Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Sektorsforskning om massmedier, Dir. 1993:107
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1993-10-28
Dir. 1993:107
Beslut vid regeringssammanträde 1993-10-28
Chefen för kulturdepartementet, statsrådet Friggebo, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att kartlägga
behovet av sektorsforskning om massmedierna och att utarbeta förslag om
formerna för en sådan forskning.
Utredarens förslag skall läggas fram senast den 1 september 1994.
Bakgrund
I propositionen om forskning och utveckling (prop. 1992/93:170, avsnitt 11
s. 412 f.) tillkännagav regeringen sin avsikt att göra en översyn över
frågor rörande forskning om och dokumentation av massmedier i samarbete
mellan det allmänna och mediebranschen, dvs. sektorsforskning om
massmedierna. I denna proposition anfördes bl.a. följande.
"Massmedierna ägs huvudsakligen av privata företag eller organisationer.
Det offentligas roll är, till skillnad från vad som gäller i förhållande
till t.ex. bibliotek, museer, arkiv eller kulturminnesvården, inte att
vara styrande utan att ange ramar och att ge stöd i begränsad
utsträckning. Den grundläggande massmedieforskningen på universitet och
högskolor är ett statligt ansvar. Denna forskning styrs i första hand av
inomvetenskapliga kriterier. Den har under senare år fått förstärkta
resurser.
Det finns emellertid också ett behov av forskning på massmedieområdet från
andra utgångspunkter än inomvetenskapliga. Detta behov finns både inom den
offentliga och privata sektorn.
Inom den offentliga sektorn blir behovet allt starkare att följa
medieutvecklingen, både tekniskt, ekonomiskt och rättsligt, nationellt och
internationellt, t.ex. för att förbereda och utreda behovet och
konsekvenserna av samhällsinsatser inom olika massmedieområden, genom
nationell lagstiftning, internationellt samarbete och på andra sätt. Detta
forskningsbehov tillgodoses bara i begränsad utsträckning inom den
befintliga forskningsstrukturen.
Den privata sektorns behov av forskning och utveckling härrör dels från
det enskilda medieföretagets intresse att stärka sin egen
konkurrenskraft, dels från utvecklingen inom en bransch som helhet. I
detta avseende skiljer sig inte massmedieföretagen från det övriga
näringslivet. Forskningsbehovet tillgodoses till viss del genom enskilda
institut, ibland i viss anknytning till högskolan. Enskilda medieföretag
bedriver marknadsundersökningar, utvecklingsarbete och i enstaka fall även
forskning. Ett exempel på detta är den forskningsverksamhet som byggdes
upp kring den tidigare Sveriges-Radio-koncernens avdelning för publik och
programundersökningar (PUB). PUB har haft en omvittnad betydelse för
forskningen om radio och TV. PUB har också utfört mätningar och visst
forskningsarbete för andra, enskilda företag och för Kulturrådet.
Förändringarna inom den avgiftsfinansierade radio- och TV-verksamheten har
medfört stora förändringar av programföretagens publik- och
programundersökningsverksamhet. För närvarande är omfattningen av och
formerna för detta arbete inte helt klarlagd. För andra mediebranscher
saknas motsvarande verksamhet. Ett institut som på näringslivets uppdrag
bedrivit opinionsbildning och i viss utsträckning också gjort egna
undersökningar är Näringslivets Mediainstitut.
En bransch- och företagsanknuten forskning kan givetvis varken ersätta den
oberoende och kritiska forskning som finns inom universiteten eller
företagens egna utvecklingsinsatser. Det är emellertid tydligt att både
näringslivet och det offentliga har ett ökat behov av att kunna fungera
som kvalificerade beställare av forskning på massmedieområdet. Mediernas
centrala roll i det demokratiska statsskicket gör att forskning och
utveckling inom medieområdet är särskilt känsliga för att någon aktör får
en otillbörlig dominans.
Formerna för forskning inom och för näringslivet är avpassade efter varje
näringsgrens behov och struktur. Den offentliga insatsen har styrts till
institutioner eller samrådsmekanismer som ger utrymme för inflytande både
från offentligt håll och från berörda branscher. När det gäller forskning
om massmedier gör bl.a. den redan nämnda centrala funktionen för medierna
i ett demokratiskt samhälle det nödvändigt att närmare analysera och
utreda formerna för ett samarbete mellan alla parter. Ett sådant samarbete
kan också förutom branschen behöva inbegripa t ex organisationer för
yrkesarbetande inom medierna, delar av kulturlivet etc. Universitet och
högskolor har ofta kapacitet att utföra forskningsuppdrag för olika
massmedieintressenter, enskilda eller offentliga.
Det sagda leder till att det, som redan anmälts till riksdagen i
budgetpropositionen (prop. 1992/93:100 bil. 12 s. 254), enligt regeringens
mening finns skäl att tillkalla en särskild utredare för att se över
frågor rörande forskning och dokumentation av massmedier i samarbete
mellan det allmänna och mediebranschen. Detta avser särskilt
sektorsforskningen för massmedier, t.ex. organisatoriska former för
beställning och finansiering av forskning, med utgångspunkt i mångfalden
av intressen och behov på medieområdet."
En skrivelse har inkommit till chefen för Utbildningsdepartementet (dnr. U
93/404/H) från ett antal näringslivsorganisationer företrädande
medieindustrin där man understryker behovet av att förstärka
forskningsstrukturen för medieindustrins behov.
Vissa av förutsättningarna för forskning om massmedier för branschens
behov eller för andra beställare har numera förändrats. PUB:s verksamhet
har således lagts ner eller till vissa delar överförts till andra företag
eller institutioner. Överläggningar pågår om hur resultaten av vissa delar
av de långsiktiga undersökningarna skall kunna tas tillvara. Nordiska
dokumentationscentralen för masskommunikationsforskning (NORDICOM), med en
viktig del av verksamheten förlagd till Göteborgs universitet, kommer i
framtiden att få den del av sin finansiering som sker ur den gemensamma
nordiska budgeten över kulturdelen (som även innefattar massmedierna) i
stället för över forskningsdelen. Det innebär att ansvaret för NORDICOM:s
dokumentation, och forskning baserad på den, på det nordiska planet förts
till kultur- och massmediesektorn.
Uppdraget
Utredaren skall mot ovan redovisade bakgrund kartlägga behovet av
sektorsforskning om massmedierna, dvs. forskning om och dokumentation av
massmedier från massmediebranschens och den offentliga sektorns
utgångspunkter.
Utredaren skall arbeta i nära kontakt med berörda organisationer,
forskningsinstitutioner och myndigheter.
Förslag om åtgärder skall grundas på en bedömning av det behov som denna
kartläggning uppvisat. Sådana förslag bör utformas i samråd med berörda
intressenter och syfta till att forskningens finansiering och organisation
svarar mot de beställande parternas behov. Beställaren bör således själv
svara för kostnaderna för forskningen medan utförandet i första hand bör
ske inom ramen för universitet och högskolor. Förutsättningen för
utredningens överväganden och förslag bör vara att de statliga utgifterna
inte kan ökas.
För utredaren skall regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5),
EG-aspekten i utredningsverksamheten (dir. 1988:43) samt om
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) gälla.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Kulturdepartementet
att tillkalla en särskild utredare med uppgift att kartlägga behovet av
sektorsforskning om massmedierna
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Kulturdepartementet)