Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av mål- och strukturfrågor m.m. inom det
statliga och statsunderstödda museiväsendet
, Dir. 1993:26
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1993-02-25
Dir. 1993:26
Beslut vid regeringssammanträde 1993-02-25
Chefen för Kulturdepartementet, statsrådet Friggebo, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att se över
museiväsendets struktur och samverkansformer bl.a. i syfte att skapa
bättre förutsättningar för en effektivare användning av de totalt
tillgängliga resurserna på museiområdet. Utredaren skall därvid
* analysera museiväsendets övergripande uppgifter och verksamhetsmål,
* överväga om de centrala museernas nuvarande organisation och
arbetsfördelning är ändamålsenlig med hänsyn till behovet av samverkan,
överblick och samlad resultatbedömning,
* granska roll- och ansvarsfördelningen inom hela museisektorn, utvärdera
samspelet inom och mellan sektorns olika nivåer samt belysa eventuellt
förekommande kompetenskonflikter,
* granska effekterna av det statliga stödet till regionala museer samt
bedöma om länsmuseernas uppgifter inom den statliga kulturmiljövården kan
förtydligas,
* granska Statens kulturråds uppgifter på museiområdet,
* redovisa förslag om precisering av museiväsendets ansvar för forskning,
varvid även de till universiteten knutna museerna bör uppmärksammas,
* belysa Riksutställningars olika uppgifter och deras betydelse för såväl
museiväsendet som kultur- och samhällslivet i övrigt,
* överväga frågan om den statliga museipolitikens räckvidd bl.a. mot
bakgrund av förslag som i olika sammanhang framförts om statligt
ansvarstagande eller statligt stöd till nya museer,
* se över frågor om anslagsstrukturer, kostnadsfördelning och marknadens
betydelse för museiväsendet,
* i övrigt göra de överväganden i strukturellt eller annat hänseende som
utredaren finner motiverade.
Som underlag för sina överväganden bör utredaren redovisa erforderligt
statistiskt material bl.a. över museiväsendets resursutveckling såväl
totalt som vad gäller statens medelstilldelning över tiden.
Bakgrund
Det svenska museiväsendet präglas av en stor mångfald såväl i fråga om
ämnesområden som organisatoriskt. Staten svarar för eller ger bidrag till
ett 90-tal museer runt om i landet. Härtill kommer ett betydande antal
kommunala och enskilda museer utan statligt stöd, däribland några som gör
anspråk på ett nationellt uppdrag.
Dagens museistruktur är successivt framvuxen under lång tid. Efter hand
som nya museer har tillkommit vid sidan av de tidigare har antalet
statliga och statsunderstödda museer vuxit. Samtidigt har helheten blivit
allt svårare att överblicka.
Sedan mitten av 1960-talet har ett omfattande utredningsarbete genomförts
på museiområdet. 1965 års musei- och utställningssakkunniga arbetade i
nästan tio år med en total genomlysning av området. Statens kulturråd
gjorde i mitten av 1980-talet en samlad utredning av de centrala museernas
uppgifter och ansvar för hela landets museiväsende. Härutöver har frågor
om de centrala museernas organisation och samverkan och om de regionala
museernas uppgifter särskilt utretts. De ställningstaganden som
statsmakterna vid skilda tillfällen har gjort med anledning av detta
utredningsarbete1 har i huvudsak inneburit vissa organisations- och
uppgiftsförändringar inom centralmuseikretsen samt en utveckling av det
statliga stödet till regionala museer. I sina grundläggande drag är
museistrukturen dock densamma som före 1970-talets kulturpolitiska beslut.
Museiväsendet har ett nära samband med kulturmiljövården. De
kulturhistoriskt orienterade museerna är integrerade i kulturmiljövårdens
verksamhet på ett sätt som gör att deras organisation och uppgifter inte
kan behandlas utan att detta förhållande beaktas.
Statens kulturråd har en samordnande roll för hela museiväsendet. Rådets
uppgifter vad gäller de centrala museerna har dock inte närmare
preciserats.
De samhällsekonomiska förutsättningarna för ökade statliga utgifter kommer
att förbli begränsade under lång tid framöver. Därför är det viktigt att
tillgängliga resurser utnyttjas rationellt.
Kulturdepartementets anslagsgivning omfattar 10 centrala statliga
museiorganisationer samt bidrag till 24 länsmuseer, Malmö och Göteborgs
kommunala museiorganisationer och ett mindre antal fristående
specialmuseer. Vissa statliga museer inom områdena konst, kulturhistoria
och naturvetenskap hänförs till utbildnings- och försvarsdepartementens
ansvarsområden. Till den statliga museikretsen hör också vissa verksmuseer
och de kungliga slottens samlingar.
Kulturhuvudtitelns budget för museiändamål uppgår för närvarande till
drygt 600 miljoner kronor.
