Om ytterligare ett skolår
införs och någon förändring av åldern för skolstart inte sker innebär
detta att statens kostnader för studiestöd ökar med utgiften för ett år.
Skolstart vid sex års ålder innebär att behovet av barnomsorg delvis
bortfaller för denna åldersgrupp. Flertalet sexåringar behöver då
sannolikt enbart barnomsorg på deltid. Den samlade kostnadskonsekvensen
av en sådan förändring bör belysas. I sammanhanget bör observeras att
barnomsorgen, till skillnad från skolan, vanligtvis tar ut avgifter.
Kostnaderna för en förlängd skolplikt påverkas också av om skolstart vid
sex års ålder skall kombineras med rätt till förskola för femåringar
eller inte. Läroplanskommittén ansåg att även de som började skolan vid
sex års ålder skulle erbjudas skolförberedande verksamhet. I annat fall
skulle det, enligt kommittén, finnas risk för att de yngsta skolbarnen
skulle få minst förberedelse inför skolstarten. Rätten till
skolförberedande verksamhet borde således i så fall garanteras alla barn
från fem års ålder oavsett när de börjar skolan.
Om ytterligare ett år införs i skolan innebär detta teoretiskt att
eleverna kommer ut på arbetsmarknaden ett år senare vilket medför att
den tillgängliga arbetskraften minskar. I praktiken inträffar detta
emellertid endast om nuvarande ålder för skolstarten bibehålls. En
förlängning av skolan ökar å andra sidan i princip samhällets tillgång
på utbildad arbetskraft vilket stärker förutsättningarna för en effektiv
produktion. På kort sikt kan skolstart vid sex års ålder också innebära
att den totala arbetskraften ökar eftersom föräldrarnas möjligheter att
förvärvsarbeta, åtminstone på deltid, kan förväntas öka. I princip bör
en ökning av arbetskraften ses som ett resurstillskott i samhället även
om den naturligtvis i praktiken får olika konsekvenser beroende på
konjunkturläget.
Skoltidens längd och utformning kan också ha betydelse för möjligheterna
till samverkan med barnomsorg, förskola samt med gymnasieskolan. Dessa
pedagogiska konsekvenser bör också belysas.
Uppgifter
Utredaren skall inom ramen för resp. alternativ förorda en noggrant
beskriven lösning för vilken en redovisning av de ekonomiska,
pedagogiska och organisatoriska konsekvenserna såväl för staten som för
landsting och kommuner, skall presenteras. Konsekvenserna på såväl kort
som lång sikt skall belysas. Av särskilt intresse är att utredaren
klarlägger om hur ev. övergångsproblem, när det gäller t.ex. tillgång på
lärare och lokaler, kan lösas.
Utredaren skall vidare analysera vilket alternativ som ger de största
förutsättningarna att uppfylla kraven på en höjd utbildningsnivå i
samhället. I anslutning härtill bör utredaren värdera den sammanlagda
undervisningstiden i den svenska grundskolan med motsvarande skolform i
några andra jämförbara länder.
Regeringen avser att under våren 1993 lägga fram förslag till nya
läroplaner för bl.a. grundskolan och gymnasieskolan. Beslut kan
förväntas fattas av riksdagen under hösten 1993. Mot denna bakgrund
skall läroplansfrågorna inte närmare beröras. Utredaren skall dock
övergripande analysera om samhällets krav på en hög utbildningskvalitét
tillgodoses bäst genom att målen för vad eleverna skall lära sig i
skolan ligger fast eller genom att att nivån på målen höjs i förhållande
till en ev. förlängning av skoltiden.
För varje förslag till lösning skall utredaren klargöra innebörden av
begreppet skolplikt.
En viktig utgångspunkt är att utbildningssystemet, från skolstart till
högskola, bör ses som en helhet. Det är därför av intresse att belysa
resp. alternativs potentiella möjligheter att påverka tillströmning och
genomströmning inom olika delar av utbildningssystemet.
Utredaren bör särskilt redovisa vilka krav på ytterligare lärare som de
olika alternativen kommer att ställa. I detta sammanhang bör utredaren
också bedöma statens, kommunernas och landstingens förmåga att fullfölja
sina resp. uppgifter, när det gäller utbildning och rekrytering av ett
ökande antal lärare.
Ramar för utredarens arbete
För utredarens arbete gäller direktiven (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning och direktiven ( dir.1988:43) angående beaktande av
EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Utredaren bör, som ett underlag för beslut om en ny läroplan, till den 1
september 1993 lämna en delrapport som redovisar de demografiska
villkoren och belyser de praktiska förutsättningarna från
genomförandesynpunkt för de granskade alternativen.
Arbetet skall vara avslutat den 31 mars 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om det
offentliga skolväsendet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976: 119) - med uppdrag att utreda konsekvenserna av en förlängd
grundskola med sänkt skolstartsålder samt vissa alternativa lösningar
till en sådan reform
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att kostnaderna skall belasta åttonde huvudtitelns
anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Utbildningsdepartementet)