Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Omställningskommissionen för jordbrukspolitiken
(Jo 1991:07)
, Dir. 1993:28
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1993-02-18
Dir. 1993:28
Beslut vid regeringssammanträde 1993-02-18
Chefen för Jordbruksdepartementet, statsrådet Karl Erik Olsson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att Omställningskommissionen (Jo 1991:07) får i uppdrag att
utreda om det finns områden i södra och mellersta Sveriges skogs- och
mellanbygder som kan komma att behöva särskilda stödinsatser med anledning av
ett EG-medlemskap. Omställningskommissionen bör, om sådana områden finns
identifiera dem. Omställningskommissionen bör också redovisa vilka åtgärder
som kan vara lämpliga för att bibehålla odlingslandskapet i dessa områden.
Eventuella stödinsatser skall finansieras inom ramen för de stöd som lämnas
till jordbruksnäringen inkl. de återflödesintäkter som kan följa av ett
EG-medlemskap.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 21 november 1991 tillkallade jag en
särskild kommission med uppgift att förbereda en avstämning av de
omställningsbeslut som omfattas av 1990 års livsmedelspolitiska beslut (dir.
1991:97). Omställningskommissionen skall beakta effekter och faktorer som
inte var kända eller förutsedda vid tidpunkten för beslutet, i första hand
konsekvenserna av en anslutning till EG. Omställningskommissionen skall i
detta sammanhang även behandla stödet till jordbruket i norra Sverige i ett
långsiktigt perspektiv. Enligt direktiven bör utgångspunkten för
Omställningskommissionens arbete vara att omställningen av jordbruket skall
fullföljas på ett sådant sätt att Sverige vid inträdet i EG har en stark och
konkurrenskraftig jordbruksnäring och livsmedelsindustri.
Omställningskommissionen har till regeringen överlämnat två delbetänkanden
(SOU 1992:87 och SOU 1992:125) Åtgärder för att förbereda Sveriges jordbruk
och livsmedelsindustri för EG. Det första innehåller förslag om
vegetabiliesektorn, livsmedelspexporten och den ekologiska produktionen och
det andra förslag om animaliesektorn. Omställningskommissionen avser att
under början av år 1993 åtekomma med förslag bl.a. om jordbruket i norra
Sverige och om hur ett öppet och levande odlingslandskap skall kunna bevaras.
Enligt direktiven skall Omställningskommissionen pröva frågan om
arealersättning som en metod att bevara öppna landskap.
Regeringens mål är att Sverige skall bli medlem av EG fr.o.m. den 1 januari
1995. Utgångspunkten för det svenska jordbruket är att en fullständig
integration med EG:s gemensamma jordbrukspolitik skall ske från den dag
Sverige blir medlem. Sverige skall vid integrationen uppnå så stora positiva
samhällsekonomiska effekter som möjligt med hänsyn tagen till både behovet
av en stark och konkurrenskraftig jordbruksnäring och till konsumenternas och
skattebetalarnas intressen.- En ambition är därvid att inte behöva tillämpa
några övergångsåtgärder sedan Sverige blivit medlem. Målet är också att
upprätthålla en fortsatt hög ambitionsnivå på det regionalpolitiska området.
Sverige har högre pris-, stöd- och kostnadsnivå än EG på animalieområdet.
Regeringen har i en proposition om vissa jordbrukspolitiska frågor (prop.
1992/93:130) och i 1993 års budgetproposition (prop. 1992/93:100 bil. 10),
mot bakgrund av Omställningskommissionens delbetänkanden, lämnat förslag till
vissa anpassningar av 1990 års beslut för att möta de krav som ett
EG-medlemskap ställer.
Situationen inom EG är i dag problematisk på framför allt nötköttsområdet,
med stora och ökande lager. Med anledning av detta skall prissänkningar
kombinerade med kompensationsbetalningar genomföras. Även GATT-avtalet kan
leda till pressade priser. De förslag till anpassningsåtgärder på
animalieområdet mot de lägre nivåer som gäller inom EG är en nödvändig början
på en process för att stärka animalieproduktionens konkurrenskraft.
Inom EG råder i dag regionala obalanser i animalieproduktionen med såväl
underskotts- som överskottsområden. Vidare existerar inget homogent EG-pris
utan prisskillnader förekommer, där de lägsta priserna finns i de södra
delarna av gemenskapen och de högsta i de norra delarna. Ett EG-medlemskap
kommer att leda till ökad konkurrens och därmed pressade priser. Denna effekt
kommer sannolikt att bli störst i södra Sverige. I södra Sveriges skogs- och
mellanbygder är produktionförutsättningarna betydligt sämre än för
slättbygderna. Detta gör att jordbruket i dessa områden är känsligare för
sänkta priser. Dessutom gäller för norra Sverige och stora delar av bl.a.
