Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa sjöarbetstidsfrågor, Dir. 1993:114
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1993-10-07
Dir. 1993:114
Beslut vid regeringssammanträde 1993-10-07
Chefen för Kommunikationsdepartementet, statsrådet Odell, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att lämna
förslag till sådana ändringar i sjöarbetstidslagen (1970:105) som medger
en rationell bemanningsorganisation ombord på fartyg samtidigt som
grundläggande sjösäkerhetskrav tillgodoses.
Behov av rationaliseringar inom sjöfartsnäringen
Staten har sedan början av 1980-talet med kortare uppehåll lämnat ett
omfattande ekonomiskt stöd till den svenska sjöfartsnäringen. I samband
med beslut om rederistöd i olika former har regeringen och riksdagen
betonat behovet av insatser också från parternas sida att genom
rationaliseringar bidra till kostnadssänkningar.
Genom etableringen av de norska och danska internationella skeppsregistren
(NIS respektive DIS) blev lågkostnadssjöfarten än mer påtaglig
även i vårt närområde. Skillnader i bemanningskostnader mellan fartyg
under svensk respektive NIS- och DIS-flagg blev därmed ytterligare
markerade till svensk nackdel. Redan i riksdagens beslut om ett
rederistöd år 1988 konstaterades att det fanns sektorer inom den
internationella sjöfarten där svensk sjöfart, även med statliga
subventioner, inte skulle kunna delta med någon framgång. Men det har
samtidigt stått klart att konkurrenskraften för svenska fartyg inte
enbart kan garanteras av svenska staten genom subventioner. Det blir
därför av avgörande betydelse för den svenska handelsflottans fortsatta
utveckling att parterna på sjöarbetsmarknaden själva kan sänka
kostnaderna genom rationaliseringar.
Regeringen har förklarat sig beredd att presentera förslag till en
långsiktig sjöfartspolitik förutsatt att sjöarbetsmarknadens parter kan
redovisa kostnadssänkande åtgärder som tillsammans med statliga insatser
skulle ge förutsättningar för en utvecklad svensk sjöfart.
I den överenskommelse som träffades i oktober 1992 mellan Sveriges
Redareförening, Sveriges Fartygsbefälsförening, Svenska Maskinbefäls-
förbundet och Svenska Sjöfolksförbundet uttalade befälsorganisationerna att
de var beredda att diskutera borttagandet av vissa arbetstidsregler och
vissa ersättningar. Vidare var de villiga att se över bemanningsreglerna
och även överväga bemanningsreduceringar samt att utveckla och
rationalisera arbetsuppgifter i ombordorganisationen. Sjöfolksförbundet
angav att man förhandlade om ett ramavtal som berörde frågan om
minimibemanning.
Det är av avgörande betydelse för den svenska fjärrsjöfartens
konkurrenskraft att rationaliseringsarbetet kan bedrivas vidare med
oförminskad styrka. Det är samtidigt av stor betydelse att
lagstiftningen inte sätter hinder i vägen för en rationell
bemanningsorganisation som tillgodoser etablerade sjösäkerhetskrav.
Nu gällande bestämmelser
Bestämmelser om arbetstiden till sjöss regleras i sjöarbetstidslagen
(1970:105) och sjöarbetstidskungörelsen (1970:550). Sjöarbetstidslagen
bygger liksom arbetstidslagen (1982:673) på principen om 40 timmars
arbetsvecka. I fråga om vaktindelade sjömän som inte tillhör
ekonomipersonalen och i fråga om radiopersonal gäller dock som
huvudregel att den ordinarie arbetstiden i ocean- och närfart får uppgå
till högst 8 timmar om dygnet, vilket innebär 56 timmar i veckan. Det
viktigaste skälet för detta avsteg från 40-timmarsveckan är de speciella
förhållanden under vilka arbetet på ett fartyg till sjöss utförs, med
krav på att vissa sysslor måste passas kontinuerligt under hela dygnet
samt att personal måste indelas i vakter som avlöser varandra, vanligen
i trevaktssystem.
Sjöarbetstidslagen innehåller även särskilda bestämmelser om ordinarie
arbetstid för sjömän som tillhör ekonomipersonalen samt om ordinarie
arbetstid på mindre fartyg som går i närfart och på fartyg som går i
lokalfart. Dessutom finns bestämmelser om vederlag, övertid m.m.
