Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa konsumenträttsliga frågor, Dir. 1993:101
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1993-08-26
Dir. 1993:101
Beslut vid regeringssammanträde 1993-08-26
Statsrådet Laurén anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att göra en utvärdering och översyn av
vissa frågor med anknytning till konsumentköplagen och konsumenttjänst-
lagen. Uppdraget bör omfatta
- preskriptionstiden för konsumentens rätt att göra gällande fel i en vara
eller en tjänst,
- konsumentens rätt att avbeställa en köpt vara eller en avtalad tjänst,
- omfattningen av näringsidkarens produktansvar,
- köparens skydd mot säljarens borgenärer och
- vissa avvikelser mellan konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen.
Bakgrund
Konsumenttjänstlagen (1985:716) trädde i kraft den 1 juli 1986 och
konsumentköplagen (1990:932) den 1 januari 1991.
När riksdagen behandlade propositionen om en ny konsumentköplag (prop.
1989/90:89) uppmärksammades några frågor särskilt, nämligen främst
preskriptionstidens längd och omfattningen av säljarens produktansvar. Med
anledning av motioner har riksdagen senare uttalat sig i olika frågor som
har samband med konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen, framför allt
konsumentens rätt att avbeställa en vara eller en tjänst och konsumentens
skydd mot näringsidkarens borgenärer.
På de nu nämnda områdena gäller för närvarande följande.
Enligt 23 § första stycket konsumentköplagen får en köpare inte åberopa
att en vara är felaktig, om han inte lämnar säljaren ett meddelande om
felet inom skälig tid efter det att han märkt eller bort märka felet
(reklamation). Reklamerar köparen inte inom två år efter det att han har
tagit emot varan, gäller enligt 23 § tredje stycket konsumentköplagen att
köparens rätt att reklamera ett fel preskriberas, om inte annat följer av
en garanti eller liknande utfästelse. Enligt 24 § får köparen emellertid
utan hinder av bestämmelserna i 23 § åberopa att varan är felaktig, om
säljaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder eller om
felet består i att varan sålts i strid mot ett förbud enligt 4 §
marknadsföringslagen (1975:1418) eller i att varan är så bristfällig att
dess användning medför påtaglig fara för liv eller hälsa.
Även konsumenttjänstlagen har som huvudregel en tvåårig preskriptionstid,
se 17 §. För det fall tjänsten rört arbete på mark eller på byggnader
eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta
saker, får reklamation dock ske upp till tio år efter det att uppdraget
avslutades. Andra preskriptionstider kan dock följa av garantier eller
liknande utfästelser. Om näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i
strid mot tro och heder, får enligt 17 § andra stycket reklamation alltid
ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades.
Både konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen innehåller bestämmelser om
avbeställning. Enligt 37 § konsumentköplagen kan köparen avbeställa en
vara innan den har avlämnats. Säljaren får då inte hålla fast vid köpet
och kräva betalning. Av 42 § konsumenttjänstlagen framgår att konsumenten
får avbeställa en tjänst innan den har slutförts.
Vid avbeställning har motparten rätt till ersättning. Enligt 41 § första
stycket konsumentköplagen skall köparen vid avbeställning ersätta säljaren
för särskilda kostnader som denne har haft för att ingå och fullgöra
avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
för särskilda kostnader till följd av avbeställningen, samt för förlust i
övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan,
tidpunkten för avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och
omständigheterna i övrigt. Säljaren kan enligt andra stycket förbehålla
sig en på förhand bestämd ersättning, om den är skälig med hänsyn till vad
som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första
stycket. Enligt tredje stycket första meningen har säljaren inte rätt till
ersättning, om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat
ett anbud som köparen har lämnat till säljaren.
