Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om kunskapsspridning m.m. inom arbetslivsområdet, Dir. 1993:15
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1993-02-11
Dir. 1993:15
Beslut vid regeringssammanträde den 11 februari 1993
Chefen för Arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Hörnlund, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda kunskapsspridningen
inom arbetslivsområdet. I uppdraget bör ingå att föreslå
erfarenheterna från Arbetslivsfondens verksamhet skall kunna föras
vidare efter fondens avveckling.
Utredaren bör också se över den utbildning och information som
finansieras av Arbetsmiljöfonden.
Mot bakgrund av de förslag som utredaren kan komma att lämna är denne
också oförhindrad att föreslå de organisationsförändringar som krävs.
Uppdraget bör redovisas senast den 1 april 1994.
Bakgrund
Inom arbetslivsområdet fördelas stora resurser till forskning,
utveckling och informationsspridning. Flera myndigheter arbetar inom
detta fält.
Arbetsmiljöfonden (AMFO) finansierar forskning, utveckling, utbildning
och information. Arbetslivsfonden ger bidrag till arbetsgivare för
rehabilitering av anställda, minskning av sjukfrånvaron och
investeringar för en bättre arbetsmiljö. Arbetsmiljöinstitutet och
Arbetslivscentrum bedriver forskning, utbildning, information och
dokumentation. Arbetsmiljöinstitutets tyngdpunkt ligger inom det
medicinskt-naturvetenskapliga området medan Arbetslivscentrum är ett
samhällsvetenskapligt och ekonomiskt inriktat forskningsinstitut. Slutligen
har Arbetarskyddsstyrelsen, förutom uppgiften att vara c
förvaltningsmyndighet för arbetsmiljö- och arbetstidsfrågor, även
uppgifter vad gäller dokumentation, information och kunskapsspridning
inom arbetsmiljöområdet.
Vid sidan av dessa myndigheter finns flera organ som drivs, i samverkan,
av parterna på arbetsmarknaden. Av dessa kan nämnas Arbetarskyddsnämnden
och Föreningen för arbetarskydd.
Det nuvarande systemet har varit ett komplement till arbetsmarknades-
parternas reguljära former för samordning, kunskapsspridning m.m. och
har växt fram ur den svenska förhandlingsordningen. Det har varit
utformat för att tillgodose flera kunskapsbehov, bl.a. att kartlägga de
risker individen löper till följd av arbetsplatsernas fysiska och
psykiska villkor, att inympa arbets- och beteendevetenskapliga rön i
företagens rationaliseringssträvanden och att täcka alla parters behov
av information och kunskap om arbetslivet.
En del av bidragen från AMFO avser forskning och utveckling.
Utvecklingsprojekt kan vara av generell natur och avse såväl utveckling
som utredningsarbete. Utvecklingsarbetet kan också bedrivas med ett
regionalt eller lokalt perspektiv på projekten. I den delen har AMFO och
Arbetslivsfonden likartade arbetsuppgifter och samarbete har förekommit
i flera projekt.
En annan del av bidragen har avsett utbildning och information. Dessa
medel avser till största delen utbildning inom i förhand definierade
områden, främst utbildning av styrelserepresentanter och s.k.
arbetsmiljöutbildning. Denna utbildning har i betydande omfattning
arrangerats på lokal nivå med hjälp av centralt utarbetat kursmaterial.
Bidrag ges dels till partsgemensamma organ, dels till parterna var för
sig.
Från AMFO finansieras också större delen av de regionala skyddsombudens
verksamhet. Hittills har en viss andel av fondens årliga intäkter från
arbetarskyddsavgiften avsatts för detta ändamål (jfr. prop. 1988/89:125
bil. 8 s. 22).
Arbetslivsfondens stödmöjligheter har väckt stort intresse inom både
offentlig och privat verksamhet. Vid slutet av år 1992 hade drygt 8 000
arbetsplatser fått stöd. Krav från fonden på ambitiösa problemlösningar
och en helhetssyn på arbetsmiljö, arbetsorganisation och rehabilitering
av anställda leder till en process där idéer utvecklas och förädlas.
Ofta leder förnyelsearbetet också till avsevärda produktivitetsförbättringar.
Flera utredningar och beslut av statsmakterna under senare tid har
berört den offentliga verksamheten inom arbetslivsområdet.
Riksrevisionsverket (RRV) har i utredningen Informationsverksamhet inom
arbetslivsområdet tagit upp frågan om den osäkerhet vad gäller roller
och uppgiftsfördelning mellan regering, parter och myndigheter som
råder. Förslaget har remissbehandlats. Vidare har RRV under hösten 1992
slutfört en förvaltningsrevision av Arbetslivsfonden där flera
åtgärdsförslag vad gäller bl.a. fonden och Arbetarskyddsverket redovi
I betänkandet (SOU 1992:103) FHU 92 har 1992 års företagshälsovårdsutredning
bl.a. behandlat frågor om kunskapsspridning,
särskilt till småföretag. Betänkandet har remissbehandlats.
