Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nya former för narkotikabekämpning m.m. i ett EU-perspektiv, Dir. 1993:131
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1993-12-02
Dir. 1993:131
Beslut vid regeringssammanträde 1993-12-02
Mitt förslag
En kommitté skall utreda vissa frågor om hur Sverige, vid ett EU-
medlemskap, skall förhindra att den fria rörligheten av personer och varor
inom EU leder till ett ökat inflöde av narkotika och illegala vapen i
landet.
Utredningen skall bl.a. överväga i vad mån lagstiftningen om varusmuggling
behöver ändras för att Sverige skall kunna behålla straffsanktionerade
förbud mot in- eller utförsel av vissa varor i förhållande till andra EU-
länder.
Vidare skall utredningen överväga formerna för att, inom ramen för vad som
är tillåtet enligt det internationella regelverket, upprätthålla en
kontroll när det gäller varor som förs över en gräns mot ett annat EU-land
i strid med ett straffsanktionerat förbud. Kontrollen bör i första hand
avse narkotika och vapen. Det bör vara en uppgift för tullen och polisen
att tillsammans svara för kontrollen.
Utredningens arbete bör vara avslutat före utgången av maj 1994.
Bakgrund
Den fria rörligheten för personer är en av EG:s grundläggande friheter vid
sidan av fri rörlighet för varor, tjänster och kapital. Dessa friheter
utgör tillsammans grundpelarna för den inre marknaden. Rörligheten över
inre gränser förutsätter i princip att kontrollerna där försvinner. En
viss möjlighet finns dock enligt Romfördraget att behålla restriktioner i
fråga om rörlighet över inre gränser av hänsyn bl.a. till skyddet för liv
och hälsa.
Fri rörlighet för varor, tjänster och kapital inom EU har införts den 1
januari 1993. Däremot har fri rörlighet för personer ännu inte kunnat
genomföras fullt ut. Det hänger samman med att det tar tid att införa s.k.
kompensatoriska åtgärder, varmed menas åtgärder som avser att förhindra
att den fria rörligheten över gränserna får negativa konsekvenser i form
av t.ex. ökad terrorism, narkotikahandel eller annan grov brottslighet med
internationell anknytning.
Kompensatoriska åtgärder faller i huvudsak utanför EG-rätten och regleras
genom särskilda konventioner eller andra former av mellanstatligt
samarbete. Inom Maastrichtfördraget faller de kompensatoriska åtgärderna
under fördragets s.k. tredje pelare, som likaledes bygger på ett
mellanstatligt samarbete.
Till de kompensatoriska åtgärderna hör en förstärkning av kontrollen vid
gemenskapens yttre gränser. Regler om detta finns i den s.k. yttre
gränskontrollkonventionen, som ännu inte har trätt i kraft.
Andra kompensatoriska åtgärder som förutsätts inom EU-samarbetet är att
polismyndigheter och andra organ i medlemsländerna ökar och fördjupar sin
samverkan med varandra. Det handlar både om ett policybetonat samarbete
innefattande bl.a. informationsutbyte om den internationella
brottslighetens utveckling och arbetsmetoder och om ett nära samarbete i
konkreta ärenden, t.ex. att avslöja och lagföra en viss liga som ägnar sig
åt illegal narkotikahandel.
Det fördjupade samarbetet inom det kriminalpolitiska området avses delvis
bli reglerat genom konventioner. Av särskild betydelse är konventionen om
ett europeiskt informationssystem (EIS-konventionen) och konventionen om
den europeiska kriminalpolisbyrån Europol (Europol-konventionen), vilka
båda är under utarbetande. Till väsentliga delar kommer det dock att
lämnas fritt för respektive medlemsland att själv bestämma formerna för
det internationella samarbetet på t.ex. polisens och tullens område och
för utformningen i övrigt när det gäller insatser mot den internationella
brottsligheten.
Behov av en översyn
Regeringen tillsatte år 1992 en interdepartemental arbetsgrupp med uppgift
att utreda frågor om gränskontroller och gränsformaliteter i ett EG\EU-
medlemskapsperspektiv (Gränskontrollgruppen). I gruppens arbete har
deltagit såväl departement som myndigheter som berörs av gränskontroll-
frågorna. Arbetsgruppen redovisade sin slutrapport i november 1993.
I rapporten föreslås att vissa frågor som gäller gränskontroller och andra
kompensatoriska åtgärder blir föremål för fortsatt, fördjupad utredning.
Det gäller särskilt frågor där man kan förutse att ny eller ändrad
lagstiftning blir nödvändig för att genomföra de kompensatoriska åtgärder
som följer av det internationella regelverket eller som det annars finns
skäl för Sverige att genomföra t.ex. som ett led i kampen mot den ökande
internationella brottsligheten.