I 42 § konsumenttjänstlagen föreskrivs att näringsidkaren har rätt till
ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts samt för arbete
som måste utföras trots avbeställningen. Ersättningen skall motsvara det
pris som skulle ha gällt, om avtalet endast hade avsett vad som har
utförts. Närings-idkaren har vidare rätt till ersättning för förluster i
form av kostnader för den återstående delen av tjänsten samt ersättning
för förluster i övrigt på grund av att han underlåtit att ta på sig annat
arbete eller på grund av att han på något annat sätt har inrättat sig
efter uppdraget. Ersättningen för förluster får inte överstiga
näringsidkarens förlust till följd av avbeställningen.
Med produktskada avses en skada som en vara orsakar på person eller på
annan egendom än varan.
Enligt 30 § konsumentköplagen har köparen rätt till ersättning för den
skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att
underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför
hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid
köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller
övervunnit. Skadeståndsskyldigheten omfattar enligt 31 § även skada som på
grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör
köparen eller någon medlem i hans hushåll och är avsedd huvudsakligen för
enskilt ändamål.
Enligt 31 § tredje stycket konsumenttjänstlagen är en näringsidkare
skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel,
om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett hinder av sådant
slag som nyss har nämnts. Näringsidkarens skadeståndsskyldighet omfattar
även ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom
som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll.
Vid försäljning av lösa saker gäller enligt den s.k. traditionsprincipen
som huvudregel att köparen uppnår skydd mot säljarens borgenärer först när
varan kommit i köparens besittning. Om köparen har låtit det köpta bli
kvar hos säljaren, kan alltså egendomen i en utmätnings- eller
obeståndssituation tas i anspråk för betalning av säljarens skulder.
Köparens rätt inskränker sig då till att han i konkurrens med övriga
borgenärer får göra gällande en fordran mot säljaren.
Behovet av en utredning
I samband med riksdagsbehandlingen av förslaget till ny konsumentköplag
gjorde riksdagen två tillkännagivanden (se rskr. 1989/90:900). Det ena rör
frågan om preskriptionstiden för köparens krav mot säljaren på grund av
fel i en köpt vara. I sitt av riksdagen godkända betänkande uttalade
lagutskottet (se bet. 1989/90:LU35 s. 19 f.) att en tvåårig
preskriptionstid kan få mindre gynnsamma konsekvenser vid fel i varor som
förutsätts fungera i mer än två år. Det andra tillkännagivandet avser
omfattningen av näringsidkarens produktansvar. Härom uttalade lagutskottet
(se bet. s. 30 f.) att säljarens ansvar inte bör vara begränsat till
egendom som tillhör köparen eller någon medlem av hans hushåll.
Beträffande avbeställningsrätten har lagutskottet i ett annat sammanhang
uttalat (se bet. 1991/92:LU24 s. 21 f.) att bestämmelserna kan kritiseras
utifrån flera utgångspunkter och att det finns anledning att överväga om
bestämmelserna bör ändras. Vidare uttalade utskottet att det nu när
konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen varit i kraft en tid bör vara
möjligt att få fram ett närmare underlag för att man skall kunna bedöma
hur reglerna har kommit att tillämpas i praktiken. Vad utskottet sålunda
har anfört har riksdagen som sin mening gett regeringen tillkänna (se
rskr. 1991/92:177).
Lagutskottet har vid flera tillfällen behandlat motioner med sakrättslig
anknytning. I bet. 1991/92:LU7 uttalade utskottet bl.a. att utskottet
förutsätter att frågan om att ersätta den nuvarande lösöreköpslagen
(1845:50 s. 1) med tidsenliga och för köparen praktiskt hanterbara
bestämmelser tas upp till övervägande inom regeringskansliet.
Vid lagrådsbehandlingen av propositionen om en ny konsumentköplag pekade
Lagrådet (se prop. 1989/90:89 s. 189) på att konsumenttjänstlagen i vissa
hänseenden på ett omotiverat sätt avviker från förslaget till
konsumentköplag.
Konsumentköplagen har varit i kraft sedan den 1 januari 1991. Tiden får nu
anses vara mogen att påbörja en utvärdering av lagen. Det kan knappast
komma i fråga att göra en fullständig undersökning av lagens tillämpning i
hela dess vidd; det skulle vara en alltför omfattande uppgift. I första
hand bör en utvärdering inriktas på de problem som riksdagen har påtalat.
