Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om ett nytt statligt premierat bosparsystem, Dir. 1993:116
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1993-10-07
Dir. 1993:116
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att i enlighet med
riksdagens beslut överväga och lägga fram förslag om ett nytt statligt
premierat bosparsystem med syfte att öka den egna kapitalinsatsen vid
anskaffande av permanentbostad inom landet. Utredningsuppdraget innefattar
även en analys av behovet och omfattningen av ett sådant system.
Riksdagens behandling och beslut
I samband med behandlingen av den s.k. kompletteringspropositionen
(prop. 1992/93:150) tog finansutskottet upp några motioner som behandlar
frågan om statlig stimulans av ett långsiktigt, målinriktat bosparande
(bl.a. 1992/93:FiU601-604).
Finansutskottet anförde i sitt betänkande följande (bet. 1992/93:FiU30
s.72).
"De senaste årens utveckling har lett fram till en helt ny situation på
bomarknaden. För de hushåll som äger sin bostad har skatteomläggningen
inneburit att kostnaderna för bostadslån ökat relativt sett sedan värdet
av ränteavdragen begränsats. Ett sätt att minska kapitalkostnaderna är
att öka den egna insatsen. Även omläggningen av statens stöd till
nyproduktion av bostäder har medfört att behovet av egen kapitalinsats
blivit större. I framtiden kommer en allt större andel av förvärven att
avse köp av äldre bostäder, vilket också ställer högre krav på den egna
insatsen. Den fram till helt nyligen förhållandevis höga
bostadslåneräntan talar likaså för att den egna kapitalinsatsen bör
ökas.
Hushållssparandet har ökat mycket kraftigt de senaste åren. Detta
sammanhänger i betydande utsträckning med att hushållen avvecklar
tidigare tagna lån. Bosparande bör ses som ett långsiktigt sparande, som
det är angeläget att stimulera. Det finns därför inte skäl att försöka
sätta in detta i ett konjunkturellt sammanhang. Redan nu finns det två
statligt premierade bosparformer, en inom ramen för allemanssparandet
och en knuten till banksparandet. Båda sparformerna riktar sig
emellertid till endast ungdomar. Enligt utskottets mening finns det
därför skäl att införa ett mer generellt statligt premierat
bosparsystem."
Finansutskottet föreslog att det bör ankomma på regeringen att närmare
överväga hur ett nytt statligt premierat bosparsystem bör utformas och
därefter underställa riksdagen ett förslag i frågan.
Vad utskottet anfört har riksdagen gett regeringen till känna
(rskr. 1992/93:447).
Bakgrund
En genomgripande omläggning av det statliga bostadsfinansieringssystemet
har skett under de senaste åren. Orsaken till förändringen av det
tidigare gällande systemet är främst att statens kostnader för
bostadsstödet hade ökat kraftigt under de senaste åren till följd av
starkt stigande byggkostnader i förening med ett högt ränteläge och ett
kraftigt ökat bostadsbyggande. Kostnaderna för räntebidragen ökade
mellan 1987 och 1991 från 13,3 till 28 miljarder kronor. För 1992
uppgick kostnaderna till 32 miljarder kronor.
Förändringarna av regelverket kan sägas ha skett i två steg. Den första
åtgärden som vidtogs var att kopplingen mellan statliga
räntesubventioner och lånefinansiering slopades. Denna förändring trädde
i kraft den 1 januari 1992. Vid samma tidpunkt togs den statligt
reglerade bostadslångivningen bort och ersattes av ett system med
statliga, avgiftsbelagda kreditgarantier för lån på den allmänna
lånemarknaden. I ett andra steg infördes fr.o.m. 1993 en ny ordning för
statliga räntesubventioner för ny-och ombyggnad av bostäder. Denna
innebär en radikal omläggning och förenkling av det sätt på vilket
subventionerna beräknas. Samtidigt gjordes en rad ändringar i det
statliga kreditgarantisystemet för ny- och ombyggnad av bostäder.