Flera skäl talar för att dessa årliga insatser skulle kunna användas
effektivare. Enbart kretsen av centralmuseer består av ett tjugotal större
eller mindre museer med sidoordnade och delvis sammanfallande uppgifter.
Mängden institutioner och separata samlingsområden leder till ett
splittrat och oöverskådligt beslutsunderlag, som försvårar jämförelser och
sakligt underbyggda beslut om resursfördelningen.
Det finns därför anledning att överväga om en förändrad organisation,
framför allt av centralmuseerna, samt en precisering av uppgifter och
rollfördelning på olika nivåer kan medföra ett effektivare museiväsende,
där man redan inom nuvarande ramar kan göra ökade insatser.
För en sådan översyn talar också det ofta återkommande kravet på
inrättande av nya statliga museer eller på statligt stöd till ytterligare
museer. Dessa önskemål grundar sig ofta på att inget av de nuvarande
statliga museerna har ett uttalat ansvar för den aktuella verksamheten.
För att undvika ytterligare uppsplittring bör man därför se över den
nuvarande museistrukturen, så att denna i framtiden på ett mera flexibelt
sätt kan anpassas till nya önskemål och förhållanden.
Museerna utgör * tillsammans med arkiv och bibliotek * en del av
infrastrukturen för forskningens informationsförsörjning. Vid en översyn
av museiväsendet är det viktigt att museernas uppgifter i
forskningssammanhang övervägs.
Uppdraget
En fungerande museistruktur kräver att man utgår från en helhetssyn på
verksamheten. Utredningsarbetet bör därför inledas med en precisering av
de övergripande målen för museernas verksamhet.
Ett museum har av tradition en flerfaldig uppgift. Det skall vårda och
komplettera sina samlingar samt hålla dem tillgängliga för forskare och
allmänhet. Vidare skall museet med utgångspunkt i samlingarna bygga upp
kunskap, som sprids genom utställningar och annan utåtriktad verksamhet.
Museet är i många fall inrymt i en kulturbyggnad som kräver särskilt
underhåll. Härutöver har kravet successivt ökat på museerna att genom
utställningar, skolverksamhet och opinionsbildning ta aktiv del i
samhällsutvecklingen. Med ett så brett och varierat arbetsfält utgör
balansen mellan skilda delar av verksamheten ett av museernas största
problem.
Utredaren bör analysera det samlade behovet av museiverksamhet inom
områdena föremålsinsamling, vård och dokumentation av samlingar,
kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning samt extern service. Med
utgångspunkt i analysen bör utredaren föra ett förutsättningslöst
resonemang om vilka institutioner som bör finnas samt hur de bör
dimensioneras, struktureras, lokaliseras och samverka inbördes. Utredaren
bör därvid beakta skillnaderna i museernas uppdrag samt det historiska
perspektivet och således ta vederbörlig hänsyn till de omständigheter som
ligger bakom framväxten av dagens museistruktur. Utredaren bör även beakta
de särskilda lokalmässiga förhållandena på museiområdet, vilka i många
fall har försvårat en anpassning av verksamheten till omvärldens behov och
förväntningar.
En huvuduppgift för utredaren bör vara att överväga om den statliga
museiverksamheten är strukturerad på ett sådant sätt att samverkan,
överblick och en samlad bedömning av resultat och resursbehov underlättas.
De nuvarande centrala museerna är huvudsaklingen verksamma inom något av
sakområdena kulturhistoria, naturvetenskap och konst. Detta faktum kan
tas till utgångspunkt för en förutsättningslös diskussion av alternativ
till centralmuseikretsens nuvarande organisatoriska struktur. Utredaren
bör kunna överväga organisationsmodeller som innebär förhållandevis
radikala förändringar i förhållande till dagens museistruktur, t.ex.
integrering av mindre specialmuseer i större museer eller gruppering av
museer under gemensamma styrelser.
En allmän utgångspunkt vid en bedömning av den organisatoriska formen för
museala grundfunktioner inom den statliga museisektorn bör vara att varje
museum inte nödvändigtvis behöver bedriva verksamhet inom alla delområden.
Konserveringsresurser, magasin och utställningslokaler, juridisk och
administrativ kompetens m.m. bör med fördel kunna utnyttjas gemensamt.
Som ett underlag för övervägandena rörande lämpliga
organisationsstrukturer bör utredaren göra en systematisk genomgång av
samtliga centrala museer och specialmuseer med statligt huvudmannaskap.
Särskilt angeläget är att klargöra om resurserna är rimligt fördelade i
förhållande till uppgifterna och om det förekommer dubblerande
ansvarsområden där kapacitet kan frigöras.
