Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Granskning av JAS-projektet, Dir. 1993:109
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1993-09-16
Dir 1993:109
Beslut vid regeringssammanträde 1993-09-16
Chefen för Försvarsdepartementet, statsrådet Björck, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår, mot bakgrund av flygplanshaveriet den 8 augusti 1993, att
en särskild kommission tillkallas för att granska JAS-projektet.
Bakgrund
Riksdagen beslutade i juni 1982 riktlinjer för utveckling och
anskaffning av JAS-systemet. Regeringen har i enlighet med detta beslut
årligen orienterat riksdagen läget i JAS 39-projektet. I
Försvarsdepartementet finns en funktion särskilt inrättad för att
regeringen kontinuerligt skall kunna följa projektet.
Den 2 februari 1989 inträffade ett haveri med det första provflygplanet,
JAS 39 Gripen -1. Regeringen gav den 16 februari 1989 Försvarets
materielverk ett uppdrag angående fortsatt inriktning av JAS-projektet.
Materielverket lämnade den 30 juni 1989 en redovisning i enlighet med
uppdraget. Statens haverikommission avlämnade den 22 juni 1989 en
redovisning i enlighet med uppdraget. Den 28 februari 1990 lämnade
Chefen för flygvapnet ett utlåtande över haveriet, med Försvarets
materielverks yttrande och redovisade åtgärder, till Statens
haverikommission.
I juni 1992 beslutade regeringen, med stöd av riksdagens
ställningstagande i 1992 års försvarsbeslut, att delserie 2 av JAS 39
Gripen skulle beställas. Den 8 juni 1993 levererades det första
serietillverkade flygplanet - JAS 39-102 - till Chefen för flygplanet.
Flygplanet tilldelades av Chefen för flygplanet Skaraborgs flygflottilj,
F 7. Flygplanet ställdes därefter till Försvarets materielverks
förfogande för bl.a. flygutbildning.
Den 8 augusti havererade flygplan JAS 39-102. Statens haverikommission
har den 18 augusti 1993 lämnat en preliminär rapport angående haveriet.
Haverikommissionens slutliga rapport förutses bli avlämnad före november
månads utgång år 1993.
Regeringen gav den 12 augusti Överbefälhavaren i uppdrag att senast den
1 okober 1993 redovisa operativa och ekonomiska konsekvenser av en
eventuell försening av JAS-projektet.
Överåklagaren vid Åklagarmyndigheten i Stockholm har den 1 september
1993 inlett förundersökning rörande haveriet.
Mot ovanstående bakgrund, och med hänsyn till frågans särskilda
betydelse, anser jag att det är angeläget att en förnyad granskning sker
av huruvida JAS-programmet kan förväntas nå de mål som fastställts av
statsmakterna, senast i 1992 års försvarsbeslut och hurvida till
statsmakterna inlämnat beslutsunderlag varit tillfyllest. Granskningen
bör lämpligen genomföras av en särskild kommission. En sådan bör därför
tillkallas.
Utgånspunkter för utredningen
Utgångspunkten för kommissionens arbete skall vara den säkerhets- och
försvarspolitiska inriktning som fastlades i 1992 års försvarsbeslut.
Vidare skall beaktas att frågor som rör förberedelserna inför ett nytt
långsiktigt försvarsbeslut, inklusive frågor om luftförsvarets framtida
utformning, behandlas i den parlamentariska försvarsberedningen.
Kommissionen skall slutligen i sitt arbete beakta den ansvarsfördelning
som måste gälla i förhållande till Haverikommissionen och
Åklagarmyndigheten.
Uppdraget
Kommissionen bör, med utgångspunkt i bl.a. de projektvärderingar som
legat till grund för regeringens årliga redovisningar för riksdagen,
göra en bedömning av projektets utveckling och därvid pröva huruvida
JAS-programmet kan förväntas nå de mål som fastställts av statsmakterna
inom den beslutade ekonomiska ramen.
Speciell vikt bör i detta sammanhang läggas vid en granskning av
rapporter och utvärderingar efter det första haveriet år 1989.
Kommissionen bör också granska de militära myndigheternas bedömningar
och ställningstaganden angående säkerheten i flygutprovningen liksom
tillämpade metoder i leveranskontrollen. Likaså bör kommissionen granska
de metoder som använts och den ansvarsfördelning som tillämpats mellan
myndigheterna för att säkerställa JAS-flygplanets lufvärdighet.
Kommissionen bör vid sin granskning i tillämpliga delar göra jämförelser
med flygplansprojekt i andra länder, liksom med tidigare
flygplansprojekt i Sverige, i motsvarande fas av utveckling och
utprovning.
Kommissionen bör vid behov föreslå åtgärder för att komma till rätta med
de brister som kan komma att konstateras i tidigare beslutsunderlag m.m.
och lämna förslag till hur underlag för kommande beslut förbättras.
Arbetets bedrivande
De frågor kommissionen skall pröva är av sådan art att det är angeläget
att den har en parlamentarisk sammansättning.
Kommissionen skall senast den 31 december 1993 till regeringen redovisa
sitt uppdrag.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen bemyndigar chefen för
Försvarsdepartementet att tillkalla en särskild kommission med högst tio
ledamöter - omfattad av kommittéförordningen (1976:119) - med uppdrag
att granska JAS-projektet och att besluta om sekreterare åt
kommissionen.
Jag hemställer vidare att kommissionen bemyndigas att besluta om
experter, biträdande sekreterare och annat biträde åt sig.
Slutligen hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna för
kommissionen skall belasta fjärde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.