Tidigare har nämnts att det nuvarande systemet varit ett komplement till
arbetsmarknadsparternas reguljära samverkansformer då parterna på
arbetsmarknaden haft ett direkt inflytande på myndigheternas verksamhet.
Detta förhållande har ändrats i och med Svenska Arbetsgivareföreningens
(SAF) beslut att träda ur styrelserna för de nämnda myndigheterna. Detta
har senare lett till ett beslut att slopa intresserepresentaitonen i
dessa styrelser (prop. 1991/92:123, bet. 1992/93:KU 36, rskr.
1992:93:305).
Riktlinjer för utredningsuppdraget
Spridningen av kunskaper från forsknings- och utvecklingsverksamheten
inom arbetslivsområdet är av väsentlig betydelse, inte bara för en
förbättrad arbetsmiljö i en snäv mening, utan även som ett led i en
utveckling av organisation och produktivitet i arbetslivet.
Det är därför av stor betydelse att det, förutom forskarsamhällets egna
kanaler för en inomvetenskaplig spridning av forskningsresultat, finns
kanaler för att på ett systematiserat och genomtänkt sätt föra ut
kunskaper och information från FoU-verksamheten till samhället i övrigt
samt att återföra signaler från de olika aktörerna inom arbetslivet till
de FoU-utförande organen. Frågan om spridning av kunskaper på det lokala
och regionala planet liksom en kontinuerlig uppföljning av erfarenheter
och kunskapsbehov måste särskilt uppmärksammas. Särskild uppmärksamhet
bör riktas mot de mindre företagens behov. Utredaren bör lämna ett
förslag till hur ett system för kunskapsspridning inom arbetslivsområdet
skall organiseras och finansieras. En utgångspunkt för förslaget bör
vara en samverkan med alla parter på området. Företagshälsovårdens roll
i sammanhanget bör också belysas.
Utredaren bör vara oförhindrad att överväga alla de olika kanaler för
kunskapsspridning som kan vara av intresse i sammanhanget.
Regeringen har i 1993 års budgetproposition (prop. 1992/93:100, bil. 11
s. 25) föreslagit att Arbetslivsfonden skall avsluta sin bidragsgivning
för sådana ändamål som avser åtgärder på arbetsplatserna den 31 december
1993 och att fondens verksamhet skall vara helt avslutad till den 1 juli
1995. Genom fondens verksamhet har en stor mängd praktisk erfarenhet
samlats vad gäller utformning av arbetsplatsprogram för en förbättrad
arbetsmiljö och arbetsorganisation samt aktiv rehabilitering. Mot bl.a.
denna bakgrund har regeringen den 5 september 1991 uppdragit åt
Arbetslivsfonden att utreda förutsättningarna för att lokala/regionala
kunskapscentra inrättas. Utredaren bör, bl.a. utifrån vad som kommit
fram i detta arbete, överväga hur erfarenheterna från Arbetslivsfonden
skall kunna föras vidare vid en avveckling av Arbetslivsfondens
verksamhet och vägas samman med förslagen i övrigt.
Vidare bör utredaren utvärdera det nuvarande systemet för finansiering
av den utbildning och information som f.n., på olika sätt, finansieras
av AMFO och föreslå hur AMFO:s finansiering av regionala skyddsombud
beaktas. Tyngdpunkten i AMFO:s verksamhet ligger i forsknings- och
utvecklingsfrågor. En utgångspunkt bör därför vara att AMFO, beträffande
kunskapsspridning, inriktar sina insatser dels på spridning av resultat
från forskning och utveckling dels på utveckling av metoder och former
för kunskapsspridning inom arbetslivsområdet liksom utvärdering av
dessa.
Mot bakgrund av de förslag som utredaren kan komma att lämna bör denne i
övrigt vara oförhindrad att föreslå de organisationsförändringar som
krävs.
Övrigt
I arbetet skall beaktas innehållet i regeringens kommittédirektiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5), om beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamhet (dir. 1988:43) och om redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Tidplan
Uppdraget skall redovisas senast den 1 april 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Arbetsmarknadsdepartementet att tillkalla en
särskild utredare, omfattad av kommittéförordningen (1976:119), med
uppdrag att se över frågan om kunskapsspridning m.m. inom
arbetslivsområdet samt att besluta om sakkunniga, experter,
referensgrupp, sekreterare och annat biträde till utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar om att kostnaderna skall
belasta tionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.