Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om svenskt program för stöd enligt EG:s förordning om miljövänliga
jordbruksmetoder och bevarandet av landskapet
, Dir. 1993:129
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1993-11-25
Dir. 1993:129
Beslut vid regeringssammanträde den 25 november 1993
Chefen för Jordbruksdepartementet, statsrådet Olsson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en utredare tillkallas med uppgift att lämna förslag
till ett svenskt program för stöd enligt EG:s förordning (EEG) nr
2078/92 om miljövänliga jordbruksmetoder och bevarandet av lanskapet
(Council Regulation 2078/92 on agricultural production methods
compatible with the requirements of the protection of the environment
and the maintenance of the countryside).
Utredningens utgångspunkter
Ett övergripande mål för den svenska jordbrukspolitiken är en god
hushållning med samhällets totala resurser. Miljömålet är att slå vakt
om ett rikt och varierat odlingslandskap, bevara den biologiska
mångfalden och minimera jordbrukets miljöbelastninng på grund av
växtnäringsläckage och användning av bekämpningsmedel. Det är viktigt
att odlingslandskapets natur- och kulturmiljövärden bevaras. Jordbruk
skall bedrivas utifrån principen om en god och långsiktig hushållning
med naturresurserna. Sektorsansvaret för miljöfrågorna har lagts fast av
riksdagen. Jordbruket har i många avseenden positiva miljöeffekter, inte
minst genom det äldre odlingslandskapet, med betesmarker och ängar som
bidrar till en varierad landskapsbild och en artrik och varierad flora
och fauna. Negativa miljöeffekter har dock också uppstått. Särskilda
åtgärdsprogram genomförs för att minska jordbrukets negativa
miljöeffekter i form av näringsläckage och risker vid användning av
bekämpningsmedel.
Det ekologiska jordbruket bygger på en helhetssyn som omfattar de
ekologiska och sociala sidorna av jordbruksproduktionen. Man
eftersträvar bl.a. en produktion av högkvalitativa livsmedel, em miljö
som tillgodoser husdjurens behov, ett kulturlandskap med artikedom och
genetisk mångfald, ett hushållande med naturresurser samt största
möjliga recirkulation av näringsämnen. Till det ekologiska jordbruket
lämnas särskilt stöd bl.a. i form av rådgivning och marknadsfrämjande
åtgärder. Det har också tidigare lämnats omläggningsstöd till ekologiskt
jordbruk.
Kunskaper och erfarenheter från den ekologiska odlingen är av stort
värde i arbetet med en ökad miljöanpassning av det konventionella
jordbruket.
Något särskilt trädgårdspolitiskt miljömål har inte lagts fast. Sedan
mitten av 1980-talet har dock trädgårdsnäringen i varierande
utsträckning kommit att omfattas av de miljöinsatser som primärt avser
jordbruket. Det bör finnas goda möjligheter för trädgårdsnäringen att
ytterligare minska användningen av bekämpningsmedel.
Riksdagen har beslutat att under budgetåren 1993/94-1995/96 avsätta 3
miljoner kronor om året för miljöförbättrande åtgärder på
trädgårdsnäringens område. Medlen skall bl.a. användas för att minska
användningen av bekämpningsmedel och för miljöinriktad rådgivning. Det
beslutade stödet för ekologisk jordbruksproduktion på 10 miljoner kronor
per år skall kunna användas även för stöd till ekologisk
trädgårdsproduktion.
1990 års livsmedelspolitiska beslut
Med 1990 års livsmedelspolitiska beslut förutsågs att
jordbruksproduktionen skulle anpassas till vad som kunde avsättas inom
landet vilket skulle kunna medföra stora förändringar i
odlingslandskapet. Medel anslogs därför till landskapsvård för att
bevara vissa nationellt värdefulla miljöer med fastlagda kvaliteter
från naturvårds- eller kulturmiljövårdssynpunkt. För budgetåret 1993/94
har 250 miljoner kronor avsatts för sådana landskapsvårdande åtgärder.
Särskild ersättning lämnas också för naturvårdsåtgärder i
odlingslandskapet (NOLA). Detta stöd syftar till att bevara biotoper med
höga natur- och kulturvärden i odlingsslandskapet. Även
Riksantikvarieämbetet har tilldelats särskilda medel, för närvarande 8
miljoner kronor, för vård av värdefulla kulturlandskapsavsnitt och
särdrag i odlingslandskapet. En fortlöpande uppföljning av den
livsmedelspolitiska reformens miljöeffekter görs av Statens
naturvårdsverk, Statens jordbruksverk och Riksantikvarieämbetet.
De delar av landet som i jordbrukspolitiskt avseende betecknas som norra
Sverige har i det livsmedelspolitiska beslutet i princip undantagits
från den produktionsanpassning som förväntades följa av reformen. Skälet
till detta var den betydelse som jordbruket i norra Sverige har ur flera
regionalpolitiska aspekter. Förutom den grundläggande produktonen av
livsmedel bidrar jordbruket till att upprätthålla sysselsättning,
befolkning och samhällsstruktur. En produktion i norra Sverige är vidare
betydelsefull för livsmedelsberedskapen och därutöver en viktig roll för
att bevara landskapsbilden och de kulturella värden som hör samman
därmed.
EG:s gemensamma jordbrukspolitik
Sverige har ansökt om medlemskap i EG. Det övergripande
förhandlingsmålet på jordbruksområdet är att en fullständig integrering
med EG:s gemensamma jordbrukspolitik skall ske från den dag Sverige blir
medlem. Det är också angeläget att Sverige även i fortsättningen kan
upprätthålla sina höga ambitioner och standarder på miljöområdet.
