Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagstiftningen om pantlåneverksamhet, Dir. 1993:110
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1993-09-23
Dir. 1993:110
Beslut vid regeringssammanträde 1993-09-23
Chefen för Näringsdepartementet, statsrådet P. Westerberg anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att överväga om pantlåneverksamheten
även framdeles bör vara reglerad genom en särskild lag. Om utredaren
finner att det även i fortsättningen finns behov av laglig reglering på
området bör förslag om en sådan lag redovisas.
Behovet av en översyn
Regeringens avregleringsarbete är inriktat på en omprövning av offentliga
regleringar som hämmar konkurrensen och som inte kan försvaras av andra
samhälleliga intressen. Regler kan vara nödvändiga för att skydda liv,
hälsa, säkerhet och miljön samt för att trygga ekonomiska intressen. Genom
tydliga spelregler för företagen kan också effek-tivitetsvinster i
ekonomin uppnås.
I avregleringsarbetet ingår bl.a. att utmönstra regleringar vars sam-
hällsekonomiska kostnader överstiger intäkterna samt att finna alternativa
lösningar för statsmakternas styrning som inte stör marknadens funk-
tionssätt. Vidare syftar arbetet till att hitta möjligheter till
förenklingar i regelverket som gynnar såväl företag som konsumenter.
Med pantlånerörelse avses enligt lagen (1949:722, ändrad senast 1991:983)
om pantlånerörelse en lånerörelse som mottar lösören som pant. Det krävs
tillstånd av länsstyrelsen, vars beslut kan överklagas hos regeringen, för
att driva pantlåneverksamhet. Lagen kan sägas ha två syften, nämligen dels
att skydda utsatta låntagare, dels att förebygga brottslighet.
Tillstånd ges endast om länsstyrelsen anser att det finns ett behov av
rörelsen. I första hand skall tillstånd ges till kommun, bolag eller
ekonomisk förening som har till syfte att driva rörelsen på villkor som är
förmånliga för låntagarna och som inte ger delägarna eller någon annan
rätt att få del i vinsten. För att en enskild person skall få tillstånd
att driva pantlånerörelse krävs att personen har gjort sig känd för
redbarhet och ordentlighet samt i övrigt anses lämplig.
Lagen innehåller ytterligare bestämmelser som direkt tar sikte på skyddet
av pantsättaren. Det gäller bl.a. låneavgiftens storlek, utfärdandet av
pantsedel, regler för inlösande av pant och pantens försäljning.
Bland bestämmelserna som är till för att underlätta polisens arbete kan
nämnas att den som vill pantsätta lösöre måste legitimera sig. Vidare är
pantlånaren skyldig att föra s.k.pantbok och att bistå polismyndigheten på
olika sätt.
Länsstyrelsen meddelar föreskrifter för hur rörelsen skall bedrivas.
Utgångspunkter för översynen
I förarbetena (prop. 1949:201) till den gällande lagen om pantlånerörelse
framhölls att den yrkesmässiga pantlåneverksamheten fyllde en viktig
uppgift på kreditväsendets område eftersom den för många var den enda till
buds stående vägen att vinna en åtminstone tillfällig lättnad vid
penningbrist. Även om en av utgångspunkterna var att näringsfriheten inte
i onödan skulle inskränkas ansågs en reglering till skydd för låntagarna
nödvändig. Pantlåneverksamheten är numera en etablerad företeelse på
marknaden och det finns tecken på att den under senare tid har ökat i
betydelse för konsumenterna på grund av hushållens ekonomiska situation.
De gällande bestämmelserna om pantlåneverksamhet trädde i kraft år 1950
och endast förändringar av formell natur har vidtagits sedan dess.
