Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Handläggning av vårdnadstvister, Dir. 1993:120
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1993-10-14
Dir. 1993:120
Beslut vid regeringssammanträde 1993-10-14
Statsrådet Laurén anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att utvärdera 1991 års reform av
föräldrabalkens regler om vårdnad och umgänge. Utvärderingen skall
särskilt inriktas på frågan hur satsningen på samarbetssamtal har inverkat
på handläggningen av vårdnads- och umgängestvister. Vidare skall utredaren
överväga om handläggningsreglerna bör ändras.
Bakgrund
Den 1 mars 1991 trädde nya bestämmelser om vårdnad och umgänge i kraft (se
prop. 1990/91:8, bet. 1990/91:LU13, rskr. 1990/91:53, SFS 1990:1526 och
1527). De nya reglerna syftade bl.a. till att bana väg för en utveckling i
riktning mot att föräldrarna själva i så stor utsträckning som möjligt
skall kunna komma överens i vårdnads- och umgängesfrågor.
Ett viktigt inslag i reformen var en satsning på s.k. samarbetssamtal.
Därmed menas samtal där föräldrarna under sakkunnig ledning försöker
resonera sig fram till en gemensam syn på vårdnads- och umgängesfrågorna.
Målet för samtalen är att få föräldrarna att nå samförståndslösningar (se
prop. 1990/91:8 s. 27 f.). Enligt de nya reglerna skall kommunerna sörja
för att samarbetssamtal kan erbjudas alla föräldrar. Vidare får domstolen
i mål om vårdnad och umgänge uppdra åt socialnämnden att anordna
samarbetssamtal.
Det är endast domstolen som kan avgöra vårdnads- och umgängesfrågor.
Domstolen skall avgöra saken utifrån vad som är bäst för barnet. Om
föräldrarna är överens i en vårdnads- eller umgängesfråga, är det i regel
bäst för barnet att domstolen beslutar i enlighet med föräldrarnas
överens-kommelse.
Domstolsutredningen har i sitt betänkande Domstolarna inför 2000-talet
(SOU 1991:106) behandlat den s.k. finländska modellen för att handlägga
frågor om vårdnad och umgänge. Enligt finländsk rätt kan föräldrarna i
stor utsträckning lösa vårdnads- och umgängesfrågor genom avtal, som
fastställs av socialnämnden. Ett avtal som har fastställts av
socialnämnden är gällande och kan verkställas såsom ett lagakraftvunnet
domstolsavgörande. I samband med avtal om vårdnad eller umgänge åtar sig
socialnämnden att hjälpa föräldrarna att avtala om underhållsbidrag för
barnet. Däremot hjälper nämnden inte till med frågor om bodelning eller
underhåll till make.
Domstolsutredningen uttalade (se SOU 1991:106 s. 64) att det finns mycket
som talar för att en lösning baserad på den finländska förebilden skulle
vara en framkomlig väg också i Sverige. Men enligt Domstols-utredningen
måste ett ställningstagande föregås av ytterligare utredning.
Under remissbehandlingen av Domstolsutredningens betänkande uttalade
remissinstanserna stort intresse för den finländska modellen och några av
dem förordade att den skulle utredas vidare.
Även i andra sammanhang har framförts förslag till ändrad handläggnings-
ordning för frågor om vårdnad och umgänge.
I Nordiska rådet lades den 25 november 1992 fram ett medlemsförslag om
uppgörelser utanför domstolen om barns framtid vid föräldrarnas skilsmässa
(A 1026/j). Enligt förslagsställarna bör man försöka få föräldrar att
utanför domstolar träffa avtal och uppgörelser om barnens framtid som
tryggar barnens rätt till två föräldrar och barnens och föräldrarnas
livskvalitet. För att uppnå detta anser förslagsställarna att man bör
inleda en försöks-verksamhet med "familjerätter" i Norden. Dessa
familjerätter skulle kunna bestå av personer med juridisk, social och
barnpsykologisk kompetens. Föräldrar som tänker separera skulle vara
skyldiga att före separationen vända sig till denna instans, vars uppgift
skulle vara att se till att det kommer till stånd en uppgörelse om de
gemensamma barnens framtid och även om föräldrarnas ekonomiska
förhållanden.
Liknande tankar framfördes i en interpellationsdebatt i riksdagen den 24
maj 1993 (se prot. 1992/93:114 s. 116 f.).
Även i andra nordiska länder är det aktuellt med lagstiftning om
handläggningen av vårdnads- och umgängesfrågor. I den nya norska lagen om
äktenskap finns sålunda bestämmelser om obligatorisk medling, vars syfte
liknar syftet med samarbetssamtal. I Danmark har nyligen tillsatts en
utredning med uppgift bl.a. att överväga om reglerna om gemensam vårdnad
bör ändras och att pröva om samarbetssamtal kan få ökad användning i mål
om vårdnad och umgänge.