Dessa frågor diskuterades vid en hearing i Justitiedepartementet den 18
december 1992. Vid detta tillfälle vitsordades det från flera håll att de
nämnda frågorna ibland ger upphov till svårigheter och det framfördes
önskemål om en översyn i dessa delar av den nya lagens regler.
Den översyn som således nu bör komma till stånd bör omfatta även
konsumenttjänstlagens motsvarande regler på de områden som riksdagen har
aktualiserat. I översynen bör också uppmärksammas de skillnader mellan
konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen som Lagrådet har påtalat.
Det bör uppdras åt en särskild utredare att göra översynen.
Uppdraget
Preskription
Lagutskottet har anfört (se bet. 1989/90:LU35 s. 19 f.) att en tvåårig
preskriptionstid vid konsumentköp kan få negativa konsekvenser för
produkter som förutsätts fungera i mer än två år. Sådana produkter är ofta
dyrbara i inköp och fel i dem kan få stora ekonomiska följdverkningar för
konsumenterna. Vid köp av denna typ av varor har konsumenten därför ett
extra stort skyddsbehov. Utskottet anförde å andra sidan att det praktiska
värdet av en förlängning av preskriptionstiden minskar med tiden, dels på
grund av svårigheter att visa att felet förelåg redan vid avlämnandet,
dels på grund av att säljaren kan invända att konsumenten borde ha
upptäckt felet tidigare. Enligt utskottets mening kan detta förhållande
emellertid inte anses utgöra skäl mot att konsumenten - i de fall
bevissvårigheter och invändningar inte lägger hinder i vägen - skall ha
rätt att göra befogenheterna vid fel gällande under en tid som är rimlig
med hänsyn till varans normala egenskaper och livslängd.
Utredaren bör mot bakgrund av det anförda undersöka hur preskriptions-
reglerna kommit att tillämpas i praktiken och särskilt i vilka fall
preskriptionsreglerna har hindrat konsumenter att göra gällande fel i en
vara. Om inte dessa undersökningar ger anledning till annat, bör utredaren
föreslå hur en förlängning av preskriptionstiden kan genomföras.
När det gäller utformningen av en ny preskriptionsbestämmelse kan till en
början konstateras att en förlängd tidsfrist behövs bara i sådana fall där
varan förväntas fungera i mer än två år. Detta kunde tänkas tala för att
en förlängd preskriptionstid bör begränsas till att gälla fall av just det
slaget. Att ha olika preskriptionsfrister för skilda slag av varor kan
emellertid medföra gränsdragningsproblem. Utredaren bör därför i första
hand pröva om en ny preskriptionsregel kan ges en generell utformning. För
den händelse det befinns motiverat, bör utredaren dock vara oförhindrad
att föreslå särskilda regler för vissa varor eller slag av varor.
Det är en fördel om bestämmelserna i konsumentköplagen och
konsumenttjänstlagen överensstämmer så långt det är sakligt motiverat.
Utredaren bör därför överväga om även konsumenttjänstlagens bestämmelser
om preskription av rätten att åberopa fel i en utförd tjänst bör
förlängas.
Avbeställningsrätten
Frågor om avbeställningsrätt har behandlats i riksdagen vid ett flertal
tillfällen. Bl.a. har lagutskottet uttalat (se bet. 1991/92:LU24) att det
kan ifrågasättas om bestämmelserna om avbeställningsrätt ger konsumenterna
någon fördel över huvud taget. Konsumenterna frestas nämligen att göra
oöverlagda inköp. Vidare har utskottet uttalat att respekten för ingångna
avtal kan luckras upp och få spridning till andra områden samt att det på
grund av risken att säljarna förbehåller sig handpenning följer
prisstegringar för konsumenterna.
Vid hearingen den 18 december 1992 rådde delade meningar om
avbeställningsrätten. Allmänt ansågs att problemen gestaltar sig
annorlunda i fråga om beställningsvaror än i fråga om lagervaror. De som
kritiserade de nuvarande reglerna framhöll svårigheterna att bestämma
ersättningen till säljaren.