Från sjöarbetstidslagens bestämmelser undantas skeppstjänst som utförs
av bl.a. befälhavare, om utom denne minst tre personer är anställda på
fartyget, samt maskinchef och främste styrman, om deras skeppstjänster
inte är indelade i vakter. Ytterligare undantag från lagens tillämpning
får göras genom kollektivavtal som på arbetstagarsidan slutits eller
godkänts av en organisation, som är att anse som central
arbetstagarorganisation enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i
arbetslivet. Vidare får regeringen eller myndighet som regeringen
bestämmer även i övrigt medge undantag från tillämpningen av lagen om
det finns synnerliga skäl. Ett sådant bemyndigande har lämnats
Sjöfartsverket, vars beslut får överklagas hos regeringen. Regeringen
eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att
arbetstidslagen skall tillämpas på skeppstjänst som har undantagits från
sjöarbetstidslagen. Från de begränsningar i fråga om ordinarie arbetstid
som föreskrivs i 4-9 §§ sjöarbetstidslagen får dessutom avsteg göras
genom kollektivavtal som tillkommit i den ordning som anges ovan. Någon
motsvarande rätt för regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer att medge avsteg från bestämmelserna om ordinarie arbetstid
finns däremot inte.
Överväganden
De bestämmelser i sjöarbetstidslagen som reglerar vaktgång, ordinarie
arbetstid och övertid begränsar i vissa avseenden möjligheterna till en
rationell drift av fartyg till sjöss. Samtliga parter på
sjöarbetsmarknaden har förklarat sig beredda att diskutera förändringar
i bemanningsfrågor och av organisationen av arbetet ombord. I de fall
som kollektivavtalslösningar inte kan presteras mellan de berörda
parterna blir sjöarbetstidslagens bestämmelser gränssättande för vad som
kan åstadkommas.
I de speciella fall som en ändrad organisation ombord på fartyg
tillgodoser väsentliga rationaliseringsintressen och samtidigt uppfyller
grundläggande sjösäkerhetskrav bör en reglering övervägas som ger
möjlighet till ett mer flexibelt arbetstidsuttag. Ett sätt att
åstadkomma detta kan vara att ge regeringen eller den myndighet som
regeringen bestämmer bemyndigande att under vissa förutsättningar
besluta om avsteg från sjöarbetstidslagens bestämmelser om ordinarie
arbetstid. Vidare kan det finnas anledning att från samma utgångspunkter
överväga en bredare tillämpning av lagen.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare bör därför tillkallas för att göra en översyn av
sjöarbetstidslagen.
Utgångspunkten för utredaren skall vara att lämna förslag till sådana
författningsändringar att en rationell bemanningsorganisation ombord på
fartyg medges samtidigt som grundläggande sjösäkerhetskrav tillgodoses.
De företagsekonomiska och samhällsekonomiska verkningarna av förslaget
bör belysas. För det fall att alternativa förslag till lösningar lämnas
skall dessa värderas utifrån rationaliseringsbehov och sjösäkerhetskrav.
Utredaren skall i sitt arbete ta hänsyn till de förpliktelser som
Sverige kan ha på grund av internationella överenskommelser, varvid
ILO:s konvention (nr 47) om arbetstidens förkortning till 40 timmar i
veckan särskilt skall beaktas. En undersökning av vilka motsvarande
regler som gäller i andra viktiga sjöfartsnationer samt inom EG bör
göras.
Utredaren förutsätts vidare göra jämförelser med de allmänna
arbetstidsbestämmelserna. Utredaren skall under arbetets gång ta de
kontakter med berörda organisationer och myndigheter som behövs.
Utredaren skall även lämna förslag till de eventuella följdändringar i
andra författningar som följer av förslagen.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) angående
utredningsförslagens inriktning och (dir. 1988:43) angående EG-aspekter
i utredningsverksamheten.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 april 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Kommunikationsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att lämna förslag till ändringar i
sjöarbetstidslagen,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde till
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjätte huvudtitelns anslag A 2. Utredningar m.m. anslagsposten
3. Övriga utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.