Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nationaldagen som helgdag, Dir. 1993:104
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1993-09-09
Dir. 1993:104
Beslut vid regeringssammanträde 1993-09-09
Statsrådet Laurén anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda
förutsättningarna för att göra nationaldagen till helgdag.
En nationaldag inrättas
År 1948 behandlades i riksdagen första gången frågan om inrättandet av en
svensk nationaldag. 1952 uttalade första lagutskottet med anledning av en
motion (1952:II:73, s och fp) att "en utveckling, som leder till att den 6
juni allmänt betraktas som vår nationaldag är att hälsa enbart med till-
fredsställelse". Utskottet ansåg däremot inte att det var lämpligt att
lagstifta härom, eftersom en lagstiftning i första hand borde gå ut på att
likställa dagen eller en del av den med helgdag. Utskottets hemställan att
motionen inte borde föranleda någon riksdagens åtgärd bifölls av
riksdagen.
I en departementspromemoria om Sveriges riksvapen och Sveriges flagga (Ds
Ju 1981:4) uttalades att frågan om ett officiellt fastställande av svenska
flaggans dags karaktär av Sveriges nationaldag borde få sin lösning. Att
den 6 juni - dagen för Gustav Vasas val till konung år 1523 och för
utfärdandet av 1809 års regeringsform - numera har denna karaktär är
allmänt erkänt och har uttalats av riksdagen, sas det i promemorian.
Vidare framhölls att motioner i riksdagen i frågan tidigare avslagits,
senast med motiveringen att eftersom dagen har den angivna karaktären,
något riksdagens beslut för att bekräfta förhållandet inte fordrades. I
promemorian anfördes vidare att om de allmänna flaggdagarna regleras genom
en förordning, erbjuds ett tillfälle att ge författningsmässigt uttryck åt
att den 6 juni skall anses som nationaldag. Härmed avses självklart inte
att dagen eller del därav skulle likställas med allmän helgdag, något som
tidigare i skilda sammanhang har ifrågasatts, påpekades det vidare i
promemorian.
På grundval av promemorian föreslog regeringen att svenska flaggans dag
den 6 juni skulle få officiell karaktär av Sveriges nationaldag (prop.
1981/82:109 med förslag till ny lagstiftning om Sveriges riksvapen och
Sveriges flagga). Riksdagen (bet. 1981/82:KU26) fann att vad som anförts
om regleringen av de allmänna flaggdagarna kunde godtas.
I förordningen (1982:270) om allmänna flaggdagar har regeringen
föreskrivit att den 6 juni - Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag
- är allmän flaggdag.
Frågan om nationaldagen bör vara helgdag aktualiseras
Genom lagen (1989:253) om allmänna helgdagar som trädde i kraft den 1
januari 1990 blev flera spridda bestämmelser som reglerade helgdagar
ersatta med en samlad lag i ämnet. I den bakomliggande propositionen
(prop. 1988/89:114) framhöll föredragande departementschefen att några nya
allmänna helgdagar inte borde införas. Detta med anledning av en skrivelse
med förslag att också den 6 juni skulle vara allmän helgdag.
Vid riksdagsbehandlingen av propositionen framfördes i ett par motioner
yrkanden om att nationaldagen skulle bli helgdag. Konstitutionsutskottet
(bet. 1988/89:KU29) anförde följande:
"Nationaldagen fick år 1982 författningsmässig reglering som allmän
flaggdag. Frågan om nationaldagen som helgdag har behandlats av riksdagen
vid ett flertal tillfällen med anledning av motioner under senare år,
senast hösten 1988. Utskottet (1988/89:13) ansåg att de nuvarande formerna
för firandet av nationaldagen/svenska flaggans dag gav tillräckligt
utrymme för att markera nationaldagens betydelse i det svenska samhället.
Riksdagen anslöt sig till utskottets uppfattning. I en reservation (c)
yrkades med bifall till motionen att nationaldagen skulle stadfästas som
helgdag. Utskottet anser att det är värdefullt att de nuvarande spridda
bestämmelserna om allmänna helgdagar ersätts med en ny lag. Propositionen
innebär att det inte skall ske några kalendariska förändringar eller att
några nya allmänna helgdagar införs. Utskottet finner inte anledning att
frångå sitt tidigare ställningstagande i fråga om nationaldagen."
I en reservation (m) framhölls att frågan har stor samhällsekonomisk
betydelse och att konsekvenserna borde studeras och förutsättningen att
avskaffa eller flytta någon nu existerande helgdag borde övervägas innan
en ny lag stiftades. I en annan reservation (c) anfördes att riksdagen
borde besluta att den 6 juni skall vara helgdag. Riksdagen följde
utskottet.
Frågan om nationaldagen som helgdag bör utredas
Under 1990/91 års riksmöte lämnades flera motioner av innebörden att
nationaldagen borde bli helgdag. I en motion (m) yrkades att riksdagen
skulle besluta att nationaldagen görs till helgdag samt att riksdagen hos
regeringen skulle begära utredning om att avskaffa eller flytta någon nu
existerande helgdag. Utskottet (bet. 1991/92:KU9) fann att Sveriges
nationaldag den 6 juni var ett väsentligt inslag i många människors
medvetande och att det under senare år i motioner till riksdagen
framställts krav på att göra den 6 juni till helgdag. Utskottet anförde
vidare bl.a.:
"Utskottet, som är medvetet om att införande av ytterligare en helgdag
bl.a. har ekonomiska aspekter, anser emellertid att frågan på lämpligt
sätt bör bli föremål för utredning. Det får ankomma på regeringen att
bestämma formerna härför. Vad utskottet anfört med anledning av motionerna
bör ges regeringen till känna."
I en reservation (s) föreslogs att motionerna skulle avstyrkas. En
suppleant (v) anslöt sig i en meningsyttring till reservationen. Riksdagen
anslöt sig till utskottet.
Riksdagen har senare med anledning av en motion anfört att något
ytterligare tillkännagivande i frågan från riksdagens sida inte var
påkallat (bet. 1992/93:KU7).
Med hänsyn till vad riksdagen har anfört bör en översyn av förutsätt-
ningarna för att göra nationaldagen till helgdag nu komma till stånd. Upp-
draget bör ges till en särskild utredare. Med beaktande bl.a. av det
statsfinansiella läget är det av vikt att utredaren särskilt studerar de
ekonomiska konsekvenserna inrättandet av en ny helgdag skulle få, såväl
för den offentliga sektorn som för näringslivet och övriga delar av
samhället. I utredarens uppdrag får emellertid också ligga att undersöka
konsekvenserna, ekonomiska och andra, av ett inrättande av nationaldagen
som helgdag på bekostnad av någon nu existerande allmän helgdag. Det är i
sammanhanget naturligt att också studera möjligheten att i stället flytta
en nuvarande helgdag för att på så sätt hålla kostnaderna nere.
För utredningen gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (1984:05) och
angående EG-aspekter i utredningsverksamheten (1988:43).
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast under april 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
statsrätt och förvaltningsrätt
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att utreda förutsättningarna för att göra
nationaldagen till helgdag,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)