Samtidigt har under årens lopp ett antal andra bestämmelser införts som
tillvaratar konsumenternas intressen. Jag kan som exempel nämna
marknadsföringslagen (1975:1418), konsumentkreditlagen (1977:981), lagen
om ändring i lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på
förmögenhetsrättens område (1976:185) och lagen om avtalsvillkor i
konsumentförhållanden (1992:830). Härtill kommer att förutsättningarna på
marknaden ändrats väsentligt. Också synen på hur näringsrättsliga
regleringar bör utformas är en annan idag. Bl.a. mot denna bakgrund kan
ifrågasättas om det därutöver behövs bestämmelser som bl.a. berör vilka
villkor som skall gälla mellan pantsättaren (konsumenten) och pantlånaren
(näringsidkaren).
Ett annat viktigt motiv bakom den nuvarande regleringen av pant-
låneverksamhet är att förebygga tillgreppsbrottslighet. Denna typ av
brottslighet är alltjämt ett stort problem. Det har i olika sammanhang
framhållits att den nuvarande lagen har en funktion att fylla när det
gäller att spåra stöldgods och att den därigenom också torde kunna stävja
avsättningen av sådant gods samt förebygga brott. Det kan i så fall finnas
skäl som talar för att det även i framtiden behövs regler för bedrivande
av pantlånerörelse. Samtidigt måste intresset av näringsfrihet och
effektiv konkurrens beaktas. I den mån en reglering anses nödvändig när
det gäller pantlånerörelse för att underlätta polisens brottsförebyggande
och spanande arbete måste noggranna avvägningar göras så att regleringen
inte blir mer omfattande och ingripande än skyddsintresset kräver.
Vid en översyn av bestämmelserna om pantlånerörelse är det angeläget att
ta del av överväganden som gjorts inför andra regleringar vars syfte är
att minska möjligheterna att avsätta stöldgods samt underlätta polisens
spaningsarbete. Därvid kan man få uppslag till lösningar samtidigt som det
allmänna intresset av att likartad verksamhet i lagstiftningshänseende
behandlas på samma sätt kan tillgodoses. Jag vill i detta sammanhang
särskilt fästa uppmärksamheten på att den gällande lagen om pant-
lånerörelse innehåller moment som bör utmönstras ur lagen. Jag tänker då
på den behovsprövning som görs och som jag anser vara helt oförenlig med
regeringens syn på näringsfriheten. Lagen framstår också som alltför
reglerande i detalj.
Vid en genomgripande förändring av regelverket är det också naturligt att
pröva hur myndighetstillsynen bör organiseras. Härvid bör möjlig-heterna
till decentralisering av beslutsnivåer tillvaratas.
Mot bakgrund av vad jag har anfört anser jag att en särskild utredare bör
tillkallas för att göra en översyn av lagstiftningen om
pantlåneverksamhet.
Uppdraget
Utredaren bör överväga om pantlåneverksamheten även framdeles bör vara
reglerad genom en särskild lagstiftning.
Som utgångspunkt för övervägandena bör en beskrivning göras av
pantlåneverksamhetens omfattning och branschens struktur.
Utredaren bör värdera behovet av en särskild reglering av pant-
låneverksamheten för att dels skydda konsumenterna, dels stävja brotts-
lighet och underlätta polisens arbete. I detta sammanhang bör belysas i
vad mån det finns andra lagar som på ett ändamålsenligt sätt tar till vara
samma skyddsintressen som lagen om pantlånerörelse. Utredaren bör
observera att konsumentkreditlagen (1992:830) innehåller ett undantag för
pantlåne-verksamhet (1 § tredje stycket; jmfr prop. 1991/92:83 s. 97). Det
bör ana-lyseras vilka konsekvenser utredarens förslag i fråga om
pantlåneverk-samhet bör få för regleringen av konsumentkrediter.
I den mån utredaren kommer fram till att en fortsatt reglering är påkallad
bör förslag till lagregler läggas fram.
I uppdraget bör även ingå att pröva hur myndighetstillsynen bör
organiseras. Möjligheter till decentralisering av beslutsnivåer bör därvid
tas tillvara.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 31 mars
1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Näringsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att göra en översyn av lagstiftningen om
pantlåneverksamheten
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans
hemställan.
(Näringsdepartementet)