Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Effektivisering av den statliga maritima verksamheten, Dir. 1993:136
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1993-12-09
Dir. 1993:136
Beslut vid regeringssammanträde den 9 december 1993.
Chefen för Försvarsdepartementet, statsrådet Björck, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att utreda statens maritima
verksamhet.
Bakgrund
Riksdagen har i samband med behandlingen av 1993 års budgetproposition
(prop. 1992/93:100, bil. 5) uttalat (bet. 1992/93:FöU9) att en särskild
parlamentarisk utredning bör pröva möjligheten att effektivisera den
samlade statliga maritima verksamheten. Enligt Försvarsutskottet bör en
strategi för denna verksamhet i första hand omfatta marinens,
Kustbevakningens, Sjöfartsverkets och sjöpolisens verksamhet.
Uppgiftsfördelning, organisation och lagstiftning för området bör ses
över av utredningen.
Frågan om organisation, ansvarsfördelning och samverkan inom den del av
statens verksamhet som bedrivs till sjöss har utretts i olika sammanhang
under den senaste femtonårsperioden. Ett av många resultat av detta
arbete var bildandet av Kustbevakningen som en självständig, civil
myndighet under regeringen och den översyn av rollfördelningen inom
sjöövervakningen som gjordes av Kustbevakningskommittén. En översyn av
vissa ledningsfrågor inom sjöräddningstjänsten har nyligen slutförts av
Sjöfartsverket. Förslaget bereds nu inom regeringskansliet. Med stöd av
regeringens bemyndigande tillkallade chefen för Försvarsdepartementet i
december 1992 en kommitté (dir. 1993:4) med uppgift att utreda
påfrestningar och risker i det fredstida samhället m.m. Kommittén, som
har antagit namnet Hot- och riskutredningen, skall bl.a. pröva om
beredskapsåtgärderna på olika områden i det fredstida samhället är
tillräckligt samordnade och om erfarenheter från ett område bedöms kunna
utnyttjas i större utsträckning på andra områden.
Sjöpolisen har nyligen setts över av en utredning inom kommittéväsendets
ram, Sjöpolisutredningen. Utredningens betänkande Översyn av Sjöpolisen
(SOU 1992:51) överlämnades till justitieministern i juni 1992. I 1993
års budgetproposition tog regeringen ställning för att utredningens
förslag om en utökning av sjöpolisens organisation borde anstå tills
vidare med hänsyn till det statsfinansiella läget (prop. 1992/93:100,
bil. 3, s. 66).
Samordning och effektivisering av den statliga maritima verksamheten
Ett betydande arbete har således lagts ner på att finna lämpliga former
för den del av den statliga verksamheten som bedrivs till sjöss. Flera
myndigheter har uppgifter på detta område. När det gäller de myndigheter
som omnämns i riksdagens beslut kan uppgifterna i korthet beskrivas på
följande sätt.
Marinen skall bidra till att lösa försvarsmaktens viktigaste uppgift,
nämligen att kunna möta ett väpnat angrepp samt att i fred ingripa mot
varje form av kränkning mot vårt territorium. Marinen medverkar i
sjöräddningstjänsten och miljöräddningstjänsten till sjöss.
Kustbevakningen, som sedan den 1 juli 1988 är en självständig, civil
myndighet direkt under regeringen, har till uppgift att i enlighet med
särskilda föreskrifter utföra sjöövervakning och annan kontroll- och
tillsynsverksamhet. Kustbevakningen svarar för miljöräddningstjänsten
till sjöss och medverkar i sjöräddningstjänsten. När försvarsmakten
ingriper mot utländska statsfartyg skall Kustbevakningen samverka med
försvarsmakten.
Sjöfartsverkets huvudsakliga uppgift är att svara för huvuddelen av
sjöfartens infrastruktur i form av sjövägar och att se till att sjöfart
kan bedrivas i svenska farvatten under säkra och effektiva former.
Sjöfartsverket svarar för tillsynen av fartyg. Sjöfartsverket svarar
också för sjöräddningstjänsten, dvs. för efterforskning och räddning av
människor i sjönöd och för sjuktransporter från fartyg. Verksamheten
skall inriktas på handelssjöfarten, men även fritidsbåtstrafikens och
fiskets intressen skall beaktas. Sjöfartsverket är ett affärverk med
vissa inslag av myndighetsutövning. Huvuddelen av verksamheten
finansieras genom avgifter på handelssjöfarten. Kostnaderna för bl.a.
fritidsbåtsändamål och för delar av sjöräddningstjänsten finansieras
dock över statsbudgeten.
De grundläggande arbetsuppgifterna för polisen, som anges i 2 §
polislagen (1984:387), gäller också för sjöpolisverksamheten.
Sjöpolisenheternas arbetsuppgifter är i första hand att upprätthålla
allmän ordning och säkerhet till sjöss, spaning och övervakning av
efterlevnaden av föreskrifter samt utredning vid misstanke om brott.
Till de mer framträdande polisiära uppgifterna hör också
sjötrafikövervakning, utlänningskontroll samt gräns- och
skyddsområdesövervakning. Även sjöpolisen medverkar i
sjöräddningstjänsten. En genomlysning av sjöpolisens verksamhet har som
nämnts redovisats i Sjöpolisutredningens betänkande.
Mellan de myndigheter som har nämnts finns ett utvecklat samarbete, som
berör ett stort antal uppgifter. Formerna för samarbetet varierar från
uppgift till uppgift. I detta sammanhang kan följande nämnas.
