Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1992 års företagsskatteutredning, Dir. 1992:94
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1992-11-05
Dir. 1992:94
Beslut vid regeringssammanträde 1992-11-05
Statsrådet Lundgren anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att uppdraget för 1992 års företagsskatteutredning (Fi
1992:11) genom tilläggsdirektiv utvidgas till att omfatta även behand
lingen av kvarhållen vinst.
Bakgrund
1992 års företagsskatteutredning har i betänkandet (SOU 1992:67)
Fortsatt reformering av företagsbeskattningen, del 1, lämnat förslag om
ytterligare sänkning av bolagsskattesatsen och breddning av skattebasen
m.m. Utredningen skall enligt sina direktiv (dir. 1992:61) i en
avslutande etapp redovisa förslag till lättnader i den ekonomiska
dubbelbeskattningen. Jag vill nu åter ta upp denna fråga.
Med ekonomisk dubbelbeskattning avses ofta en beskattning av aktiebolags
utdelade vinster som sker i två led, både hos bolaget i form av
bolagsskatt och hos aktieägarna i form av skatt på kapitalinkomst. Den
ekonomiska dubbelbeskattningen i denna mening innebär att avkastning på
eget kapital som delas ut beskattas hårdare än avkastning på främmande
kapital (i det senare fallet sker beskattning endast hos finansiärerna).
Även vinster som hålls kvar i bolagen kan emellertid dubbelbeskattas,
nämligen om bolagsskatt utgår hos bolaget och skatt på aktievinsten när
denna realiseras utgår hos aktieägaren. Dubbelbeskattning av kvarhållna
vinster medför att avkastning på eget kapital som hålls kvar i bolaget
behandlas oförmånligare än avkastning på främmande kapital.
I det svenska skattesystemet dubbelbeskattas både utdelad och kvarhållen
vinst på eget kapital. Avgörande för om detta utgör ett problem i
ekonomisk mening - utöver att skattebelastningen på avkastning på eget
kapital är högre än för lånat kapital - är om denna dubbelbeskattning
styr företagets val mellan att finansiera investeringar med nyemission
eller med kvarhållen vinst och hur detta påverkar effektiviteten i
allokeringen av knappa kapitalresurser. Därvid är den relativa storleken
på skattekilen - definierad som skillnaden mellan avkastningen före alla
skatter och avkastningen efter alla skatter - vid de alternativa finan
sieringsformerna av betydelse.
Om skattekilen vid finansiering med nyemission är större än skattekilen
vid finansiering genom kvarhållen vinst förmånsbehandlas kvarhållen
vinst vilket innebär inlåsning av kapital i befintliga företag. Detta
inlåsningsproblem består i att det avkastningskrav som ställs på en viss
investering blir högre om investeringen finansieras med nyemitterat
kapital än om finansiering sker med kvarhållen vinst. Det innebär
annorlunda uttryckt att avkastningskravet på ett och samma in
vesteringsprojekt kan variera mellan olika företag beroende på om de har
tillgång till kvarhållen vinst eller ej.
En lägre skattekil vid nyemission än vid kvarhållen vinst ger motsatsvis
upphov till ett utstötningsproblem, dvs. avkastningskravet på en viss
investering blir lägre vid finansiering med nyemitterat kapital än med
kvarhållen vinst.
På bolagsnivå reduceras skattebelastningen vid finansiering genom
nyemission av ett särskilt avdrag för utdelning på nyemitterat kapital,
det s.k. Annell-avdraget. Därutöver sker en ytterligare reduktion av
skattebelastningen genom möjligheten till kapitalbaserat avdrag för
avsättning till skatteutjämningsreserv. Det senare avdraget bidrar också
till att reducera skattebelastningen vid finansiering med kvarhållen
vinst.
För beskattningen på ägarnivå gäller följande. Hos aktieägare som är
fysisk person utgör både mottagen utdelning och reavinst på aktier
inkomst av kapital. För innevarande år utgör skattesatsen för kapitalin
komst 30 %. Endast fem sjättedelar av aktievinster tas upp till beskatt
ning, vilket innebär en beskattning efter 25 %. Enligt förslag i prop.
1992/93:50 behålls denna ordning under åren 1993 och 1994. Fr.o.m. år
1995 är enligt förslaget skattesatsen 25 % både för utdelningar och
reavinster.
I andra länder är det vanligt med lättnader på aktieägarnivå. I fråga om
utdelad vinst tar sig lättnaden ofta uttryck i att bolagsskatten helt
eller delvis får räknas av från skatten på utdelningen. Aktievinst är
ofta lindrigt beskattad eller helt undantagen från beskattning.
Uppdraget
Utredarens uppdrag bör omfatta - utöver behandlingen av utdelad vinst -
även behandlingen av kvarhållen vinst. Utredaren bör således belysa hur
utdelad och kvarhållen vinst kan beskattas för att skattemässig
neutralitet med avseende på finansiering av investeringar i aktiebolag
skall erhållas. Härvid bör undersökas bl.a. om en förändring bör omfatta
allt bolagskapital eller om den bör begränsas till nytt kapital. En
annan fråga är om lättnader bör medges på bolagsnivå eller på
aktieägarnivå. Utredaren bör ta ställning till om det är motiverat att
avvika från normen om skattemässig neutralitet av t.ex.
tillämpningsskäl.
Det är viktigt att hänsyn tas till vad som gäller i andra länder och
till praxis i dubbelbeskattningsavtal samt att lättnader utformas så att
systemet för beskattning av aktiebolagens vinster på bolags- och
aktieägarnivå kan fungera väl på en fri internationell kapitalmarknad.
Utredaren bör ta ställning till om det av hänsyn till bl.a. önskemålet
om ekonomisk effektivitet föreligger skäl för lättnader i dubbelbeskatt
ningen inom ramen för ett givet uttag av skatter på aktiebolagens
vinster på bolags- och aktieägarnivå. Han bör också lämna förslag om hur
lättnaderna kan finansieras genom åtgärder utanför systemet för
beskattning av aktiebolagens vinster. Även om utredaren skulle finna att
skäl för lättnader inom den nämnda ramen inte föreligger bör han
utarbeta ett finansierat förslag till lättnader.
Utredaren bör vidare lämna förslag till sådana ändringar i beskattningen
av verksamhet som bedrivs i andra företagsformer som föranleds av
förslaget avseende aktiebolag.
Vid 1990 års skattereform infördes särskilda regler i 3 § 12 mom. lagen
(1947:576) om statlig inkomstskatt rörande utdelning och reavinst på
aktier i fåmansbolag. Syftet med reglerna är att förhindra att
arbetsinkomst beskattas som kapitalinkomst. Det bör inte ingå i utreda
rens uppdrag att ta ställning till om regler av detta slag är nödvändiga
eller ej. Däremot bör utredaren föreslå sådana ändringar som motiveras
av hans förslag i övrigt.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar det uppdrag som tidigare lämnats
till 1992 års företagsskatteutredning i enlighet med vad jag nu har
anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig föredragandens överväganden och bifaller hans
hemställan.
(Finansdepartementet)