Vid ett EG-medlemskap kommer Sverige att tillämpa EG:s gemensamma
jordbrukspolitik. Denna politik medför förändrade förutsättningar för
jordbruket och därmed sannolikt också andra miljöeffekter förknippade
med jordbruksproduktionen jämfört med vad man kunde förvänta sig vid ett
fullföljande av 1990 års livsmedelspolitska beslut. Vilka
miljöeffekterna på jordbruksområdet blir vid ett EG-medlemskap beror
dels på de regler som gäller vid ett medlemskap, bl.a. på jordbruks- och
miljöområdet, dels på resultatet i medlemskapsförhandlingarna. Faktorer
som kommer att ha betydelse i detta avseende är bl.a. storleken på de
svenska produktionskvoterna och utformningen av stödet till jordbruket i
norra Sverige och andra från jordbrukssynpunkt mindre gynnade områden i
Sverige.
I samband med EG:s senaste reform av den gemensamma jordbrukspolitiken
infördes s.k. kompletterande stöd som bl.a. syftar till ett miljövänligt
jordbruk och att bevara landskapet och landsbygden. Stöd lämnas bl.a.
för att minska användningen av gödnings- och bekämpningsmedel och på
andra sätt extensifiera produktionen, att reducera nöt- eller
fårbesättningarnas storlek samt för att införa ekologiska
produktionsmetoder. Stödet skall, inom de i förordningen angivna
ramarna, utformas utifrån de nationella behoven på området.
Generellt för detta miljöstöd gäller att varje land är skyldigt att
erbjuda det till sina lantbrukare. I förordninngen anges kriterier och
maximinivåer för stödet och för EG:s medfinansiering. Normalt uppgår
EG:s medfinansiering till 50 %. De nationella programmen får dock
innehålla högre ersättningsnivåer. I sådana fall finansieras
överskjutande belopp som ett nationellt stöd och måste som andra
nationella stöd godkännas av EG-kommissionen.
För att EG:s kompletterande miljöstöd för Sveriges del skall kunna träda
i kraft vid tidpunkten för ett svenskt medlemskap är det angeläget att
urarbeta ett nationellt program baserat på svenska förutsättningar och
prioriteringar. Jag föreslår därför att en särskild utredare tillkallas
för att urarbeta ett förslag till ett svenskt miljöprogram inom ramen
för EG:s gemensamma jordbrukspolitik. Programmet skall kunna träda i
kraft vid tidpunkten för ett svenskt medlemskap.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall lämna förslag till utformning av ett svenskt program för
stöd enligt EG:s förordning om miljövänliga jordbruksmetoder och
bevarandet av landskapet.
Utgången för utredaren bör vara de svenska miljömålen, och de behov som
finns inom natur- och kulturmiljövården, inom jordbrukspolitiken.
Utredaren bör vidare beakta vad regeringen anfört i propositionen om en
strategi för biologisk mångfald (prop. 1993/94:30), särskilt i fråga om
jordbruket och odlingslandskapet. Utredaren bör också överväga hur de
specifika svenska behoven kan tillgodoses, och de existerande svenska
miljöåtgärderna inom jordbruket och andra stödformer som faller inom
förordningens tillämpningsområde kan utformas inom ramen för programmet.
Utredaren skall upprätta ett förslag till zonprogram och beskriva
zonernas naturliga och miljömässiga förutsättningar och deras
strukturella karaktär. Utredaren skall också överväga vilka stödformer
som är tillämpbara inom de olika zonerna.
Behovet och utformningen av olika insatser, liksom deras samordning,
skall analyseras mot bakgrund av konsekvenserna av ett svenskt
EG-medlemskap särskilt med hänsyn till den gemensamma
jordbrukspolitikens effekter på de svenska miljömålen.
Förhandlingsutfallet har givetvis stor betydelse. Utredaren bör i detta
sammanhang uppmärksamt följa de pågående medlemskapsförhandlingarna.
Arbete bör bedrivas i samråd med berörda myndigheter, organisationer och
utredningar. Statens naturvårdsverk, Statens jordbruksverk och
Riksantikvarieämbetet har i dag det övergripande ansvaret för
landskapsvårdsersättningen.
Utredaren bör uppmärksamma vad som i dessa frågor anförts i
Omställningskommissionens betänkande Åtgärder för att förbereda Sveriges
jordbruk och livsmedelsindustri för EG (SOU 1993:33).
I enlighet med vad som anförts i 1993 års budgetproposition (prop.
1992/93:100 bil. 10, s. 24) bör det inom ramen för ett program enligt
EG:s förordning om miljövänliga jordbruksmetoder och bevarandet av
landkapet ingå ett förslag till stöd för omläggning till ekologisk
produktion. Utredaren bör också studera förutsättningarna för ekologiskt
lantbruk i Sverige.
Utredaren skall redovisa de förväntade administrativa konsekvenserna av
det föreslagna stödet samt hur kontrollen bör utformas. Härvid bör
utredas hur de avtal som tecknas för lansdskapsvårdsersättning och
naturvårdsåtgärder i odlingslandskapet före medlemskapstidpunkten bör
utformas med avseende på avtalstider med hänsyn till införandet av det
nya programmet enligt EG:s regler.
Utredaren skall vidare redovisa förväntade kostnader för programmet och
dess administration, utvärdering och uppföljning och föreslå
finansiering av förslagen.
Utredaren bör redovisa sina förslag senast den 1 april 1994.
Utredaren skall beakta kommittédirektiven till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:05) och direktiven om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50).
Hemställan
Med hävisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Jordbruksdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppgift att utreda frågan om ett svenskt program för
stöd enligt EG:s förordning om miljövänliga jordbruksmetoder och
bevarande av landskapet,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.