Regeringen har, på grundval av vad Gränskontrollgruppen föreslagit,
beslutat tillkalla en särskild utredare med uppgift bl.a. att utreda hur
Sverige som EU-medlem bör organisera sin yttre gränskontroll. Enligt
direktiven bör man därvid behålla den grundläggande arbetsfördelning
mellan myndigheterna som innebär att polisen har huvudansvaret för
personkontrollen medan tullen har huvudansvaret för varukontrollen.
Myndigheterna bör dock öka sin samverkan med varandra och med andra
berörda organ, såsom Kustbevakningen.
Också när det gäller förhållanden som rör trafiken över EU:s inre gränser
finns det, som Gränskontrollgruppen har funnit, skäl att närmare överväga
formerna för att kontrollera att inte det internationella regelverket
eller den svenska lagstiftningen överträds.
Den fria rörligheten över de inre gränserna inom EU är inte obegränsad och
innebär inte utan vidare att all kontroll i anslutning till den inre
gränsen upphör. Det finns sålunda ett internationellt regelverk inom EG-
rätten och i form av konventioner som begränsar eller reglerar formerna
för den fria rörligheten av vissa slags varor, t.ex. narkotika, vapen,
utrotningshotade djur och växter, nationella konst- eller kulturskatter,
krigsmateriel etc. Vidare medger Romfördraget att nationella restriktioner
i fråga om varors fria rörlighet behålls för vissa ändamål och på vissa
villkor. Det gäller hänsyn till allmän sedlighet, allmän ordning eller
säkerhet eller intresset att skydda människors och djurs hälsa och liv,
att bevara växter, att skydda nationella skatter av konstnärligt,
historiskt eller arkeologiskt värde eller att skydda immateriell
äganderätt. Ett EU-land har också rätt att i anslutning till den inre
gränsen utöva samma befogenheter i fråga om kontroll som gäller
annorstädes inom landets territorium.
Inom nuvarande EU-länder förekommer överväganden, och har i vissa fall
införts regler om, att behålla en viss kontroll genom tull eller polis
bl.a. i anslutning till den inre gränsen, inte minst för att förhindra att
den fria rörligheten leder till att narkotika förs över gränsen i ökad
omfattning. Det handlar bl.a. om kontroll som bygger på erfarenhetsmässiga
riskprofiler i fråga om de resande.
Också för Sveriges del kan ett sådant kontrollsystem vara befogat. Det
finns visserligen skäl att anta att ett ökat samarbete mellan polis, tull
och andra myndigheter inom EU kommer att öka möjligheterna att effektivt
bekämpa den internationella narkotikahandeln och andra brott mot
nationella eller internationella restriktioner i fråga om att föra varor
av olika slag mellan länderna. Innan dessa kompensatoriska åtgärder har
utvecklats och prövats i praktiken är det dock svårt att säkert förutse
effekterna av den fria rörligheten när det gäller brottslighet med
internationell anknytning. Det finns därför skäl för Sverige att tills
vidare behålla en kontrollverksamhet i anslutning till inre gränser inom
ramen för vad som är tillåtet enligt det internationella regelverket.
Det är för tidigt att ta slutlig ställning till vilken räckvidd en sådan
kontrollverksamhet bör ha. Uppenbart är emellertid att det, som
Gränskontrollgruppen har framhållit, finns skäl att även i framtiden
kontrollera att narkotika och vapen inte förs in landet i strid med
gällande regler.
Det anförda innebär att det finns skäl att se över varusmugglingslag-
stiftningen så att det blir möjligt att, inom ramen för vad som är
tillåtet enligt EG:s regler, behålla vissa straffsanktionerade
restriktioner i fråga om in- eller utförsel även i förhållande till andra
EU-länder.
Det behövs också en översyn av formerna för att kontrollera att inte
internationella eller svenska regler med restriktioner i fråga om varors
fria rörlighet mellan EU-länder överträds. Översynen bör i första hand
avse kontrollen i fråga om narkotika och vapen.
Översynen bör anförtros åt en kommitté inom ramen för kommittéväsendet.
Uppdraget
Varusmuggling
Överträdelser av förbud mot in- eller utförsel straffas enligt
bestämmelser i lagen (1960:418) om straff för varusmuggling
(varusmugglingslagen). För straff krävs enligt lagstiftningens nuvarande
utformning att vederbörande har till riket infört eller från riket utfört
godset utan att ge det till känna hos vederbörlig myndighet. Regelverket
inom EG bygger emellertid på att varor generellt får föras över inre
gränser utan att behöva tillkännages för någon myndighet vid gränsen.
