Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Mästarbrev för hantverksutövare, Dir. 1993:142
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1993-12-22
Dir. 1993:142
Beslut vid regeringssammanträde 1993-12-22
Chefen för Kulturdepartementet, statsrådet Friggebo, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda frågor om rätt att
utfärda mästarbrev för hantverkare.
Utredarens förslag bör läggas fram senast den 28 februari 1994.
Bakgrund
Mästarbrev kan tilldelas skickliga hantverksutövare efter ett
prövningsförfarande som är reglerat i kungörelsen (1973:596) om mästarbrev
för hantverksutövare. Enligt bestämmelserna utfärdas mästarbrev i dag av
Företagarnas Riksorganisation efter handläggning och yttrande av
Mästarbrevsnämnden, en nämnd sammansatt av företrädare för Företagarnas
Riksorganisation, Närings- och Teknikutvecklingsverket (NUTEK) och
Konsumentverket.
Gesällbrev är i regel ett första steg till mästarbrev. Gesällbrev utfärdas
huvudsakligen av Företagarnas Riksorganisation efter avlagt gesällprov.
Någon författning som reglerar utfärdandet av gesällbrev finns inte.
När mästarbrevskungörelsen från år 1940 upphävdes och ersattes med nu
gällande kungörelse tillerkändes Sveriges hantverks- och
industriorganisation (SHIO) rätt att utfärda mästarbrev. På grund av
organisationsförändringar överfördes den rätten år 1979 till Sveriges
hantverks- och industriorganisation * Familjeföretagen (SHIO-
Familjeföretagen), därefter år 1987 till Småföretagens Riksorganisation
och senast år 1991 till Företagarnas Riksorganisation. I samband med den
senaste organisationsförändringen valde några hantverksföreningar att stå
utanför Företagarnas Riksorganisation. Några fristående hantverks- och
småföretagsföreningar bildade därefter en ny gemensam riksorganisation,
Sveriges Hantverks- och Småföretag (SHS).
Ett antal framställningar om förändringar av systemet med utfärdandet av
mästarbrev har kommit in till Kulturdepartementet. Stockholms stads
Hantverksförening och Hässleholms Hantverks- & Industriförening har
hemställt om en författningsändring som ger föreningarna och andra
fristående hantverksföreningar rätt att dela ut mästarbrev. SHS har ansökt
om rätt att som riksorganisation utfärda mästarbrev och gesällbrev.
Företagarnas Riksorganisation har hemställt att deras rätt att utfärda
gesällbrev regleras. Konkurrensverket har i en särskild skrivelse till
regeringen anfört att systemet för utfärdande av mästarbrev inte är
förenligt med konkurrensintresset och att både kungörelsen om mästarbrev
för hantverksutövare och Mästarbrevsnämnden bör upphöra.
NUTEK har de senaste två budgetåren disponerat ett anslag om 500Ê000 kr
från Kulturdepartementets huvudtitel. Medlen har använts för insatser vid
hantverksföretag, genomförande av utbildningar, information och
rådgivning samt till administrations- och kanslikostnader för
Mästarbrevsnämnden. I 1994 års budgetpropositionen anför regeringen mot
bakgrund av att den arbetar för en renodling av de verksamhetsformer i
vilka statlig verksamhet skall bedrivas och att det därför sker en
omprövning av offentliga regleringar som hämmar konkurrensen och som inte
kan försvaras av andra samhälleliga intressen (prop. 1993/94:100 bil. 12
p. B 2) att statens roll vid utfärdande av mästarbrev håller på att prövas
och att en framtida organisation för utfärdande av mästarbrev kan utformas
utan att särskilda statliga medel behövs. Därför anser regeringen att
något sådant anslag som hittills har disponerats av NUTEK för finansiering
av bl.a. Mästarbrevsnämnden via Företagarnas Riksorganisation inte skall
finnas med på statsbudgeten från och med budgetåret 1994/95.
Nuvarande system
Den som söker mästarbrev måste enligt kungörelsen ha arbetat i minst sex
år i det yrke som mästarbrevet avser, ha förvärvat skicklighet och
erfarenhet samt ha kunskaper i kalkylation och bokföring. Yrkeskunnigheten
kan styrkas genom gesällbrev, utlärningsbevis, intyg om mästarprov eller
på annat sätt. De företagsekonomiska kunskaperna kan styrkas genom
Företagarnas Riksorganisations företagardiplom eller genom intyg om annan
motsvarande utbildning.
Mästarbrevsnämnden utreder kvalifikationerna hos dem som söker mästarbrev
samt till- eller avstyrker beviljandet av brev. Nämnden har kontinuerlig
kontakt med yrkesförbund och branschorganisationer både när en ansökan
bereds och när provbestämmelser för mästarbrev tas fram. Nämnden skapar
normer och riktlinjer för vilka kunskaper som krävs t.ex. i kalkylation
och bokföring. Två organ inom Företagarnas Riksorganisation sköter
hanteringen av gesällbreven. Företagarnas Utbildningsråd beslutar om
provbestämmelserna i samråd med branschförbunden och Centrala
Hantverksrådet sköter handläggningen av gesällbreven. Det utfärdas ca
200*300 mästarbrev per år inom ett 80-tal olika hantverksyrken och ca 1
500 gesällbrev per år inom ett 70-tal yrken.
