Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om märkningssystemet för vissa oljeprodukter samt kartläggning av
den utveckling som sker inom området
n utveckling som sker inom området
, Dir. 1993:138
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1993-12-09
Dir. 1993:138
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att
utvärdera märkningssystemet för vissa oljeprodukter samt att kartlägga
den utveckling som sker inom området.
Bakgrund
För oljeprodukter utgår skatt i form av energiskatt och koldioxidskatt
och i förekommande fall även svavelskatt.
Riksdagen beslöt i december 1992 att kilometerskatten för dieseloljedrivna
fordon skulle avskaffas den 1 oktober 1993 och ersättas med en
särskild skatt på dieselolja. Denna skatt skulle dock enbart tas ut på
sådan olja som används för framdrivande av personbil, buss och lastbil.
För att skilja denna olja från olja som används för andra ändamål beslöt
riksdagen att ett märkningssystem skulle införas. Märkningen skulle
göras på den olja som inte omfattas av dieseloljeskatten (lågbeskattad
olja) nämligen olja som huvudsakligen används för uppvärmningsändamål
och för drift av traktorer, motorredskap och fritidsbåtar.
I lagen (1992:1438) om dieseloljeskatt och användning av vissa oljeprodukter
(dieseloljeskattelagen) anges att regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka
märkämnen som skall användas och vilka mängder som skall tillsättas.
I betänkandet "Skatt på dieselolja" (SOU 1992:53) angavs att följande
krav borde ställas på de tillsatsämnen som skall användas vid märkning
av oljeprodukter
- Lätt att hantera
- Goda egenskaper även vid låga temperaturer
- Minimum av hälsovådliga och miljöfarliga effekter
- Lätt att kontrollera vid poliskontroller och ge tillförlitliga utslag
- Stabilt och enkelt att hantera vid laboratoriekontroller
- Lätt att urskilja även vid små mängder i oljevolymen
- Svårt att avlägsna från oljeprodukten
Med anledning av Riksdagens beslut att lågbeskattad olja skulle märkas
på visst sätt har regeringen efter sedvanlig beredning inom
regeringskansliet i förordningen (1993:187) om märkning av vissa
oljeprodukter m.m. föreskrivit att märkämnet N-etyl-N-[2-(1-isobutoxietoxi)
etyl](4-fenylazofenyl)amin (produktnamn Solvent Yellow
124) och att ett stabilt blått färgämne, som är ett derivat av 1,4-diamino-
antrakinon skall användas. Märkämnet skall tillsättas till en
mängd av minst 5 och högst 6 mg per liter. Färgämnet skall tillsättas i
sådan mängd att oljan får en klar grön färg. Till grund för regeringens
beslut låg Riksskatteverkets rapport "PM angående utformningen av ett
svenskt system för märkning av lågbeskattade oljeprodukter" samt
remissbehandlingen av densamma.
De flesta västeuropeiska länder har, precis som Sverige, betydande
skatteskillnader mellan olja för uppvärmningsändamål och dieselolja för
fordonsdrift och försöker därför hindra undandragande av skatt genom
olika typer av märkningssystem av oljeprodukter. EG-kommissionen väntas
inom kort föreslå vissa gemensamma regler om märkämnen m.m. som skall
kunna användas parallellt med nationella märkmetoder. Numera har även
Norge, som tidigare var det enda landet tillsammans med Sverige som hade
kilometerskatt, övergått till dieseloljeskatt och därmed märkning av
lågbeskattad olja.
Uppdraget
En förutsättning för att i praktiken kunna ha ett system med olika skatt
på samma produkt beroende på användningssätt är, såsom också gäller i
andra länder med differentierad skatt, att den lågbeskattade oljan märks
på något sätt.
Det svenska märkningssystemet måste kunna användas jämsides med de
system som används i våra grannländer och tillsammans med den märkningen
som skall gälla inom EU.
Det märk- och färgämne som f.n. används i Sverige har valts bl.a. för
att undvika onödiga risker för hälsa och miljö. I samband med
framförallt yrkesmässig användning av dieselbränsle där märk- och
färgämnet tillsatts har hälsoeffekter påtalats. Det är därför angeläget
med en fördjupad studie som klargör huruvida den riskbedömning som
hittills gjorts är riktig. För detta ändamål bör en särskild utredare
tillkallas. Utredaren bör härutöver kartlägga utvecklingen av
oljemärkning och hithörande testmetoder som pågår i andra länder och
inom EU och i vidare bemärkelse utvärdera det nuvarande systemet för
märkning av oljor. Även andra tillsatsers effekter på hälsa och miljö
bör studeras. Eventuella förslag till förändringar skall utgå från att
märkningssystemet skall vara kvar. Förslagen skall dessutom uppfylla
tidigare nämnda krav på tillsatsämnen, varvid särskilt hälso- och
miljöaspekterna bör beaktas.
Dieseloljeskattelagens tillämpningsområde ses f.n. över av Utredningen
(Fi 1992:15) om teknisk översyn av energibeskattningen. Användningsområdet
för märkt, lågbeskattad, dieselolja är för närvarande vidare
enligt svenska regler jämfört med vad som gäller enligt de bestämmelser
på mineraloljeområdet som EG har antagit. Eftersom det skattepliktiga
områdets omfattning har betydelse för märkningen bör samråd äga rum med
nämnda energiskatteutredning. Utredaren bör bedöma effekterna i olika
hänseenden av en begränsning av rätten att använda lågbeskattad olja.
Utredaren bör samråda med berörda myndigheter och beakta vad som sägs i
direktiven till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5) samt i direktiven angående
beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Utredaren bör redovisa resultatet av sitt arbete före utgången av maj
månad 1994. Utredaren bör dock med förtur redovisa den fördjupade
studien såvitt gäller de nu föreskrivna märk- och färgämnenas
hälsoeffekter och med beaktande av tidigare nämnda krav på tillsatsämnen
föreslå de åtgärder som studien kan påkalla.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
skatter
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att utvärdera märkningssystemet för vissa
oljeprodukter och att kartlägga den utveckling som sker inom området
samt
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Regeringen beslutar att kostnaderna skall belasta sjunde huvudtitelns
anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.