Utredaren bör nu utvärdera hur konsumenttjänstlagens och konsumentköp-
lagens bestämmelser om avbeställning har tillämpats i praktiken och vilken
effekt bestämmelserna har haft på näringsidkares och konsumenters
beteende.
Om utvärderingen ger skäl för det, bör utredaren överväga ändringar i
avbeställningsrätten. Därvid bör beaktas att den allmänna köplagen ger
köparen en viss avbeställningsrätt, se 52 § andra stycket köplagen
(1990:931). Köparens avbeställningsrätt bör inte göras mindre långtgående
enligt konsumentköplagen än vad som gäller enligt den allmänna köplagen.
Det bör vidare vara en väsentlig utgångspunkt att bestämmelserna om
konsumentens skadeståndsskyldighet vid kontraktsbrott kan kvarstå
oförändrade.
Produktansvar
Lagutskottet har i fråga om konsumentköplagens bestämmelse om
produktansvar yttrat (se bet. 1989/90:LU35 s. 31) att det med allmänhetens
ögon måste te sig svårförståeligt att endast egendom som tillhör
konsumenten och hans hushållsmedlemmar skall kunna ersättas medan andra
föremål som finns i hushållet och som de har ansvaret för skall falla
utanför säljarens produktansvar. Den ekonomiska förlusten blir i princip
densamma för hushållsgemenskapen, låt vara att förlusten vid skada på hyrd
eller leasad egendom består i att konsumenten eller någon annan blir
ersättningsskyldig för skadan gentemot egendomens ägare. Enligt utskottets
mening finns det starka skäl för att produktansvaret enligt
konsumentköplagen bör omfatta all egendom i konsumentens hushåll som är
avsedd för huvudsakligen enskilt ändamål och som köparen eller någon i
hans hushåll har vårdansvaret för, oavsett vem egendomen tillhör.
Utskottet uttalade dessutom att en motsvarande utvidgning av ansvaret i
konsumenttjänstlagen är motiverad.
Vad som framkom vid den nämnda hearingen tyder inte på att bestämmelserna
om produktansvar i konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen har
tilldragit sig någon större uppmärksamhet i rättstillämpningen. Några
deltagare ansåg att problemet kunde lösas med hjälp av produktansvarslagen
(1992:18).
Utredaren bör klarlägga rättsläget beträffande näringsidkares
produktansvar för egendom i konsumentens hushåll enligt
konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen. Vidare bör analyseras i vilken
utsträckning konsumenter kan bli skadeståndsskyldiga för produktskador på
egendom som de har i sin vård. Utredaren bör också undersöka huruvida
produktansvarslagen kan tillämpas i de situationer som lagutskottet har
aktualiserat.
Mot bakgrund av kartläggningen bör utredaren utvärdera de praktiska
erfarenheterna av bestämmelserna.
Om analysen av rättsläget och utvärderingen ger anledning därtill, bör
utredaren föreslå bestämmelser som utvidgar näringsidkarens produktansvar
i de berörda hänseendena.
Skydd mot säljarens borgenärer
Vid försäljning av lösa saker gäller som huvudregel att köparen får skydd
mot säljarens borgenärer när varan kommit i köparens besittning, den s.k.
traditionsprincipen. Om varan lämnas kvar hos säljaren, kan den trots att
den är helt eller delvis betald således genom utmätning eller konkurs tas
i anspråk för betalning av säljarens skulder. Köparens rätt inskränker sig
då till att han i konkurrens med övriga borgenärer kan göra gällande en
fordran mot gäldenären. Enligt en i vissa andra länder tillämpad princip
får köparen däremot skydd mot säljarens borgenärer redan genom
köpeavtalet, den s.k. avtalsprincipen.
Som skäl för traditionsprincipen brukar anges bl.a. att den minskar risken
för skenöverlåtelser och att det blir obehövligt att skilja
omsättningsöver-låtelser från säkerhetsöverlåtelser, dvs. förtäckta
pantavtal. Till förmån för avtalsprincipen har anförts att den är en enkel
och klar princip (jfr NJA 1985 s. 159) och att de flesta människor utgår
från att de får hämta en sak som de har köpt, även om säljaren blir
insolvent.