Behovet av en utredning
De nya bestämmelserna om vårdnad och umgänge har varit i kraft i två och
ett halvt år. Tiden börjar bli mogen för att undersöka lagändringarnas
verkningar. I lagstiftningsärendet fästes stora förhoppningar vid
satsningen på samarbetssamtal. En utvärdering bör därför i första hand
inriktas på hur den delen av reformen har slagit ut.
Det intresse som den finländska modellen har väckt gör det naturligt att i
detta sammanhang studera den närmare för att utröna om den kan passa för
svenska förhållanden. Även utvecklingen i andra länder förtjänar att
uppmärksammas.
Det bör uppdras åt en särskild utredare att göra utvärderingen.
Uppdraget
Utredarens huvuduppgift bör vara att undersöka hur de nya bestämmelserna
om vårdnad och umgänge har tillämpats och på grundval av sådana
undersökningar ta ställning till om bestämmelserna behöver ändras i något
avseende.
Uppmärksamheten bör riktas främst på reglerna om handläggningen av
vårdnads- och umgängesfrågor. Här kommer samarbetssamtalen i blick-
punkten. Utredaren bör undersöka hur bestämmelserna om samarbetssamtal har
kommit att tillämpas i praktiken. Har de blivit det instrument för att
lösa vårdnadskonflikter som lagstiftaren hoppades? Om så inte har blivit
fallet, bör utredaren undersöka orsaken till det och överväga om åtgärder
kan vidtas så att syftet med samarbetssamtalen kan uppnås bättre.
Om utredaren finner att de nuvarande reglerna om handläggningen av frågor
om vårdnad och umgänge har brister som inte kan avhjälpas genom nya regler
om samarbetssamtal eller smärre justeringar i de nuvarande reglerna, bör
utredaren överväga mer genomgripande regeländringar.
Utredaren bör orientera sig om gällande rätt och pågående lagstiftnings-
arbete i Norden och i övriga Europa, främst den europeiska gemenskapens
medlemsländer, avseende familjetvister samt vårdnads- och umgängesfrågor.
I det sammanhanget bör utredaren uppmärksamma den finländska modellen.
Utredaren bör undersöka närmare om det kan finnas skäl som talar för att
man bör införa något liknande i Sverige, trots att våra regler om vårdnad
och umgänge är delvis annorlunda utformade. I den finländska modellen har
socialnämnderna en huvudroll och en viktig fråga blir därför hur
kommunerna skall få de resurser som behövs för verksamheten.
Utredaren bör emellertid också pröva andra möjligheter att förbättra
reglerna om handläggningen av frågor om vårdnad och umgänge. I det
sammanhanget bör också uppmärksammas att det finns ett nära samband mellan
vårdnads- och umgängesfrågor å ena sidan och å andra sidan frågor om
underhållsbidrag. Det måste därför klargöras hur handläggningen av frågor
om underhållsbidrag skall kunna passas in i ett nytt system för
handläggning av vårdnadsfrågor. Utredaren bör därvid uppmärksamma att
Utredningen om de allmänna försäkringskassornas medverkan vid fast-
ställande av underhållsbidrag, m.m. (dir. 1993:82) har i uppdrag att
överväga socialnämndernas befattning med underhållsfrågorna.
Utgångspunkten för eventuella förslag bör, såsom också är fallet i
gällande rätt, vara att föräldrarna i så stor utsträckning som möjligt
skall kunna komma överens i vårdnads- och umgängesfrågorna och att vad som
är bäst för barnet skall tillgodoses.
Om utvärderingen av 1991 års reform ger anledning till det, bör utredaren
föreslå lagändringar även i andra avseenden än vad jag nu har berört.
Utredningsarbetets bedrivande
Utvärderingen av 1991 års reform bör inledas med en kartläggning av rätts-
tillämpningen och den praktiska hanteringen av vårdnads- och umgänges-
frågor. Utredningsarbetet kan i denna fas lämpligen utföras av utredaren
ensam med biträde av en sekreterare. Först därefter bör det övervägas om
utredaren i det fortsatta arbetet behöver bistånd av sakkunniga eller
experter.
Utredaren bör analysera och redovisa sina förslag ur ett jämställdhets-
perspektiv.
Utredaren bör samråda med 1993 års rättshjälpsutredning (JU 1993:08) och
med Utredningen (S 1993:09) om de allmänna försäkringskassornas medverkan
vid fastställande av underhållsbidrag, m.m.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:05), angående beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43) och angående redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50).
Utredningsuppdraget bör redovisas före utgången av mars 1995.
Övrigt
Jag har i ärendet samrått med chefen för Socialdepartementet.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd i Justitiedepartementet som har till uppgift att
föredra ärenden om civilrätt
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att se över bestämmelserna om handläggning av
vårdnads- och umgängestvister,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hemställan.
(Justitiedepartementet)