Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Rättegången i hovrätt m.m., Dir. 1993:38
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1993-03-25
Dir. 1993:38
Beslut vid regeringssammanträde 1993-03-25
Chefen för Justitiedepartementet, statsrådet Hellsvik, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att se över formerna
för rättegången i hovrätt och överklagande av mål dit.
Bakgrund
Regeringen har tidigare i dag på mitt förslag beslutat om en proposition
med förslag om ändring i rättegångsbalken, som innebär att systemet med
prövningstillstånd utvidgas för tvistemålens del och att ett system med
prövningstillstånd införs för vissa brottmål (prop. 1992/93:216). För
tvistemålens del innebär förslaget att den nuvarande gränsen för
prövningstillstånd utvidgas från att gälla mål där tvisteföremålets värde
inte uppenbarligen överstiger ett halvt basbelopp till mål där det inte
uppenbarligen överstiger ett basbelopp. De brottmål som avses är de mål
där tingsrätten inte har bestämt påföljden till annat än böter eller då
tingsrätten helt har frikänt den tilltalade. Propositionen innehåller
också förslag till ändringar i utsökningsbalken som innebär att bl.a. de
s.k. utsökningsmålen skall flyttas ned i instanskedjan, så att
kronofogdemyndigheternas beslut skall överklagas till tingsrätt i stället
för som nu direkt till hovrätt och att dessa mål för fullständig prövning
i hovrätt skall kräva prövningstillstånd.
Bakgrunden till propositionens förslag är den ansträngda
arbetssituationen i hovrätterna som gör att det bl.a. från
rättssäkerhetssynpunkt är angeläget att effektivisera rättegången i
hovrätt så att de mål som kräver en grundlig överprövning också kan få
det, medan mål där ändring av tingsrättens dom inte är aktuell kan prövas
snabbare.
Förslagen - som har sin grund i Domstolsutredningens betänkande (SOU
1991:106) Domstolarna inför 2000-talet Arbetsuppgifter och
förfaranderegler - är således avsedda att göra hovrättsförfarandet mer
ändamålsenligt.
Under en mycket lång följd av år kunde hovrätterna utan några som helst
begränsningar pröva alla tingsrättsavgöranden som överklagades.
Prövningen i hovrätten har också med något undantag varit fullständig,
dvs. de överklagade målen har prövats i sin helhet. Detta har bl.a.
inneburit att nära nog all bevisning i huvudsak tagits upp på nytt i
hovrätten. Förhållandevis generösa regler och en mot parterna generös
tillämpning av reglerna har också inneburit att parter i stor
utsträckning har tillåtits att åberopa och förebringa nya omständigheter
och ny bevisning i hovrätten. Den beskrivna ordningen har medfört att
inte bara handläggningen av de överklagade målen i hovrätterna inte alla
gånger varit ändamålsenlig, utan dessutom att hovrätternas korrigerande
funktion kommit i skymundan, eftersom det i många fall blivit fråga om
att hovrätten har gjort en omprövning i stället för en överprövning.
Först år 1974, i samband med den s.k. småmålslagens tillkomst, infördes
regler om prövningstillstånd i hovrätt för tvistemål där tvisteförmålets
värde inte uppenbarligen överstiger ett halvt basbelopp (f.n. 17 200
kr.).
Under den senaste tioårsperioden har flera omfattande reformer ägt rum
beträffande förfarandet vid de allmänna domstolarna. Huvuddelen av
reformerna härrör från Rättegångsutredningens arbete, som avsatte sju
betänkanden. De flesta och mest genomgripande förändringarna har berört
förfarandet vid tingsrätterna, men också hovrätterna har berörts,
särskilt i betänkandet (SOU 1987:46) Översyn av Rättegångsbalken 4.
Hovrättsfrågor, sammansättningsfrågor m.m., vilket lett till viss
lagstiftning. Exempelvis har reglerna om möjligheterna att i hovrätten
åberopa nya omständigheter och bevis i tvistemålsprocessen skärpts från
och med den 1 september 1989 (prop. 1988/89:95). Från samma dag gäller
också att hovrätternas prövning av brottmålen i flera fall kan begränsas
till annat än skuldfrågan, exempelvis till endast påföljdsfrågan (se 51
kap. 23 a § rättegångsbalken, RB).