Enligt lösöreköpslagen (tidigare lösöreköpsförordningen) kan köparen freda
lösöre som lämnas kvar hos säljaren från utmätning eller konkurs, om
egendomen förtecknas i en skriftlig bevittnad handling med uppgift om
köpeskillingen. Det krävs vidare att försäljningen kungjorts och
registrerats och att 30 dagar förflutit därefter. Avhandling om köpet
måste dessutom ha visats upp för kronofogdemyndigheten i det län där
egendomen finns.
I propositionen om ny konsumentköplag anförde föredragande
departementschefen (se prop. 1989/90:89 s. 27) att frågan om det är
befogat att generellt införa avtalsprincipen i svensk rätt förutsätter
ytterligare överväganden och analyser och att saken vid behov kan tas upp
på nytt i något lämpligt sammanhang.
Riksdagen har vid ett flertal tillfällen, senast hösten 1992, behandlat
motioner om sakrättsliga frågor. Lagutskottet uttalade i sitt av riksdagen
godkända betänkande (se bet. 1992/93:LU2) att det vid en bedömning
huruvida en översyn av svenska sakrättsliga regler bör komma till stånd
måste beaktas den betydelse som kravet på besittning har på många olika
rättsområden och att det måste krävas tungt vägande skäl för att en ändrad
ordning skall kunna övervägas. Utskottet fann att sådana skäl inte
föreligger och att därför en allmänt inriktad översyn av det sakrättsliga
regelsystemet inte är motiverad. Inte heller Sveriges anslutning till
avtalet om det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES-avtalet)
föranleder en sådan översyn. Utskottets ställningstagande uteslöt
emellertid inte att det på särskilda rättsområden kan finnas anledning att
överväga om kravet på besittningsöverföring alltjämt bör upprätthållas.
Utskottet förutsatte därvid att frågan om att ersätta den nuvarande
lösöreköplagen med tidsenliga och för köparen praktiskt hanterbara
bestämmelser nu kommer att tas upp till närmare övervägande.
Vid hearingen i december 1992 framfördes från många håll att
traditionsprincipen orsakar problem för konsumenterna, låt vara att
omfattningen inte var klarlagd. Från Konsumentverket och från konsument-
vägledarhåll framfördes emellertid att det inom vissa branscher är ett
återkommande problem.
Utredaren bör klarlägga i vilken omfattning och i vilka branscher det
förekommer att konsumenter åsamkas förluster vid insolvens hos
näringsidkare på grund av att köpta varor lämnas kvar hos näringsidkaren
och där tas i anspråk för säljarens skulder. Utredaren bör i samband
därmed redovisa hur lösöreköpslagen har tillämpats vid konsumentköp.
Utredaren bör överväga om skyddet för konsumenter vid säljarens insolvens
behöver förstärkas. Utredaren bör i så fall undersöka om det är möjligt
att skapa ett bättre skydd genom en modernisering av lösöreköpslagen. Vid
hearingen framfördes emellertid att det är svårt att på ett effektivt sätt
informera konsumenter om de risker som finns vid säljarens insolvens. Det
kan inverka negativt på möjligheterna att skydda konsumenterna genom någon
form av registreringsförfarande.
Det kan därför visa sig lämpligare att i stället pröva om ett bättre skydd
för konsumenterna kan skapas genom bestämmelser om avsteg från
traditionsprincipen vid konsumentköp. Utredaren bör i så fall lägga fram
förslag till bestämmelser härom. En fråga i det sammanhanget är om sådana
bestämmelser i så fall bör utformas generellt för konsumentköpens del
eller avse särskilda områden.
Att införa bestämmelser om avsteg från traditionsprincipen rymmer
åtskilliga frågor av rättsteknisk natur. Således bör utredaren överväga
gränsdragningen mot säkerhetsöverlåtelse, specialitetskravet, behovet av
regler om återvinning och presumtionsbestämmelser vid utmätning samt andra
rättstekniska frågor som kan komma upp.
