Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Regionala utvecklingsbolag m.m., Dir. 1993:139
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1993-12-16
Dir. 1993:139
Beslut vid regeringssammanträde den 1993-12-16
Chefen för Näringsdepartementet, statsrådet P.Westerberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en organisationskommitté tillkallas för att etablera en
ny organisation för företagsutvecklande insatser på grundval av
riksdagens beslut med anledning av regeringens proposition Småföretags-
utveckling (prop. 1993/94:40, bet. 1993/94:NU11, rskr. 1993/94:80).
I kommitténs uppgifter skall ingå att, med utgångspunkt i riksdagens
beslut, bl.a.
- utarbeta underlag för beslut om bildandet av en ny bolagsstruktur med
ett moderbolag och 24 regionala utvecklingsbolag,
- förbereda inbetalningen av utvecklingsfondernas statliga
finansieringsmedel till staten,
- utarbeta ett system för regionala ramar m.m. för den finansieringsverksam-
het som under ledning av det nya moderbolaget skall bedrivas av de regionala
utvecklingsbolagen,
- utarbeta underlag för fördelningen av överskjutande tillgångar i
utvecklingsfonderna mellan stiftarna, däribland återbetalning av
lånemedel till staten, i samband med att fonderna avvecklas,
- bistå stiftarna vid själva avvecklingen av utvecklingsfonderna.
Beslut om nya utvecklingsbolag m.m.
De regionala utvecklingsfonderna bildades år 1978. Fonderna är organiserade
som stiftelser med staten samt respektive landsting och kommuner
utanför landsting som stiftare. Det finns en utvecklingsfond i varje
län.
Regeringen lämnade den 27 oktober 1993 propositionen (1993/94:40)
Småföretagsutveckling till riksdagen. I propositionen föreslås att
utvecklingsfonderna skall ersättas av regionala utvecklingsbolag i
aktiebolagsform, som skall arbeta med främst rådgivning och finansiering
gentemot små och medelstora företag. De regionala bolagen skall ha ett
nybildat, i huvudsak statligt ägt, aktiebolag som moderbolag och
majoritetsägare. Landsting och andra intressenter erbjuds att vara
delägare i de regionala bolagen.
Avsikten är att bildandet av bolag skall ske under våren 1994 och
verksamhet och tillgångar föras över till bolagen per den 1 juli 1994. I
propositionen anges att en lämplig väg att uppnå detta kan vara att de
nuvarande stiftelserna bildar bolag och för över tillgångar och
verksamhet till dessa, varefter aktierna i bolagen skiftas ut till de
blivande ägarna.
I propositionen förutsätts att de regionala utvecklingsfonderna
avvecklas i samband med att verksamheten tas över av de nya bolagen.
Överskjutande tillgångar i fonderna skall enligt deras stadgar fördelas
till stiftarna i proportion till vad de tillskjutit för verksamheten.
Vidare föreslås i propositionen att de medel som återlämnas till staten
i samband med att fonderna avvecklas i huvudsak bör användas för
fortsatt finansieringsverksamhet inriktad på små och medelstora företag.
De nya regionala utvecklingsbolagen skall fatta beslut i enskilda
finansieringsärenden inom vissa regionala ramar som anges av
moderbolaget. De nya bolagen föreslås bli undantagna från lagen
(1992:1610) om kreditmarknadsbolag.
I propositionen sägs att regeringen avser att tillkalla en
organisationskommitté för att förbereda den nya organisationen.
Riksdagen har den 14 december 1993 fattat beslut med anledning av
propositionen (bet. 1993/94:NU11, rskr. 1993/94:80). Besluten
överensstämmer i allt väsentligt med vad som sägs i propositionen. Den
aviserade organisationskommittén bör nu tillkallas.
Organisationskommitténs uppgifter
Organisationskommittén bör utarbeta underlag för beslut om bildandet av
en ny struktur med ett moderbolag och 24 regionala aktiebolag med den
verksamhetsinriktning som framgår av riksdagens beslut. Målet bör vara
att de nya regionala bolagen påbörjar sin verksamhet den 1 juli 1994.