Ett mästarbrev kan enligt kungörelsen återkallas av Företagarnas
Riksorganisation bl.a. om innehavaren av brevet i utövandet av sitt yrke
gjort sig skyldig till brottsligt förfarande eller visat uppenbar
vårdslöshet eller bristande skicklighet. Den som obehörigen utger sig för
att inneha mästarbrev kan enligt kungörelsen dömas till böter.
Genom mästarbrevskungörelsen har Företagarnas Riksorganisation,
Mästarbrevsnämnden, NUTEK och Konsumentverket tilldelats uppgifter av
förvaltningskaraktär. Vissa skäl talar för att beslut att utfärda och
återkalla mästarbrev för en enskild hantverkare är att betrakta som
myndighetsutövning.
Vissa av kungörelsens bestämmelser är av den karaktären att de enligt
regleringen i 8 kap. regeringsformen skall meddelas genom lag.
Enligt 11 kap. 6 § tredje stycket regeringsformen krävs det vidare att
överlämnande av förvaltningsuppgifter till bolag, föreningar,
samfälligheter, stiftelser eller enskilda individer skall ske med stöd av
lag om förvaltningsuppgiften innefattar myndighetsutövning. Något
överlämnande i lag av förvaltningsuppgifterna till Företagarnas
Riksorganisation och Mästarbrevsnämnden har inte skett.
Bestämmelserna i mästarbrevskungörelsen är dock giltiga eftersom
författningar tillkomna före regeringsformens ikraftträdande enligt
övergångsbestämmelserna fortfarande är giltiga trots att de inte
tillkommit i den ordning som föreskrivs i regeringsformen.
Förutsättningar
Efter förslag i 1992 års budgetproposition (prop. 1991/92:100 bil.Ê1, bet.
1991/92:FiU20, rskr. 1991/92:128) fastslogs riktlinjerna för regeringens
styrning av de verksamheter som skall fortsätta att bedrivas under ett
statligt huvudmannaskap. En renodling skall ske av de verksamhetsformer i
vilka statlig verksamhet skall bedrivas. En fråga som alltid skall prövas
innan styrningen av en verksamhet läggs fast är om verksamheten är en
statlig angelägenhet.
Genom regeringens omläggning av näringspolitiken har betydelsefulla
åtgärder vidtagits för avreglering och konkurrens i många
samhällssektorer. Avregleringsarbetet är inriktat på en omprövning av
offentliga regleringar som hämmar konkurrensen och som inte kan försvaras
av andra samhälleliga intressen. Effektiva styrmetoder måste dock finnas
för bland annat skydd av liv, hälsa, säkerhet och miljön samt för att
trygga stora ekonomiska intressen. Om ett regelsystem kan anses nödvändigt
krävs noggranna avvägningar så att regelverket inte blir mer omfattande
och ingripande än skyddsintresset kräver.
Mästarbrev är att anse som ett frivilligt kompetensbevis, som är
värdefullt för hantverkaren för att styrka hans yrkesskicklighet och för
konsumenten för att välja en kompetent hantverkare. Mästarbrevet
härstammar från en tid då konsument- och konkurrenslagstiftning knappt
fanns och i vart fall inte hade den betydelse den har i dag. På senare år
har lagstiftningen inom marknadsrätten utvecklats starkt. Detta faktum
måste självfallet beaktas.
I vissa länder i Europa har mästarbrevet eller motsvarande kompetensbevis
stor eller avgörande betydelse för hantverkarens möjlighet att få arbete
eller driva näring. EES-avtalets ikraftträdande skapar även
förutsättningar för ökad rörlighet på arbetsmarknaden inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet. De organisationer som yttrat sig i ärendet
har starkt värnat om att mästarbrevet skall finnas kvar och har framhållit
brevens betydelse som konkurrensmedel.
Detta talar för att en offentligrättslig reglering av mästarbrevet i någon
form bör finnas kvar. Det bör dock övervägas om inte ytterligare
organisationer och föreningar bör ha en möjlighet att medverka vid
utfärdandet av breven.
Vidare behöver närmare analyseras vilka delar av regleringen som bör ske
genom lag.
Någon rättslig reglering av gesällbreven bör enligt min uppfattning inte
införas.
En särskild utredare bör lämpligen tillkallas för uppgiften.
Uppdraget
Utredaren bör överväga hur en offentligrättslig reglering av mästarbreven
skall utformas. Utredaren bör i samråd med de aktuella organisationerna
utarbeta förslag till bildandet av ett nytt eller förändrat organ till
vilken staten kan överlämna förvaltningsuppgiften att utfärda mästarbrev.
Utgångspunkten bör därvid vara att någon ny myndighet inte skall skapas.
De organisationer som i dag handlägger och beslutar i ärenden om
mästarbrev bör beredas möjlighet att tillsammans med andra
hantverksorganisationer samverka i det nya organet. Utredaren bör även
beakta konsumenternas intressen.
Utredaren bör också utarbeta författningsförslag rörande dels regleringen
av mästarbreven, inklusive kraven för dessa, dels om överlämnande av
uppgiften att utfärda dem. En utgångspunkt bör vara att regleringen inte
skall bli mer omfattande än vad den är i dag. En anpassning till
regeringsformen måste dock göras.
Utredaren bör beakta vad som anförts i regeringens direktiv (dir. 1984:5)
till kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning, om beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43) samt om att
redovisa verksamhetens regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Kulturdepartementet
att tillkalla en särskild utredare med uppgift att utarbeta förslag om
rätt att utfärda mästarbrev för hantverkare och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandes överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Kulturdepartementet)