Utredningen skall överväga i vad mån lagstiftningen om varusmuggling
behöver ändras för att Sverige också som EU-medlem skall kunna behålla
straffsanktionerade förbud mot in- eller utförsel av vissa varor i
förhållande till andra EU-länder. Den lösning som närmast bör övervägas är
att ta bort rekvisitet tillkännagivande hos vederbörlig myndighet när det
gäller varor som är belagda med införsel- eller utförselförbud också i
förhållande till andra EU-länder. Det innebär, enkelt uttryckt, att det
straffbara momentet blir själva passerandet av gränsen med den förbjudna
varan, inte underlåtenheten att ge varan till känna hos myndighet.
Kontrollsystem
Utredningen skall vidare överväga formerna för att, inom ramen för vad som
är tillåtet enligt det internationella regelverket, upprätthålla en
kontroll när det gäller varor som förs över en inre gräns i strid mot det
internationella regelverket eller mot ett straffsanktionerat förbud i den
svenska lagstiftningen.
I första hand bör utredningen utgå från att kontrollen skall avse
narkotika och vapen. Detta utesluter inte att också andra varuslag kan
behöva kontrolleras i samma eller liknande former. Utredningen bör vara
fri att lägga fram synpunkter på att låta kontrollsystemet avse även
sådana överträdelser.
Utredningen skall lägga fram förslag till kontrollens utformning i stora
drag samt till lagstiftning i fråga om myndigheternas befogenheter m.m.
som behövs som grund för kontrollen. Det är däremot inte en uppgift för
utredningen att mera i detalj gå in på frågor om myndigheternas
organisation, arbetsmetoder, samverkan och annat sådant som naturligen
faller inom ramen för myndigheternas eget utvecklingsarbete. Utredaren bör
särskilt beakta de riktlinjer som anges i regeringens beslut den 30
september 1993 (dnr 93-3342) om redovisning av konsekvenserna av ett
svenskt EG-medlemskap för den svenska statsförvaltningen, bl.a. vilka
rationaliserings- och effektivitetsvinster som kan följa av ett EG-
medlemskap.
En utgångspunkt för kontrollens utformning bör vara att övervakningen av
att gällande införsel- och utförselrestriktioner respekteras bör vara en
uppgift för tullen i samarbete med polisen. Det bör därvid beaktas att en
kontroll som avser in- eller utförsel av narkotika eller vapen i många
fall har ett nära samband med kontroll av personer, en uppgift för vilken
polisen har och även i fortsättningen bör ha huvudansvaret. Det förekommer
också att illegal införsel sker i t.ex. containrar eller på annat sätt som
inte har samband med personers rörlighet. Detta talar för att utredningen
bör klarlägga hur samarbetet mellan tullen och polisen bör organiseras för
att på ett effektivt sätt utnyttja bägge myndigheternas resurser,
kompetens och informationsunderlag.
Kontrollen måste givetvis utformas så att inte reglerna om fri rörlighet
inom EU överträds. Mot denna bakgrund bör utredningen utarbeta förslag
till ett kontrollsystem som bygger på bl.a. riskprofiler och
underrättelser från spaningsverksamhet eller från det internationella
underrättelsesamarbetet inom tullen och polisen. Kontrollen bör
visserligen kunna ske i anslutning till gränsen men den får inte innebära
att strömmarna av resande och varor underkastas en rutinmässig kontroll så
som sker i dag eller att resandeströmmarna annars störs eller hindras.
Vid utformningen av lagreglerna om myndigheternas befogenheter vid
kontrollen skall givetvis göras en avvägning mellan intresset av en
effektiv brottsbekämpning och skyddet för den personliga integriteten.
Den kontroll som här avses skall inte förväxlas med den i
Gränskontrollgruppens slutrapport också berörda inre utlänningskontrollen,
som regleras i utlänningslagstiftningen. Den kontrollen omfattas inte av
uppdraget.
Övriga frågor
Utredningen bör inhämta uppgifter om hur de nu aktuella lagstiftnings- och
kontrollfrågorna har lösts av andra EU-länder, exempelvis Danmark,
Storbritannien och Tyskland.
Förslag till behövliga författningsändringar skall utarbetas.
Samråd skall ske med berörda myndigheter, främst tullen och polisen.
Vidare skall samråd ske med Tullanpassningsutredningen
(dir 1993:78) och utredningen om myndighetssamverkan vid gränskontroll i
ett EG-perspektiv m.m. (dir. 1993:130).
Kommittén skall beakta vad som sägs i regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning
(dir. 1984:5) och om beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten
(dir. 19884:43).
De fackliga huvudorganisationerna bör beredas tillfälle att lägga fram
synpunkter under arbetet.
Utredningsarbetet bör bedrivas skyndsamt och bör vara avslutat före
utgången av maj 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Justitiedepartementet
- att tillkalla en kommitté, omfattad av kommittéförordningen (1976:119),
med uppdrag att utreda nya former för narkotikabekämpning m.m. i ett
EU-perspektiv,
- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredningen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)