Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagen (1971:176) om vissa internationella sanktioner, Dir. 1993:144
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1993-12-22
Dir. 1993:144
Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 1993.
Statsrådet Dinkelspiel anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att se över
lagen (1971:176) om vissa internationella sanktioner med syfte bl.a. att
modernisera och tekniskt anpassa det svenska regelsystemet till de nya
krav som omvärlden, särskilt Förenta nationerna, ställer.
Bakgrund
Sverige är som medlem i Förenta nationerna (FN) folkrättsligt bundet av
sådana beslut om sanktioner av icke-militär natur som säkerhetsrådet
antar i syfte att upprätthålla internationell fred och säkerhet. I syfte
att Sverige snabbt skall kunna följa ett beslut eller en rekommendation
av FN:s säkerhetsråd infördes år 1971 lagen (1971:176) om vissa
internationella sanktioner (sanktionslagen). Sverige hade då sedan år
1969 sanktioner i kraft mot Rhodesia. Sanktionslagen kom att utformas
med dessa sanktioner som förebild.
Lagen är uppbyggd som en s.k. beredskapslag. Den är formellt i kraft men
kan bara tillämpas för att följa ett beslut eller en rekommendation av
säkerhetsrådet. Efter en lagändring som trädde i kraft den 1 januari
1993 kan den också tillämpas, om samarbetet inom Europeiska
gemenskaperna (EG) eller inom Europeiska säkerhetskonferensen (ESK) för
att främja internationell fred och säkerhet påkallar det och om det är
ett svenskt intresse att sådana åtgärder vidtas. Enligt 1 § i lagen får
regeringen förordna att vissa i lagen närmare angivna åtgärder skall
vidtas mot stat eller område som i nyssnämnda ordninng har gjorts till
föremål för sanktioner (blockerad stat). Lagen innehåller ett antal
bemyndiganden för regeringen att förbjuda skilda typer av förfaranden
såsom in- och utförsel av varor, luft-, sjö- och landstrafik,
betalningar m.m. till eller från den blockerade staten. Riksdagen måste
godkänna regeringens förordnande att tillämpa lagen. Detta sker i
efterhand enligt bestämmelserna i 1 § andra stycket där det sägs att ett
förordnande måste underställas riksdagen för prövning, om det skall
bestå, inom en månad från förordnandet eller, om riksmöte inte pågår,
inom en månad från början av nästa riksmöte. Riksdagen måste därefter
godkänna förordnandet eller, om riksmöte inte pågår, inom en månad från
början av nästa riksmöte. Riksdagen måste därefter godkänna förordnandet
inom två månader från underställningen. Sker inte detta, förfaller
regeringens förordnande.
Sanktionslagen tillämpades mot Rhodesia fram till år 1979. År 1977
beslutade säkerhetsrådet om ett vapenembargo mot Sydafrika varvid
sanktionlagen fick utgöra grund för svenska sanktioner (SFS 1977:1127)
som fortfarande gäller.
Det förbud som Sverige införde mot investeringar i Sydafrika år 1979
hade inte sin grund i någon resolution av säkerhetsrådet, utan är en
ensidig svensk sanktionsåtgärd. Detsamma gällde den handelsblockad
riktad mot Sydafrika och Namibia som Sverige införde år 1987. Då någon
enighet inte kunde uppnås i säkerhetsrådet om handelssanktioner vid de
ansträngningar som gjordes framför allt under slutet av år 1986 och
början av år 1987 inhämtade dåvarande regeringen i stället riksdagens
bemyndigande att ändå få tillämpa sanktionslagen för en handelsblockad
mot ifrågavarande länder vilket riksdagen godkände. Blockaden upphävdes
slutligt i september i år. Lagen om förbud mot investeringar i Sydafrika
upphörde att gälla vid utgången av november månad detta år.
