Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppföljning av 1993 års universitets- och högskolereform, Dir. 1993:143
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1993-12-23
Dir. 1993:143
Beslut vid regeringssammanträde 1993-12-22.
Statsrådet Ask anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en
uppföljning av 1993 års universitets- och högskolereform. Avsikten är
att studera hur den nya friheten och det ökade ansvaret som kännetecknar
reformen utnyttjats av universiteten och högskolorna under
treårsperioden 1993/94-1995/96.
Arbetet bör inledas omgående och pågå t.o.m. den 1 mars 1996.
Ansvaret ligger på universitet och högskolor
I proposition 1992/93:1 Universitet och högskolor - frihet för kvalitet
föreslogs långtgående förändringar i regelverket för de statliga
universiteten och högskolorna. De grundläggande principerna bakom dessa
förändringar var att skapa frihet för universitet och högskolor att
besluta om innehåll i och institutionella ramar för verksamheten. Dessa
principer godkändes av riksdagen i december 1992 (bet. 1992/93:UbU3,
rskr. 1992/93:103).
Den nya högskolelag (1992:1434) och högskoleförordning (1993:100, senast
ändrad 1993:1080 respektive 1993:221 för Sveriges lantbruksuniversitet)
samt det nya resurstilldelningssystem för grundutbildning, som delvis
infördes den 1 juli 1993, innebär att statsmakterna övergivit den
direkta styrning av landets lärosäten för högre utbildning och forskning
som tillämpats under lång tid. I stället har ansvaret för mycket stora
resurser och en väsentlig del av den långsiktiga kompetensutvecklingen i
landet lämnats över till universiteten och högskolorna. (Jfr prop.
1992/93:169, bet. 1992/93:UbU14, rskr. 1992/93:363.)
Två av de statliga högskolorna, nämligen Chalmers tekniska högskola och
Högskolan i Jönköping, förs fr.o.m. den 1 juli 1994 över till
stiftelseform för att ytterligare öka mångfalden (prop. 1992/93:321,
bet. 1992/93:UbU18, rskr. 1992/93:405).
Den väsentligt ökade självständigheten för universiteten och högskolorna
har kombinerats med en ordning som innefattar kraftfulla incitament för
att utveckla kvaliteten i verksamheten och öka effektiviteten i
resursutnyttjandet. Universitetskanslern har givits ansvar för nationell
utvärdering och kvalitetsbedömning. Sålunda svarar två nya myndigheter,
Kanslersämbetet och Rådet för grundläggande högskoleutbildning, för att
stimulera och stödja universiteten och högskolorna i deras
ansträngningar att utveckla kvaliteten. Vidare införs successivt nya
resurstilldelningssystem såväl för grundutbildning som för forskning och
forskarutbildning under treårsperioden. Ett uppföljningsansvar har lagts
på Verket för högskoleservice (VHS).
Reformen har genomförts parallellt med att ökade resurser tillförts
universitet och högskolor för att möjliggöra en kraftig ökning av
antalet studenter i grundläggande högskoleutbildning.
Uppdraget
De viktigaste målen för 1993 års universitets- och högskolereform är
att väsentligt öka universitetens och högskolornas frihet i förhållande
till regering och riksdag,
att stimulera till mångfald i fråga om såväl innehåll i som organisation
av verksamheten,
att höja kvaliteten i verksamheten,
att utnyttja resurserna effektivt,
att öka antalet studenter och doktorander som fullföljer sin utbildning,
och
att anpassa utbildningsutbudet inom den grundläggande
högskoleutbildningen till studenternas efterfrågan.
Utredaren bör studera hur dessa grundläggande mål förverkligas vid
universiteten och högskolorna under den första treårsperioden. Utredaren
bör även studera hur den nya högskolelagen och den nya
högskoleförordningen tillämpas. Utredaren bör särskilt belysa i vilken
utsträckning reformens intentioner trängt igenom till dem som ytterst
svarar för verksamheten, nämligen lärarna och studenterna.
Utredaren bör också särskilt belysa hur följande aspekter utvecklats:
- Studentinflytandet i olika beslutsorgan
- Behörighetsvillkor och urvalsregler
- Antagningssystem och information till studenterna
- Den högre utbildningens internationalisering
- Relationerna mellan styrelse-fakultet och institutioner
- Ansvaret för den interna utvärderingen.
Vidare bör tillgängligheten till högre utbildning i olika delar av
landet belysas liksom eventuella förändringar vad gäller den sociala,
könsmässiga och regionala rekryteringen till högre utbildning.
Ramar för utredarens arbete
För den särskilda utredarens arbete gäller kommittédirektiven (dir.
1984:5 samt dir. 1992:50) till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning respektive redovisning
av regionalpolitiska konsekvenser.
Utredaren skall samråda med Arbetsgruppen (U 1992:E) för jämställdhet i
högre utbildning och forskning, den s.k. JÄST-grup*pen, vilken tagit
initiativ till en samlad utvärdering av de projekt som bedrivits på
senare tid inom universitet och högskolor med sikte på ökad
jämställdhet.
Utredaren skall vidare från Utredningen om nytt resurstilldelningssystem
för universitet och högskolor (1992:05), den s.k. Resursberedningen,
hämta erfarenheter av i första hand det nya resurstilldelningssystemet.
Utredaren skall slutligen samråda med Kanslersämbetet vad gäller arbetet
med att utveckla kvaliteten och med Verket för högskoleservice vad
gäller uppföljningen av verksamheten.
Arbetet skall fortlöpande redovisas översiktligt.
Utbildningsdepartementet avser att i särskild ordning bereda företrädare
för riksdagspartier, organisationer och andra intresserade möjlighet att
ta del av dessa redovisningar. Den första redovisningen bör göras i
september 1994.
Utredningsarbetet skall slutredovisas den 1 mars 1996.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att rege*ringen
bemyndigar chefen för Utbildningsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att göra en uppföljning av 1993 års
universitets- och högskolereform,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.