Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om konsekvenserna för Sverige i fråga om överlåtelse av
beslutsbefogenheter och tillämpning av den s.k. närhetsprincipen vid
olika former för deltagande i den västeuropeiska integrationen
, Dir. 1993:20
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1993-02-04
Dir. 1993:20
Beslut vid regeringessammanträde 1993-02-04
Statsrådet Dinkelspiel anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas med uppdrag att närmare belysa dels
de praktiska konsekvenserna för Sverige i fråga om överlåtelse av besluts-
befogenheter, dels tillämpningen av subsidiaritetsprincipen, den s.k.
närhetsprincipen, vid ett medlemskap i EG/EU samt konsekvenserna i dessa
hänseenden av att stå utanför ett sådant samarbete.
Bakgrund
Mellanstatligt samarbete innebär att stater tillsammans söker lösa
gemensamma problem. Det kan hävdas att varje internationell överenskommelse
som därvid ingås i större eller mindre mån innebär en inskränkning av en
stats egen bestämmanderätt för att resultat som kommer alla till godo skall
kunna åstadkommas. Ytterligare ett steg är att formellt överlåta
beslutsbefogenheter till en mellanfolklig organisation.
EG innebär både mellanstatligt samarbete vid omfattning på vissa områden och
överlåtelse av beslutanderätt på andra områden. I stor utsträckning bygger EG
på tanken att gemensamma regler skall råda inom Gemenskapen. Beslut om
gemensamma regler fattas i första hand av EG:s ministerråd, där
medlemsländerna verkar gemensamt. Besluten är resultatet av en lång
beredningsprocess som inbegriper förberedande arbete i ett stort antal
kommittéer och andra fora, med representanter för, bl.a. medlemsländerna och
intresseorganisationer. EG:s parlament har under senare år fått ökad
kompetens i beslutsprocessen.
När beslutanderätten på ett område överlåts till EG avstår således ett
medlemsland från den del av sin beslutanderätt. Ett medlemsland deltar
emellertid i alla sammanhang där beslut förbereds och fattas inom EG och kan
på så sätt påverka inte bara sin egen situation utan även utvecklingen inom
Europa. Således kan på vissa områden ett medlemsland minska sin formella
beslutanderätt men öka sin reella bestämmanderätt. Länder som står utanför
EG saknar möjlihget till sådant inflytande i beslutsprocessen. I flertalet
fall torde de emellertid av omständigheterna i efterhand tvingas att anpassa
sig till besluten.
Hur de frågor som avgörs på EG-nivå skall förankras i nationella parlament
och hur samråd med myndigheter och intresseorganisationer skall ske regleras
självfallet inte av EG-fördragen. Sådana frågor avgör varje medlemsland
självt.
Sveriges förhållande till andra stater och till internationella
organisationer regleras i regeringsformen. Denna ger ett visst utrymme för
att överlåta beslutanderätt till en mellanstatlig organisation.
Grundlagsutredningen inför EG (Ju 1991:03) har till uppgift bl.a. att
överväga om den bestämmelsen behöver ändras inför ett svenskt medlemskap i
EG/EU och att i övrigt föreslå nödvändiga grundlagsändringar inför ett sådant
medlemskap. Grundlagsutredningen har också att överväga på vilket sätt
riksdagen skall kunna spela en aktiv roll i EG-samarbetet och hur val i
Sverige av ledamöter till Europaparlamentet bör ske.
Vissa sakområden hör till EG:s exklusiva beslutskompetens. På vissa andra
områden delar EG kompetensen med medlemsländerna. På många andra områden har
enbart medlemsländerna kompetens. Frågan om kompetensfördelning mellan
EG-institutionerna och medlemsländerna har under senare tid kommit i
förgrunden i debatten. Subsidiaritetsprincipen, den s.k. närhetsprincipen,
innebär att beslut skall fattas så nära dem som berörs av besluten som
möjligt. Endast i den utsträckning det är nödvändigt med gemensamma regler
skall beslutanderätt, helt eller delvis, tillkomma gemensamma organ.
Principen är inskriven i fördraget om en Europeisk union
(Maastricht-fördraget).
Nyligen har inom EG fattats väsentliga beslut om hur principen skall
tillämpas. Förslag har lagts fram om att återföra gemenskapsbeslut till
medlemsländernas beslutskompetens.
Den 1 juli 1991 lämnade den dåvarande regeringen in Sveriges ansökan om
medlemskap i EG till ordföranden i EG:s minsterråd. Den 1 februari 1993
inledde Sverige medlemskapsförhandlingar med EG.