Sanktionslagen omfattade i sin ursprungliga lydelse i första hand förbud
mot varuhandel liksom vissa tjänster i samband med varuhandel,
betalningar samt trafik.
I augusti 1990 fattade säkerhetsrådet beslut om sanktioner mot Irak och
Kuwait, vilka fortfarande är i kraft mot Irak. Därefter har
säkerhetsrådet också beslutat om sanktioner mot "Förbundsrepubliken
Jugoslavien" (Serbien-Montenegro), Libyen, Somalia, Haiti samt
sanktioner som riktar sig mot UNITA-gerillan i Angola.
De resolutioner som säkerhetsrådet beslutat under senare tid har många
gånger varit omfattande och innehåller förbud som Sverige inte
omedelbart kunnat följa i avsaknad av vederbörliga bemyndiganden i
sanktionslagen. Detta gäller t.ex. förbud mot tjänstehandel och frågan
om frysning av en blockerad stats tillgångar. Genom ändringar, som trätt
i kraft den 1 juli 1993, har lagen emellertid kompletterats i dessa
hänseenden (prop. 1992/93:229, bet. 1992/93:UU 34, rskr. 1992/93:411,
SFS 1993:664).
Även i andra avseenden har lagen under de gångna åren ändrats.
Sanktionslagen kom till år 1971 och är som nyss nämnts i sin
grundläggande utformning uppbyggd efter sanktioner som säkerhetsrådet
beslutade om redan under 1960-talet. Under senare år har säkerhetsrådet
enats om flera och omfattande sanktioner av bindande natur med
långtgående och nya typer av förbud. Den svenska sanktionslagen i sin
dåvarande utformning har visat sig vara otillräcklig som instrument för
ett snabbt genomförande av sanktionerna. Vidtagna ändringar har
visserligen kompletterat lagen i aktuella hänseeden. En allmän översyn
av lagen är ändå påkallad.
Sverige har ansökt om medlemskap i Europeiska unionen (EU). Ett svenskt
medlemskap i EU kan också medföra konsekvenser för den tekniska
utformningen av det svenska regelverket. Detta bör också beaktas i
översynen.
Med hänsyn till vad jag nu har anfört bör en särskild utredare få i
uppdrag att se över sanktionslagen.
Uppdraget
Utredaren skall analysera i vilka avseenden utformningen av svensk
lagstiftning påverkas i ljuset av sådana beslut som fattas av FN:s
säkerhetsråd eller inom EU eller ESK samt föreslå de ändringar och
moderniseringar som påkallas av detta.
Utredaren skall också - inom ramen för den allmänna översynen - överväga
om nuvarande uppläggning med godkännande i efterhand av riksdagen är
ändamålsenlig eller om det finns alternativa lösningar för attt ta
tillvara riksdagens möjligheter till insyn och kontroll. Andra frågor
som har aktualiserats vid tillämpningen av framför allt senare
resolutioner är sådana om t.ex. behov av en tillsynsmyndighet och
handläggningsordningen för dispensansökningar. Är det ändamålsenligt att
regeringen alltid skall besluta om undantag från sanktionerna? Utredaren
bör inventera dessa och övriga frågor som uppkommit under tillämpningen
av hittillsvarande sanktioner samt även utreda hur med Sverige
jämförbara länder hanterar motsvarande santionsärenden. Utredaren bör
också, i möjligaste mån, analysera vilka typer av sanktioner som kan
förväntas komma att beslutas av säkerhetsrådet, inom EU eller ESK
framöver och så långt möjligt utforma förslaget till nya regler så att
de fångar upp alla förutsebara typer av ekonomiska sanktioner. Härvid
skall utredaren särskilt uppmärksamma reglerna i 8 kap. regeringsformen.
Utredaren bör redovisa sitt uppdrag senast den 1 oktober 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
utrikeshandel
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - för att se över lagen (1971:176) om vissa internationella
sanktioner, samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att kostnaderna skall belasta tredje huvudtitels
anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.