Reformbehovet
Den huvudsakliga uppgiften för hovrätterna är att korrigera materiellt
eller formellt felaktiga tingsrättsavgöranden. Det är av största vikt att
reglerna är utformade så att denna uppgift kan fullgöras på ett så bra
sätt som möjligt. Redan genomförda och nu föreslagna reformer är inte
tillräckliga för att effektivt lösa problemet med hovrätternas ansträngda
arbetssituation. Det är därför angeläget att vidta ytterligare åtgärder.
Som jag redan tidigare i dag har framhållit är det uteslutet att möta
problemen med ökade resurser (prop. 1992/93:216 s. 44). Man måste därför
söka andra vägar, dvs. åstadkomma förenklingar och begränsningar av
hovrätternas prövning av målen. Det finns här mycket att vinna. Bl.a.
innebär det - både för parter och domstolsväsendet - mindre besvär och
kostnader om målen kan avgöras snabbare och på ett mer ändamålsenligt
sätt. Det finns också ett starkt intresse av att se till att hovrätternas
resurser kan koncentreras på de mer svårbedömda och kvalificerade målen.
Det övergripande syftet är givetvis att värna om rättssäkerheten. Den
gynnas av att hovrättsprocessen är snabb, effektiv och anpassad till vad
varje särskilt mål kräver.
Det finns, som redovisas i Domstolsutredningens betänkande och i
propositionen, olika sätt att begränsa och förenkla hovrättsprocess
innebär det att man kan vidta åtgärder som syftar till att minska flödet
av mål till hovrätterna eller åtgärder som gör att de mål som väl når
hovrätterna prövas på ett mer ändamålsenligt sätt. Åtgärder som kan sägas
begränsa flödet av mål till hovrätterna är t.ex. fullföljdsförbud med
eller utan s.k. ventil, att tillåta att tingsrättsavgöranden i vissa fall
överklagas direkt till Högsta domstolen (s.k. språngrevision), slopande
av den ovillkorliga rätten till avräkning av häktestiden mellan
tingsrättens och hovrättens domar för dem som har dömts till fängelse och
överklagar, större möjligheter för tingsrätterna att rätta eller ompröva
sina egna avgöranden samt olika inskränkningar i möjligheterna till
rättshjälp m.m. vid överklagande. Exempel på åtgärder som syftar till att
förenkla processen i hovrätten och göra den mer ändamålsenlig i vissa
fall är ett ökat inslag av skriftlighet, vidgade möjligheter att avgöra
mål i parts utevaro, ökade möjligheter att underlåta att ta upp bevisning
på nytt, ökade möjligheter att inte tillåta ny bevisning i hovrätten,
införande av advokattvång i vissa fall i hovrätten samt begränsningar av
vilka frågor hovrätten skall pröva i ett överklagat mål (jfr 51 kap.
23 a § RB). För att hovrättsprövningen skall kunna utgöra ett effektivt
korrektiv mot felaktiga tingsrättsavgöranden är det över huvud taget
eftersträvansvärt att hovrätten prövar endast sådana frågor som
tingsrätten först har prövat. En ofta diskuterad fråga -som också
diskuterades i Domstolsutredningens betänkande - har varit om det skulle
vara möjligt att i viss utsträckning begränsa hovrättens prövning till
rättsfrågor, vilket således skulle innebära att tingsrättens prövning av
sakfrågan (bevisfrågan) inte skall kunna omprövas av hovrätten. System av
detta slag finns på flera håll utomlands. Frågan har behandlats i olika
lagstiftningsärenden på senare tid (prop. 1988/89:78, prop. 1988/89:95
och prop. 1989/90:71).
Domstolsutredningen avfärdar eller ställer sig skeptisk till några av de
metoder som har diskuterats i betänkandet, en uppfattning som knappast
jävats under remissbehandlingen av betänkandet. Andra åtgärder finns det
större möjligheter att gå vidare med. Det finns dessutom säkert
ytterligare sätt att gå fram på.