I det nya bidragssystemet är subventionsstorleken oberoende av hur
investeringen finansieras. Till skillnad från tidigare system innebär
det nya bidragssystemet vidare att en förändring i ränteläget slår
igenom även på kostnaderna för finansiering av projektet. Även statens
kostnader för bidragen påverkas av en ränteförändring, men till skillnad
från tidigare bärs inte hela effekten av ändringar i den s.k. subventions-
räntan av staten via anslag för räntebidrag. Subventionerna minskas
dels för varje ny årgång av projekt, dels årligen inom varje årgång.
Inriktningen är att subventionerna skall vara avvecklade i slutet på
1990-talet. Beräkningen av garantiunderlaget för den statliga
kreditgarantin är utformad med syfte att en egen kapitalinsats från
fastighetsägarna skall krävas vid bostadsproduktion. Ett större eget
kapital vid ny- eller ombyggnad av bostadsfastighet ger såväl bättre
stabilitet i kostnadsbilden som ökad finansiell motståndskraft. Sättet
att beräkna bidrags- och garantiunderlag medför vidare att merkostnaden
för att bygga exklusiva bostäder faller på fastighetsägaren.
Av direktiven till Utredningen om statens stöd för bostadsfinansieringen
(dir. 1991:107) framgår att syftet med omläggningen av bostadsstödet är
att inordna stödet under i stort sett samma målsättningar som gäller för
den allmänna ekonomiska politiken. Detta innebär att bostadspolitiken
skall medverka till att inflationen bekämpas, sparandet främjas och
statens utgifter minskas. Målet för bostadspolitiken skall vara att ge
alla möjlighet till en bra bostad till ett rimligt pris och att var och
en skall ha inflytande över sin egen situation. Med en ökning av den
egna kapitalinsatsen skall hushållen också bättre kunna påverka de
investeringar de gör i bostäder.
Som påpekats i det inledningsvis citerade betänkandet från finansutskottet
existerar det redan i dag två statligt premierade bosparformer
som riktar sig till ungdomar, nämligen bosparlån inom ramen för
allemanssparandet och sparande enligt lagen om ungdomsbosparande, som
sker via banksparande. Enligt finansutskottets mening finns det dock
skäl att införa ett mer generellt statligt premierat bosparande.
Av både Utredningen om ökat hushållssparande (SOU 1992:97) och Utredningen
om statens stöd för bostadsfinansieringen (SOU 1992:47) framgår
att det kan ifrågasättas vilka effekter selektiva sparstimulanser
egentligen har på sparandet i ekonomin. Hushållssparutredningen anför i
sitt betänkande att ett av staten premierat sparande inte ökar det
totala sparandet i samhällsekonomin utan i stället leder till en
omfördelning av sparande från en kategori till en annan. Selektiva
insatser ökar med andra ord inte det totala sparandet utan medför
snarare att sparandet styrs över till de sparformer som på något sätt
premieras. Slutsatsen blir därför enligt Hushållssparutredningen att
staten inte bör använda sig av selektiva sparstimulanser. Samma
övergripande synsätt kommer till uttryck i betänkandet om statens stöd
för bostadsfinansieringen.
Enligt den sistnämnda utredningens uppfattning kan emellertid en
investering i en bostad inte jämföras med vilken som helst annan
investering som ett hushåll gör. Detta menar man motiverar att det
tillgrips särskilda stimulanser för bosparande för att underlätta för
hushållen att anskaffa egen bostad. För att undvika oönskad styrning mot
vissa sparformer föreslår utredningen att premie skall kunna erhållas
oavsett i vilken form sparandet skett.
Uppdraget
Mot den angivna bakgrunden bör en särskild utredare tillkallas för att
ta fram ett underlag för det förslag om ett statligt premierat
bosparsystem som riksdagen har begärt av regeringen.
Utredaren skall alltså lägga fram förslag om ett statligt premierat bospar-
system; förslaget skall innefatta nödvändiga författningsförslag.