Statens förhållande till de lokala och regionala museerna bör noga
belysas. Dessa museer utgör basen i museiväsendet eftersom de kan uppnå
det nära samspel med människorna i det omgivande samhället som är
förutsättningen för en meningsfull museiverksamhet.
Ansvaret och finansieringen för de lokala museerna måste även i
fortsättningen förbli kommunernas angelägenhet, men viktigt är att de
ingår i ett fungerande samspel med de regionala och statliga museerna.
De regionala museerna, varmed främst avses länsmuseerna, har till uppgift
att dokumentera och sprida kunskap om regionens utveckling inom ett brett
kulturhistoriskt fält. Samtliga länsmuseer har vid sidan härav bestämda
funktioner inom kulturmiljövården. Vissa länsmuseer med konstsamlingar har
också en viktig roll i länets konstliv. Flera länsmuseer satsar på
ekologisk kunskapsspridning, därav några med utgångspunkt i permanenta
naturhistoriska samlingar. Länsmuseerna har således ansvarsfulla uppgifter
inom ett brett verksamhetsområde. Utredaren bör granska effekterna av
statens stöd till de regionala museerna och bedöma huruvida stödet i
nuvarande utformning främjar en ändamålsenlig avvägning mellan länsmuseets
olika ansvarsområden. Formerna för statens stöd till samtliga regionala
kulturinstitutioner kommer att övervägas av kommittén (dir. 1993:24) med
uppgift att se över kulturpolitikens inriktning. Utredaren bör, vad gäller
stödet till regionala museer, stå till kommitténs förfogande vid
behandlingen av dessa frågor.
Statens kulturråd fördelar det nuvarande statliga stödet till länsmuseerna
och utövar den tillsyn över verksamheten som följer av villkoren för
bidragsgivningen. Länsmuseerna ingår också i den statliga organisationen
för kulturmiljövård, där Riksantikvarieämbetet och statens historiska
museer är central myndighet. Bidraget till länsmuseerna lämnas bl.a. för
att de skall fullgöra uppgifter inom den statliga kulturmiljövården. Bland
annat därför bör utredaren överväga om ansvaret i förhållande till
museiväsendet är ändamålsenligt fördelat mellan Riksantikvarieämbetet och
Statens kulturråd.
På regional nivå samverkar länsmuseerna inom kulturmiljövården med
länsstyrelserna. Kulturmiljövårdens regionala organisation har därmed en
utformning som skiljer sig från andra jämförbara samhällsområden.
Utredaren bör värdera hur organisationen fungerar, bl.a. med tanke på om
roll- och ansvarsfördelningen mellan länsstyrelsen och länsmuseet behöver
förtydligas. Utredaren bör, med beaktande av vad jag tidigare har anfört
om länsmuseernas övriga uppgifter, överväga om statsbidraget lämnas till
länsmuseerna under de former och på de villkor som är bäst ägnade att
främja en effektiv regional kulturmiljövård.
Utredaren bör beakta den fortsatta beredningen av HUR-utredningens
betänkande (SOU 1992:137) Arkeologi och Exploatering. Utredningen har
lämnat förslag om upphandling av arkeologiska utgrävningsuppdrag m.m. som
påverkar länsmuseernas möjligheter att förena en stödfunktion till
länsstyrelsen med egen arkeologisk uppdragsverksamhet.
Lämpligheten av att bibehålla Riksantikvarieämbetet och Statens historiska
museer i en gemensam myndighet kan lämpligen belysas i samband med
prövningen av den centrala museistrukturen.
I samband med genomgången av det regionala museistödet bör utredaren också
granska Statens kulturråds förslag om stöd till s.k. samverkansmuseer.
Förslaget innebär en fördelning av statligt kulturstöd till nya regionala
eller lokala museer och påverkar därför den totala insatsen på den
regionala nivån.
Utredaren bör även i övrigt granska Statens kulturråds uppgifter på
museiområdet och därvid överväga om statens behov av en tillsynsfunktion i
fråga om centrala och regionala museer och av övergripande museipolitisk
styrning bör tillgodoses i annan form än via Statens kulturråd.
Kulturrådets och de nuvarande ansvarsmuseernas delvis sammanfallande
roller bör därvid särskilt belysas.
Museerna uppvisar ett splittrat förhållande till forskningen.
Naturhistoriska riksmuseet bedriver en omfattande naturvetenskaplig
forskning. Generellt ingår det i museernas ansvar för samlingarna att
verka för att grundforskning bedrivs med utgångspunkt i dessa. Härutöver
har museerna behov av att forskning och metodutveckling bedrivs inom
sektorsspecifika områden som föremålsvård, museologi och museipedagogik
m.m. Synen på museernas konkreta uppgifter i forskningssammanhang skiftar
dock såväl hos museerna själva som hos universitet och forskningsråd. Det
råder således skilda uppfattningar bl.a. om huruvida museer själva skall
kunna utföra forskningsuppgifter eller enbart beställa och tillhandahålla
basmaterial för forskning. Utredaren bör diskutera dessa frågor med
berörda intressenter och redovisa sina slutsatser härav.