Det är en besvärlig och grannlaga uppgift att ta ställning till vilka
olika åtgärder och metoder som bör övervägas. Dessa svårigheter kan vara
av såväl principiell som lagteknisk natur. Jag bedömer det därför som
angeläget att en samlad översyn görs av dessa frågor.
Förslaget om att införa respektive utvidga systemet med
prövningstillstånd kan sägas vara en åtgärd som inte bara begränsar utan
också förenklar hovrättens överprövning. Enligt min mening är det
angeläget att snarast påbörja en utvärdering av dessa regler. Det är inte
otänkbart att man kan utvidga systemet med prövningstillstånd till att
omfatta ytterligare kategorier av mål. Det kan också finnas anledning att
mot bakgrund av vunna erfarenheter justera området för dispensprövning i
något hänseende. Över huvud taget kan gränsdragningen mellan de mål som
kräver prövningstillstånd och dem som inte kräver sådant tillstånd behöva
ses över.
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda de frågor
jag här har tagit upp.
Närmare om utredningsuppdraget
Enligt min mening är det lämpligt att utredaren delar upp arbetet med
hänsyn till de skilda måltyperna i hovrätterna och gör en översyn av samt
lämnar förslag om vad som bör gälla för hovrätternas handläggning av
målkategorierna tvistemål, brottmål och övriga mål, mot bakgrund av vilka
funktioner hovrätterna skall fylla och hur de lämpligast kan fullgöra
dessa. Utredaren kan här ha anledning att skaffa sig en bild av vilka
roller den andra instansen har i jämförbara rättssystem i andra länder.
Arbetet måste vidare bedrivas med beaktande av svenska internationella
åtaganden, och då särskilt den europeiska konventionen den 4 november
1950 angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna (Europakonventionen). En ledstjärna för arbetet bör vara att
så långt som möjligt göra hovrättsförfarandet så flexibelt att varje
särskilt mål kan handläggas på det mest ändamålsenliga sättet.
Utredaren bör också gå igenom olika tänkbara sätt att begränsa flödet av
mål till hovrätterna och föreslå ändringar även i dessa delar. Därvid är
det givetvis viktigt att utredaren tar del av hur man i andra jämförbara
länder har löst dessa frågor och att de krav som våra internationella
åtaganden ställer på det svenska rättssystemet beaktas. Vidare bör
utredaren också redovisa vilka konsekvenser förslagen kan få för
tingsrätternas och Högsta domstolens del och i förekommande fall föreslå
nödvändiga ändringar.
I utredningsarbetet bör också ingå att utvärdera tillämpningen av det
system med prövningstillstånd i hovrätt som enligt propositionens förslag
skall träda i kraft den 1 juli 1993. Utredaren kan, som jag redan har
nämnt, ha anledning att föreslå justeringar i dessa regler.
I övrigt bör utredaren enligt min mening i övrigt ha fria händer att
föreslå de ändringar som kan tillgodose de syften som eftersträvas,
nämligen att göra hovrättsförfarandet snabbare, effektivare och mer
ändamålsenligt med hänsyn till hovrätternas roll i instansordningen. Det
behöver nödvändigtvis inte heller bara vara frågan om åtgärder som kräver
lagändringar, utan också att se över arbetsformerna i hovrätten.
Utredaren bör hålla sig underrättad om arbetet inom Justitiedepartementet
med att utarbeta förslag om krav på prövningstillstånd för vissa måltyper
inom förvaltningsrättskipningen (jfr a. prop. s. 44 f.).
Det är, som jag redan har varit inne på, uteslutet att räkna med att
domstolsväsendet inom en överblickbar framtid kan påräkna ökade resurser
totalt sett. Det är därför angeläget att de reformer som föreslås inte
medför ökade kostnader för staten utan i stället utformas så att
resurserna inom domstolsväsendet kan utnyttjas på ett effektivare sätt.
Övrigt
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:05), angående beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten
(dir. 1988:43) samt angående redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50).
Utredningsarbetet skall redovisas före den 1 april 1995.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Justitiedepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - för att se över formerna för rättegången i hovrätt och
överklagande av mål dit och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt den
särskilde utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)