Utredaren skall också analysera behovet av ett sådant system samt vilken
omfattning systemet kan tänkas få. Effekterna av förslaget på det totala
sparandet i samhällsekonomin och det totala sparandets fördelning på
olika samhällssektorer skall också belysas. Det ingår även i uppdraget
att lämna förslag om hur den statliga premieringen skall finansieras.
Om inte Sveriges internationella åtaganden lägger hinder i vägen skall
utredaren utgå från att det endast är anskaffandet av permanentbostad
inom landet som skall premieras.
Tidigare utredningar har visat på vissa nackdelar med s.k. selektiva
sparstimulanser. Bland annat har Hushållssparutredningen avrått från
selektiva sparstimulanser inom bostadssektorn. Det bosparsystem som
utredaren föreslår bör därför inte utformas så att det innebär en
styrning mot vissa speciella placeringsformer.
Under våren 1993 fattade riksdagen beslut om ett långsiktigt bundet
sparande utan försäkringsinslag, benämnt individuellt pensionssparande
(prop. 1992/93:187, bet. 1992/93:SkU31, rskr. 1992/93:359, SFS
1993:931). Utredaren bör överväga att eventuellt koppla bosparandet till
det individuella pensionssparandet. Självfallet måste utredaren ge akt
på eventuella svårigheter som detta kan innebära med hänsyn till bl.a.
skatterättsliga- och fastighetsrättsliga regler. Utredarens förslag till
bosparsystem skall emellertid utvisa om en sådan koppling som nu sagts
kan och bör göras.
Utredaren bör studera de förslag till bosparande som tidigare presenterats i
olika sammanhang. Här kan nämnas de förslag som har utarbetats
av Bofrämjandet, Boverket och Utredningen om statens stöd för bostads-
finansieringen. Innebörden av dessa förslag är i korthet följande:
Bofrämjandets förslag som benämns "Allmänt bosparande" bygger på ett
tyskt sparlånesystem för bosparande (Bausparen). Sparsystemet innebär
att bospararen genom ett kontinuerligt sparande mot låg ränta bygger upp
ett fastlagt sparbelopp. När det fastlagda sparbeloppet uppnåtts, får
bospararen rätt till ett bosparlån som löper med en förmånlig ränta.
Sparmedlen kan sedan tillsammans med lånebeloppet användas för en
boinvestering. Systemet är slutet i den meningen att endast medel som
sparats ihop av deltagarna i systemet kan disponeras för långivningen.
Bosparandet gäller även renovering och om- och tillbyggnad av en bostad.
Sparandet stimuleras via statliga sparpremier.
Boverkets förslag till bosparande går ut på att den upplupna räntan på
bosparandet inte beskattas förrän de sparade pengarna används för att
köpa en bostad, som kan vara ett egnahem eller en bostadsrätt. Sparandet
skall även kunna användas för att finansiera ombyggnad eller en renovering
av en bostad. Stimulansen innebär att den som sparar och köper en
bostad får ränta-på-ränta på den uppskjutna skatten och att endast en
del av avkastningen beskattas.
I betänkandet av Utredningen om statens stöd för bostadsfinansieringen
lämnas ett förslag till premierat bosparande som går ut på att en
skattefri bosparpremie betalas av staten. Stöd skall endast lämnas vid
anskaffandet av permanentbostad och inte för tillbyggnad, ombyggnad
eller underhållsåtgärder.
I utredarens uppdrag ingår även att överväga om de regler om bosparande
som finns i lagen om allemanssparande och lagen om ungdomsbosparande bör
vara kvar om ett mera generellt bosparsystem införs. Utredaren skall
också beakta att allemanssparandet inom en snar framtid kan komma att
avvecklas.
I sitt arbete bör utredaren vidare beakta arbetet inom utredningen om
ungdomars levnadsvillkor och framtidsutsikter (C 1992:07).
För utredaren gäller direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5), beaktande
av EG-aspekter (dir. 1988:43) och om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50).
Utredarens arbete bör bedrivas skyndsamt och vara slutfört före utgången
av juni 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
Bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
bostadsväsendet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att lägga fram förslag om ett statligt
premierat bosparsystem samt en analys av behovet och omfattningen av ett
sådant system,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.