Avsikten är att medborgarna skall beredas tillfälle att ta ställning till
förhandlingsresultatet i en folkomrösning under år 1994. Det är av stor
betydelse att innebörden av ett EG-medlemskap belyses så allsidigt och
grundligt som möjligt före folkomröstningen.
En kommitté bör därför tillkallas med uppgift att belysa konsekvenserna för
Sverige i fråga om överlåtelse av beslutsbefogenheter och tillämpning av
subsidiaritetsprincipen, den s.k. närhetsprincipen, vid ett medlemskap i
EG/EU samt konsekvenserna i dessa hänseenden av att stå utanför ett sådant
samarbete.
Regeringen har den 28 januari 1993 resp. denna dag beslutat genomföra
motsvarande konsekvensanalyser såvitt avser samhällsekonomin i vid bemärkelse
resp. utrikes- och säkerhetspolitiken samt miljön.
Avsikten är också att regeringen - på föredragning av chefen för
Socialdepartementet - skall fatta beslut om genomförande av en
konsekvensanalys såvitt avser välfärd och jämställdhet. Ytterligare
konsekvensutredningar kan komma att beslutas senare. De olika
konsekvensutredningarna bör samråda om uppläggningen av arbete.
Jag har i detta ärende samrått med statsrådet Laurén.
Uppdraget
Utvecklingen inom EG och subsidiarietetsprincipens, den s.k.
närhetsprincipens, tillämpning väcker konstitutionella och andra frågor.
Grundlagsutredningen inför EG behandlar de konstitutionella aspekterna.
Utredningen har emellertid inte haft anledning att närmare ta upp olika
sakfrågor och belysa dem i ett framtidsperspektiv.
Kommittén bör därför, mot bakgrund av de konstitutionella aspekter som
behandlas av Grundlagsutredningen inför EG, analysera hur Sverige vid ett
medlemskap i EG/EU kommer att påverkas av att vissa beslut som skall gälla
också i Sverige fattas av EG:s institutioner.
Vid analysen bör belysas vilka möjligheter Sverige rent praktiskt har att
påverka innehållet i de gemensamma besluten. Vidare bör, med beaktande av
Grundlagsutredningens förslag, belysas möjligheterna till demokratisk
förankring i Sverige av de gemensamma besluten.
Kommittén bör vidare analysera hur subsidiaritetsprincipen, den s.k.
närhetsprincipen, är avsedd att tolkas och tillämpas på olika områden, och
vad tillämpningen av denna princip kan komma att betyda för den närmare
kompensfördelningen mellan EG/EU och Sverige.
Till grund för denna analys bör ligga en redovisning av kompetensfördelningen
mellan EG och dess medlemsländer såsom denna regerlats i de grundläggande
fördragen, utvecklats av EG-domstolen och vidareutvecklats i
Maastrichtfördraget.
I angivna avseenden bör kommittén också belysa konsekvenserna för Sverige av
att stå utanför EG/EU, både i ett kortare och ett längre perspektiv.
Kommittén bör beakta de förslag som läggs fram i Gundlagsutredningens inför
EG kommande betänkande. Underlag för kommitténs arbete finns också i flera
EG-rättsliga internationella och svenska arbeten samt olika studier och
rapporter inom EG-kommissionen, i vissa medlemsländer och i Sverige om
tolkningen och tillämpningen av subsidiaritetsprincipen, den s.k.
närhetsprincipen. Kommittén bör ta del av nyssnämnda material samt informera
sig om och följa utvecklingen inom EG vad gäller dessa frågor. Vidare bör
kommittén samråda med de utredare och kommittéer och andra som arbetar med
angränsande frågor.
Regeringen har i dag beslutat att till det samlade utredningsarbetet med
konsekvensanalyser knyta en parlamentarisk sammansatt referensgrupp med
företrädare för politiska partier med uppgift att följa utredningsarbetet.
Kommittén bör lämna referensgruppen fortlöpande information om kommitténs
arbete samt inhämta gruppens synpunkter på vilka problem som kommittén
särskilt bör analysera.
Resultatet av kommitténs arbete bör redovisas senast den 1 oktober 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om utrikes
handel
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119) - med
högst sex ledamöter för att utreda konsekvenserna för Sverige i fråga om
överlåtelse av beslutsbefogenheter och tillämpning av
susidiarietetsprincipen, den s.k. närhetsprincipen, vid olika former för
deltagande i den västeuropeiska integrationen,
att utse en av ledamöterna till ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att kostnaderna skall belasta tredje huvudtitelns
anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens hemställan och bifaller hans
hemställan.
(Utrikesdepartementet)