Götalands skogsbygder att de i förhållande till de flesta EG-länder har en
mycket låg befolkningstäthet och en sämre infrastruktur.
Som nämnts i det föregående är det ett mål att ha en stark och
konkurrenskraftig jordbruksnäring vid inträdet i EG. Målet är vidare att
upprätthålla en fortsatt hög regionalpolitisk ambitionsnivå. Målet om en
konkurrenskraftig jordbruksnäring bör således gälla för jordbruket i hela
landet. Med tanke på det beroende av animalieproduktion som finns i bl.a.
södra Sveriges skogs- och mellanbygder och den konkurrenssituation jag nyss
beskrivit kan resultatet bli att delar av animalieproduktionen i dessa
regioner slås ut. Därvid skulle också odlingslandskapet hotas eftersom
animalieproduktionen utgör basen för ett öppet landskap i skogs- och
mellanbygderna.
Inonm EG förekommer ett särskilt stöd till s.k. mindre gynnade områden (less
favoured areas, LFA). Dessa områden kännetecknas av bl.a. låg avkastning i
växtodlingen, hög andel sysselsatta i jordbruket, låg befolkningstäthet och
låga inkomster av jordbruksdriften. EG:s kriterier för mindre gynnade områden
är dock anpassade till förhållandena i de nuvarande EG-länderna och därför
inte fullt ut applicerbara på svenskt jordbruk.
I det svenska talet vid öppningen av EG-förhandlingarna den 1 februari 1993
framhölls det att under förhandlingarnas gång måste en överenskommelse nås
för att inom ramen för Gemenskapens politik bibehålla och utveckla jordbruket
i norra Sverige, i skogsområdena i söder samt på Öland och Gotland.
Det bör mot den bakgrunden övervägas om ett särskilt stöd bör riktas mot
Götalands skogs- och mellanbygder samt de delar av Svealands skogsbygder och
skärgården som ligger utanför det norra stödområdet.
Uppdraget
Med anledning av vad jag nyss anfört bör Omställningskommissionen ges i
uppdrag att utreda om det finns områden utanför det norra stödområdet som kan
komma att behöva särskilda stödinsatser. Omställningskommissionen bör, om
sådana områden finns identifiera dem. Utgångspunkten bör vara att
förutsättningarna för sysselsättningen kan upprätthållas liksom det öppna
odlingslandskapet. Jag vill i sammanhanget också erinra om att det i
Omställningskommissionens uppdrag ingår att pröva frågan om arealersättning
som en metod att bevara öppna landskap.
De förhållanden som råder i stödområde 4 för stödet till jordbruket i norra
Sverige bör fungera som referens i en jämförande analys som
Omställningskommissionen bör genomföra. Analysen bör ske på en mer detaljerad
nivå än produktionsområden, med hänsyn till att förhållandena inom skogs- och
mellanbygderna varierar. Syftet skall vara att, med hjälp av lämpliga
variabler, belysa förutsättningarna för jordbruksproduktion i södra Sveriges
skogs- och mellanbygder. På så sätt kan delområden urskiljas som visserligen
har något bättre förutsättningar än de som råder i stödområde 4, men där
förutsättningarna jämfört med övriga delar av södra Sverige är så pass mycket
sämre att särskilda hänsyn bör tas.
Det bör också belysas vilka områden som från produktionssynpunkt kan jämföras
med närbelägna områden inom EG t.ex. i Danmark och Tyskland där något
särskilt stöd inte lämnas. En sådan jämförelse skall syfta till att
åskådliggöra vilka svenska odlingsområden som i ett EG-sammanhang bör kunna
klara sig utan särskilt stöd.
Omställningskommissionen bör vidare ge förslag till definitioner av kriterier
för detta stödområde som avspeglar områdets förutsättningar för
jordbruksproduktion och motiverar att särskilt stöd behövs.
Omställningskommissionen bör redovisa vilka åtgärder som kan vara lämpliga
för att uppnå syftet att bibehålla ett jordbruk och därmed bevara
odlingslandskapet i de aktuella områdena vid ett EG-medlemskap.
Arbetet bör bedrivas i nära kontakt med myndigheter, organisationer och
utredningar.
Omställningskommissionens förslag till eventuella stödinsatser skall
finansieras inom ramen för de stöd som lämnas till jordbruksnäringen inkl.
de återflödesintäkter som kan följa av ett EG-medlemskap.
Omställningskommissionen bör vidare beakta regeringens direktiv (dir.
1992:50) till kommittéer och särskilda utredare om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser.
Utredaren bör arbeta så att förslag kan lämnas senast den 1 april 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen utvidgar
Omställningskommissionens uppdrag.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans
hemställan.
(Jordbruksdepartementet)