Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Organisation av den myndighet som skall hantera finansiellt stöd
till banker och vissa andra kreditinstitut
, Dir. 1993:10
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1992-12-03
Dir. 1993:10
Beslut vid regeringssammanträde 1992-12-03
Statsrådet Lundgren anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att
utarbeta dels förslag till organisation av den myndighet som skall
hantera finansiellt stöd till banker och vissa andra kreditinstitut
(Bankstödsnämnden) dels förslag till instruktion för myndigheten. I
uppdraget ingår också att vidta de förberedelser som krävs för
inrättandet av myndigheten.
Bakgrund
I propositionen om åtgärder för att stärka det finansiella systemet
(prop. 1992/93:135) föreslås att regeringen får bemyndigande att besluta
om finansiellt stöd till banker och vissa andra kreditinstitut. I
propositionen konstateras att delar av det finansiella systemet i
nuvarande lågkonjunktur utsätts för svåra ekonomiska påfrestningar genom
stora kreditförluster och en växande andel osäkra lånefordringar. Det
slås också fast att staten har det yttersta ansvaret för att
betalningssystemet fungerar och kreditförsörjningen tryggas.
I propositionen föreslås därför att staten skall garantera att banker
och vissa andra kreditinstitut kan fullgöra sina förpliktelser i rätt
tid. Staten fullgör sitt åtagande genom att lämna stöd till fortsatt
verksamhet i livskraftiga institut, varvid stödet förenas med krav på
åtgärder från institutets sida, eller genom att lämna stöd till
rekonstruktion eller avveckling i ordnade former av institut som inte
kan förväntas uppnå lönsamhet på lång sikt.
Stödåtgärderna föreslås bli utformade på ett affärsmässigt sätt och så
att statens långsiktiga kostnader för stödet minimeras. Kostnaderna för
stödet skall så långt det är möjligt återvinnas till staten. Staten
skall inte eftersträva att bli ägare till banker eller andra
kreditinstitut.
Stödet kan ges i form av lån, garantier, kapitaltillskott eller på annat
sätt.
Stödsystemet skall kvarstå så länge det behövs. Det skall inte avvecklas
förrän det kan ske utan att fordringsägarnas intressen riskeras. En
avveckling kan genomföras först efter ett nytt beslut av riksdagen.
Stödet riktas i första hand till banker och till kreditinstitut med
statlig anknytning och utformas så att ett instituts samtliga
förpliktelser kan infrias. Riskkapital i form av aktiekapital och eviga
förlagslån omfattas däremot inte. Detsamma gäller förpliktelser som
uppenbarligen inte är förenliga med en sund bankverksamhet.
En särskild myndighet föreslås inrättad för att hantera stödfrågor.
Riksdagen skall behandla förslagen i propositionen den 18 december 1992.
Uppdraget
Jag föreslår - under förutsättning av riksdagens godkännande av
propositionen - att en särskild utredare tillsätts med uppdrag att
utarbeta förslag till organisation av den myndighet under regeringen som
skall hantera stödsystemet samt förslag till instruktion för
myndigheten. I uppdraget ingår också att vidta de förberedelser som
krävs för att inrätta myndigheten. Utredaren skall därvid beakta
prop. 1992/93:135. Uppdraget bör utföras enligt följande riktlinjer.
Allmänna förutsättningar för myndighetens verksamhet
Enligt de allmänna riktlinjer som anges i propositionen skall olika slag
av stödåtgärder kunna vidtas. De skall kunna förenas med krav på
rationaliseringar. Åtgärderna skall utformas så att statens kostnader
kan återvinnas i största möjliga utsträckning och så att en effektiv
struktur på kreditmarknaden främjas.
Myndighetens arbetsuppgifter
Myndigheten skall bereda ärenden om det statliga stöd som kan utgå på
grundval av riksdagens beslut med anledning av proposition 1992/93:135.
I denna uppgift ingår att analysera det stödsökande institutets
finansiella och ekonomiska situation samt utforma förslag till
stödåtgärder med beaktande av stödåtgärdernas inverkan på strukturen och
konkurrensen på marknaden. Myndigheten skall i vissa frågor
självständigt fatta beslut om stödåtgärder. Beslut i stödfrågor som är
av principiell betydelse eller som i övrigt är av större vikt skall
överlämnas med eget yttrande för att avgöras av regeringen.