Andra frågor
Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen avviker från varandra i flera
hänseenden. I vissa fall är avvikelserna helt naturliga och beror på att
lagarna täcker olika områden. Lagrådet har emellertid pekat på skillnader
som framstår som omotiverade (se prop. 1989/90:89 s. 189). Därvid har
Lagrådet nämnt bestämmelserna om reklamation, näringsidkarens rätt att
avhjälpa ett fel i tjänsten, rätt för konsumenten att kräva att
näringsidkaren utför tjänsten, skadeståndsskyldighet för näringsidkaren
vid förlust i näringsverksamhet, skadeståndsskyldighet för tredje man i
vissa fall och skyldighet för den skadelidande att begränsa sin skada.
Beträffande reklamation och förlust i näringsverksamhet kvarstår inte
längre någon avvikelse mellan lagarna.
Utredaren bör överväga om en ytterligare anpassning är lämplig. En
utgångspunkt bör därvid vara att ändringar som har väsentlig saklig
betydelse skall ske endast i de fall starka skäl talar för det. Utredaren
bör emellertid vara oförhindrad att föreslå ändringar som går ut på att i
förtydligande syfte samordna lydelsen av bestämmelser i de båda lagarna.
Utredaren kan därvid behandla även andra frågor, om de har omedelbart
samband med de frågor som har angivits.
Från näringslivshåll har framförts önskemålet att man under
utredningsarbetet också skulle uppmärksamma bestämmelserna om garanti i
21 § konsumentköplagen. Särskilt frågan om det bör införas en möjlighet
för näringsidkaren att helt eller delvis friskriva sig från
skadeståndsansvaret har därvid nämnts. Utredaren bör inledningsvis - t.ex.
genom studier av domstolars och Allmänna reklamationsnämndens praxis -
undersöka hur bestämmelserna i 21 § konsumentköplagen har fungerat i
praktiken och i vad mån det förekommit skadeståndskrav med stöd av dessa
bestämmelser samt omfattningen och inriktningen på dessa krav. Vidare bör
utredaren mot denna bakgrund undersöka om de nuvarande reglerna innebär en
rimlig avvägning mellan de intressen som här står mot varandra. Om
övervägandena ger anledning till det, bör utredaren föreslå förändringar i
bestämmelserna.
Övrigt
De konsumenträttsliga lagarna i Sverige har i allmänhet tillkommit i
nordiskt samarbete. I arbetet med konsumentköplagen ingick omfattande
nordiska överläggningar. De nordiska ländernas regelsystem på området
uppvisar också stora likheter. Det är angeläget att den nordiska
rättslikheten bevaras i så stor utsträckning som möjligt. Utredaren bör
därför beakta de andra nordiska ländernas regler och se till att de
förslag som läggs fram i görligaste mån överensstämmer med vad som gäller
i Norden i övrigt. I sitt arbete bör utredaren också dra nytta av de
erfarenheter som har vunnits i andra nordiska länders rättstillämpning.
Med tanke på den fortgående europeiska integrationen finns det anledning
för utredaren att beakta rättsläget även i andra europeiska länder. En
stor andel av de varor som säljs till svenska konsumenter importeras.
Utredaren bör därför överväga vilka konsekvenser förslagen får för
importörer och andra som är beroende av de regler som gäller i andra
länder.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:05), angående beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43) och angående redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50).
Utredaren bör något belysa vilka effekter som framlagda förslag får för
prisutvecklingen på konsumentvaruområdet.
Om förslag läggs fram som innebär nya utgiftsåtaganden för det allmänna,
måste dessa samtidigt åtföljas av motförslag över utgiftsminskningar av
motsvarande omfattning.
Uppdraget bör redovisas före den 31 december 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd i Justitiedepartementet som har till uppgift att
föredra ärenden om civilrätt
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att göra en översyn av de konsumenträttsliga
frågor jag nu har berört,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)