Det finns anledning att i detta sammanhang uppmärksamma de museer av
skilda slag som är anknutna till universiteten. En del av dessa har växt
fram som ett resultat av eller komplement till undervisning och forskning,
medan andra ursprungligen är donationer. Från universitetshåll har
framhållits att det finns betydande problem både beträffande museernas
roll i forskningen och vad gäller deras ställning i
universitetsorganisationen. Utredaren bör belysa dessa problem och föreslå
åtgärder.
Riksutställningar har sedan 1960-talet utgjort en central resurs för
produktion och distribution av vandringsutställningar samt rådgivning i
utställningsfrågor. Riksutställningar har under årens lopp utvecklat en
teknisk och pedagogisk kompetens som kunnat utnyttjas inte bara av
museerna utan också inom andra delar av kultur- och samhällslivet, där
utställningen fått en ökad användning som medium för förmedling av
kunskap, information och upplevelse. Samtidigt har såväl de centrala
museerna som länsmuseerna fått breddade uppgifter, vilket gjort det
naturligt för dem att själva i viss utsträckning producera
vandringsutställningar och även öka sina medietekniska kunskaper. Därmed
har en viss oklarhet uppstått om ansvarsfördelningen i berörda hänseenden.
Utredaren bör analysera Riksutställningars verksamhet och dess betydelse
för olika avnämare. Därvid bör klargöras vilka uppgifter som är unika för
Riksutställningar och därför även i fortsättningen bör fullgöras centralt
och vilka uppgifter som lika väl kan fullgöras av avnämarna själva.
Utredaren bör även diskutera förutsättningarna för att göra
Riksutställningars verksamhet ekonomiskt självbärande.
Det bör vidare vara en uppgift för utredaren att överväga i vad mån
staten, utöver sitt nuvarande ekonomiska ansvar för centrala och regionala
museer samt ett antal specialmuseer av nationell betydelse, i framtiden
har anledning att binda resurser vid riktade bidrag till icke-statliga
specialmuseer eller grupper av sådana museer. Övervägandena bör omfatta
såväl befintliga stödformer som framförda förslag till nya bidragsändamål.
Utredaren bör härutöver kunna föreslå de förändringar i strukturellt eller
övrigt hänseende som utredningsarbetet ger anledning till.
Utredningsarbetet bör bedrivas i nära samråd med Statens kulturråd, de
centrala museerna, Riksantikvarieämbetet, Riksutställningar, länsmuseerna
och övriga berörda instanser. Utredaren bör även samråda med kommittén
(dir. 1993:24) med uppgift att se över kulturpolitikens inriktning. Vidare
bör utredaren fortlöpande informera berörda huvudorganisationer och i
förekommande fall annan berörd central arbetstagarorganisation, med vilken
staten har eller brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor,
och bereda dem tillfälle att framföra synpunkter.
Utredaren bör beakta vad som anförs i regeringens direktiv (dir. 1984:5)
till kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning samt (dir. 1992:50) om att redovisa verksamhetens
regionalpolitiska konsekvenser. Jag vill i detta sammanhang understryka
att den samhällsekonomiska situationen för lång tid framåt innebär att nya
offentliga åtaganden inom kulturområdet endast kan ske genom motsvarande
neddragningar och omprioriteringar.
Utredaren bör redovisa resultatet av sitt arbete före utgången av mars
1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar mig
att tillkalla en särskild utredare * omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) * med uppdrag att göra en översyn av mål- och strukturfrågor
m.m. inom det statliga och statsunderstödda museiväsendet,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag
att kostnaderna skall belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Kulturdepartementet)
1 Prop. 1974:28 om den statliga kulturpolitiken, bet. 1974:KrU15, rskr.
1974:248; prop. 1975:20 om den statliga kulturpolitiken 2, bet.
1975:KrU12, rskr. 1975:201; prop. 1975/76:135 om den statliga
kulturpolitiken 3, bet. 1975/76:KrU35, rskr. 1975/76:355; prop.
1976/77:100 (bil. 12 s. 166-171), bet. 1976/77:KrU37, rskr. 1976/77:218;
prop. 1979/80:134 om organisation av verksamheten vid Musikaliska
akademiens bibliotek, Musikmuseet och Svenskt musikhistoriskt arkiv, bet.
1979/80:KrU31, rskr. 1979/80:312; prop. 1986/87:97 om de centrala
museernas uppgifter och ansvar, bet. 1986/87:KrU21, rskr. 1986/87:342;
prop. 1989/90:100 (bil. 10 s. 53-62), bet. 1989/90:KrU21, rskr.
1989/90:224.