Kommitténs uppgifter blir att bl.a. ta fram förslag till lämpliga bolags-
ordningar för såväl moderbolag som dotterbolag. Vidare skall kommittén
utarbeta förslag som rör bolagens närmare organisation och
verksamhetsinriktning samt i detta sammanhang bl.a. överväga hur den
regionala produktrådsverksamheten skall inordnas i organisationen.
Kommittén bör utarbeta förslag till avtal mellan staten och berörda
näringslivsorganisationer beträffande organisationernas medverkan i
verksamheten. Kommittén bör vidare analysera bl.a. behovet av kapital i
bolagen samt överlägga med enskilda landsting och andra tänkbara
delägare till de regionala bolagen om villkoren för deras medverkan. Här
skall dock riksdagens beslut om bl.a. ägarförhållandet i bolagen skall
gälla.
Kommittén bör lämna förslag som rör frågor om återbetalningen av de
medel som i statlig ägo skall användas för att delta i finansieringen av
små och medelstora företag. I samråd med bl.a. Riksrevisionsverket och
Kammarkollegiet bör kommittén ge förslag till hur medlen skall bokföras
hos staten och förvaltas av moderbolaget samt på vilka villkor de
regionala bolagen skall få disponera medel för sin finansieringsverksamhet.
Kommittén bör i samverkan med moderbolaget utarbeta förslag till
ett system med regionala ramar för denna verksamhet.
En viktig uppgift för kommittén blir att utarbeta underlag för en
fördelning mellan fondernas stiftare av de överskjutande tillgångar som
återstår när fonderna avvecklas. I det sammanhanget gäller att
huvuddelen av det kapital som staten har tillfört och som används för
finansieringsverksamhet skall återföras till statens ägo och disponeras
av moderbolaget som skall besluta om regionala ramar för fortsatt
finansieringsverksamhet. En särskild uppgift för kommittén blir att
medverka vid värdering av de olika utvecklingsfondernas s.k. statliga
lånefonder och därvid ta ställning till bl.a. värdet av den del som
består av utestående lånefordringar m.m. Det får förutsättas att låntagarna
kan acceptera att staten i dessa fall formellt ersätter utvecklingsfonderna
som långivare.
Kommittén bör i samråd med bl.a. Närings- och teknikutvecklingsverket
(NUTEK) och de enskilda utvecklingsfonderna närmare analysera fondernas
ekonomiska situation och därvid klarlägga i vilken utsträckning
överskjutande kapital i fonderna kan användas för att teckna aktier i de
nya bolagen.
Kommittén skall vid utarbetande av förslag till bolagsordningar beakta
de principer som riksdagen har beslutat om vad gäller statlig insyn och
verksamhetskontroll via Riksrevisionsverkets granskning av statliga
bolag (prop. 1992/93:150, bet. 1992/93:FiU30, rskr. 1992/93:447).
Slutligen bör kommittén vid behov bistå utvecklingsfonderna och deras
stiftare när det gäller arbetet med att förbereda avvecklingen av
fonderna, vilken beräknas kunna ske under hösten 1994. I samband med
avvecklingen av fonderna kan kommittén också behöva medverka när det
gäller vissa frågor som rör fondernas personal.
Kommittén bör i sitt arbete samråda med Riksrevisionsverket i frågor
som rör värdering, redovisning samt upprättande av avtal och
bolagsordningar m.m. Vidare bör kommittén samråda med övriga berörda
organ och anlita den expertis som behövs när det gäller bl.a. juridiska
och redovisningstekniska frågor.
Kommittén skall fortlöpande för regeringen redovisa de förslag som
kräver regeringens ställningstagande. En slutredovisning av kommitténs
arbete skall lämnas senast den 1 december 1994.
Kommittén bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga statliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5), beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43) samt
beaktande av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50). Kommittén
bör också beakta de jämställdhetspolitiska konsekvenserna av sitt
arbete.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Näringsdepartementet
att tillkalla en organisationskommitté - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med högst 7 ledamöter med uppgift att
förbereda en ny organisation för företagsutveckling m.m.,
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.