I ett antal författningar finns bestämmelser om skyldighet att medverka
och biträda med tillsyn och handräckning till sjöss i en uppgift som en
annan myndighet har huvudansvaret för. Sådana bestämmelser finns i bl.a.
polislagen, fartygssäkerhetslagen (1988:49), lagen (1980:424) om
åtgärder mot vattenförorening från fartyg, sjölagen (1891:35), tullagen
(1987:1065), räddningstjänstlagen (1986:1102) och lagen (1982:395) om
Kustbevakningens medverkan vid polisiär övervakning samt förordningen
(1982:756) om försvarsmaktens ingripanden vid kränkningar av Sveriges
territorium under fred och neutralitet m.m. (IKFN-förordningen).
Kustbevakningens regionala ledningar är eller kommer att bli
samlokaliserade med marinkommandona. Syftet är att samutnyttja
informationssystemen och att skapa bättre förutsättningar för operativ
samverkan.
Ett operativt samarbete sker också mellan marinen och Sjöfartsverket i
fråga om bl.a. isbrytningen och sjömätningen.
Särskilda samverkansregler finns för samarbetet mellan t.ex.
Kustbevakningen och polisen.
När Kustbevakningen bedriver övervakning till havs och i kustvattnen
samt i Vänern och Mälaren har kustbevakningstjänstemännen polisiära
befogenheter.
På räddningstjänstområdet har ett antal samrådsorgan inrättats, vars
syften också tillgodoser sjöräddningstjänsten och miljöräddningstjänsten
till sjöss.
Försvarsutskottet konstaterar i sitt tidigare nämnda betänkande att
förutsättningarna för den statliga maritima verksamheten har förändrats
i väsentliga hänseenden under de senaste åren. Det säkerhetspolitiska
läget i Europa är annorlunda. Trafiken från det tidigare stängda
Östeuropa har ökat. De utökade uppgifterna avseende havsfiskeövervakning
m.m. kvarstår emellertid enligt utskottet samtidigt som den
statsfinansiella situationen ställer stora krav på ekonomiska
besparingar inom den statliga verksamheten. En samordning över
sektorsgränser som leder till sådana besparingar måste därför tas till
vara.
Uppdraget
I likhet med riksdagen anser jag att en parlamentarisk kommitté bör
tillkallas för att överväga en ytterligare samordning och
effektivisering av statens maritima verksamhet. Uppdraget bör i första
hand avse den verksamhet som bedrivs av marinen, Kustbevakningen,
Sjöfartsverket och sjöpolisen. Om så bedöms angeläget skall kommittén
kunna ta upp också förhållanden inom annan statlig maritim verksamhet
med anknytning till utredningsuppdraget i övrigt.
Kommittén skall bedöma om den inriktning som hittills gällt för
myndighetsuppgifterna inom denna del av statens maritima verksamhet
fortfarande är ändamålsenlig i alla delar med hänsyn till
omvärldsförändringarna eller om en förskjutning av tyngdpunkten och
insatserna mot något uppgiftsområde bör ske.
I detta sammanhang bör kommittén också pröva om dagens samverkansmönster
ger tillräckligt resultat i form av ett effektivt utnyttjande av de
samlade statliga resurserna. Kommittén bör i annat fall lägga fram
förslag till förbättringar som också kan avse ansvarsfördelningen mellan
myndigheterna och myndigheternas befogenheter. Förslagen skall vara
baserade på ekonomiska analyser.
Marinen kommer fr.o.m. den 1 juli 1994 att ingå i den nya myndigheten
Försvarsmakten. I högkvarteret kommer bl.a. att finnas en marinledning
med ansvar för produktionen av marinförband och beredskap. Kommittén
skall hålla sig underrättad om arbetet med bildandet av Försvarsmakten i
de delar som berör utredningsuppdraget. Kommittén skall utgå från att
ansvaret för civila uppgifter också i fortsättningen skall ligga på
civila myndigheter.
En utgångspunkt för utredningsarbetet i övrigt bör vara att kommitténs
förslag till förändringar skall göras inom ramen för nuvarande
myndighetsstruktur. Kustbevakningens karaktär som civil, självständig
myndighet direkt under regeringen liksom Sjöfartsverkets ställning som
affärsverk med huvudansvar för sjösäkerheten och sjöfartens
infrastruktur skall bibehållas.
Resultatet av utredningsarbetet skall vara ett samlat underlag för
regeringens bedömning av inriktning, ambitionsnivå och effektivitet i
den statliga maritima verksamheten.
Övriga frågor
Regeringen har den 2 december 1993 bemyndigat chefen för
Justitiedepartementet att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att
utreda frågor om myndighetssamverkan vid gränskontroll i ett EU-perspektiv
m.m. (dir. 1993:130). Kommittén bör, eftersom de båda
uppdragen har flera beröringspunkter, samråda med den särskilde
utredaren liksom med Hot- och riskutredningen.
Kommittén skall också beakta vad som anförs i Hot- och riskutredningens
betänkande (SOU 1993:89, s. 12) Massflykt till Sverige av asyl- och
hjälpsökande om samråd kring vissa tänkta händelseförlopp.
Kommittén skall beakta vad som sägs i regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5) och om beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
De fackliga huvudorganisationerna bör beredas tillfälle att föra fram
synpunkter under utredningsarbetets gång.
Kommittén bör utarbeta förslag till erforderliga författningsändringar.
Utredningsarbetet bör vara avslutat senast den 1 april 1995.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Försvarsdepartementet
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-med högst 9 ledamöter, med uppdrag att utreda statens maritima
verksamhet,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta fjärde huvudtitelns anslag A 2. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hemställan.