Myndigheten skall vidare inom sitt verksamhetsområde löpande följa
utvecklingen i de institut som erhållit stöd och se till att de krav som
är förbundna med stödet uppfylls.
I myndighetens arbetsuppgifter kommer också, enligt närmare bestämmande
av regeringen, att ingå förvaltning och avveckling av aktier och andra
tillgångar som staten kan komma att förvärva i samband med att stöd
lämnas.
Utredaren skall lämna förslag på hur de nu nämnda verksamheterna skall
organiseras.
Myndigheten kommer att hantera sådan information om enskilda institut
för vilken bör gälla sekretess. Utredaren bör belysa sekretessfrågorna
samt föreslå riktlinjer för hur myndigheten skall hantera dessa frågor
så att största möjliga öppenhet skall kunna råda. Utredaren skall lämna
förslag till den ändring i sekretessförordningen (1980:657) som krävs
för att sekretess skall gälla i myndighetens verksamhet enligt 8 kap. 6
§ sekretesslagen (1980:100).
Samråd med andra myndigheter
En viktig förutsättning för myndighetens verksamhet är att i relevanta
frågor samråd sker med Finansinspektionen, Riksbanken, Riksgäldskontoret
och Konkurrensverket. Utredaren skall föreslå riktlinjer för sådant
samråd och vid behov lämna förslag på förordningsändringar som krävs för
att formalisera samrådet enligt prop. 1992/93:135. Utredaren skall också
lämna förslag till hur den nya myndighetens verksamhetsområde skall
avgränsas mot Finansinspektionens verksamhetsområde.
Information till regeringen
Myndigheten skall löpande rapportera till regeringen om sitt arbete.
Utredaren bör föreslå rutiner för detta.
Kompetenskrav på personal
Myndighetens skilda uppgifter ställer betydande krav på analys av de
stödsökande institutens situation, på möjligheten att åstadkomma
finansiella och juridiska lösningar samt på uppföljning och kontroll.
Finansiell och juridisk specialistkompetens måste därför tillföras
myndigheten. Utredaren skall ange personalbehoven för en ledningsfunktion
och för övrig organisation samt belysa vilka behov som bör täckas
av konsulttjänster. I uppdraget ingår att inrätta och tillsätta de
tjänster som bedöms nödvändiga för att myndigheten skall kunna påbörja
sitt arbete så snart som möjligt.
Myndighetens förvaltningskostnader
Myndighetens förvaltningskostnader skall finansieras av de institut som
söker stöd. Mot bakgrund av förslag till organisation och personalbehov
bör utredaren bedöma myndighetens resursbehov för täckande av
myndighetens förvaltningskostnader. Utredaren bör därvid utgå från att
myndigheten skall finansieras via ett ramanslag.
Ekonomiadministrativa frågor
Myndigheten skall ansvara för redovisningen av stödverksamheten enligt
de riktlinjer som framgår av prop. 1992/93:135. Eventuella tillgångar
och skulder för finansiering av stödåtgärder, som beslutats innan
myndigheten inrättats, skall föras över som ingående balans i
myndighetens redovisning. Utredaren bör, i samråd med
Riksrevisionsverket, se till att bokförings- och redovisningsmässiga
förutsättningar skapas för verksamheten innan myndigheten inrättas.
Utredaren bör också vidta övriga administrativa förberedelser som behövs
för att myndigheten skall kunna fungera effektivt redan från det att
verksamheten påbörjas.
Utredningsarbetets bedrivande
Arbetet bör bedrivas skyndsamt. Myndigheten bör kunna påbörja
verksamheten senast den 1 juli 1993. Utredaren bör redovisa sina
överväganden samt lämna förslag till en förordning med instruktion för
den nya myndigheten samt de ytterligare förordningsförslag som behövs
senast den 31 mars 1993.
Synpunkter bör under utredningsarbetet inhämtas från Finansinspektionen,
Riksbanken, Riksgäldskontoret och Riksrevisionsverket.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning
(dir. 1984:5) och regeringens direktiv angående beaktande av EG-aspekter
i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen bemyndigar
det statsråd som föredrar frågor som gäller kreditväsendet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att lämna förslag till organisation av en ny
myndighet som skall hantera statligt stöd till banker och vissa andra
kreditinstitut, förslag till instruktion för myndigheten och andra
författningsbestämmelser som erfordras samt att vidta de förberedande
administrativa åtgärder som behövs för att myndigheten skall kunna
starta sin verksamhet senast den 1 juli 1993,
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt den särskilde
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)